'Desnoods halen we ze met de bakfiets op' 221 zeeland 650 Advocaten strijken neer in Huis 's-Hertogenbosch Centrale bouwopleiding voor Zeeland in Goes 't Gaat lekker met de platte Zeeuwse oester dinsdag 11 september 2012 door Wendy Wagenmakers MIDDELBURG - Café De Mug heeft eindelijk nieuwe overburen: jaren na het vertrek van Laurentius heeft advocatenkantoor MillerRey- Brighton het prachtige pand aan de Vlasmarkt betrokken. MillerReyBrighton klinkt als een internationale keten, maar is een samenvoeging van de verengelste namen van de twee compagnons, Mulders en Reijns. Brighton komt van 'be right on'. MillerReyBrighton richt zich met de specialisaties ondernemings recht, contractenrecht en arbeids recht op de grotere ondernemin gen, maar houdt de deur nadruk kelijk ook open voor kleinere on dernemingen en particulieren. Met de advocaten kan via Skype worden gecommuniceerd. De ad vocaten kunnen hun klanten bij staan in het Nederlands, Duits, En gels, Pools en Noors. Het kantoor is nieuw, maar Esther Mulders en Casja Reijns draaien beiden al jaren mee in de advoca tuur; ook in Zeeland, al komen ze er niet vandaan. Mulders woonde er wel al een tijdje. Omdat 'de markt hier aog open ligt', koos het tweetal ervoor zich te vestigen in Middelburg. Reijns: „Hier liggen veel kansen, maar we moeten de markt nog wel aanbo ren. Dat is spannend." Maar ze hebben er vertrouwen in, blijkt uit het feit dat ze met tweeën, 'met soms ondersteu ning', het gigantische pand van Vereniging Hendrick de Keyser be trekken. „Het is inderdaad een groot pand. Hoe we het invullen, moeten we nog nader bekijken." doordoor Lilian Dominicus GOES - - Bouwopleiding Zeeland wil een nieuw onderkomen bou wen, dat waarschijnlijk op het ter rein van autobedrijf Sonke in Goes zal verrijzen. De onderhandelin gen lopen nog. Doel is om een 'integraal praktijk centrum' neer te zetten, waarin al le voorkomende beroepen in de bouw kunnen worden geleerd, legt schooldirecteur Jan den En gelsman uit. Het huidige oplei dingscentrum in Goes leidt op tot onder meer timmerman, tegelzet ter, metselaar en restaurateur, maar er komen meer beroepsgroe pen bij. „Denk aan elektriciens, schilders, stukadoors en installa teurs", zegt Den Engelsman. „Jon geren en jong volwassen kunnen er worden getraind om te worden uitgeplaatst bij bedrijven." Van de cliënten van Arduin zijn ongeveer 650 mensen aangewezen op speciaal vervoer van hun woning naar de dagbesteding of naar bijvoorbeeld een therapeut. Dit 'woon-werk'-verkeer wordt (deels) vergoed vanuit de AWBZ. Veel wil hij er nog niet over kwijt, omdat de onderzoeken en onder handelingen met partners nog lo pen. „Het is nu nog erg prema tuur. Het kan gevoelig liggen, als we daarmee naar buiten komen." De beoogde locatie, vlak achter het station van Goes, is strategisch gekozen. „Goes ligt centraal voor heel Zeeland", zegt Den Engels man. Leerlingen uit Noord-Beve land, Schouwen-Duiveland, Wal cheren en Zeeuws-Vlaanderen kunnen er makkelijk naar toe rei zen. Ook andere scholen, zoals het ROC en het Edudelta College zit ten in de buurt. Afhankelijk van het schetsont werp is het de bedoeling dat de leerlingen zelf ook meehelpen met de bouw van hun eigen nieuwe school. „We zijn nu nog volop be zig met een programma van ei sen." Arduin, de instelling voor men sen met een verstandelijke han dicap, luidde vorige week de noodklok. Tachtig procent van het budget voor het vervoer van cliënten dreigt per 1 januari te worden wegbezuinigd als gevolg van het lenteakkoord. door Theo Giele Het is vier uur als TCR-chauffeur Klaus Zuhlke voor komt rij den bij dagactivitei tencentrum Bank- straat in Biggekerke. Dertien cliën ten van de stichting Arduin komen hier dagelijks naar toe. Zuhlke brengt ze aan het eind van de dag naar huis. Het zijn mensen die volstrekt af hankelijk zijn van de diensten van Zuhlke en zijn collega's, want zij zullen nooit op eigen gelegenheid de dagbesteding kunnen bereiken. De mensen die in de Bankstraat hun dagactiviteit hebben, komen van heel Walcheren en zelfs vanuit de Bevelanden. Op deze manier worden elke dag 650 cliënten van Arduin vervoerd. Van hun woning naar de dagbeste ding of naar de therapie. Het trans port is een essentieel onderdeel van de werkwijze van Arduin. De cliënten wonen niet meer in grote instellingen, maar zoveel mogelijk in woningen, midden in de samen leving. 'Gewoon wat kan, speciaal wat moet', is de filosofie van Ar duin en voor het in de praktijk brengen van deze kijk op het om gaan met verstandelijk gehandicap ten wordt de Zeeuwse stichting in de rest van het land als voorloper gezien. Maar omdat de cliënten ver spreid over de provincie wonen en hun dagbesteding vaak elders is, is vervoer noodzakelijk. De Algemene Wet Bijzonder Ziek tekosten (AWBZ) betaalt aan dit vervoer mee. Al naar gelang de zwaarte van de zorg die iemand no dig heeft, varieert die vergoeding nu tussen de 10 en 23 euro per dag. Daar legt Arduin nog geld bij. En dat zal, als de bezuinigingen na de verkiezingen niet van tafel gaan, nog veel meer worden. „We zullen te vuur en te zwaard proberen om het vervoer voor onze cliënten in stand te houden", aldus Arduin manager René van der Waal. Met TCR was Arduin al bezig om te bezien hoe het goedkoper kan. Zo zouden mensen met een lichte re handicap met grotere bussen via een soort lijndienst kunnen wor den opgehaald. Maar er zijn ook mensen die echt van deur tot deur gebracht moeten worden en die soms onderweg ook nog hulp no dig hebben. 'We zullen te vuur en te zwaard proberen om het vervoer voor onze cliën ten in stand te houden' Efficiënter werken kan tot bespa ringen leiden, zegt TCR-directeur Cees Hage, maar tachtig procent minder 'kan gewoon niet'. Directeur Hage: „En de kwaliteit zal eronder lijden. Dit is zo'n spe ciale doelgroep en die wordt door deze bezuiniging enorm gedu peerd." Die bezuiniging van gemiddeld 18 euro naar 8 euro per dag moet een bezuiniging van 150 miljoen euro opleveren. Van der Waal „En het is niet alleen deze bezuiniging. Onze cliënten worden getroffen door een opeenstapeling van maatrege len." In de Bankstraat in Biggekerke is het dreigende onheil het gesprek van de dag bij de medewerkers van Arduin. „Desnoods halen ze we ze met een bakfiets op. Moeten we dan weerterug naar iedereen in van die grote tehuizen. Dat willen we toch niet?" Chauffeur Klaus Zuhlke rijdt zijn cliënten het busje in. Hij kent ze bij naam. „Het is mooi werk." De volgende ochtend zal hij weer bij de mensen voor de deur staan om ze naar Biggekerke te brengen. TCR vervoert elke dag honderden cliënten van Arduin door Esme Soesman BRUINISSE - De schelp is klein, maar wat er in zit leidt tot grote woorden. De smaak van de platte Zeeuwse oester werd maandag bij de opening van het Nederlandse Oesterseizoen alom geprezen. Ook in andere opzichten gaat het goed met de 'Ostrea Edulis'. Oftewel: de Koningin van de Zeeuwse Zilte Zaligheden, zoals voorzitter Cees van Liere van de Nederlandse Oestervereniging de delicatesse typeerde. „Een relatief kleine schelp, met een zilte, romi ge smaak. Hij is gewéldig". Vorig jaar werd het seizoen met tweehonderd BN'ers in Amster dam gevierd. Dit jaar was het voor al relaxen op de Sjarina van sport- visserijbedrijf Hoogerwerf „We proberen te rouleren." De oester is een product dat, hoe wel al door de Romeinen geroemd om z'n medische en liefdebevorde- rende kwaliteiten, volop in ont wikkeling is. Zo staat de Neder landse Oestervereniging op het punt MSC-gecertificeerd te wor den, meldde Van Liere aan de ver zamelde journalisten en andere be trokkenen. Een opsteker op het gebied van duurzaamheid, al heeft, het rond- krijgen van die klus de vereniging een jaar en meer dan 100.000 euro gekost. „Maar het is enorm belang rijk voor de sector. Supermarkten nemen in toenemende mate af van gecertificeerde bedrijven en de consument wil weten of er van duurzame aquacultuur sprake is." Bioloog Aad Smaal (Wageningen Universiteit en Imares Yerseke) meldt meer positief nieuws. Oes ters lijken redelijk bestand tegen de oesterziekte Bonamia. Sinds die ziekte in 1980 in Zeeland is opge doken, heeft de populatie daar wel iswaar last van, „maar niet drama tisch". Zeventig tot tachtig procent van de oesters lijkt Bonamia 'te kunnen hebben'. „Het lijkt er op dat er een zekere weerstand, resis tentie ontwikkeld is." Via een drie jaar durend Europees onderzoeks project (Oysterecover) wordt het hoe en wat verder onderzocht. „De vraag is: hoe krijg je die resis tentie tegen Bonamia onder con trole, zodat niet alleen maar meer van toevalligheden afhangt?" 't Verschil zul je wel mèrke, op een fiets uit Aagtekerke! Zeeland aanhangwagens wswi" aai sans Het veiligheidspakket bestaat uit: Aanhangwagennet, disselslot, steunwïel. Deze Aktie loopt tot 30 september 2012

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 22