'Auto's roepen bij veel mensen emoties op' 1 21 werken zaterdag 15 september 2012 Zuurverdiende geld jongeren gaat niet alleen op aan bier Uit onderzoek van de Nationale- Vacaturebank blijkt dat veel jonge ren sparen in plaats van hun geld uitgeven. Zo'n 750 respondenten hebben meegewerkt aan het on derzoek. Het merendeel van de jongeren (63 procent) heeft een bijbaan om zo snel geld te verdie nen. De crisis treft ook de jongere generatie. Zo wordt het zuurver diende geld niet opgemaakt aan bier in de kroeg, maar wordt het geld netjes op een spaarrekening gezet De werkervaring die jonge ren opdoen door middel van een bijbaan is ook mooi meegeno men. Een baan vinden na de stu die is erg lastig en elk beetje werk ervaring is mooi meegenomen. Ben je vijftigplus en zit je zonder klus? Sinds enkele weken behoort solli citeren op vacatures tot de verle den tijd voor 50-plussers. Op de website 50klus.nl worden werkge vers en ervaren werkzoekenden op een eenvoudige manier online samengebracht. Het matchen ge beurt op basis van competenties, ervaring en de wensen van de werkzoekenden. De aanmelding op 50klus.nl is kosteloos en vrij blijvend. Er wordt een persoon lijk profiel aangemaakt en de werkzoekende kan aangeven wat voor soort werk het beste bij hem past. Als er een matching plaats vindt nodigt de werkgever de kan didaat uit voor een gesprek. Minder makkelijk krediet voor ICT-bedrijven ICT-bedrijven krijgen minder makkelijk krediet dan voor de cri sis. Dat blijkt uit de ICT-kwartaal- monitor die ICT-OfiRce op 15 au gustus uitbracht. Recent onder zoek van het Ministerie van Eco nomische Zaken, Landbouw en In novatie laat zien dat voor het eerst sinds de crisis van 2008 de kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf niet meer groeit Er moet gezocht worden naar al ternatieve financieringsvormen. Over welke opties kansrijk zijn voor de ICT-sector spreekt meer dan de helft van de bedrijven over het inbrengen van 'eigen geld' en het gebruiken van 'durfkapitaal'. Wordt marketing wel serieus genomen in bedrijven? 'Nationale Marketing Werk 8c Sala ris Survey' is een initiatief van ad viesbureau Berenschot, vakblad Marketing Tribune en USG Capaci ty, specialist in recruitment en de tachering van marketeers. De en quête geeft onder meer antwoord op de vragen of marketeers ge noeg verdienen en of marketing in Nederlandse bedrijven wei se rieus wordt genomen. De uitkom sten van de enquête worden gepu bliceerd in de Marketing Tribune special, 'Employee Branding', die op 6 november verschijnt. De re sultaten geven een beeld van ont wikkelingen, bieden marketing- professionals een referentiekader en geven een goede indruk van hoe marketeers zich oriënteren. De eerste 100 respondenten ma ken kans op leuke prijzen. Op de brug staat een zachtgele Peugeot 304. Een automobiel van 42 jaar oud en van een klassieke schoon heid en tegelijkertijd mechanische eenvoud. Geen elektronische tierelantijnen als ABS, ESP of traction control. De VW Passat die iets verderop staat, heeft dat soort moderne fratsen wel onder de motorkap. Met een soort rekwisiet uit de film Star Wars is René de Koster bezig de wielen van de Passat uit te lij nen. Het apparaat heeft een draadloze verbinding met een computer die allerlei info uitspuugt. Het is ty perend voor het vak automonteur van tegenwoordig. Het is niet alleen vieze handen. Automonteur is bijna een wittejassenberoep geworden. door Dennis Rijsbergen Al 23 jaar zit De Koster in het vak. Als zeven tienjarige begonnen, is hij opgeklommen en is hij nu eigenaar van Garage Hoogesteger in Kapelle. „Eigenlijk wilde ik in de elektrotech niek, maar er was geen plaats meer op school toen ik me voor de opleiding wilde inschrijven. Toen heb ik maar voor autotechniek gekozen, omdat ik wist dat de tijd van elektronica in auto's eraan zat te komen. Niet wetende dat het zo'n enorme vlucht zou ne men. Nu zitten auto's bomvol elektronica en kan ik me behoorlijk uitleven. Heb ik .uiteindelijk toch mijn zin", lacht de garage-eigenaar. Het is een fikse ontwikkeling geweest in de auto-in dustrie die De Koster heeft mogen meemaken. Maar hij weet dat hij en zijn collega's op de rand van een nog grotere revolutie staan: de elektrische auto. Na tuurlijk, ook de door stroom aangedreven bolides hebben onderhoud aan bijvoorbeeld remmen nodig. Maar mechanisch is er veel minder aan te sleutelen dan aan de doorsnee auto met een brullende motor in het vooronder. De Koster weet nog niet of de elek trische auto een blijvertje is. „Het zou ook kunnen dat auto's.straks op waterstof rijden. Maar voor nu is een elektrische auto voor het stadsverkeer een goed alternatief." Zo'n elektrisch karretje heeft wel één groot nadeel, vindt de Kapellënaar. „Auto's roepen emoties op. Ik krijg bijvoorbeeld kippenvel als er hier een auto binnenrijdt met acht of tien cilinders onder de motorkap. Die mooie roffel als je gas geeft. Prach tig! Die emotie mis ik bij elektrische auto's." De ontwikkelingen gaan de laatste jaren in razend tempo. Om zich te onderscheiden van andere mer ken, proppen autofabrikanten steeds meer slimme technologische snufjes in auto's. Bovendien is Garage Hoogesteger een universele garage en krijgt De Kos ter dus alle soorten en merken auto's op de brug. „Wil je bijblijven en je-kennis op peil houden, zul je steeds weer verder opgeleid moeten worden", legt De Koster uit. „Dat houdt nooit op. Zeker nu er steeds meer elektrische en hybrideaüto's op de markt ko men." Voor De Koster zijn het lange dagen. De garage is élke werkdag tot 's avonds negen uur open. En ook op za terdagochtend wordt er gewerkt. Als eigenaar steekt hij gewoon de handen uit de mouwen en sleutelt hij net zo hard mee. „Auto's zijn mijn passie. Gelukkig heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt, anders zou ik het. niet kunnen volhouden. Bovendien kom ik uit een ondernemersgezin dus ambitie heb ik van huis uit meegekregen." Behalve het sleutelwerk is er ook nog de administratie en het contact met de klant. „Dat sociale gedeelte vind ik trouwens ook erg leuk aan dit vak. Leerling-monteurs staan er niet al tijd bij stil dat dit er ook bij hoort. Contact met de klant is zelfs erg belangrijk. Je moet goed met men sen kunnen omgaan, want je wilt van hen toch we ten wat er met de auto aan de hand is;" In de garage werken ook jonge gasten die aan het begin van hun carrière staan. De Koster geeft zijn kennis graag aan hen door. „Een goede automonteur heeft inzicht in hoe je bepaalde technische problemen moet oplos sen. Want niet alle oplossingen krijg je op papier voorgeschoteld. Ze zeggen wel eens dat alles te leren is, nou... dit vak moet je ook in je hebben. En wat we eigenlijk ook nodig hebben, is meer wiskundige en natuurkundige talenten in de autotechniek. Het is in de garage steeds meer stroomschema's lezen en bere deneren. Tijden veranderen." Garage Hoogesteger doet niet alleen de revisie van oldtimers, maar werkt ook met de modernste apparatuur aan bijvoorbeeld elektri sche auto's. EP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42