4\ Een dorp-vkart wi Levwi ZtwAlopev dinsdag 11 september 2012 Groede, maandagochtend 10 september 2012. Eer ste gedachte: daar kun je vast een kanon afschieten zonder iemand kwaad te doen. Al die verhalen over krimp maken je bevooroordeeld. De zon laat deze ochtend verstek gaan. We naderen het dorp over de Krabbedijk, net na Schoondijke. In de verte wenkt de hervormde kerk opzichtig. De oogst van de kastan- Djebomen op de Markt is bijna rijp. Zouden kinde ren dat nog doen - met luciferhoutjes poppetjes en dieren maken? Hé, in de hal van de kerk worden al voorbereidingen getroffen om de deuren te openen. Daar staan nog steeds panelen die het verhaal van Wa- terdunen vertellen. Handig, nu realisatie van het grote natuurrecreatieproject echt dichtbij begint te komen. Links naast de kerk treffen we Jetty Taks. Ze staat op blote voeten op het trottoir haar man en kleinkind uit te zwaaien. Voor even maar, ze gaan alleen een krantje halen. Jetty en haar man Jan komen uit Sint Michielsgestel. Hij kende Zeeuws-Vlaanderen al door zijn werk in de glastuinbouw in de regio Terneuzen. Ze hebben Markt 28 voor het weekend gehuurd. Met kinderen en kleinkin deren zijn ze met z'n elven. Het is hun eerste keer Groede. „Wat een leuk dorp", zegt Jetty. „Gisteren was het hartstikke mooi weer en hartstikke druk. We zijn toen bij de fontein aan de andere kant van de kerk gaan zitten. Daar hebben we koffie gedronken. De deur van ons huis hoefden we niet op slot te doen. Zo'n sfeertje dus." De fontein met verlichting is een cadeau tje van het Tweede Bataljon van het 40ste Regiment Infanterie, dat tijdens de mobilisatie in 1939 in het dorp werd ondergebracht De militairen hebben paptaarten leren eten, wil het volksverhaal. Bij de fontein heeft ook Jacob Cats een plekje gekregen. In de 17e eeuw en ook de eeuwen daarna was hij de populair ste volksdichter. Nu zit hij als beeld aan een tafeltje. Zittende figüren zijn kennelijk in de mode bij beeldhouwers - Maurits in IJzendijke is daar ook op een stoel neergezet, achter een schaakspel. Wat vadertje Cats doet laat zich raden - hij bedenkt dat het met onwillige honden 'quaet' hazen vangen is. Als promi nente bedijker van de Groese schorren en slikken kreeg hij in de kerk een eigen bank met familiewapen. Het idee was een ruime wandeling rond het dorp te maken. Maar daar komt Marleen Cle ment aangestapt. Een heerlijk dorp, laat ook zij weten. Ze woont op Noorstraati, met nog net een beetje uitzicht op de Markt. Marleen is dochter van kunstschilder Jaap Clement. Twee kinderen heeft ze, Jinke en Kafka, 4 en 2 jaar zijn ze. „In het zomerseizoen is het hier druk. In de winter is het stil. Ik vind die afwisseling heel prettig. Het is lekker dicht bij het strand. Op de Markt en in de Schuitvlotstraat wonen best veel jonge gezinnen. We zijn hecht met elkaar. Ik voel me hier heel veilig." Het valt niet mee om de Markt te verlaten. Dorpspomp gezien? Het oude gemeentehuis? Het trapgevelhuis uit 1614- daar woonde ooit de dierenarts. De Drie Koningen - de brasse rie-brouwerij die gelukkig weer open is. Het knekelhofje? Dat ligt naast de ingang van de kerk achter een muurtje met het opschrift: Soo gy nu zyt waren wy voor desen, soo wy nu zyn suit gy haast wesen (anno 1752). Er is de laatste tientallen jaren veel opgeknapt op de Markt. De winkels zijn verdwenen: de bakker, de hor logemaker, de Spar, de VéGé, de schoenmaker, de slijter. In de winkel met huishoudelijke artikelen en speelgoed is nu bed and breakfast De Reiziger gevestigd. Er is ook een kapsalon bij gekomen. En eetgelegenheden, natuurlijk, Eethuys Den Engel en restaurant 1880 hebben een naam opgebouwd. We nemen het gangetje naast het trapgevel huis om in de Walenstraat uit te komen. Hpib en Marleen van supermarkt Van Iwaarden - de enige winkel nog in het dorp - hebben hun deuren al geopend. Het is er best druk, zo vroeg op de ochtend. Nog drie jaar en acht maanden, zegt Marleen, dan bestaan we honderd jaar. Het echtpaar is vast van plan dat jubileum te halen. Volgens Huib is het dorp er levendig genoeg voor. De Meerstromenschool draait goed, er is een nieuw multifunctioneel centrum met gymzaal, en als het allemaal goed gaat, komen er ook een huisarts en een fysiotherapeut te zitten. De Walenstraat draagt nog duidelijke sporen van vroegere activiteiten. De panden van de tractordealer die er ooit zat zijn niet meteen een sieraad. Op de kop van de straat is al vele jaren een gat, waar ooit het door brand verwoeste café Boerdam stond. Erna Heete- sonne, die haar stoep aan het vegen is, spreekt er schande van. Ze wilden er een.appartemen tencomplex bouwen, weet ze. Dat mislukte. Sindsdien is het stil. Met de oude gymzaal even verderop in haar Blekestraat gaat het ook niet goed. Het pand werd trots opgele verd in de jaren zestig van de vorige eeuw; nu weet kennelijk niemand meer wat er met het gebouw moet gebeuren. Binnen hangen er nog klimtouwen en ringen uit het plafond, de kozijnen zijn rot en één van de ramen is dicht getimmerd. In het oog springend verval hoort kennelijk ook bij een bruisend dorp. Erna klaagt over de Traverse achter haar wo ning. Over die hoofdweg door het dorp wordt zo hard gereden, dat oversteken volgens haar levensgevaarlijk is; Als we er kijken, blijkt het wegdek uitnodigend glad geasfalteerd. Aan de overkant van de weg staat het oude, witte gemeentehuis dat tot de herindeling in 1970 in gebruik was. Via de Slijkstraat maken we het dorpsrondje compleet. Daar zetelt het Vlaemsch Erfgoed, een aantal bedrijfjes dat vooral in nostalgie investeert. Met succes. We zien er een nog functionerende kauwgomballenautomaat, die minstens vijftig jaar oud is. Eén van de panden heeft een gevelsteen die aangeeft, dat er een 'beaarschool' was gevestigd. In het museum pje, dat in een oude aardappelloods is geves tigd, duikt de heilige Bavo op. Hij is afkomstig uit de katholieke kerk, die al vele jaren wordt verbouwd tot bed and breakfast. Adri Ooster ling - bekend troubadour en bespeler van het theatertje De Twee Duiven - schuurt de deur van één van de loodsen in de straat. Daar komst straks een goudsmid te zitten. Nog meer activiteit dus. Op de hoek van de Slijkstraat en Molenstraat treffen we de boekwinkel van de uit Rotterdam afkomstige Stichting Duo Duo. Alweer een teken van ondernemerschap. Net zo goed als de etalage met oude radio's, die in de Blekestraat de aandacht vestigt op een zeilmakerij. Wie had het ook weer over stilte en krimp? JanvanDamme I Zeeland is een gelaagd land. Maar gelaagdheid is er in vele soorten. Er zijn letterlijk grond- en bodemlagen. Bij allerlei I woonhuizen en schuren kom je verschillende bouwlagen tegen, uit verschillende periodes. Maar ook is er een heel andere gelaagdheid. Wat meer overdrachtelijk gezien. De Zeeuwse mens zit tamelijk gecom pliceerd en 'gelaagd' in elkaar. Hoe langer je iemand kent, hoe meer laagjes je leert kennen en afpelt. Met verrassende resultaten soms. Ook in de symboliek die we tegenkomen op Zeeuwse hoeves en erven is er sprake van zo'n gelaagdheid. De lange historie van die symbo len heeft ervoor gezorgd dat de oorspronkelij ke betekenis van een oud symbool pas te vin den is als je heel veel lagen hebt afgeschraapt. de hulp van de schone maagd Ariadne). De grote doolhof begon bij een poort waarop een symbool stond: twee rituele offerbijlen in de vorm van twee driehoeken. De ene bijl (driehoek) wees naar beneden, de andere daaronder wees naar boven. Zo'n driehoekige bijl heette een labris - vandaar ons woord 'labyrinth' (doolhof). Dat dubbele bijlsymbool is de kern, het middelpunt van ons huidige zandlopertje. Die dubbele offerbijl werd ook het symbool van de koningen van Kreta. En later van alle Griekse machthebbers. Nog later, via de adepten van de klassieke oudheid, werd het tot het oudste koningssymbool in Europa verworden. Daarna weer, vooral in Nederland, vooral het symbool van voornamelijk de adellijke macht. In Midden en Oost Nederland waar veel adel was met grote landgoederen en veel boerderijen, kwam op de luiken van Het oudste symbool dat we ten onzent kennen is het zandlopermotief, zoals we dat vaak op zowel oudere als nieuwe (boeren)huizen op de luiken zien afgebeeld. De laatste tien jaar is het zelfs zo populair geworden dat het wel erg veel voorkomt. We noemen het nu 'zandlo permotief, omdat het daar op lijkt. Maar de oorsprong schijnt niemand meer te kennen en die heeft met zandlopers niets te maken. Die oorsprong lag in de rituele offersfeer van 2500 jaar geleden op het Griekse eiland Kreta. Daar regeerde koning Minos omstreeks 1500 vóór Chr. In de tuinen van zijn paleis huisde in een enorm doolhof een mensverslindend monster (een soort vleesetende stier). Dat vreselijke monster moest steeds maar gevoed worden, liefst met jonge mannen of vrou wen. (Volgens een oud verhaal heeft de held Theseus de stier bedwongen en gedood, met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 40