europa5 Project 'Portaal van Vlaanderen' woensdag 12 september 2012 Wat: Portaal van Vlaande ren Waar: Terneuzen Kosten totaal: 575.000 eu ro Bijdrage EU: 350.000 euro Het Portaal van Vlaanderen in het grote sluizencom- plex van de Temeuzense haven, de derde haven van Nederland. De Oost-, Mid den- en Westsluis vormen de essentiële verbinding tussen de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Jaarlijks passeren bijna 70.000 sche pen, wat dit kanaal tot een van de drukst bevaren kana len van Europa maakt. Als je het Portaal van Vlaan deren bezoekt weet je bin nen de kortste keren hoe een binnenvaartschip of zeeschip door een sluis ge manoeuvreerd wordt, hoe het sluizencomplex in el kaar steekt en hoe geïmpor teerde producten over land worden vervoerd. Zeeschepen varen zo dicht bij, dat je ze bijna kunt aan raken. Er worden rondlei dingen gegeven en er is de mogelijkheid om een vaar tocht mee te maken door de sluizen. In het informatiecentrum van het Portaal van Vlaan deren leer je alles over de haven van Terneuzen, het sluizencomplex en hoe er in de haven gewerkt wordt Het havengebied is voort durend in ontwikkeling en vervult een belangrijke in ternationale rol op het ge bied van import, export en overslag. Zo'n 250 bedrij ven zijn direct of indirect aan de Terneuzense haven verbonden. De bedrijven zorgen gezamenlijk voor maar liefst 20 procent van de Zeeuwse werkgelegen heid. Staatssecretaris Ben Knapen: „We moeten de emotie van een oorlog." richtlijn, hebben plussen en minnen. De plus is dat we hebben afgesproken hoeveel elk bedrijf mag vervuilen en hoe we met de natuur omgaan. Doe je dat niet, dan kun je aan de ene kant van de grens koffie branden voor een halve cent en aan de an dere kant voor 10 cent. Puur omdat de mi- lieueisen anders zijn. Vervolgens hebben regels de neiging uit te dijen. Ze worden algemeen opgesteld en passen minder op individuele gevallen. Dat probleem heeft Brussel, maar ook Den Haag, Goes of Mid delburg. Instituties moeten nu eenmaal be langen afwegen. Dan zie je dat zo'n richt lijn in het geval van de Westerschelde ons van wat flexibiliteit berooft. Maar de Pav- lov-reactie van 'alles dat uit Brussel komt is waardeloos', is volksverlakkerij." Oud-gedeputeerde Marten Wiersma pleitte onlangs in deze krant voor een lokale discus sie over Zeeland in Europa. Helpt dat? „Lokale politici die betrokken zijn bij de voorbereiding en uitvoering van Europese regels kunnen een bijdrage leveren aan het zakelijker maken van de discussie." Dus minder meehuilen met de wolven? „Ja. Omgekeerd hoeven ze Brussel ook niet de hemel in prijzen. Over regels is een eeuwige strijd. Hoe preciezer en rechtvaar diger je ze maakt, hoe bureaucratischer ze worden. En hoe oppervlakkiger je ze be schrijft, hoe meer mazen erin komen. Bur gers moeten inzicht krijgen in welke afwe gingen worden gemaakt. Brussel is niet be zig om zoveel mogelijk mensen zoveel mo gelijk te pesten. Er zit iets achter, namelijk: we willen eerlijke concurrentie." Europa levert Zeeland veel (financiële) voor delen op. Toch is grensoverschrijdend samen werken niet altijd even makkelijk. „Het overgrote deel van de Nederlanders woont in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De charme van provincies zo als Zeeland is dat ze aan de grens liggen en een relaxte omgang hebben met grensover schrijdende zaken. Ik kom zelf uit Brabant. Vroeger gingen we vaak uit in Antwerpen en dan merk je dat een grens ook maar een betrekkelijk kunstmatig iets is. Bij grensoverschrijdende samenwerking gaan dingen mis, maar er gaat ook veel goed. Men is inmiddels aan veel dingen gewend: kinderen die over de grens naar school gaan, samenwerkingsprojecten op het ge bied van veiligheid en bedrijfsleven. Verge leken met de tijd dat er nog slagbomen stonden - wie herinnert zich dat nog? - is veel veranderd. Ik zweer je als je iemand uit de grensstreek van oost-Polen mee neemt naar Zeeuws-Vlaanderen hij niet ge looft wat hij ziet: zo open. Zelf zien we dat niet meer: het bezit van de zaak is het ein de van het vermaak." Toch profiteert Zeeland er niet altijd van. „Soms wordt te gemakkelijk gesproken over de assen Antwerpen-Rotterdam, Eindhoven-Hasselt, Venlo-Ruhrgebied, Maastricht-Aken-Luik. Waar is Zeeland? Ik zie dat er veel initiatieven zijn om te zor gen dat het kralensnoer van de Noordzee tot aan Maastricht wordt doorgetrokken. Dat is goed. Er is veel werk gemaakt van de biobased economy. Dat is belangrijk. Want voor Nederland wordt innovatie be langrijker dan klassieke herverdelingsfond sen. Dan moet je in je provincie wat van die punten hebben, zodat je voor dat geld in aanmerking kunt komen en dat vlieg wiel kunt laten draaien." Zeeland, het hart van Europa? „Zeeland is met een inhaalrace bezig. Vroe ger werd gezegd dat Zeeland afgezonderd lag. Van dat nadeel kun je een voordeel maken. Zeeland heeft een fantastische lig ging, ruimte en potentieel. Zeeland moet het hebben van het creëren van verbindin gen en van samenwerking met Noord-Bra bant en Vlaanderen." accepteren dat die nieuwe urgentie van Europa een verstandelijker verhaal is dan foto Jos van Leeuwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 41