Jan Rap betaalt hoge IifiHlilSIll
prijs voor zijn daden i Éft<
uitl 5
Kensington speelt twee keer in Middelburg
Jong talent brengt repertoire
uit de klassieke canon
donderdag 13 september 2012
In het kader van de viering van
het vijfjarig bestaan van De
Spot in Middelburg treedt vrij
dag Kensington op. 's Middags
geeft de Nederlandse band boven
dien een miniconcert in boekhan
del De Drvkkery.
De vierkoppige formatie bracht in
mei van het jaar het album Vultu
res uit, de opvolger van de debuut
plaat Borders. De singles We Are
The Young en No Way Out vonden
hun weg naar de hitlijsten en vori
ge week werd de nieuwe single ge
presenteerd: Don't Look Back geti
teld.
Kensington bestaat uit Casper Star-
reveld (zang, gitaar), Eloi Youssef
(zang, gitaar), Jan Haker (bas) en
Niles Vandenberg (drums). Het op
treden in Middelburg is onderdeel
van de najaarstour van ICensing-
Kensington
ton, die de band langs zestien za
len in het hele land voert.
Kensington: vrijdag om 15.00 uur in
De Drvkkery in Middelburg en om
21.00 uur (zaal open) in De Spot in
Middelburg. Voorprogramma: Mozes
and the Firstborn.
Muziekpodium Zeeland
brengt zondagmiddag in
de Grote Kerk in Veere
weer een concert waarin hoogte
punten uit de klassieke canon wor
den uitgevoerd door jonge talen
ten.
Dit keer is het de beurt aan de Ne
derlandse celliste Ella van Poucke
en pianist Jean-Claude Vanden
Eynden. Zij brengen composities
van Schumann, Van Beethoven,
Debussy en Sjostakovitsj.
Ella van Poucke begon al op zesja
rige leeftijd cello te spelen. Niet
lang daarna volgden haar studies
aan de conservatoria in Den Haag
en Amsterdam en bij Anne Bijls-
ma en Menahem Pressler.
Op haar tiende speelde Ella al in
het Concertgebouw en sindsdien
heeft zij in alle belangrijke zalen
van het land en daarbuiten opge
treden. Dat zij net daarvoor het
Prinses Christina Concours won,
droeg daar uiteraard toe bij. In
2010 won zij de prijs voor het
meest veelbelovende talent in het
Cello Concours van Amsterdam.
Jean-Claude Vanden Eynden is
evenals de celliste een vroeg-
bloeier. Als laureaat van de toon
aangevende Internationale Konin
gin Elisabethwedstrijd heeft hij in
middels alle continenten bereisd.
Zondag 16 september, Grote Kerk,
Veere, 15.30 uur.
door ABi Pamkow
Nooit zal zijn lach meer
klinken, geen grap
meer uit zijn mond,
hoog de prijs voor zijn
daden, Jan Rap met zijn korte-
lont." Dat zijn de laatste regels van
het slotlied uit Jan Rap en zijn
Maat, het historische open
luchtspel van de Rederijkers Zierik-
zee dat vrijdagavond in première
gaat.
Dat slotlied klinkt vrolijk, maar
stemt ook weemoedig. Twee kan
ten dus, perfect passend bij Jan
Rap. Hij zit vol humor, maar heeft
ook een donker kantje. Hij vindt
zichzelf een vrijdenker, komt op
voor de minder bedeelden, be
moeit zich met alles en iedereen
en neemt het niet zo nauw met de
geldende regels. Jan Rap geldt als
geuzennaam voor rapalje en ge
spuis. In die betekenis is het perso
nage in de huidige tijd vooral be
kend geworden door het boek van
Yvonne Keuls. Maar achter de his
torische Jan Rap in dit stuk dat
zich afspeelt in Zierikzee in de
tweede helft 18e eeuw gaat een
man van vlees en bloed schuil: Jan
Machiel van der Made. Henk Ver-
hage schreef op basis van histori
sche gegevens over diens levens
loop een toneeltekst. De Rederij
kers voeren het spel op vier loca
ties in de stad op. Het verhaal be
gint op-de Vismarkt aan het Sint
Jacobshofje. Het eerste bedrijf
biedt een volks tafereel in de her
berg met muziek, eten en eigentijd
se moppen. Daarna neemt de cast
de toeschouwers mee naar de
Oude Haven waar op-twee locaties
de volgende twee bedrijven wor
den opgevoerd. In de loop van het
spel worden de onderlinge verhou
dingen grimmiger: Jan en zijn
vrienden worden verjaagd met rot
te vis. Later ontaardt onschuldige
dronkenmanspraat in een noodlot
tige steekpartij. Het vierde en laat
ste bedrijf speelt zich afin het
Stadhuismuseum. Het is inmid
dels een jaar later in het verhaal:
Jan Rap wordt ondervraagd over
zijn daden. Burgemeester en sche
Scène tijdens een van de kostuumrepetities voor Jan Rap en zijn maat door de Rederijkers Zierikzee. foto Dirk-Jan Gjeltema
penen veroordelen hem ter dood.
Als troost voor wie hem graag
mocht, zou kunnen gelden dat Jan
Rap van alle tijden is, zoals in het
slotlied wordt bezongen.
„Dat klopt helemaal. Jan Rap is
een soort eigentijdse Robin Hood
met het hart op de goede plek",
zegt voorzitter Rob Nijholt van de
Rederijkers Zierikzee. „Het is een
vent met een gouden hart", doet
hoofdrolspeler Marcel Modde er
nog een schepje bovenop. Hij
draagt Jan Rap als te vertolken per
sonage uiteraard een warm hart
toe. De Rederijkers Zierikzee zijn
ontsproten uit de rijke voedingsbo
dem van de Stichting Historische
Spelen (RISP), waar begin dit jaar
uit financiële overwegingen de
stekker werd uitgetrokken. „Een
groot deel van de spelers is meege
komen, maar de werkwijze van
De Rederijkers wijkt heel erg af
van de HISP", zegt Nijholt. Hij
legt uit dat de opzet allemaal veel
kleinschaliger is. „Wij kiezen voor
locatietheater op mooie plekjes,
waar Zierikzee er zo veel van
heeft. Geen grote tribunes meer
voor ruim achthonderd mensen,
maar gewoon spelen op straat en
op pleintjes met maar vijftig toe
schouwers per keer."
De regie blijft in handen van
André van Hest, de professional
die ook De Vrouwe van de Toren,
de laatste productie van de HISP
regiseerde. De Rederijkers spelen
Jan Rap en zijn maat de komende
twee vrijdagavonden en op de za
terdagen meerdere keren per dag.
Er is nog slechts een zeer beperkt
aantal kaarten verkrijgbaar aan de
balie van het Stadhuismuseum in
Zierikzee.
Vrijdag 14 september 20.00 uur;
zaterdag 15 september 10.30 uur,
13.30 uur, 16.30 uur; vrijdag 21
september 20.00 uur, zaterdag 22
sept. 10.30 uur, 13.30 uur, 16.30 uur.