europa5
Project
'Portaal van
Vlaanderen'
woensdag 12 september 2012
Wat: Portaal van Vlaande
ren
Waar: Terneuzen
Kosten totaal: 575.000 eu
ro
Bijdrage EU: 350.000 euro
Het Portaal van Vlaanderen
in het grote sluizencom-
plex van de Temeuzense
haven, de derde haven van
Nederland. De Oost-, Mid
den- en Westsluis vormen
de essentiële verbinding
tussen de Westerschelde
en het Kanaal van Gent
naar Terneuzen. Jaarlijks
passeren bijna 70.000 sche
pen, wat dit kanaal tot een
van de drukst bevaren kana
len van Europa maakt.
Als je het Portaal van Vlaan
deren bezoekt weet je bin
nen de kortste keren hoe
een binnenvaartschip of
zeeschip door een sluis ge
manoeuvreerd wordt, hoe
het sluizencomplex in el
kaar steekt en hoe geïmpor
teerde producten over land
worden vervoerd.
Zeeschepen varen zo dicht
bij, dat je ze bijna kunt aan
raken. Er worden rondlei
dingen gegeven en er is de
mogelijkheid om een vaar
tocht mee te maken door
de sluizen.
In het informatiecentrum
van het Portaal van Vlaan
deren leer je alles over de
haven van Terneuzen, het
sluizencomplex en hoe er
in de haven gewerkt wordt
Het havengebied is voort
durend in ontwikkeling en
vervult een belangrijke in
ternationale rol op het ge
bied van import, export en
overslag. Zo'n 250 bedrij
ven zijn direct of indirect
aan de Terneuzense haven
verbonden. De bedrijven
zorgen gezamenlijk voor
maar liefst 20 procent van
de Zeeuwse werkgelegen
heid.
Staatssecretaris Ben Knapen: „We moeten
de emotie van een oorlog."
richtlijn, hebben plussen en minnen. De
plus is dat we hebben afgesproken hoeveel
elk bedrijf mag vervuilen en hoe we met
de natuur omgaan. Doe je dat niet, dan
kun je aan de ene kant van de grens koffie
branden voor een halve cent en aan de an
dere kant voor 10 cent. Puur omdat de mi-
lieueisen anders zijn. Vervolgens hebben
regels de neiging uit te dijen. Ze worden
algemeen opgesteld en passen minder op
individuele gevallen. Dat probleem heeft
Brussel, maar ook Den Haag, Goes of Mid
delburg. Instituties moeten nu eenmaal be
langen afwegen. Dan zie je dat zo'n richt
lijn in het geval van de Westerschelde ons
van wat flexibiliteit berooft. Maar de Pav-
lov-reactie van 'alles dat uit Brussel komt
is waardeloos', is volksverlakkerij."
Oud-gedeputeerde Marten Wiersma pleitte
onlangs in deze krant voor een lokale discus
sie over Zeeland in Europa. Helpt dat?
„Lokale politici die betrokken zijn bij de
voorbereiding en uitvoering van Europese
regels kunnen een bijdrage leveren aan het
zakelijker maken van de discussie."
Dus minder meehuilen met de wolven?
„Ja. Omgekeerd hoeven ze Brussel ook
niet de hemel in prijzen. Over regels is een
eeuwige strijd. Hoe preciezer en rechtvaar
diger je ze maakt, hoe bureaucratischer ze
worden. En hoe oppervlakkiger je ze be
schrijft, hoe meer mazen erin komen. Bur
gers moeten inzicht krijgen in welke afwe
gingen worden gemaakt. Brussel is niet be
zig om zoveel mogelijk mensen zoveel mo
gelijk te pesten. Er zit iets achter, namelijk:
we willen eerlijke concurrentie."
Europa levert Zeeland veel (financiële) voor
delen op. Toch is grensoverschrijdend samen
werken niet altijd even makkelijk.
„Het overgrote deel van de Nederlanders
woont in Noord-Holland, Zuid-Holland
en Utrecht. De charme van provincies zo
als Zeeland is dat ze aan de grens liggen en
een relaxte omgang hebben met grensover
schrijdende zaken. Ik kom zelf uit Brabant.
Vroeger gingen we vaak uit in Antwerpen
en dan merk je dat een grens ook maar
een betrekkelijk kunstmatig iets is. Bij
grensoverschrijdende samenwerking gaan
dingen mis, maar er gaat ook veel goed.
Men is inmiddels aan veel dingen gewend:
kinderen die over de grens naar school
gaan, samenwerkingsprojecten op het ge
bied van veiligheid en bedrijfsleven. Verge
leken met de tijd dat er nog slagbomen
stonden - wie herinnert zich dat nog? - is
veel veranderd. Ik zweer je als je iemand
uit de grensstreek van oost-Polen mee
neemt naar Zeeuws-Vlaanderen hij niet ge
looft wat hij ziet: zo open. Zelf zien we dat
niet meer: het bezit van de zaak is het ein
de van het vermaak."
Toch profiteert Zeeland er niet altijd van.
„Soms wordt te gemakkelijk gesproken
over de assen Antwerpen-Rotterdam,
Eindhoven-Hasselt, Venlo-Ruhrgebied,
Maastricht-Aken-Luik. Waar is Zeeland?
Ik zie dat er veel initiatieven zijn om te zor
gen dat het kralensnoer van de Noordzee
tot aan Maastricht wordt doorgetrokken.
Dat is goed. Er is veel werk gemaakt van
de biobased economy. Dat is belangrijk.
Want voor Nederland wordt innovatie be
langrijker dan klassieke herverdelingsfond
sen. Dan moet je in je provincie wat van
die punten hebben, zodat je voor dat geld
in aanmerking kunt komen en dat vlieg
wiel kunt laten draaien."
Zeeland, het hart van Europa?
„Zeeland is met een inhaalrace bezig. Vroe
ger werd gezegd dat Zeeland afgezonderd
lag. Van dat nadeel kun je een voordeel
maken. Zeeland heeft een fantastische lig
ging, ruimte en potentieel. Zeeland moet
het hebben van het creëren van verbindin
gen en van samenwerking met Noord-Bra
bant en Vlaanderen."
accepteren dat die nieuwe urgentie van Europa een verstandelijker verhaal is dan
foto Jos van Leeuwen