i6|
Zierikzee glorieus
Muziekfestival zet
Beklijvende Sjostakovitsj als
besluit Zemtsov en Noorland
Stad van 'Jan Hersens"
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 10 september 2012
Aan alle voorwaarden voor
Muziek Monumentaal in
Zierikzee werd voldaan:
mooi weer, vrolijk publiek
en vooral prima optredens.
door Ali Pankow
Ik ben bang voor de donder,
ik ben bang voor de bliksem,
ik ben bang voor de tranen",
zongen de mannen van de
band Straf uit Den Bosch. Maar za
terdag behoefden zij in Zierikzee
tijdens het festival Muziek Monu
mentaal niet bang te zijn voor don
der en bliksem. De stad baadde in
een glorieus zonnetje. Tranen
vloeiden er ook niet, melancholie
was er wel, maar dat moet ook als
er boeiende luisterliedjes worden
gespeeld.
Een dat deed Straf Deze zevenkop
pige muziekgroep beschikt over
een heerlijk repertoire, dat doet
denken aan Rowwen Hèze, Fun
gus, de Kift en Jacques Brei, maar
dat ook getuigt van een eigen
sound. Straf was een van de vele
druk bezochte optredens in de Zie-
rilczeese binnenstad tijdens deze
17e editie van Muziek Monumen
taal. 'Polderpolka' luidt de om
schrijving die de band zelf aan zijn
repertoire geeft. Het omvat vrolij
ke en vooral ook poëtische tek
sten. Zo was er een mooie variant
op Marsmans 'Denkend aan Hol
land' en een lied over snelle man
nen die de trein moeten halen en
'de lamme' en 'de blinde' achterla
ten op het perron. Ook een tekst
als 'Ik sterf op jouw sterfdag, zo
maar een dag', maakte indruk.
Eerder op de dag wist zanger
Ralph de Jong een enthousiast pu
bliek aan zich te binden met heer
lijk bluesnummers. „My mama
was a sailor, my papa was a but
cher." Na zo'n veelbelovend begin,
lean er alleen nog maar een hart
verscheurend lied volgen. En dat
gebeurde dan ook. Ralph de Jong
gaat zelf volledig in zijn zang en
muziek op en weet daar ook direct
beelden bij op te roepen. Hij bleek
zijn klompen niet voor niks te heb
ben meegebracht. Zij deden in
sommige liedjes dienst als onder
steuning van het ritme.
Met het optreden van Hans (Ho
mesick) de Vries, Alex Siegers en
Toon Ekkers, ofWel The Louisiana
Men werd het Havenplein even
overspoeld met de rootsmuziek uit
de swamps van Louisiana. Scherpe
driestemmige samenzang en op
zwepende percussie bepaalden het
eigen geluid van de zydeco en rhy
thm and blues-nummers die dit
trio ten gehore bracht. Een heer
lijk extraatje aan dit optreden gaf
het dansduo dat zich uitleefde op
de muziek van The Louisiana
Men.
„Raar is leuk, gewoon dat is zo
saai", hielden De Jongus op de mu
ziektent hun jeugdig publiek voor.
Deze band met leadzanger Eric p
Holm bracht onder meer bekend
repertoire van het Klein Orkest. I
Daarbij deed de ruimte onder de
muziek uitstekend dienst als disco
voor de kinderen. Zij leken veel lol
te beleven aan liedjes als 'Leve het
Lijnpaard''Vier Pinguins in de
koelkast' en 'Mijn tante uit Marok- I
ko." I
Zonder Tak 'n Djola geen Muziek L
Momentaal. De slagwerkers gaven
weer een scala aan traditionele
West-Afrikaanse ritmes ten beste.
Vanuit de Tak'n Djola-gelederen is
nu ook een tweede percussiegroep
voortgekomen: Ritmix. Die legt
zich toe op het slagwerk uit
Zuid-Amerika en hoe verfrissend
dat klinkt was te horen tijdens een
overtuigend optreden onder lei
ding van Lilian Paulus op de
Schuithaven.
Veel plezier beleefden de toehoor
ders ook aan de Ot Azoj Klezmer
Band. De zes muzikanten uit Ne
derland, Turkije en Polen brach
ten Jiddische en Oost-Europese
feestliedjes met onder meer mooie
muzikale dialogen tussen saxo
foon en klarinet.
door Jeanette Vergouwen
De 20-jarige Dana Zemtsov
is een gedegen altvioliste
die de techniek volledig in
de vingers heeft Zij bracht een
programma waar plaats was voor
barok- en ook 20-eeuwse muziek.
Haar vertolking van de Sonate nr.
1 in g BWV1001 van Bach was in
teger maar de Fuga werd nogal ste
vig gestreken en daardoor werd al
les minder transparant. De Suite
van Bloch zit vol kleuren en emo
tie en klinkt exotisch. Opvallend
was de rol van de pianiste, een fan
tastische begeleidster, die alles aan
voelde. Het werk begon met een
mysterieus lento onderbroken
door wilde dansante passages. Gro
tesque, een soort scherzo, werd en
thousiast gebracht, waardoor het
MUZIEKPODIUM ZEELAND
Van Bach tot Sjostakovitsj
0 Door Dana Zemtsov (altviool) en
Cathelijne Noorland (piano).
Gehoord op zondag 9 september
in de Grote Kerk in Veere
bijtende sarcasme, maar ook de
melodieuze tussendeeltjes goed
overkwamen. Het melodisch een
voudige thema in de langzame
Nocturne kreeg een poëtische in
vulling en het werk kreeg met Chi
nese klanken een blij slot.
Zemtsov speelde na de pauze de
chromatische Fantasie van Bach in
een bewerking van Kodaly voor alt
viool. Het werd een demonstratie
van de mogelijkheden van het in
strument. Veel chromatiek, dalen
de en stijgende toonrèeksen en
spannende dissonanten. Het
meest beklijvende werk van het re
cital was de Sonate voor altviool
en piano op. 147 van Sjostakovitsj.
Het is zijn laatste werk en het kan
gezien worden als een muzikaal
testament. In het werk wordt het
echte leven geplaatst tegenover het
meer gekunstelde (toneel)leven.
Heerlijk klonk de houterige volks
dans in het Allegretto. Het Adagio i
is een soort puzzel. Sjostakovitsj
speelde leentjebuur bij andere
componisten. Zo zijn er fragmen
ten te herkennen uit de Mond-
scheinsonate van Beethoven en
werken van Rachmaninov en Tsjai-
kovski. De cadens was aangrijpend 1
en het werk eindigde dromerig.
Een pluim voor beide musici.
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
in het zonnetje
Met op de achtergrond
de karakteristieke to
ren van de Sint-Baafs-
kerk was het niet
heel moeilijk om op de raadkaart
van vorige week Aardenburg te
herkennen.
Helemaal naar rechts draaiend,
niet op de foto te zien, stond de
openbare basisschool en in de rug
van de fotograaf bevindt zich het
stadhuis van Aardenburg.
Het stadje Aardenburg, in de regio
de kikkerstad genoemd, werd al in
de Romeinse tijd genoemd als een
versterking met muren. De in 959
in Romaansestijl opgetrokken
Sint-Baafskerk is later uitgebreid
in de stijl van de scheldegotiek.
Rechts staat de in 1893 gebouwde
kazerne van de Koninklijke Mare
chaussee. „De laagste inschrijver
voor de bouw daarvan was aanne
mer P. Dronkers uit Kapelle voor
11.650 gulden", schrijft Kees Ste-
vense uit Middelburg.
Stevense: „Het gebouw met het to
rentje diende als arrestantenlokaal
en als spuithuis voor de brand
spuit van de Aardenburgse brand
weer. Na opheffing van de kazer-
nefimetie - in 1954 - werd het
pand ingericht als groepsbureau
voor de rijkspolitie. Nu is hierin
een restaurant gevestigd."
A.M. van den Broeckeuit Middel
burg schrijft dat het arrestantenver-
blijf in de kazerne ook wel 'het
kot' werd genoemd. „Toen ik als
leerling van de lagere school op
maandagmorgen langs het kot liep
hoorde ik vaak dat arrestanten het
moeilijk hadden met het verwer
ken van een kater als gevolg van
hun weekendbesteding."
Links naast de kazerne herkende
Van den Broecke het woonhuis
van A.I. Catsman, gemeenteraads
lid voor de AR en later wethouder
van de gemeente Aardenburg.
Het woonhuis links op de foto
was van J. van der Hooft. Van den
Broecke: „Hij hielp mensen onder
meer met het schrijven van brie
ven en was bovengemiddeld intelli
gent. Vandaar zijn bijnaam 'Jan
Hersens'."
Winnaars waardebon: W. Dijkman uit
Middelburg; A. Rootsaert uit Aarden
burg en Nancy Dobbelaar uit Oostburg
„Alles werkte mee bij deze 17e
editie van Muziek Momentaal",
zegt festivalcoördinator Leen Boere.