Maritieme opleidingen zijn populair WALCHEREN almanak Afplakken Scheepsmotor voorziet school van stroom VRIJDAG 14 september 2012 21 Achtste wethouder sinds 2010 in Middelburg 22 Gemeente ziet stadje Veere als pretpark 24 Aantal eerstejaars binnen sectoren zeevaart en binnenvaart flink gegroeid door Carla van de Merfoel VUSSINGEN - Het aantal studenten aan Maritiem Instituut De Ruyter ('de zeevaartschool') aan de boule vard in Vlissingen groeit dit jaar fors. Er zijn veel meer eerstejaars dan in voorgaande schooljaren. Zo wel de opleidingen binnen de sec toren zeevaart als binnenvaart zijn populair onder jongeren. De precieze leerlingenaantallen van dit moment kan directeur Henrik Stevens van Maritiem en logistiek college De Ruyter (de mbo-tak van de zeevaartschool) nu nog niet geven, maar volgens hem zijn er voor de mbo-opleidin- gen binnen de sector zeevaart on geveer 30 procent meer eerstejaars. En voor de mbo-opleiding binnen vaart (opleidingen voor matroos en schipper) zijn er dit schooljaar zo'n 45 nieuwe leerlingen, zegt do cent en mentor Boudewijn de Feij- ter. In totaal zijn er nu ongeveer 90 leerlingen binnen de mbo-op- leidingssector binnenvaart. De Feij- ter verklaart de interesse voor de binnenvaartopleidingen uit de eco nomische crisis. „Als het aan de wal economisch minder gaat en je daar moeilijker een baan leunt vin den, komen er meer aanmeldin gen voor de scheepvaart." Hij ziet ook steeds meer leerlingen die niet uit 'de schipperswereld' ko men. Ondanks het feit dat de binnen vaart ook last heeft van de crisis, is er toch nog vraag naar personeel zegt Stevens. „Jonge matrozen zijn relatief goedkoop." Schippers en re derijen kunnen kunnen daardoor de kosten drukken. Volgens Stevens geeft de Koninklij ke Vereniging van Nederlandse Re ders (KVNR) nog steeds een baan garantie af Vooral in de zeevaart en de baggerindustrie groeit de vraag naar personeel. Ook bij de andere maritieme opleidingencen tra in het land is het aantal eerste jaars gestegen. Het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam meldt een groei bij de sector zee vaart en een forse groei bij de sec tor waterbouw (baggeraars). „Een goede voorlichting op scholen", verklaart deze school de populari teit onder jongeren voor de oplei dingen. En de jongeren zien dat je met een maritiem-technische opleiding goede kansen hebt, zegt Stevens. „Na vijf of tien jaar op het water heb je goede kans op een baan aan de wal. Een baan in de maritieme sector verdient goed." Einar Verbrugge bij de scheepsmotor in de machinekamer van het Technum. foto Lex de Meester MIDDELBURG Saskia Szarafinski nieuwe wethouder De PvdA in Middelburg draagt Sas kia Szarafinski (47) voor als opvol ger van wethouder Albert de Vries. Naar verwachting zal de gemeente raad haar op 8 oktober benoemen tot wethouder van Middelburg. Szarafinski was van 2002 tot 2010 lid van de gemeenteraad. De Vries werd woensdag in de Tweede Ka mer gekozen. pagina 22: achtste wethouder YERSEKE Grote opknapbeurt voor jachthaven Nog even en Yerseke heeft een mo derne jachthaven met 55 extra lig plaatsen. Daarvoor hoeven alleen nog de steigers in de Prins Willem Alexanderhaven en de Beatrixha- ven te worden vervangen. Het ge meentebestuur trekt daar zes ton voor uit. Dat wil het havengebied en de oesterputten opknappen om Yerseke aantrekkelijker te maken voor toeristen en dagjesmensen. SLUIS Begrotingstekort van bijna acht ton Het begrotingstekort van de ge meente Hulst is in een paar maan den tijd met enkele tonnen opgelo pen tot bijna 800.000 euro. Ge raamde kosten, zoals voor wethou derspensioenen en wegenonder- houd vielen hoger uit, terwijl er bijvoorbeeld minder dividend van Delta binnenkwam. Het is nu aan de Hulster raadsleden om de begro ting te fileren en te verbeteren. Op een ochtend wist ze het, die Brou- wershavense: ik ga deze week alle ko zijnen in het huis schilderen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het gesprek over schilderen ging, toen zij zich een week later weer op haar werkplek meldde. Aanleiding waren trouwens de verfresten die nog in haar haar zaten. Ja, het was hoognodig geweest en nu allemaal door Wendy Wagenmakers VLISSINGEN - De scheepsmotor die het hart vormt van de machineka mer in het Scalda College in Vlis singen, is sinds donderdag ook echt aan het werk. De motor, afkomstig uit een schip, gaat met behulp van een generator het hele gebouw van stroom voor zien. Het apparaat produceert im mers meer dan genoeg. Dat levert een lagere rekening op van Delta, al valt het met de uiteindelijke be sparing mee, vertelt Einar Verbrug ge, die de machinekamer beheert. „De brandstof moeten we ook be talen. Een litertje gasolie kost ook een euro." Het gaat de school er vooral om leerlingen te laten 'proeven' van de scheepvaart. In de twee jaar dat de motor er staat, heeft die vrijwel dagelijks stationair gedraaid. „Pure praktijk voor de leerlingen. Oefe nen, starten, stoppen. Prachtig vin den de sleutelaars dat. Ze hebben zo'n motor tegenwoordig in tien minuten aan de gang. Van rede rijen horen we dat onze leerlingen superzelfstandig werken en meer handelingen verrichten dan leerlin gen van andere scholen." Dat mag misschien ook wel, aange zien de machinekamer met alles er omheen Scalda, voorheen ROC, in totaal meer dan twee miljoen euro gekost heeft. De kamer staat in het Technum op de Edisonweg. Hbo- studenten van de Zeevaartschool maken er eveneens gebruik van. Tip? redactie@pzc.nl weer mooi. Maar goede afplaktape, die was wel erg duur, had ze ge merkt. „Dat gebruik ik nooit", sprak een collega met veel kluservaring. „Als je een klein kwastje gebruikt, hoef je helemaal niet af te plakken. Scheelt tijd en geld." Dat vond de Brouwershavense eigenlijk ook. „Maar ik vrees dat ik toch iets te veel drink om niet te hoeven afplakken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 21