Rekenen met hybride Yaris auto17 Nieuwe Honda CR-V Tourneo Custom biedt is breder inzetbaar luxe personenvervoer CQHtUmmr® Honda Jazz Hybrid Comfort vrijdag 14 september 2012 Wie een auto puur op basis van belastingvrijstelling en lage bijtelling koopt, heeft hoge verwachtingen van het verbruik. De Toyota Yaris Hybrid schept deze verwachtingen. Aan de buitenkant laten slechts de specifieke koplampen en achterlichten zien dat dit de hybri- de versie van de nieuwe Yaris is. foto's Automedia door Tony Vos Tot nu toe werden belastingvrije au to's vooral gekozen vanwege het fi nanciële voordeel bij aanschaf en, voor zakelijke gebruikers, de lage bij telling. Nu de brandstofprijs naar record hoogte is gestegen, begint de Nederlander zijn rijgedrag steeds directer in de beurs te voelen. Dus speelt het daadwerkelijke prak- tijkverbruik van de eigen auto meer en meer een rol. Toyota levert de nieuwe Yaris sinds eind vo rig jaar en kon met de ï.o liter driecilinder tot juli 2012 voldoen aan de vrijstellings- eisen. Maar nu de nieuwe Yaris Hybrid aan het programma is toegevoegd, kan het merk de op voordeel beluste consument nog ja ren bedienen. De auto maakt onderhuids ge bruik van dezelfde techniek als de vorige ge neratie Prius. Dat betekent een 74 pk leve rende 1.5 liter benzinemotor die wordt bijge staan door een elektromotor. Het resultaat is een gezamenlijk vermogen van 100 pk. Via een elektronische CVT worden de aan- drijfkrachten naar de voorwielen gestuurd en zet de Yaris nette prestaties neer, zoals een top van 165 kilometer per uur en een ac Toyota Yaris Hybrid Zuinigheid met vlijt. Bagage 286-856 liter. Gewicht 1.060 kg. Hybride 1.5 1,100 pk. Vanaf 17.990 euro, Dynamic 20.290 euro. Plus: brandstofverbruik, binnenruimte, belastingvrij. Min: hogere prijs ten opzichte van alternatieven. celeratie van 0 naar 100 in 11,8 seconden. Onder de meeste omstandigheden is de au to stil. Dat begint al bij het wegrijden, dat gaat volledig elektrisch. Maar ook op de snel weg is de Hybrid allesbehalve een lawaaima ker. Toyota heeft niet getracht deze instaphybri- de de laatste stand der techniek mee te ge ven, dus liggen er onder de vloer 'gewoon' nikkelmetaalhydride accu's. Die zijn wel op zo'n manier geplaatst, dat deze Yaris dezelf de functionaliteiten en inhouden kent als zijn benzine- en dieselbroers. Dat betekent een concurrerend bagagevolume van 286 li ter en de mogelijkheid de achterbank netjes neer te klappen ter uitbreiding. De bagage- vloer kent zelfs een dubbele bodem. Uiterlijk zijn er verschillen aan te wijzen. Zo heeft de Hybrid een andere bumper, met hoger doorgêtrokken luchtinlaat, mist lampen in driehoekige behuizing, led-ach terlichten en standaard 16 inch lichtmetalen wielen. In het interieur worden er blauwe accenten gelegd, bij Toyota dé herkennings- kleur van de hybrides. Zo heeft de bekle ding blauwe stiksels en beschikt de auto over een blauwe pookknop. Dat is niet het minuscule pientere pookje uit de Prius, maar een behoorlijk lang en normaal exem plaar. Een ander accent legt het merk op het dashboard met een brede, witte balk die op dé portieren wordt voortgezet. Aardig voor het contrast, maar wel erg aanwezig. Verder is alles gelijk aan de normale Yaris. Zoals we van een hybride gewend zijn, gaan er op het dashboard alleen wat lampjes branden na de starthandeling. Pook in de D-stand en gasgevén. Geruisloos komt de auto op gang om, afhankelijk van de manier van intrappen van het gaspedaal en de laad- toestand van de accu, vroeg of laat de benzi nemotor aan te spreken. Het hybride con cept werkt optimaal in stadsverkeer, waar energie wordt teruggewonnen bij gas los en remmen. Het praktijkverbruik hangt samen met de manier waarop de auto wordt inge zet Een gemiddelde van 1 op 18 is haalbaar. Wie beter oplet, gaat richting de 1 op 20. Dan kan het rekenen beginnen. Toyota le vert al een Yaris vanaf 11.790 euro (voor de 1.0 WT-i Access) en de hybride begint pas bij 17.990 euro. Voor dat verschil biedt de laatste wel een vijfdeurs carrosserie, een au tomaat en een rijkere uitrusting. In een ver gelijkbare versie is het verschil met de 1.3 li ter automaat nog maar soo-euro. Gezien de voordelen is de keuze dan snel gemaakt. Vanaf 17.089 euro, Comfortline 18.008 euro. Vanaf 21.490 euro. CONCURRENT# VW Polo1.2 TDI BlueMotion 5d Plus: binnenruimte, aandrijflijn, verbruik. Min: slechts 20 procent bijtelling. Plus: belastingvrij, prijsstelling, onderstel. Min: slechts in één uitrusting. Plus: bouwkwaliteit, onderstel, belastingvrij. Min: praktijkverbruik, souplesse. Een van de bestverkopende belastingvrije diesels is de driecilinder in de Polo, die wat betreft souplesse achter loopt. Bagage 280-952 liter. Gewicht 1.050 kg. Diesel 1.2 1, 75 pk. Door zijn C02-uitstoot valt de Jazz Hybrid sinds 1 juli buiten de boot voor maxi maal voordeel. Bagage 300-1.320 liter. Gewicht 1.134 kg. Hybride 1.3 I, 102 pk. CONCURRENT ©Mazda2 Bi-Fuel Recent is de C02-uitstoot van de 2 met Ipg-installatie verder teruggedrongen ten behoeve van 14 procent bij telling. Bagage 250-787 liter. Gewicht 975 kg. Benzine/lpg 1.3 1, 75 pk. door Tony Vos Optisch bedrog, zo lijkt het. De nieuwe Honda CR-V toont groter dan zijn voor ganger, maar is dat niet. Terwijl het interieur juist wel aan volume heeft gewonnen. De Honda SUV is meer dan ooit op de Europese smaak afgestemd. De ontwerpers hebben gezorgd voor een front dat scherper van lijn is dan die van de Amerikaanse versie. Ook de led-achterlichten zijn er speciaal voor 'ons'. Het stoe re uiterlijk wordt vooral bena drukt door de brede neus en de flink uitgebouwde spatborden. Bo vendien is de wielbasis verlengd. Dat geeft winst in het interieur, waar vijf volwassenen volop plaats hebben en ook nog eens minimaal 589 liter bagage kunnen meene men. De twee delen van de achter bank klappen in één beweging sa men met de zitting plat tot een vlakke laadvloer. Jammer dat de CR-V wat betreft materiaalgebruik geen topper is en het interieur saai en kleurloos oogt. Zelfs het instrumentarium is minder 'wild' dan voorheen. Motorisch zijn er twee mogelijkhe den: een 2.0 liter benzine, die met 155 pk prima op zijn taken bere kend is, en de vertrouwde 2.2 liter diesel (150 pk). De benzinemotor is voor het eerst ook verkrijgbaar met louter voorwielaandrijving. Daarmee verbreedt Honda de marktkansen voor dit model. Bo vendien zorgt tweewielaandrij- ving voor een lagere C02-uitstoot en een aantrekkelijke prijs. Schat tingen komen rond de 32.000 euro uit (showroom: november). De C02-uitstoot van de 4WD ligt amper hoger. Dat valt te verklaren door de elektronische regeling die in de plaats komt van een energie- slurpende oliepomp. Het rijgedrag van de CR-V is vooral comfortabel en afgestemd op gezinsgebruik. Honda CR-V: stoer, foto Automedia door Willem de Volder Ford werkt aan een geheel nieuwe bedrijfswagenlijn en daarvan profiteert ook de Tourneo Custom. Het 'busje voor personenvervoer' zal taxibedrijven en andere personenvervoerders die hun passagiers met alle egards willen vervoeren, aanspreken. De Tourneo Custom heeft een mo dern design en is leverbaar met acht of negen (optie) zitplaatsen. Biedt de korte versie alles wat je van luxe vervoer verwacht, de lan ge versie doet daar met een enor me ruimte voor bagage nog een schepje bovenop. Tijdens een ken nismaking valt op dat de auto van de eerste tot en met de derde zitrij voorziet in comfortabel meubilair Tourneo Custom: ruim. foto WdeV en een enorme beenruimte. Het dashboard ziet er uitermate verzorgd uit en biedt een keur aan praktische opbergmogelijkheden. De middenconsole is overzichte lijk ingedeeld. Het scherm van de navigatie is aan de krappe kant. De 2.2 liter 155 pk TDCi-motor (6,5 liter per 100 kilometer) vraagt om veel schakelen in de Tourneo Custom Long Wheel Base (6-bak). Een Eco-knop zorgt ervoor dat het start/stopsysteem wordt geacti veerd en beperkt de topsnelheid. Een schakelindicator wijst verder de weg naar zuinig rijden. Er is ook nog een versie met een 125 pk sterke dieselmotor in combi natie met dit alternatief voor een ruimtewagen. Wat voorzieningen betreft, levert Ford in de Tourneo Custom desgewenst tal van techno logieën die ook in personenauto's voorhanden zijn. Zoals een waar schuwingssysteem bij het verlaten van de rijbaan en een achteruitrij- camera. De 125 pk Tourneo Custom Trend is er vanaf 28.750 euro (exclusief btw/bpm) en vanaf 50.885 euro (inclusief btw/bpm). Optimale luxe biedt de Limited-uitvoering. Peugeot Partner gaat elektrisch De Franse overheid geeft subsidie op elektrische auto's, om de eigen industrie te helpen. Peugeot en Citroën importeren ze uit Japan en dat helpt de Fransen niet Dat wordt anders met de bestelwagen Partner Electrique: 67 pk, 200 Nm. Die staat in de lente bij de dealer, met 170 kilometer actieradius. Toyota geeft de Auris extra ruimte Op de Mondial de TAutomobile in Parijs brengt Toyota op basis van de tweede generatie Auris een Touring Sports. Die biedt meer binnenruimte en aardig is dat het leverbare hybridesysteem daarop geen aanspraak maakt. Ook de Auris Touring Sports krijgt in ons land 14 procent bijtelling. Ford Mondeo krijgt piepkleine driecilinder De nieuwe Ford Mondeo wordt de grootste auto in het concern die gebruikmaakt van de nieuwe driecilinder 1.0 liter Ecoboost Die zit niet om kracht verlegen met 125 pk en 170 tot 200 Nm koppel. Ford lanceert de Mondeo in Euro pa als sedan, hatchback en wagon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17