Rekenen met
hybride Yaris
auto17
Nieuwe Honda CR-V Tourneo Custom biedt
is breder inzetbaar luxe personenvervoer
CQHtUmmr® Honda Jazz Hybrid Comfort
vrijdag 14 september 2012
Wie een auto puur op basis van belastingvrijstelling en lage bijtelling
koopt, heeft hoge verwachtingen van het verbruik. De Toyota Yaris
Hybrid schept deze verwachtingen.
Aan de buitenkant laten slechts de specifieke koplampen en achterlichten zien dat dit de hybri-
de versie van de nieuwe Yaris is. foto's Automedia
door Tony Vos
Tot nu toe werden belastingvrije au
to's vooral gekozen vanwege het fi
nanciële voordeel bij aanschaf en,
voor zakelijke gebruikers, de lage bij
telling. Nu de brandstofprijs naar record
hoogte is gestegen, begint de Nederlander
zijn rijgedrag steeds directer in de beurs te
voelen. Dus speelt het daadwerkelijke prak-
tijkverbruik van de eigen auto meer en
meer een rol.
Toyota levert de nieuwe Yaris sinds eind vo
rig jaar en kon met de ï.o liter driecilinder
tot juli 2012 voldoen aan de vrijstellings-
eisen. Maar nu de nieuwe Yaris Hybrid aan
het programma is toegevoegd, kan het merk
de op voordeel beluste consument nog ja
ren bedienen. De auto maakt onderhuids ge
bruik van dezelfde techniek als de vorige ge
neratie Prius. Dat betekent een 74 pk leve
rende 1.5 liter benzinemotor die wordt bijge
staan door een elektromotor. Het resultaat
is een gezamenlijk vermogen van 100 pk.
Via een elektronische CVT worden de aan-
drijfkrachten naar de voorwielen gestuurd
en zet de Yaris nette prestaties neer, zoals
een top van 165 kilometer per uur en een ac
Toyota Yaris Hybrid
Zuinigheid met vlijt. Bagage 286-856 liter. Gewicht
1.060 kg. Hybride 1.5 1,100 pk.
Vanaf 17.990 euro, Dynamic 20.290 euro.
Plus: brandstofverbruik, binnenruimte, belastingvrij.
Min: hogere prijs ten opzichte van alternatieven.
celeratie van 0 naar 100 in 11,8 seconden.
Onder de meeste omstandigheden is de au
to stil. Dat begint al bij het wegrijden, dat
gaat volledig elektrisch. Maar ook op de snel
weg is de Hybrid allesbehalve een lawaaima
ker.
Toyota heeft niet getracht deze instaphybri-
de de laatste stand der techniek mee te ge
ven, dus liggen er onder de vloer 'gewoon'
nikkelmetaalhydride accu's. Die zijn wel op
zo'n manier geplaatst, dat deze Yaris dezelf
de functionaliteiten en inhouden kent als
zijn benzine- en dieselbroers. Dat betekent
een concurrerend bagagevolume van 286 li
ter en de mogelijkheid de achterbank netjes
neer te klappen ter uitbreiding. De bagage-
vloer kent zelfs een dubbele bodem.
Uiterlijk zijn er verschillen aan te wijzen.
Zo heeft de Hybrid een andere bumper,
met hoger doorgêtrokken luchtinlaat, mist
lampen in driehoekige behuizing, led-ach
terlichten en standaard 16 inch lichtmetalen
wielen. In het interieur worden er blauwe
accenten gelegd, bij Toyota dé herkennings-
kleur van de hybrides. Zo heeft de bekle
ding blauwe stiksels en beschikt de auto
over een blauwe pookknop. Dat is niet het
minuscule pientere pookje uit de Prius,
maar een behoorlijk lang en normaal exem
plaar. Een ander accent legt het merk op
het dashboard met een brede, witte balk die
op dé portieren wordt voortgezet. Aardig
voor het contrast, maar wel erg aanwezig.
Verder is alles gelijk aan de normale Yaris.
Zoals we van een hybride gewend zijn, gaan
er op het dashboard alleen wat lampjes
branden na de starthandeling. Pook in de
D-stand en gasgevén. Geruisloos komt de
auto op gang om, afhankelijk van de manier
van intrappen van het gaspedaal en de laad-
toestand van de accu, vroeg of laat de benzi
nemotor aan te spreken. Het hybride con
cept werkt optimaal in stadsverkeer, waar
energie wordt teruggewonnen bij gas los en
remmen. Het praktijkverbruik hangt samen
met de manier waarop de auto wordt inge
zet Een gemiddelde van 1 op 18 is haalbaar.
Wie beter oplet, gaat richting de 1 op 20.
Dan kan het rekenen beginnen. Toyota le
vert al een Yaris vanaf 11.790 euro (voor de
1.0 WT-i Access) en de hybride begint pas
bij 17.990 euro. Voor dat verschil biedt de
laatste wel een vijfdeurs carrosserie, een au
tomaat en een rijkere uitrusting. In een ver
gelijkbare versie is het verschil met de 1.3 li
ter automaat nog maar soo-euro. Gezien de
voordelen is de keuze dan snel gemaakt.
Vanaf 17.089 euro, Comfortline 18.008 euro.
Vanaf 21.490 euro.
CONCURRENT# VW Polo1.2 TDI BlueMotion 5d
Plus: binnenruimte, aandrijflijn, verbruik.
Min: slechts 20 procent bijtelling.
Plus: belastingvrij, prijsstelling, onderstel.
Min: slechts in één uitrusting.
Plus: bouwkwaliteit, onderstel, belastingvrij.
Min: praktijkverbruik, souplesse.
Een van de bestverkopende
belastingvrije diesels is de
driecilinder in de Polo, die
wat betreft souplesse achter
loopt. Bagage 280-952 liter.
Gewicht 1.050 kg. Diesel
1.2 1, 75 pk.
Door zijn C02-uitstoot valt
de Jazz Hybrid sinds 1 juli
buiten de boot voor maxi
maal voordeel. Bagage
300-1.320 liter. Gewicht
1.134 kg. Hybride 1.3 I,
102 pk.
CONCURRENT ©Mazda2 Bi-Fuel
Recent is de C02-uitstoot
van de 2 met Ipg-installatie
verder teruggedrongen ten
behoeve van 14 procent bij
telling. Bagage 250-787 liter.
Gewicht 975 kg. Benzine/lpg
1.3 1, 75 pk.
door Tony Vos
Optisch bedrog, zo lijkt het.
De nieuwe Honda CR-V
toont groter dan zijn voor
ganger, maar is dat niet. Terwijl
het interieur juist wel aan volume
heeft gewonnen.
De Honda SUV is meer dan ooit
op de Europese smaak afgestemd.
De ontwerpers hebben gezorgd
voor een front dat scherper van
lijn is dan die van de Amerikaanse
versie. Ook de led-achterlichten
zijn er speciaal voor 'ons'. Het stoe
re uiterlijk wordt vooral bena
drukt door de brede neus en de
flink uitgebouwde spatborden. Bo
vendien is de wielbasis verlengd.
Dat geeft winst in het interieur,
waar vijf volwassenen volop plaats
hebben en ook nog eens minimaal
589 liter bagage kunnen meene
men. De twee delen van de achter
bank klappen in één beweging sa
men met de zitting plat tot een
vlakke laadvloer.
Jammer dat de CR-V wat betreft
materiaalgebruik geen topper is en
het interieur saai en kleurloos
oogt. Zelfs het instrumentarium is
minder 'wild' dan voorheen.
Motorisch zijn er twee mogelijkhe
den: een 2.0 liter benzine, die met
155 pk prima op zijn taken bere
kend is, en de vertrouwde 2.2 liter
diesel (150 pk). De benzinemotor
is voor het eerst ook verkrijgbaar
met louter voorwielaandrijving.
Daarmee verbreedt Honda de
marktkansen voor dit model. Bo
vendien zorgt tweewielaandrij-
ving voor een lagere C02-uitstoot
en een aantrekkelijke prijs. Schat
tingen komen rond de 32.000 euro
uit (showroom: november).
De C02-uitstoot van de 4WD ligt
amper hoger. Dat valt te verklaren
door de elektronische regeling die
in de plaats komt van een energie-
slurpende oliepomp. Het rijgedrag
van de CR-V is vooral comfortabel
en afgestemd op gezinsgebruik.
Honda CR-V: stoer, foto Automedia
door Willem de Volder
Ford werkt aan een geheel
nieuwe bedrijfswagenlijn en
daarvan profiteert ook de
Tourneo Custom. Het 'busje voor
personenvervoer' zal taxibedrijven
en andere personenvervoerders
die hun passagiers met alle egards
willen vervoeren, aanspreken.
De Tourneo Custom heeft een mo
dern design en is leverbaar met
acht of negen (optie) zitplaatsen.
Biedt de korte versie alles wat je
van luxe vervoer verwacht, de lan
ge versie doet daar met een enor
me ruimte voor bagage nog een
schepje bovenop. Tijdens een ken
nismaking valt op dat de auto van
de eerste tot en met de derde zitrij
voorziet in comfortabel meubilair
Tourneo Custom: ruim. foto WdeV
en een enorme beenruimte.
Het dashboard ziet er uitermate
verzorgd uit en biedt een keur aan
praktische opbergmogelijkheden.
De middenconsole is overzichte
lijk ingedeeld. Het scherm van de
navigatie is aan de krappe kant.
De 2.2 liter 155 pk TDCi-motor
(6,5 liter per 100 kilometer) vraagt
om veel schakelen in de Tourneo
Custom Long Wheel Base (6-bak).
Een Eco-knop zorgt ervoor dat het
start/stopsysteem wordt geacti
veerd en beperkt de topsnelheid.
Een schakelindicator wijst verder
de weg naar zuinig rijden.
Er is ook nog een versie met een
125 pk sterke dieselmotor in combi
natie met dit alternatief voor een
ruimtewagen. Wat voorzieningen
betreft, levert Ford in de Tourneo
Custom desgewenst tal van techno
logieën die ook in personenauto's
voorhanden zijn. Zoals een waar
schuwingssysteem bij het verlaten
van de rijbaan en een achteruitrij-
camera.
De 125 pk Tourneo Custom Trend
is er vanaf 28.750 euro (exclusief
btw/bpm) en vanaf 50.885 euro
(inclusief btw/bpm). Optimale
luxe biedt de Limited-uitvoering.
Peugeot Partner
gaat elektrisch
De Franse overheid geeft subsidie
op elektrische auto's, om de eigen
industrie te helpen. Peugeot en
Citroën importeren ze uit Japan
en dat helpt de Fransen niet Dat
wordt anders met de bestelwagen
Partner Electrique: 67 pk, 200 Nm.
Die staat in de lente bij de dealer,
met 170 kilometer actieradius.
Toyota geeft de
Auris extra ruimte
Op de Mondial de TAutomobile in
Parijs brengt Toyota op basis van
de tweede generatie Auris een
Touring Sports. Die biedt meer
binnenruimte en aardig is dat het
leverbare hybridesysteem daarop
geen aanspraak maakt. Ook de
Auris Touring Sports krijgt in ons
land 14 procent bijtelling.
Ford Mondeo krijgt
piepkleine driecilinder
De nieuwe Ford Mondeo wordt
de grootste auto in het concern
die gebruikmaakt van de nieuwe
driecilinder 1.0 liter Ecoboost Die
zit niet om kracht verlegen met
125 pk en 170 tot 200 Nm koppel.
Ford lanceert de Mondeo in Euro
pa als sedan, hatchback en wagon.