Maritieme opleidingen zijn populair
WALCHEREN
almanak
Afplakken
Scheepsmotor
voorziet school
van stroom
VRIJDAG 14 september 2012
21
Achtste wethouder sinds
2010 in Middelburg 22
Gemeente ziet stadje
Veere als pretpark 24
Aantal eerstejaars binnen sectoren zeevaart en binnenvaart flink gegroeid
door Carla van de Merfoel
VUSSINGEN - Het aantal studenten
aan Maritiem Instituut De Ruyter
('de zeevaartschool') aan de boule
vard in Vlissingen groeit dit jaar
fors. Er zijn veel meer eerstejaars
dan in voorgaande schooljaren. Zo
wel de opleidingen binnen de sec
toren zeevaart als binnenvaart zijn
populair onder jongeren.
De precieze leerlingenaantallen
van dit moment kan directeur
Henrik Stevens van Maritiem en
logistiek college De Ruyter (de
mbo-tak van de zeevaartschool)
nu nog niet geven, maar volgens
hem zijn er voor de mbo-opleidin-
gen binnen de sector zeevaart on
geveer 30 procent meer eerstejaars.
En voor de mbo-opleiding binnen
vaart (opleidingen voor matroos
en schipper) zijn er dit schooljaar
zo'n 45 nieuwe leerlingen, zegt do
cent en mentor Boudewijn de Feij-
ter. In totaal zijn er nu ongeveer
90 leerlingen binnen de mbo-op-
leidingssector binnenvaart. De Feij-
ter verklaart de interesse voor de
binnenvaartopleidingen uit de eco
nomische crisis. „Als het aan de
wal economisch minder gaat en je
daar moeilijker een baan leunt vin
den, komen er meer aanmeldin
gen voor de scheepvaart." Hij ziet
ook steeds meer leerlingen die
niet uit 'de schipperswereld' ko
men.
Ondanks het feit dat de binnen
vaart ook last heeft van de crisis, is
er toch nog vraag naar personeel
zegt Stevens. „Jonge matrozen zijn
relatief goedkoop." Schippers en re
derijen kunnen kunnen daardoor
de kosten drukken.
Volgens Stevens geeft de Koninklij
ke Vereniging van Nederlandse Re
ders (KVNR) nog steeds een baan
garantie af Vooral in de zeevaart
en de baggerindustrie groeit de
vraag naar personeel. Ook bij de
andere maritieme opleidingencen
tra in het land is het aantal eerste
jaars gestegen. Het Scheepvaart en
Transport College in Rotterdam
meldt een groei bij de sector zee
vaart en een forse groei bij de sec
tor waterbouw (baggeraars). „Een
goede voorlichting op scholen",
verklaart deze school de populari
teit onder jongeren voor de oplei
dingen.
En de jongeren zien dat je met een
maritiem-technische opleiding
goede kansen hebt, zegt Stevens.
„Na vijf of tien jaar op het water
heb je goede kans op een baan aan
de wal. Een baan in de maritieme
sector verdient goed."
Einar Verbrugge bij de scheepsmotor in de machinekamer van het Technum.
foto Lex de Meester
MIDDELBURG
Saskia Szarafinski
nieuwe wethouder
De PvdA in Middelburg draagt Sas
kia Szarafinski (47) voor als opvol
ger van wethouder Albert de Vries.
Naar verwachting zal de gemeente
raad haar op 8 oktober benoemen
tot wethouder van Middelburg.
Szarafinski was van 2002 tot 2010
lid van de gemeenteraad. De Vries
werd woensdag in de Tweede Ka
mer gekozen.
pagina 22: achtste wethouder
YERSEKE
Grote opknapbeurt
voor jachthaven
Nog even en Yerseke heeft een mo
derne jachthaven met 55 extra lig
plaatsen. Daarvoor hoeven alleen
nog de steigers in de Prins Willem
Alexanderhaven en de Beatrixha-
ven te worden vervangen. Het ge
meentebestuur trekt daar zes ton
voor uit. Dat wil het havengebied
en de oesterputten opknappen om
Yerseke aantrekkelijker te maken
voor toeristen en dagjesmensen.
SLUIS
Begrotingstekort
van bijna acht ton
Het begrotingstekort van de ge
meente Hulst is in een paar maan
den tijd met enkele tonnen opgelo
pen tot bijna 800.000 euro. Ge
raamde kosten, zoals voor wethou
derspensioenen en wegenonder-
houd vielen hoger uit, terwijl er
bijvoorbeeld minder dividend van
Delta binnenkwam. Het is nu aan
de Hulster raadsleden om de begro
ting te fileren en te verbeteren.
Op een ochtend wist ze het, die Brou-
wershavense: ik ga deze week alle ko
zijnen in het huis schilderen. Het
was dan ook niet verwonderlijk dat
het gesprek over schilderen ging,
toen zij zich een week later weer op
haar werkplek meldde. Aanleiding
waren trouwens de verfresten die
nog in haar haar zaten. Ja, het was
hoognodig geweest en nu allemaal
door Wendy Wagenmakers
VLISSINGEN - De scheepsmotor die
het hart vormt van de machineka
mer in het Scalda College in Vlis
singen, is sinds donderdag ook
echt aan het werk.
De motor, afkomstig uit een schip,
gaat met behulp van een generator
het hele gebouw van stroom voor
zien. Het apparaat produceert im
mers meer dan genoeg. Dat levert
een lagere rekening op van Delta,
al valt het met de uiteindelijke be
sparing mee, vertelt Einar Verbrug
ge, die de machinekamer beheert.
„De brandstof moeten we ook be
talen. Een litertje gasolie kost ook
een euro."
Het gaat de school er vooral om
leerlingen te laten 'proeven' van
de scheepvaart. In de twee jaar dat
de motor er staat, heeft die vrijwel
dagelijks stationair gedraaid. „Pure
praktijk voor de leerlingen. Oefe
nen, starten, stoppen. Prachtig vin
den de sleutelaars dat. Ze hebben
zo'n motor tegenwoordig in tien
minuten aan de gang. Van rede
rijen horen we dat onze leerlingen
superzelfstandig werken en meer
handelingen verrichten dan leerlin
gen van andere scholen."
Dat mag misschien ook wel, aange
zien de machinekamer met alles er
omheen Scalda, voorheen ROC, in
totaal meer dan twee miljoen euro
gekost heeft. De kamer staat in het
Technum op de Edisonweg. Hbo-
studenten van de Zeevaartschool
maken er eveneens gebruik van.
Tip? redactie@pzc.nl
weer mooi. Maar goede afplaktape,
die was wel erg duur, had ze ge
merkt. „Dat gebruik ik nooit", sprak
een collega met veel kluservaring.
„Als je een klein kwastje gebruikt,
hoef je helemaal niet af te plakken.
Scheelt tijd en geld." Dat vond de
Brouwershavense eigenlijk ook.
„Maar ik vrees dat ik toch iets te veel
drink om niet te hoeven afplakken."