'Desnoods halen we
ze met de bakfiets op'
221 zeeland
650
Advocaten strijken neer
in Huis 's-Hertogenbosch
Centrale bouwopleiding
voor Zeeland in Goes
't Gaat lekker met de platte Zeeuwse oester
dinsdag 11 september 2012
door Wendy Wagenmakers
MIDDELBURG - Café De Mug heeft
eindelijk nieuwe overburen: jaren
na het vertrek van Laurentius
heeft advocatenkantoor MillerRey-
Brighton het prachtige pand aan
de Vlasmarkt betrokken.
MillerReyBrighton klinkt als een
internationale keten, maar is een
samenvoeging van de verengelste
namen van de twee compagnons,
Mulders en Reijns. Brighton komt
van 'be right on'.
MillerReyBrighton richt zich met
de specialisaties ondernemings
recht, contractenrecht en arbeids
recht op de grotere ondernemin
gen, maar houdt de deur nadruk
kelijk ook open voor kleinere on
dernemingen en particulieren.
Met de advocaten kan via Skype
worden gecommuniceerd. De ad
vocaten kunnen hun klanten bij
staan in het Nederlands, Duits, En
gels, Pools en Noors.
Het kantoor is nieuw, maar Esther
Mulders en Casja Reijns draaien
beiden al jaren mee in de advoca
tuur; ook in Zeeland, al komen ze
er niet vandaan. Mulders woonde
er wel al een tijdje.
Omdat 'de markt hier aog open
ligt', koos het tweetal ervoor zich
te vestigen in Middelburg. Reijns:
„Hier liggen veel kansen, maar we
moeten de markt nog wel aanbo
ren. Dat is spannend."
Maar ze hebben er vertrouwen in,
blijkt uit het feit dat ze met
tweeën, 'met soms ondersteu
ning', het gigantische pand van
Vereniging Hendrick de Keyser be
trekken. „Het is inderdaad een
groot pand. Hoe we het invullen,
moeten we nog nader bekijken."
doordoor Lilian Dominicus
GOES - - Bouwopleiding Zeeland
wil een nieuw onderkomen bou
wen, dat waarschijnlijk op het ter
rein van autobedrijf Sonke in Goes
zal verrijzen. De onderhandelin
gen lopen nog.
Doel is om een 'integraal praktijk
centrum' neer te zetten, waarin al
le voorkomende beroepen in de
bouw kunnen worden geleerd,
legt schooldirecteur Jan den En
gelsman uit. Het huidige oplei
dingscentrum in Goes leidt op tot
onder meer timmerman, tegelzet
ter, metselaar en restaurateur,
maar er komen meer beroepsgroe
pen bij. „Denk aan elektriciens,
schilders, stukadoors en installa
teurs", zegt Den Engelsman. „Jon
geren en jong volwassen kunnen
er worden getraind om te worden
uitgeplaatst bij bedrijven."
Van de cliënten van Arduin zijn ongeveer 650 mensen aangewezen op speciaal vervoer
van hun woning naar de dagbesteding of naar bijvoorbeeld een therapeut. Dit
'woon-werk'-verkeer wordt (deels) vergoed vanuit de AWBZ.
Veel wil hij er nog niet over kwijt,
omdat de onderzoeken en onder
handelingen met partners nog lo
pen. „Het is nu nog erg prema
tuur. Het kan gevoelig liggen, als
we daarmee naar buiten komen."
De beoogde locatie, vlak achter
het station van Goes, is strategisch
gekozen. „Goes ligt centraal voor
heel Zeeland", zegt Den Engels
man. Leerlingen uit Noord-Beve
land, Schouwen-Duiveland, Wal
cheren en Zeeuws-Vlaanderen
kunnen er makkelijk naar toe rei
zen. Ook andere scholen, zoals het
ROC en het Edudelta College zit
ten in de buurt.
Afhankelijk van het schetsont
werp is het de bedoeling dat de
leerlingen zelf ook meehelpen met
de bouw van hun eigen nieuwe
school. „We zijn nu nog volop be
zig met een programma van ei
sen."
Arduin, de instelling voor men
sen met een verstandelijke han
dicap, luidde vorige week de
noodklok. Tachtig procent van
het budget voor het vervoer van
cliënten dreigt per 1 januari te
worden wegbezuinigd als gevolg
van het lenteakkoord.
door Theo Giele
Het is vier uur als
TCR-chauffeur Klaus
Zuhlke voor komt rij
den bij dagactivitei
tencentrum Bank-
straat in Biggekerke. Dertien cliën
ten van de stichting Arduin komen
hier dagelijks naar toe. Zuhlke
brengt ze aan het eind van de dag
naar huis.
Het zijn mensen die volstrekt af
hankelijk zijn van de diensten van
Zuhlke en zijn collega's, want zij
zullen nooit op eigen gelegenheid
de dagbesteding kunnen bereiken.
De mensen die in de Bankstraat
hun dagactiviteit hebben, komen
van heel Walcheren en zelfs vanuit
de Bevelanden.
Op deze manier worden elke dag
650 cliënten van Arduin vervoerd.
Van hun woning naar de dagbeste
ding of naar de therapie. Het trans
port is een essentieel onderdeel
van de werkwijze van Arduin. De
cliënten wonen niet meer in grote
instellingen, maar zoveel mogelijk
in woningen, midden in de samen
leving. 'Gewoon wat kan, speciaal
wat moet', is de filosofie van Ar
duin en voor het in de praktijk
brengen van deze kijk op het om
gaan met verstandelijk gehandicap
ten wordt de Zeeuwse stichting in
de rest van het land als voorloper
gezien. Maar omdat de cliënten ver
spreid over de provincie wonen en
hun dagbesteding vaak elders is, is
vervoer noodzakelijk.
De Algemene Wet Bijzonder Ziek
tekosten (AWBZ) betaalt aan dit
vervoer mee. Al naar gelang de
zwaarte van de zorg die iemand no
dig heeft, varieert die vergoeding
nu tussen de 10 en 23 euro per dag.
Daar legt Arduin nog geld bij.
En dat zal, als de bezuinigingen na
de verkiezingen niet van tafel gaan,
nog veel meer worden. „We zullen
te vuur en te zwaard proberen om
het vervoer voor onze cliënten in
stand te houden", aldus Arduin
manager René van der Waal.
Met TCR was Arduin al bezig om
te bezien hoe het goedkoper kan.
Zo zouden mensen met een lichte
re handicap met grotere bussen via
een soort lijndienst kunnen wor
den opgehaald. Maar er zijn ook
mensen die echt van deur tot deur
gebracht moeten worden en die
soms onderweg ook nog hulp no
dig hebben.
'We zullen te vuur en te
zwaard proberen om het
vervoer voor onze cliën
ten in stand te houden'
Efficiënter werken kan tot bespa
ringen leiden, zegt TCR-directeur
Cees Hage, maar tachtig procent
minder 'kan gewoon niet'.
Directeur Hage: „En de kwaliteit
zal eronder lijden. Dit is zo'n spe
ciale doelgroep en die wordt door
deze bezuiniging enorm gedu
peerd."
Die bezuiniging van gemiddeld 18
euro naar 8 euro per dag moet een
bezuiniging van 150 miljoen euro
opleveren. Van der Waal „En het is
niet alleen deze bezuiniging. Onze
cliënten worden getroffen door
een opeenstapeling van maatrege
len."
In de Bankstraat in Biggekerke is
het dreigende onheil het gesprek
van de dag bij de medewerkers van
Arduin. „Desnoods halen ze we ze
met een bakfiets op. Moeten we
dan weerterug naar iedereen in
van die grote tehuizen. Dat willen
we toch niet?"
Chauffeur Klaus Zuhlke rijdt zijn
cliënten het busje in. Hij kent ze
bij naam. „Het is mooi werk." De
volgende ochtend zal hij weer bij
de mensen voor de deur staan om
ze naar Biggekerke te brengen.
TCR vervoert elke dag honderden cliënten van Arduin
door Esme Soesman
BRUINISSE - De schelp is klein,
maar wat er in zit leidt tot grote
woorden. De smaak van de platte
Zeeuwse oester werd maandag bij
de opening van het Nederlandse
Oesterseizoen alom geprezen. Ook
in andere opzichten gaat het goed
met de 'Ostrea Edulis'.
Oftewel: de Koningin van de
Zeeuwse Zilte Zaligheden, zoals
voorzitter Cees van Liere van de
Nederlandse Oestervereniging de
delicatesse typeerde. „Een relatief
kleine schelp, met een zilte, romi
ge smaak. Hij is gewéldig".
Vorig jaar werd het seizoen met
tweehonderd BN'ers in Amster
dam gevierd. Dit jaar was het voor
al relaxen op de Sjarina van sport-
visserijbedrijf Hoogerwerf „We
proberen te rouleren."
De oester is een product dat, hoe
wel al door de Romeinen geroemd
om z'n medische en liefdebevorde-
rende kwaliteiten, volop in ont
wikkeling is. Zo staat de Neder
landse Oestervereniging op het
punt MSC-gecertificeerd te wor
den, meldde Van Liere aan de ver
zamelde journalisten en andere be
trokkenen.
Een opsteker op het gebied van
duurzaamheid, al heeft, het rond-
krijgen van die klus de vereniging
een jaar en meer dan 100.000 euro
gekost. „Maar het is enorm belang
rijk voor de sector. Supermarkten
nemen in toenemende mate af
van gecertificeerde bedrijven en
de consument wil weten of er van
duurzame aquacultuur sprake is."
Bioloog Aad Smaal (Wageningen
Universiteit en Imares Yerseke)
meldt meer positief nieuws. Oes
ters lijken redelijk bestand tegen
de oesterziekte Bonamia. Sinds die
ziekte in 1980 in Zeeland is opge
doken, heeft de populatie daar wel
iswaar last van, „maar niet drama
tisch". Zeventig tot tachtig procent
van de oesters lijkt Bonamia 'te
kunnen hebben'. „Het lijkt er op
dat er een zekere weerstand, resis
tentie ontwikkeld is." Via een drie
jaar durend Europees onderzoeks
project (Oysterecover) wordt het
hoe en wat verder onderzocht.
„De vraag is: hoe krijg je die resis
tentie tegen Bonamia onder con
trole, zodat niet alleen maar meer
van toevalligheden afhangt?"
't Verschil zul
je wel mèrke,
op een fiets uit
Aagtekerke!
Zeeland
aanhangwagens
wswi" aai
sans
Het veiligheidspakket bestaat uit:
Aanhangwagennet, disselslot, steunwïel.
Deze Aktie loopt tot 30 september 2012