Kinderwagen voor de vaders consument 117 proefwerk Schone schoenen dinsdag 11 september 2012 Een kinderwagen die is ont worpen door Victor Rolf. Na Missoni, Mare Jacobs, Paul Frank en landgenoot Bas Kosters waagden ook zij zich aan de verfraaiing van de coolste kinderwagen ter wereld: de Bugaboo. door Machteld Leistra Eigenlijk willen ze het woordje Dutch vermijden. Victor Horsting en Rolf Snoeren - het beroemde fas- hionduo Victor Rolf - associë ren dat te zeer met praktisch en 'fietsbaar'. De extravagante ontwer pen van de twee - die dezelfde bril len dragen, hetzelfde kapsel en de zelfde gezichtsbeharing hebben en zich hetzelfde kleden - zijn juist al lesbehalve praktisch. En ermee fiet sen, is geen aanrader. Hollands willen ze dus liever niet genoemd worden. Toch mag Ne derland trots zijn op Victor Rolf. Ze hebben het internationaal ver geschopt. Het tweetal leerde el kaar kennen op de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem, waar ze allebei Fashion en Design stu deerden. Na hun afstuderen in 1993 vertrokken ze samen naar Pa rijs om er een eigen modehuis op te zetten. Hun doel: beroemd, her kend en geaccepteerd worden. De eerste haute couture-collectie was een instantsucces. Iedereen wilde de spullen van dit nieuwe mode duo hebben. Volgens hun voorma lige persagent had de kleding van V&R een magic appeal. „Je hebt het dan ook over twee ontwerpers die haarfijn weten'hoe ze een mystificerend universum moeten creëren, dat hebzucht opwekt." Later stortte het duo zich op rea- dy-to-wear, er kwam een mannen lijn, accessoires en parfums. Nu zit ten Victor Rolf onder de para plu van het Italiaanse fashionlabel Diesel en gaat de expansie door. Victor Rolf zorgden er altijd voor dat ze opvallend en vernieu wend voor de dag kwamen. Hun eigenzinnige haute-couture be stond niet uit kleding, maar leken meer op installaties. Ze zorgden ook voor reuring in de modewe reld, door bijvoorbeeld een jaar lang in modestaking te gaan, uit protest tegen de mode-industrie, en door het uitbrengen van een geurloos parfum, omdat ze de mo de-industrie te vluchtig en te com mercieel vonden. Het tweetal lijkt zelf ook niet vies van een beetje commercie. Dutch mag dan wel een verboden woord zijn, de typische Hollandse han delsgeest zit er goed in. Samenwer king met Bugaboo is niet de eerste keer van Victor Rolf en waar schijnlijk ook niet de laatste. Vorig jaar nog ontwierp het tweetal een toilettasje voor de KLM, met daar in spulletjes die tijdens een vlieg reis van pas komen. De business- classreizigers van de maatschappij worden er standaard mee ver wend. Ook ging het duo al in zee met Samsonite, Piper Heidsieck, Swarovski, H8cM en het Italiaanse jassenmerk Allegri. En nu dus met Bugaboo. Gek ge noeg oogt de Victor Rolf-kinder- wagen op het eerste zicht wat so ber en zelfs wat gewoon. Terwijl ze toch niet bepaald bekendstaan om een subtiele aanpak. Dat komt volgens Madeleen Klaasen, hoofd marketing van Bugaboo, omdat het vooral een wagen is voor de pa pa's. „Die lopen liever niet met een al te opvallende of wat kinder achtige wagen." Bij deze limited edition kinderwa gen zit het vooral in de details. Heel mannelijk haalde het ontwer persduo de inspiratie uit de au tosport Hij is gemaakt uit authen tieke donkergrijze autosportstof, heeft een leerachtige zonnekap en met de hand gestikte stuurbekle- ding, is voorzien van kenteken- plaatje, heeft een achterruit in de zonnekap, een grijs chassis en zil verkleurige velgen met een Victor Rolf-logo erop. Victor Rolf deden nooit eerder iets in de babybranche en vonden de samenwerking met Bugaboo een 'creatieve uitdaging'. „Omdat het buiten ons directe ontwerpge- bied valt. Dit is interessant, omdat je anders over objecten gaat naden ken. Daardoor kregen we de My First Car Bugaboo voor ogen: een luxe, innovatief voertuig. Wanneer deze Bugaboo de straat op gaat, ontstaat een lichte en ironische twist. We houden van het idee dat elk designobject transformeerbaar De My First Car Bugaboo van Victor Rolf is een jaar lang verkrijgbaar (zolang de voorraad strekt) in geselec teerde winkels (onder meer in De Bijenkorf). Hij is niet goedkoop: 1.500 euro. En met voetenzak nog 150 euro meer. Maar het is dan ook een limited edition. Meer Info: www.bugaboo.com reageren? consument@wegener.nl door Cintha Rood Wat: My-SportCaddy Meer informatie: www.my-sportcaddy.com Prijs: vanaf 17,95 euro per Sport- Caddy, exdusief verzendkosten Oordeel: redelijk In de sportschool of bij de sportclub zijn twee soorten mensen: zij die een schoon paar sportschoenen in hun tas meenemen en deze netjes bij aankomst in de kleedka mers aantrekken en de groep die het sport- schoeisel thuis alvast aandoet. In de buiten lucht geen groot probleem, maar bij een in- doorsport loop je op deze manier kilo's zand, stront en andere viezigheid mee de zaal in. Denk niet dat ik dit gedrag veroordeel, ik zou niet durven. Uiteindelijk hoort iedereen name lijk gewoon bij die tweede groep. Als je merkt dat niemand zich aan de regels houdt en het in eens vijf hele seconden scheelt voordat je weer thuis bent, sterven goede voornemens vaak een stille dood. De SportCaddy is eco, want gemaakt van gere cycled plastic. Het is een soort box met hand vat, waar een paar schoenen in past. De oprich ter van de Caddy kwam op het idee deze schoe nenbox te ontwikkelen, doordat zijn gezin na alle tennis-, hockey- en voetbaltrainingen het huis begroef in een laag van modder en gravel. 'Aha', was mijn eerste didactische overpein zing, 'misschien is het een idee al die schoenen uit te doen bij de voordeur'. Maar goed, anno 2012 moet hier een oplossing voor gevonden worden en een doodnormale plastic tas is dat blijkbaar niet. Laat ik hier eerst even een lans breken voor het gebruik van duurzame materialen. Mensen, de wereld teert langzaam maar zeker weg, doordat wij alles nieuwer, beter en groter willen heb ben. Dus, chapeau voor de mensen van My- SportCaddy, groen denken is erg anno 2012. Maar op de fiets naar de sportschool, met als brave ziel mijn sportschoenen in de SportCad dy, ga ik ineens terug in de tijd. Naar de ochten den dat ik met mijn oversized broodtrommel onder mijn arm naar de middelbare school ging. Voor wie deze vergelijking niet snapt: dat was ab-so-luut niet cool. Variatie is er overigens wel, de SportCaddy's zijn verkrijgbaar in verschillende thema's. Zo is er een GolfCaddy, een VoetbalCaddy, een Wiel- renCaddy, een TennisCaddy en een Mountain- bikeCaddy, allemaal met bijpassende en niet echt fantasievolle print. Er is daarnaast nog keu ze uit spelers van het Nederlands elftal en je kunt een foto naar keuze op de deksel laten printen. Op de WielrenCaddy en VoetbalCad dy na, gaan alle (schoen) maten tot 46,5. De ventilatiegaten in de Caddy lijken logisch: daarmee voorkom je een ziekmakend smerige lucht als de schoenen een weekje hebben staan broeien. Tegelijkertijd is het hele idee van een schone tas of vloer houden onzinnig, alles wat aan je zolen zit, valt door deze luchtgaten heen. Het advies de box voor andere schoenen te gebruiken, is beter: dure pumps blijven in tact in de Caddy en je kunt er een foto van het paar schoenen in kwestie op laten printen: zo heb je een fashionable, mobiel en overzichte lijk bewaarsysteem. Leuk voor het chiquere schoeisel, maar in de toekomst doe ik mijn sportschoenen weer ge woon aan voordat ik naar de sportschool ga. Het is misschien niet zoals het hoort, maar het ziet er wel reuzecool uit. sffecfot redeSSjk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17