Jan Rap betaalt hoge IifiHlilSIll prijs voor zijn daden i Éft< uitl 5 Kensington speelt twee keer in Middelburg Jong talent brengt repertoire uit de klassieke canon donderdag 13 september 2012 In het kader van de viering van het vijfjarig bestaan van De Spot in Middelburg treedt vrij dag Kensington op. 's Middags geeft de Nederlandse band boven dien een miniconcert in boekhan del De Drvkkery. De vierkoppige formatie bracht in mei van het jaar het album Vultu res uit, de opvolger van de debuut plaat Borders. De singles We Are The Young en No Way Out vonden hun weg naar de hitlijsten en vori ge week werd de nieuwe single ge presenteerd: Don't Look Back geti teld. Kensington bestaat uit Casper Star- reveld (zang, gitaar), Eloi Youssef (zang, gitaar), Jan Haker (bas) en Niles Vandenberg (drums). Het op treden in Middelburg is onderdeel van de najaarstour van ICensing- Kensington ton, die de band langs zestien za len in het hele land voert. Kensington: vrijdag om 15.00 uur in De Drvkkery in Middelburg en om 21.00 uur (zaal open) in De Spot in Middelburg. Voorprogramma: Mozes and the Firstborn. Muziekpodium Zeeland brengt zondagmiddag in de Grote Kerk in Veere weer een concert waarin hoogte punten uit de klassieke canon wor den uitgevoerd door jonge talen ten. Dit keer is het de beurt aan de Ne derlandse celliste Ella van Poucke en pianist Jean-Claude Vanden Eynden. Zij brengen composities van Schumann, Van Beethoven, Debussy en Sjostakovitsj. Ella van Poucke begon al op zesja rige leeftijd cello te spelen. Niet lang daarna volgden haar studies aan de conservatoria in Den Haag en Amsterdam en bij Anne Bijls- ma en Menahem Pressler. Op haar tiende speelde Ella al in het Concertgebouw en sindsdien heeft zij in alle belangrijke zalen van het land en daarbuiten opge treden. Dat zij net daarvoor het Prinses Christina Concours won, droeg daar uiteraard toe bij. In 2010 won zij de prijs voor het meest veelbelovende talent in het Cello Concours van Amsterdam. Jean-Claude Vanden Eynden is evenals de celliste een vroeg- bloeier. Als laureaat van de toon aangevende Internationale Konin gin Elisabethwedstrijd heeft hij in middels alle continenten bereisd. Zondag 16 september, Grote Kerk, Veere, 15.30 uur. door ABi Pamkow Nooit zal zijn lach meer klinken, geen grap meer uit zijn mond, hoog de prijs voor zijn daden, Jan Rap met zijn korte- lont." Dat zijn de laatste regels van het slotlied uit Jan Rap en zijn Maat, het historische open luchtspel van de Rederijkers Zierik- zee dat vrijdagavond in première gaat. Dat slotlied klinkt vrolijk, maar stemt ook weemoedig. Twee kan ten dus, perfect passend bij Jan Rap. Hij zit vol humor, maar heeft ook een donker kantje. Hij vindt zichzelf een vrijdenker, komt op voor de minder bedeelden, be moeit zich met alles en iedereen en neemt het niet zo nauw met de geldende regels. Jan Rap geldt als geuzennaam voor rapalje en ge spuis. In die betekenis is het perso nage in de huidige tijd vooral be kend geworden door het boek van Yvonne Keuls. Maar achter de his torische Jan Rap in dit stuk dat zich afspeelt in Zierikzee in de tweede helft 18e eeuw gaat een man van vlees en bloed schuil: Jan Machiel van der Made. Henk Ver- hage schreef op basis van histori sche gegevens over diens levens loop een toneeltekst. De Rederij kers voeren het spel op vier loca ties in de stad op. Het verhaal be gint op-de Vismarkt aan het Sint Jacobshofje. Het eerste bedrijf biedt een volks tafereel in de her berg met muziek, eten en eigentijd se moppen. Daarna neemt de cast de toeschouwers mee naar de Oude Haven waar op-twee locaties de volgende twee bedrijven wor den opgevoerd. In de loop van het spel worden de onderlinge verhou dingen grimmiger: Jan en zijn vrienden worden verjaagd met rot te vis. Later ontaardt onschuldige dronkenmanspraat in een noodlot tige steekpartij. Het vierde en laat ste bedrijf speelt zich afin het Stadhuismuseum. Het is inmid dels een jaar later in het verhaal: Jan Rap wordt ondervraagd over zijn daden. Burgemeester en sche Scène tijdens een van de kostuumrepetities voor Jan Rap en zijn maat door de Rederijkers Zierikzee. foto Dirk-Jan Gjeltema penen veroordelen hem ter dood. Als troost voor wie hem graag mocht, zou kunnen gelden dat Jan Rap van alle tijden is, zoals in het slotlied wordt bezongen. „Dat klopt helemaal. Jan Rap is een soort eigentijdse Robin Hood met het hart op de goede plek", zegt voorzitter Rob Nijholt van de Rederijkers Zierikzee. „Het is een vent met een gouden hart", doet hoofdrolspeler Marcel Modde er nog een schepje bovenop. Hij draagt Jan Rap als te vertolken per sonage uiteraard een warm hart toe. De Rederijkers Zierikzee zijn ontsproten uit de rijke voedingsbo dem van de Stichting Historische Spelen (RISP), waar begin dit jaar uit financiële overwegingen de stekker werd uitgetrokken. „Een groot deel van de spelers is meege komen, maar de werkwijze van De Rederijkers wijkt heel erg af van de HISP", zegt Nijholt. Hij legt uit dat de opzet allemaal veel kleinschaliger is. „Wij kiezen voor locatietheater op mooie plekjes, waar Zierikzee er zo veel van heeft. Geen grote tribunes meer voor ruim achthonderd mensen, maar gewoon spelen op straat en op pleintjes met maar vijftig toe schouwers per keer." De regie blijft in handen van André van Hest, de professional die ook De Vrouwe van de Toren, de laatste productie van de HISP regiseerde. De Rederijkers spelen Jan Rap en zijn maat de komende twee vrijdagavonden en op de za terdagen meerdere keren per dag. Er is nog slechts een zeer beperkt aantal kaarten verkrijgbaar aan de balie van het Stadhuismuseum in Zierikzee. Vrijdag 14 september 20.00 uur; zaterdag 15 september 10.30 uur, 13.30 uur, 16.30 uur; vrijdag 21 september 20.00 uur, zaterdag 22 sept. 10.30 uur, 13.30 uur, 16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49