In Dok41 kruipt de 41 werken 'Onzichtbare' helm gat in de markt zaterdag 15 september 2012 Veel Nederlanders zijn tegen de versoepeling van het ontslagrecht Ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking is tegen de versoepeling van het ontslagrecht. Een op de vijf Nederlanders is vóór deze maatregel, die ook opgenomen is in het Lenteakkoord. De versoepeling van het ontslagrecht lijkt eerder geassocieerd te wor den met meer onzekerheid van de arbeidsmarkt dan flexibilisering. Het is zelfs zo dat bijna de helft van de 'tegen-stemmers' hun stemgedrag aanpast bij de ver kiezingen. Uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelli gence Group, blijkt dat 56 procent van de ruim 1600 ondervraagden tegen versoepeling van het ontslag recht is. Wie is dan wél voor deze maatregel? Mensen die hoger opgeleid zijn, een functie hebben in de far macie, in het uitzendwezen en ZZP'ers. Zij zijn vaker vóór ontslagrechtversoepeling dan tegen deze maatre gel. En niet geheel verrassend: bijna de helft (45%) van de ondervraagde managers en directieleden is voor deze maatregel. Jobbird.com is de grootste vacaturesite van Nederland Uit onderzoek van Jobfeed blijkt dat Jobbird.com de grootste vacaturesite van Nederland is. De site staat bovenaan met ruim 41.000 vacatures en 7000 klan ten. Waar andere vacaturesites het aantal vacatures zien krimpen, blijft Jobbird.com groeien. De vacature site heeft een marktaandeel van 7,2 procent. Het succes heeft Jobbird.com te danken aan het feit dat zij een gratis vacaturesite zijn. Ze lopen uit op hun concurrenten omdat werkgevers de vacaturesite ook in mindere tijden weten te vinden. De top 5 in Nederland ziet er als volgt uit: 1. Jobbird.com 2. Banenmatch 3. Werk.nl 4. Nationale Vacaturebank 5. Monsterboard Het doel van Jobbird.com is om de (Nederlandse) ar beidsmarkt weer transparant te maken. Week van de starter is perfecte gelegenheid om je bedrijf op de kaart te zetten Elk jaar starten zo'n 100.000 mensen een bedrijf in Nederland. Denkt u ook aan een eigen bedrijf? Kom naar hét Zeeuwse evenement voor de starter: de Week van dé starter. Het is de perfecte gelegenheid om met andere starters en Zeeuwse ondernemers er varingen uit te wisselen en te netwerken. De Week van de starter vindt plaats van 29 t/m 31 ok tober in verschillende regio's in Zeeland. Het evene ment start in de regio Zeeuws-Vlaanderen op 29 okto ber, de regio Walcheren volgt op 30 oktober en de Oosterschelderegio op 31 oktober. Er wordt ook een startersprijs uitgereikt. Om hiervoor in aanmerking te komen moet u na 1 januari 2011 gestart zijn met uw bedrijf. Deelname aan de prijsvraag is een prima kans om uw ondernemingsplan te laten beoordelen door een vakkundige jury. De nominatie levert ook gratis publiciteit op voor uw bedrijf. De prijs wordt op woensdag 7 november uitgereikt tijdens de Con- tacta. Toekomst Nederlandse Biobased Economy in Europa Dit jaar presenteerde de Europese Commissie haar plan voor de Europese biobased economy. In de toe komst moet door middel van kaderprogramma's en structuurfondsen geld worden vrijgemaakt voor nieu we en bestaande Europese biobased economy initia tieven. Het biobased cluster Zuidwest-Nederland organiseert donderdag 27 september 2012 de netwerkbijeenkomst 'Biobased Economy, de Groene Gouden Eeuw van Ne derland?' Op deze dag spreken beleidsmakers, politici en CEO's over de vraag: 'Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de Nederlandse biobased economy de meest concurrerende van Europa wordt?' Er komen verschillende stellingen aan bod. Bijvoor beeld dat het Europese en nationale regelgeving moet worden aangepast voor het stimuleren van herge bruik van restwarmte en afvalstoffen. De bijeenkomst zal plaatsvinden in het Huis van Eu ropa in Den Haag. Er gebeuren leuke dingen in Dok4i op de Kenniswerf in Vlissingen. In de kraamka mer voor technostarters worden nieuwe vindingen of vernieuwende toepassin gen van bestaande technolo gie uitgebroed. Binnen Dok4i, onderdeel van de Stichting Incubator Zee land, krijgen de initiatiefne mers ruggensteun. Dok4i levert kennis en een uitgebreid netwerk, coacht, adviseert en regelt financie ringen, zodat de technostar ters met een gedegen be drijf, een uitgekiend pro duct en de juiste strategie de markt kunnen veroveren. Starter is overigens een rek baar begrip. Het kunnen net zo goed ervaren mensen uit het bedrijfsleven, universitai re wereld of technologische instituten zijn, die het eens over een andere boeg willen gooien. Zo lanceren vader en zoon Hooijer uit Kapelle volgend jaar een nieuwe, 'onzichtbare' hoofdbescher mer, MemorieCare komt met een methodiek voor mensen met dementie en bij Ledsprogress vliegen de innovatieve led-armaturen al de deur uit. door Frank Balkenende Nee, Tim Hooijer kan de onzichtbare helm niet la ten zien. Niet omdat de Doowitt echt 'invisible' is, maar omdat nog steeds wordt gesleuteld aan het prototype van de veiligheidsinlay die je als zeiler of fietser kunt dragen onder je pet je- Tim (23) en zijn vader Dick (53) Hooijer uit Goes denken onder de vlag van Hooijer Safety Products een gat in de markt te hebben aan geboord: een hoofdbeschermer van flexibele kunststof die zich per fect naar je hoofd vormt. „Die past onder elke pet. De inlay vervangt de helm. Bij sporters zit die vaak in de weg of een helm past ge woon niet bij het imago van een bepaalde sport. Niemand gaat zei len met een ruitercap of een indus triële stootpet op zijn hoofd." Als fanatieke zeilers kunnen De Hooijers weten hoe noodzakelijk hoofdbescherming is. Tim Hooijer: „We hebben al zo vaak een giek tegen onze kop gehad. Er is echter geen zeiler die eraan denkt een helm te dragen, terwijl het levensgevaarlijk is. Je kunt be wusteloos raken en overboord slaan. Dat is bijvoorbeeld gebeurd tijdens de laatste Volvo Ocean Ra ce." Vader en zoon denken met de veiligheidsinlay een oplossing te hebben. Bij specialist BPO in Delft zijn vele tests gedaan om de juiste kunststofmix te vinden, zodat de inlay bij elk weertype goed aan sluit. Uiteraard is ook de stootbe- lasting geanalyseerd. Nu moet de stap naar productie, marketing en verkoop worden ge maakt. Innogo in Dok4i helpt De Hooijers daarbij. „Voor de ontwik keling van de Doowitt hebben we via Innogo een lening van 35.000 euro gekregen. Daar moet 30.000 euro bij om daadwerkelijk de markt op te kunnen. We zoeken ook een partner die het aandurft een productiemal te maken, ofwel een stukje risico durft te nemen." Het streven is medio 2013 de Doo witt op de markt te lanceren. Tim heeft vertrouwen in de onzichtba re helm die ergens tussen de 40 en 50 euro zal gaan kosten. „De Doo witt heeft een maatschappelijk be lang. Het voorkomt dat mensen zwaar gewond raken. Dat scheelt uiteindelijk ook zorgkosten." De Hooijers beginnen met Neder land en richten zich daarbij op twee doelgroepen: zeilers en fiet sers. „Natuurlijk is de Doowitt ook in andere sporten te gebruiken, maar je moet klein beginnen. Dat hebben we in Dok 41 ook te horen gekregen. Kies een markt, hou het beheersbaar en breid gestaag uit." Tim Hooijer voert samen met zijn vader Hooijer Safety Products.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44