Vriendelijk en gastvrij, dat werkt m deOndernemer 15 september 2012 Interview beleidsplan Terneuzen Terneuzen is in beweging. In weerwil van het economische tij kijkt wethouder Pim Broekhuy- sen (midden- en kleinbedrijf, toe risme) vooral vooruit. "Want dit is het moment om te werken aan een betere toekomst." Aan de ba sis ligt nog vers van de pers het nieuwe beleidsplan economie 2012-2015. Tekst: Peter Oggel TERNEUZEN - Een voorbeeldje slechts. Maar illustratief voor het mo derne midden- en kleinbedrijf, vindt Pim Broekhuysen. Recent was zijn dochter op zoek naar twee fietsjes voor de kinderen. Speciaal type, niet meer in de maak. In haar woonplaats Waalrc niet meer voorradig, evenmin te vinden in de omgeving. Effe googe- len dus.Bingo! En in Terneuzen nog wel, waar vader als wethouder de be langen van het MKB behartigt. "Mooi dat die fietsjes dus in Terneu zen zijn gekocht", glundert Broek huysen triomfantelijk. "Kon pa ze vanzelfsprekend gelijk ook beta len..." Het voorbeeld sterkt hem in zijn op vatting dat ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf niet meer zonder internet kunnen. Wie niet volgt, die mist de boot. "In de hele binnenstad is nog dit jaar gratis wifi. Onderzoek toont aan in de non-food 70 procent van de aankopen op internet wordt voorbereid. Webwinkelen is niet te gen te houden, ondernemers moeten dat goed begrijpen. Kijk maar om je heen." Broekhuysen wijst in dit ver band op de financiële problemen bij het Duitse postorderbedrijf Necker- mann, als gevolg waarvan de Temeu- zense vestiging moet sluiten; volgens analisten is het bedrijf in zwaar weer geraakt omdat het zich 'onvoldoende op de mogelijkheden van internethan del heeft gericht'. Broekhuysen beseft dat het nieuwe winkelen consequenties zal hebben voor winkelcentra. Webwinkelen vergt van gemeenten nieuw en realis- dsch beleid. In Temeuzen liggen plan nen voor de ontwikkeling van nieu we winkelcentra (Kop Noordstraat, Kennedy-West, Zuidpoort). "Mooie plannen. Maar in de huidige economi- Wat wil Terneuzen? 'In Temeuzen ligt de economi sche kracht in een gezonde bedrij- vendynamiek en een hoogwaardi ge woon- en leefomgeving. Een regionaal economisch centrum met een attractief winkelaanbod een toeristische aantrekkingskrahct door de ligging aan het water'. Het is de visie van de gemeente Temeuzen in het beleidsplan ecno- mie 2012-2015. De gemeente stimuleert, onder steunt en faciliteert de komende ja ren onder meer: acquisitie bedrij- sche omstandigheden is realisering niet gemakkelijk, in het bijzonder voor detailhandel die een meerwaar de voor het winkelapparaat zou bete kenen." Voor Kop Noordstraat heeft projectontwikkelaar Leyten een half jaar uitstel gekregen om de haalbaar heid van het plan te onderzoeken. Want: bouwen voor leegstand heeft geen zin. Winkelen Toch sombert hij niet. Planologisch is Temeuzen klaar om Kop Noordstraat en Kennedy-West in gang te zetten. Hij herinnert aan de ontwikkeling ven, ontwikkeling Verscentrum Zeeuws-Vlaanderen, ondersteu ning Biopark Temeuzen, uitbrei ding van hotelaccommodaties, ont wikkelen en uitvoeren van city- markering, toeristische informatie voorziening en promotie, ontwik keling combi-arrangementen cul tuur, zorg,, toerisme en leisure, keurmerk Veilig Ondernemen bin nenstad en investeren in de band met het water, waaronder De Vlie gende Hollander als symbool van de stad. van de winkelcentra Steenen Beer en ABC-complex, in de jaren tachtig en negentig. "Toen was er ook sprake van veel leegstand en werden ellenlan ge discussies gevoerd of uitbreiding van zoveel vierkante meter winkelop pervlak wel verantwoord was. Wel, kijk nu eens.Ondanks internet zal shoppen, funshoppen met name, al tijd blijven. Het is de belangrijkste vorm van vrijetijdsbesteding. Mensen willen mensen ontmoeten, in winkels zien en voelen." Broekhuysen hoopt op de komst van voor Temeuzen nieuwe winkelfor mules. Een H&M bijvoorbeeld, een Zara. "Dat trekt ook weer nieuwe klanten aan. Terneuzen heeft als koop- en uitgaansstad een regionaal verzorgingsgebied. Maar we moeten ons vooral ook richten op het Vlaam se achterland. Daar ligt een grote markt, de promotie van de stad moet daar ook op zijn gericht. Water trekt. Belgen en ligt Temeuzen niet prach tig aan de Westerschelde? Dat is onze kracht." Waarbij hij ook hamert op een vriendelijk en gastvrij onthaal. "Hoe word je bediend in de horeca, hoe word je behandeld in de winkels? Ondernemers moeten het belang daar van terdege beseffen." Toekomst Wie Temeuzen over pakweg een jaar tje of twintig bezoekt, treft een klein schalige maar bedrijvige stad aan de Westerschelde, met een florerend koopcentrum, een prima woon- en leefklimaat, duurzame industrie en volop vrijetijdsmogelijkheden op het gebied van sport en cultuur. Het is een citaat uit het nieuwe eco nomisch beleidsplan, dat de gemeente raad van Temeuzen deze maand be handelt. Papier is geduldig, erkent Broekhuysen. Desondanks schat hij de potenties van woon- en werkstad Temeuzen hoog in, hoger dan tot dusver is gerealiseerd. Hij steunt daar mee de visie van collega-wethouder Jaap Bos (economie), mede-onderte kenaar van het beleidsplan. Het plan schetst ontwikkelingen voor de jaren tot en met 2015. 'Temeuzen is het centrum van werkgelegenheid in Zeeuws-Vlaanderen', is het vertrek punt. De industriële sector biedt 7700. banen, de detailhandel in Terneuzen is goed voor 2500 arbeidsplaatsen. De ambities zijn realistisch, concludeert de wethouder. Dat betekent: met be leid vooruit. In het plan gaat de ge meente uit van een (lichte) groei van het aantal arbeidsplaatsen, een daling van de werkloosheid en een groei van het aantal bezoekers aan de stad. Hoe? Het ondernemersklimaat moet beter. Temeuzen scoort nu een 6,5, dat moet toch een 7 worden. Nog een citaatje uit het plan: 'Potentiële vestigers en bezoekers moeten het ge voel krijgen op een rode loper te wor den ontvangen'. Meer acquisitie, investeringen in voorzieningen en in zorg- en vrije- tijdseconomie vormen de basis. 'Kan sen zien, kansen grijpen', vertaalt Broekhuysen. Hij refereert aan de plannen voor de ontwikkeling van Scheldeboulevard en voormalige veer haven tot jachthaven met enkele hon derden ligplaatsen. De verbinding die via het Arsenaalplein en passant tot stand moet komen tussen Westerschel de en winkelcentrum. "Als gemeente is het onze taak om voorwaarden te scheppen voor een goed onderne mersklimaat." Er is meer. Naast retail en toerisme sti muleert het beleidsplan de industriële ontwikkelingen in de kanaalzone. Dat is eveneens nodig. Weliswaar heb ben groot-industriën als Verbrugge Terminals, Yara Glasfabriek en Dow fors geïnvesteerd, de vestiging van nieuwe bedrijven is onder invloed van de recessie achtergebleven bij de prognose. Temeuzen zet de komende jaren in op duurzaam ondernemen: biobased economy en glastuinbouw. Op de plank liggen nog enkele tiental len hectares bedrijventerrein. Pim Broekhuijsen: 'Nu werken aan een nieuwe toekomst. Foto: Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 100