Kinderwagen
voor de vaders
consument 117
proefwerk
Schone schoenen
dinsdag 11 september 2012
Een kinderwagen die is ont
worpen door Victor Rolf.
Na Missoni, Mare Jacobs,
Paul Frank en landgenoot
Bas Kosters waagden ook zij
zich aan de verfraaiing van
de coolste kinderwagen ter
wereld: de Bugaboo.
door Machteld Leistra
Eigenlijk willen ze het
woordje Dutch vermijden.
Victor Horsting en Rolf
Snoeren - het beroemde fas-
hionduo Victor Rolf - associë
ren dat te zeer met praktisch en
'fietsbaar'. De extravagante ontwer
pen van de twee - die dezelfde bril
len dragen, hetzelfde kapsel en de
zelfde gezichtsbeharing hebben en
zich hetzelfde kleden - zijn juist al
lesbehalve praktisch. En ermee fiet
sen, is geen aanrader.
Hollands willen ze dus liever niet
genoemd worden. Toch mag Ne
derland trots zijn op Victor
Rolf. Ze hebben het internationaal
ver geschopt. Het tweetal leerde el
kaar kennen op de Hogeschool
voor de kunsten in Arnhem, waar
ze allebei Fashion en Design stu
deerden. Na hun afstuderen in
1993 vertrokken ze samen naar Pa
rijs om er een eigen modehuis op
te zetten. Hun doel: beroemd, her
kend en geaccepteerd worden. De
eerste haute couture-collectie was
een instantsucces. Iedereen wilde
de spullen van dit nieuwe mode
duo hebben. Volgens hun voorma
lige persagent had de kleding van
V&R een magic appeal. „Je hebt
het dan ook over twee ontwerpers
die haarfijn weten'hoe ze een
mystificerend universum moeten
creëren, dat hebzucht opwekt."
Later stortte het duo zich op rea-
dy-to-wear, er kwam een mannen
lijn, accessoires en parfums. Nu zit
ten Victor Rolf onder de para
plu van het Italiaanse fashionlabel
Diesel en gaat de expansie door.
Victor Rolf zorgden er altijd
voor dat ze opvallend en vernieu
wend voor de dag kwamen. Hun
eigenzinnige haute-couture be
stond niet uit kleding, maar leken
meer op installaties. Ze zorgden
ook voor reuring in de modewe
reld, door bijvoorbeeld een jaar
lang in modestaking te gaan, uit
protest tegen de mode-industrie,
en door het uitbrengen van een
geurloos parfum, omdat ze de mo
de-industrie te vluchtig en te com
mercieel vonden.
Het tweetal lijkt zelf ook niet vies
van een beetje commercie. Dutch
mag dan wel een verboden woord
zijn, de typische Hollandse han
delsgeest zit er goed in. Samenwer
king met Bugaboo is niet de eerste
keer van Victor Rolf en waar
schijnlijk ook niet de laatste. Vorig
jaar nog ontwierp het tweetal een
toilettasje voor de KLM, met daar
in spulletjes die tijdens een vlieg
reis van pas komen. De business-
classreizigers van de maatschappij
worden er standaard mee ver
wend. Ook ging het duo al in zee
met Samsonite, Piper Heidsieck,
Swarovski, H8cM en het Italiaanse
jassenmerk Allegri.
En nu dus met Bugaboo. Gek ge
noeg oogt de Victor Rolf-kinder-
wagen op het eerste zicht wat so
ber en zelfs wat gewoon. Terwijl
ze toch niet bepaald bekendstaan
om een subtiele aanpak. Dat komt
volgens Madeleen Klaasen, hoofd
marketing van Bugaboo, omdat
het vooral een wagen is voor de pa
pa's. „Die lopen liever niet met
een al te opvallende of wat kinder
achtige wagen."
Bij deze limited edition kinderwa
gen zit het vooral in de details.
Heel mannelijk haalde het ontwer
persduo de inspiratie uit de au
tosport Hij is gemaakt uit authen
tieke donkergrijze autosportstof,
heeft een leerachtige zonnekap en
met de hand gestikte stuurbekle-
ding, is voorzien van kenteken-
plaatje, heeft een achterruit in de
zonnekap, een grijs chassis en zil
verkleurige velgen met een Victor
Rolf-logo erop.
Victor Rolf deden nooit eerder
iets in de babybranche en vonden
de samenwerking met Bugaboo
een 'creatieve uitdaging'. „Omdat
het buiten ons directe ontwerpge-
bied valt. Dit is interessant, omdat
je anders over objecten gaat naden
ken. Daardoor kregen we de My
First Car Bugaboo voor ogen: een
luxe, innovatief voertuig. Wanneer
deze Bugaboo de straat op gaat,
ontstaat een lichte en ironische
twist. We houden van het idee dat
elk designobject transformeerbaar
De My First Car Bugaboo van Victor
Rolf is een jaar lang verkrijgbaar
(zolang de voorraad strekt) in geselec
teerde winkels (onder meer in De
Bijenkorf). Hij is niet goedkoop:
1.500 euro. En met voetenzak nog
150 euro meer. Maar het is dan ook
een limited edition.
Meer Info: www.bugaboo.com
reageren?
consument@wegener.nl
door Cintha Rood
Wat: My-SportCaddy
Meer informatie:
www.my-sportcaddy.com
Prijs: vanaf 17,95 euro per Sport-
Caddy, exdusief verzendkosten
Oordeel: redelijk
In de sportschool of bij de sportclub zijn
twee soorten mensen: zij die een schoon
paar sportschoenen in hun tas meenemen
en deze netjes bij aankomst in de kleedka
mers aantrekken en de groep die het sport-
schoeisel thuis alvast aandoet. In de buiten
lucht geen groot probleem, maar bij een in-
doorsport loop je op deze manier kilo's zand,
stront en andere viezigheid mee de zaal in.
Denk niet dat ik dit gedrag veroordeel, ik zou
niet durven. Uiteindelijk hoort iedereen name
lijk gewoon bij die tweede groep. Als je merkt
dat niemand zich aan de regels houdt en het in
eens vijf hele seconden scheelt voordat je weer
thuis bent, sterven goede voornemens vaak
een stille dood.
De SportCaddy is eco, want gemaakt van gere
cycled plastic. Het is een soort box met hand
vat, waar een paar schoenen in past. De oprich
ter van de Caddy kwam op het idee deze schoe
nenbox te ontwikkelen, doordat zijn gezin na
alle tennis-, hockey- en voetbaltrainingen het
huis begroef in een laag van modder en gravel.
'Aha', was mijn eerste didactische overpein
zing, 'misschien is het een idee al die schoenen
uit te doen bij de voordeur'. Maar goed, anno
2012 moet hier een oplossing voor gevonden
worden en een doodnormale plastic tas is dat
blijkbaar niet.
Laat ik hier eerst even een lans breken voor het
gebruik van duurzame materialen. Mensen, de
wereld teert langzaam maar zeker weg, doordat
wij alles nieuwer, beter en groter willen heb
ben. Dus, chapeau voor de mensen van My-
SportCaddy, groen denken is erg anno 2012.
Maar op de fiets naar de sportschool, met als
brave ziel mijn sportschoenen in de SportCad
dy, ga ik ineens terug in de tijd. Naar de ochten
den dat ik met mijn oversized broodtrommel
onder mijn arm naar de middelbare school
ging. Voor wie deze vergelijking niet snapt: dat
was ab-so-luut niet cool.
Variatie is er overigens wel, de SportCaddy's
zijn verkrijgbaar in verschillende thema's. Zo is
er een GolfCaddy, een VoetbalCaddy, een Wiel-
renCaddy, een TennisCaddy en een Mountain-
bikeCaddy, allemaal met bijpassende en niet
echt fantasievolle print. Er is daarnaast nog keu
ze uit spelers van het Nederlands elftal en je
kunt een foto naar keuze op de deksel laten
printen. Op de WielrenCaddy en VoetbalCad
dy na, gaan alle (schoen) maten tot 46,5.
De ventilatiegaten in de Caddy lijken logisch:
daarmee voorkom je een ziekmakend smerige
lucht als de schoenen een weekje hebben staan
broeien. Tegelijkertijd is het hele idee van een
schone tas of vloer houden onzinnig, alles wat
aan je zolen zit, valt door deze luchtgaten
heen. Het advies de box voor andere schoenen
te gebruiken, is beter: dure pumps blijven in
tact in de Caddy en je kunt er een foto van het
paar schoenen in kwestie op laten printen: zo
heb je een fashionable, mobiel en overzichte
lijk bewaarsysteem.
Leuk voor het chiquere schoeisel, maar in de
toekomst doe ik mijn sportschoenen weer ge
woon aan voordat ik naar de sportschool ga.
Het is misschien niet zoals het hoort, maar het
ziet er wel reuzecool uit.
sffecfot redeSSjk