'Liefst een schroevendraaier in mijn handen'
zaterdag 15 september 2012
Garagehouder René de Koster (links) werkt samen met stagiair Martin Hoogerland aan een bijna 40 jaar oude Peugeot oldtimer cabrio.
foto's Ronald den Dekker
Hij is nog maar achttien jaar en in opleiding om au
tomonteur te worden. Maar in zijn familie en
vriendenkring is hij de vraagbaak als het om au
to's gaat. Een rammeltje in het motorblok? Martin
Hoogerland uit Oostdijk kijkt er wel even naar. Een nieuwe
auto kopen? Martin gaat wel mee om onder de motorkap te
kijken. „Ik werp toch een andere blik op auto's dan kantoor
mensen."
Martin volgt op het ROC de mbo-opleiding tot automon
teur op niveau drie. Hij zit in het tweede en laatste jaar.
„Daarvoor heb ik ook al twee jaar de niveau twee opleiding
gedaan." Martin is een deeltijdscholier. Want waar beter
leer je aan auto's sleutelen dan in de praktijk? Eén dag in de
week gaat de Oostdijker naar school. De rest van de werk
week is hij bij Garage Hoogesteger aan de slag en doet hij
cruciale ervaring op. „Voor mij is dat een ideale combinatie.
De nadruk ligt op de praktijk, maar de theorie gaat ook
steeds dieper." Veel in de schoolbanken zit Martin dus niet.
Elke dinsdag eerst een paar uurtjes Nederlands, Engels en
rekenen. Daarna een middag lessen in autotechniek. „Zo
hebben we het pas over dieselsystemen gehad en banden
en wielophangingen."
Een techneut is Martin altijd wel geweest. „Niet eens zo spe
cifiek met auto's hoor. Alhoewel. Ik haalde als kind altijd
speelgoedautootjes uit elkaar en zette ze dan weer in el
kaar." De liefde voor het vak van automonteur kwam toen
hij op het vmbo twee weken een snuffelstage liep in een ga
rage. „Ik kwam er toen achter dat het een afwisselend be
roep is. De ene dag doe je een motorrevisie van een Peu
geot 304 van meer dan veertig jaar oud, de andere keer
hang je onder de motorkap van een supermoderne auto."
Oud tegenover nieuw. Simpele, rechttoe rechtaan techniek
versus ingewikkelde en kwetsbare technische snufjes. Voor
een jonge monteur kan het niet leerzamer zijn. „Vooral bij
nieuwe auto's luistert het heel nauw", zegt Martin. „Is bij
een wielophanging één dingetje ietsjes krom*, dan voel je
dat meteen als je rijdt. Bij oude auto's zijn de onderdelen
veel robuuster. Daar werd nog niet bespaard op onderde
len."
Op school krijgt Martin uiteraard alle kennis over de basis
techniek voorgeschoteld. Maar ook de nieuwste technieken
worden in de schoolbanken uitgediept. Toch is er één ding
wat hij nog mist. „Qver elektrische auto's leren we tot nu
toe nog niets. Misschien komt dat nog en misschien behan
delen ze die stof pas in de niveau vier opleiding." Sleutelen
aan auto's, het is helemaal zijn ding. „Ik wil niets liever",
stelt de Oostdijker. „Ik heb ook niet de ambitie om later
mijn eigen garage te hebben. Daar komt zoveel bij kijken.
Laat mij maar lekker vijf dagen per week werken. Ik heb het
liefst een schroevendraaier en een sleutel in mijn handen."
Helemaal blij wordt de leerling-monteur als er een 'dikke
bak' het terrein op komt rijden. „Vorig week nog hadden
we een twaalf cilinder. Ik kwam aanlopen en zag hem
staan, nou dat doet dan wel iets met me. Dan gaat mijn
hart vlugger kloppen. Het gevoel van zo'n enorme motor
en hoe die klinkt.... geweldig. Pas reed ook zo'n nieuwe
Saab 95 weg. Dat geluid... Ik denk dat de meeste automon
teurs kicken op dat gegrom."
Martin moet nog een jaar naar school. Of hij de niveau vier
opleiding gaat doen of gaat werken, weet hij nog niet. „Het
is toch een pittige opleiding." Hoe dan ook, klaar met leren
is de Zeeuw nooit. Anders kun je de voortschrijdende tech
niek niet bijbenen, zegt Martin. „Altijd doorleren is het lot
van de automonteur, maar ik vind dat juist ook het leuke
aan het beroep. Ik zie ontwikkeling als uitdaging. Dit is ge
woon een super leuk vak."
Wat kost het en wat levert het op?
De mbo-opleiding autotechniek is een BBL-opleidSng ofwel een deeltijdopleiding. Het les
geld bedraagt 536 euro.
Aan overige schoolkosten ben je ook nog zo'n 250 euro kwijt.
C Een leerling-automonteur verdient rond de 900 euro per maand. Met een mbo-diploma
op zak kun je eerste automonteur worden, dan kan het salaris oplopen tot 2090 per maand.
De vooruitzichten op korte termijn op een baan zijn matig. Veel garages hebben het door
de crisis moeilijk en moeten personeel laten gaan. De verwachting is dat op lange termijn
weer volop monteurs nodig zijn.
c Er zijn op dit moment nauwelijks vacatures in Zeeland.
Heeft u tips? Mail dan naar
werken@pzc.nl
Zie ook www.pzc.nl/werken