'Auto's roepen bij veel
mensen emoties op'
1
21 werken
zaterdag 15 september 2012
Zuurverdiende geld jongeren
gaat niet alleen op aan bier
Uit onderzoek van de Nationale-
Vacaturebank blijkt dat veel jonge
ren sparen in plaats van hun geld
uitgeven. Zo'n 750 respondenten
hebben meegewerkt aan het on
derzoek. Het merendeel van de
jongeren (63 procent) heeft een
bijbaan om zo snel geld te verdie
nen. De crisis treft ook de jongere
generatie. Zo wordt het zuurver
diende geld niet opgemaakt aan
bier in de kroeg, maar wordt het
geld netjes op een spaarrekening
gezet De werkervaring die jonge
ren opdoen door middel van een
bijbaan is ook mooi meegeno
men. Een baan vinden na de stu
die is erg lastig en elk beetje werk
ervaring is mooi meegenomen.
Ben je vijftigplus en zit
je zonder klus?
Sinds enkele weken behoort solli
citeren op vacatures tot de verle
den tijd voor 50-plussers. Op de
website 50klus.nl worden werkge
vers en ervaren werkzoekenden
op een eenvoudige manier online
samengebracht. Het matchen ge
beurt op basis van competenties,
ervaring en de wensen van de
werkzoekenden. De aanmelding
op 50klus.nl is kosteloos en vrij
blijvend. Er wordt een persoon
lijk profiel aangemaakt en de
werkzoekende kan aangeven wat
voor soort werk het beste bij hem
past. Als er een matching plaats
vindt nodigt de werkgever de kan
didaat uit voor een gesprek.
Minder makkelijk krediet
voor ICT-bedrijven
ICT-bedrijven krijgen minder
makkelijk krediet dan voor de cri
sis. Dat blijkt uit de ICT-kwartaal-
monitor die ICT-OfiRce op 15 au
gustus uitbracht. Recent onder
zoek van het Ministerie van Eco
nomische Zaken, Landbouw en In
novatie laat zien dat voor het
eerst sinds de crisis van 2008 de
kredietverlening aan het midden-
en kleinbedrijf niet meer groeit
Er moet gezocht worden naar al
ternatieve financieringsvormen.
Over welke opties kansrijk zijn
voor de ICT-sector spreekt meer
dan de helft van de bedrijven over
het inbrengen van 'eigen geld' en
het gebruiken van 'durfkapitaal'.
Wordt marketing wel serieus
genomen in bedrijven?
'Nationale Marketing Werk 8c Sala
ris Survey' is een initiatief van ad
viesbureau Berenschot, vakblad
Marketing Tribune en USG Capaci
ty, specialist in recruitment en de
tachering van marketeers. De en
quête geeft onder meer antwoord
op de vragen of marketeers ge
noeg verdienen en of marketing
in Nederlandse bedrijven wei se
rieus wordt genomen. De uitkom
sten van de enquête worden gepu
bliceerd in de Marketing Tribune
special, 'Employee Branding', die
op 6 november verschijnt. De re
sultaten geven een beeld van ont
wikkelingen, bieden marketing-
professionals een referentiekader
en geven een goede indruk van
hoe marketeers zich oriënteren.
De eerste 100 respondenten ma
ken kans op leuke prijzen.
Op de brug staat een zachtgele Peugeot 304. Een automobiel van 42 jaar oud en van een klassieke schoon
heid en tegelijkertijd mechanische eenvoud. Geen elektronische tierelantijnen als ABS, ESP of traction
control. De VW Passat die iets verderop staat, heeft dat soort moderne fratsen wel onder de motorkap.
Met een soort rekwisiet uit de film Star Wars is René de Koster bezig de wielen van de Passat uit te lij
nen. Het apparaat heeft een draadloze verbinding met een computer die allerlei info uitspuugt. Het is ty
perend voor het vak automonteur van tegenwoordig. Het is niet alleen vieze handen. Automonteur is
bijna een wittejassenberoep geworden.
door Dennis Rijsbergen
Al 23 jaar zit De Koster in het vak. Als zeven
tienjarige begonnen, is hij opgeklommen en
is hij nu eigenaar van Garage Hoogesteger in
Kapelle. „Eigenlijk wilde ik in de elektrotech
niek, maar er was geen plaats meer op school toen ik
me voor de opleiding wilde inschrijven. Toen heb ik
maar voor autotechniek gekozen, omdat ik wist dat
de tijd van elektronica in auto's eraan zat te komen.
Niet wetende dat het zo'n enorme vlucht zou ne
men. Nu zitten auto's bomvol elektronica en kan ik
me behoorlijk uitleven. Heb ik .uiteindelijk toch mijn
zin", lacht de garage-eigenaar.
Het is een fikse ontwikkeling geweest in de auto-in
dustrie die De Koster heeft mogen meemaken. Maar
hij weet dat hij en zijn collega's op de rand van een
nog grotere revolutie staan: de elektrische auto. Na
tuurlijk, ook de door stroom aangedreven bolides
hebben onderhoud aan bijvoorbeeld remmen nodig.
Maar mechanisch is er veel minder aan te sleutelen
dan aan de doorsnee auto met een brullende motor
in het vooronder. De Koster weet nog niet of de elek
trische auto een blijvertje is. „Het zou ook kunnen
dat auto's.straks op waterstof rijden. Maar voor nu is
een elektrische auto voor het stadsverkeer een goed
alternatief." Zo'n elektrisch karretje heeft wel één
groot nadeel, vindt de Kapellënaar. „Auto's roepen
emoties op. Ik krijg bijvoorbeeld kippenvel als er hier
een auto binnenrijdt met acht of tien cilinders onder
de motorkap. Die mooie roffel als je gas geeft. Prach
tig! Die emotie mis ik bij elektrische auto's."
De ontwikkelingen gaan de laatste jaren in razend
tempo. Om zich te onderscheiden van andere mer
ken, proppen autofabrikanten steeds meer slimme
technologische snufjes in auto's. Bovendien is Garage
Hoogesteger een universele garage en krijgt De Kos
ter dus alle soorten en merken auto's op de brug.
„Wil je bijblijven en je-kennis op peil houden, zul je
steeds weer verder opgeleid moeten worden", legt De
Koster uit. „Dat houdt nooit op. Zeker nu er steeds
meer elektrische en hybrideaüto's op de markt ko
men."
Voor De Koster zijn het lange dagen. De garage is élke
werkdag tot 's avonds negen uur open. En ook op za
terdagochtend wordt er gewerkt. Als eigenaar steekt
hij gewoon de handen uit de mouwen en sleutelt hij
net zo hard mee. „Auto's zijn mijn passie. Gelukkig
heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt, anders
zou ik het. niet kunnen volhouden. Bovendien kom
ik uit een ondernemersgezin dus ambitie heb ik van
huis uit meegekregen." Behalve het sleutelwerk is er
ook nog de administratie en het contact met de
klant. „Dat sociale gedeelte vind ik trouwens ook erg
leuk aan dit vak. Leerling-monteurs staan er niet al
tijd bij stil dat dit er ook bij hoort. Contact met de
klant is zelfs erg belangrijk. Je moet goed met men
sen kunnen omgaan, want je wilt van hen toch we
ten wat er met de auto aan de hand is;" In de garage
werken ook jonge gasten die aan het begin van hun
carrière staan. De Koster geeft zijn kennis graag aan
hen door. „Een goede automonteur heeft inzicht in
hoe je bepaalde technische problemen moet oplos
sen. Want niet alle oplossingen krijg je op papier
voorgeschoteld. Ze zeggen wel eens dat alles te leren
is, nou... dit vak moet je ook in je hebben. En wat we
eigenlijk ook nodig hebben, is meer wiskundige en
natuurkundige talenten in de autotechniek. Het is in
de garage steeds meer stroomschema's lezen en bere
deneren. Tijden veranderen."
Garage Hoogesteger doet niet alleen de revisie van oldtimers, maar werkt ook met de modernste apparatuur aan bijvoorbeeld elektri
sche auto's.
EP