'Liefst een schroevendraaier in mijn handen' zaterdag 15 september 2012 Garagehouder René de Koster (links) werkt samen met stagiair Martin Hoogerland aan een bijna 40 jaar oude Peugeot oldtimer cabrio. foto's Ronald den Dekker Hij is nog maar achttien jaar en in opleiding om au tomonteur te worden. Maar in zijn familie en vriendenkring is hij de vraagbaak als het om au to's gaat. Een rammeltje in het motorblok? Martin Hoogerland uit Oostdijk kijkt er wel even naar. Een nieuwe auto kopen? Martin gaat wel mee om onder de motorkap te kijken. „Ik werp toch een andere blik op auto's dan kantoor mensen." Martin volgt op het ROC de mbo-opleiding tot automon teur op niveau drie. Hij zit in het tweede en laatste jaar. „Daarvoor heb ik ook al twee jaar de niveau twee opleiding gedaan." Martin is een deeltijdscholier. Want waar beter leer je aan auto's sleutelen dan in de praktijk? Eén dag in de week gaat de Oostdijker naar school. De rest van de werk week is hij bij Garage Hoogesteger aan de slag en doet hij cruciale ervaring op. „Voor mij is dat een ideale combinatie. De nadruk ligt op de praktijk, maar de theorie gaat ook steeds dieper." Veel in de schoolbanken zit Martin dus niet. Elke dinsdag eerst een paar uurtjes Nederlands, Engels en rekenen. Daarna een middag lessen in autotechniek. „Zo hebben we het pas over dieselsystemen gehad en banden en wielophangingen." Een techneut is Martin altijd wel geweest. „Niet eens zo spe cifiek met auto's hoor. Alhoewel. Ik haalde als kind altijd speelgoedautootjes uit elkaar en zette ze dan weer in el kaar." De liefde voor het vak van automonteur kwam toen hij op het vmbo twee weken een snuffelstage liep in een ga rage. „Ik kwam er toen achter dat het een afwisselend be roep is. De ene dag doe je een motorrevisie van een Peu geot 304 van meer dan veertig jaar oud, de andere keer hang je onder de motorkap van een supermoderne auto." Oud tegenover nieuw. Simpele, rechttoe rechtaan techniek versus ingewikkelde en kwetsbare technische snufjes. Voor een jonge monteur kan het niet leerzamer zijn. „Vooral bij nieuwe auto's luistert het heel nauw", zegt Martin. „Is bij een wielophanging één dingetje ietsjes krom*, dan voel je dat meteen als je rijdt. Bij oude auto's zijn de onderdelen veel robuuster. Daar werd nog niet bespaard op onderde len." Op school krijgt Martin uiteraard alle kennis over de basis techniek voorgeschoteld. Maar ook de nieuwste technieken worden in de schoolbanken uitgediept. Toch is er één ding wat hij nog mist. „Qver elektrische auto's leren we tot nu toe nog niets. Misschien komt dat nog en misschien behan delen ze die stof pas in de niveau vier opleiding." Sleutelen aan auto's, het is helemaal zijn ding. „Ik wil niets liever", stelt de Oostdijker. „Ik heb ook niet de ambitie om later mijn eigen garage te hebben. Daar komt zoveel bij kijken. Laat mij maar lekker vijf dagen per week werken. Ik heb het liefst een schroevendraaier en een sleutel in mijn handen." Helemaal blij wordt de leerling-monteur als er een 'dikke bak' het terrein op komt rijden. „Vorig week nog hadden we een twaalf cilinder. Ik kwam aanlopen en zag hem staan, nou dat doet dan wel iets met me. Dan gaat mijn hart vlugger kloppen. Het gevoel van zo'n enorme motor en hoe die klinkt.... geweldig. Pas reed ook zo'n nieuwe Saab 95 weg. Dat geluid... Ik denk dat de meeste automon teurs kicken op dat gegrom." Martin moet nog een jaar naar school. Of hij de niveau vier opleiding gaat doen of gaat werken, weet hij nog niet. „Het is toch een pittige opleiding." Hoe dan ook, klaar met leren is de Zeeuw nooit. Anders kun je de voortschrijdende tech niek niet bijbenen, zegt Martin. „Altijd doorleren is het lot van de automonteur, maar ik vind dat juist ook het leuke aan het beroep. Ik zie ontwikkeling als uitdaging. Dit is ge woon een super leuk vak." Wat kost het en wat levert het op? De mbo-opleiding autotechniek is een BBL-opleidSng ofwel een deeltijdopleiding. Het les geld bedraagt 536 euro. Aan overige schoolkosten ben je ook nog zo'n 250 euro kwijt. C Een leerling-automonteur verdient rond de 900 euro per maand. Met een mbo-diploma op zak kun je eerste automonteur worden, dan kan het salaris oplopen tot 2090 per maand. De vooruitzichten op korte termijn op een baan zijn matig. Veel garages hebben het door de crisis moeilijk en moeten personeel laten gaan. De verwachting is dat op lange termijn weer volop monteurs nodig zijn. c Er zijn op dit moment nauwelijks vacatures in Zeeland. Heeft u tips? Mail dan naar werken@pzc.nl Zie ook www.pzc.nl/werken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43