Muziekfestival zet Zierikzee glorieus in het zonnetje 17 Beklijvende Sjosta besluit Zemtsov en Noorland 16 Stad van 'Jan Hersens' zeeland in de vorige eeuw maandag 10 september 2012 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. 4> Met op de achtergrond de karakteristieke to ren van de Sint-Baafs- kerk was het niet heel moeilijk om op de raadkaart van vorige week Aardenburg te herkennen. Helemaal naar rechts draaiend, niet op de foto te zien, stond de openbare basisschool en in de rug van de fotograaf bevindt zich het stadhuis van Aardenburg. Het stadje Aardenburg, in de regio de kikkerstad genoemd, werd al in de Romeinse tijd genoemd als een versterking met muren. De in 959 in Romaansestijl opgetrokken Sint-Baafskerk is later uitgebreid in de stijl van de scheldegotiek. Rechts staat de in 1893 gebouwde kazerne van de Koninklijke Mare chaussee. „De laagste inschrijver voor de bouw daarvan was aanne mer P. Dronkers uit Kapelle voor 11.650 gulden", schrijft Kees Ste- vense uit Middelburg. Stevense: „Het gebouw met het to-: rentje diende als arrestantenlokaal en als spuithuis voor de brand spuit van de Aardenburgse brand weer. Na opheffing van de kazer- neftinctie - in 1954 - werd het pand ingericht als groepsbureau voor de rijkspolitie. Nu is hierin een restaurant gevestigd." A.M. van den Broecke uit Middel burg schrijft dat het arrestantenver- blijf in de kazerne ook wel 'het kot' werd genoemd. „Toen ik als leerling van de lagere school op maandagmorgen langs het kot liep hoorde ik vaak dat arrestanten het moeilijk hadden met het verwer ken van een kater als gevolg van hun weekendbesteding." Links naast de kazerne herkende Van den Broecke het woonhuis van A.I. Catsman, gemeenteraads lid voor de AR en later wethouder van de gemeente Aardenburg. Het woonhuis links op de foto was van van der Hooft. Van den Broecke: „Hij hielp mensen onder meer met het schrijven van brie ven en was bovengemiddeld intelli gent. Vandaar zijn bijnaam 'Jan Hersens'." Winnaars waardebon: W. Dijkman uit Middelburg; A. Rootsaert uit Aarden burg en Nancy Dobbelaar uit Oostburg PP "1 „Alles werkte mee bij deze 17e editie van Muziek Momentaal", zegt festivalcoördinator Leen Boere. Aan alle voorwaarden voor Muziek Monumentaal in Zierikzee werd voldaan: mooi weer, vrolijk publiek en vooral prima optredens. door Ali Pankow Ik ben bang voor de donder, ik ben bang voor de bliksem, ik ben bang voor de tranen", zongen de mannen van de band Straf uit Den Bosch. Maar za terdag behoefden zij in Zierikzee tijdens het festival Muziek Monu mentaal niet bang te zijn voor don der en bliksem. De stad baadde in een glorieus zonnetje. Tranen vloeiden er ook niet, melancholie was er wel, maar dat moet ook als er boeiende luisterliedjes worden gespeeld. Een dat deed Straf Deze zevenkop pige muziekgroep beschikt over een heerlijk repertoire, dat doet denken aan Rowwen Hèze, Fun gus, de Kift en Jacques Brei, maar dat ook getuigt van een eigen sound. Straf was een van de vele druk bezochte optredens in de Zie- rikzeese binnenstad tijdens deze 17e editie van Muziek Monumen taal. 'Polderpolka' luidt de om schrijving die de band zelf aan zijn repertoire geeft. Het omvat vrolij ke en vooral ook poëtische tek sten. Zo was er een mooie variant op Marsmans 'Denkend aan Hol land' en een lied over snelle man nen die de trein moeten halen en 'de lamme' en 'de blinde' achterla ten op het perron. Ook een tekst als 'Ik sterf op jouw sterfdag, zo maar een dag', maakte indruk. Eerder op de dag wist zanger Ralph de Jong een enthousiast pu bliek aan zich te binden met heer lijk bluesnummers. „My mama was a sailor, my papa was a but cher." Na zo'n veelbelovend begin, kan er alleen nog maar een hart verscheurend lied volgen. En dat gebeurde dan ook. Ralph de Jong gaat zelf volledig in zijn zang en muziek op en weet daar ook direct beelden bij op te roepen. Hij bleek zijn klompen niet voor niks te heb ben meegebracht. Zij deden in sommige liedjes dienst als onder steuning van het ritme. Met het optreden van Hans (Ho mesick) de Vries, Alex Siegers en Toon Ekkers, ofwel The Louisiana Men werd het Havenplein even overspoeld met de rootsmuziek uit de swamps van Louisiana. Scherpe driestemmige samenzang en op zwepende percussie bepaalden het eigen geluid van de zydeco en rhy thm and blues-nummers die dit trio ten gehore bracht. Een heer lijk extraatje aan dit optreden gaf het dansduo dat zich uitleefde op de muziek van The Louisiana Men. „Raar is leuk, gewoon dat is zo saai", hielden De Jongus op de mu ziektent hun jeugdig publiek voor. Deze band met leadzanger Eric Holm bracht onder meer bekend repertoire van het Klein Orkest. Daarbij deed de ruimte onder de muziek uitstekend dienst als disco voor de kinderen. Zij leken veel lol te beleven aan liedjes als 'Leve het Lijnpaard''Vier Pinguins in de koelkast' en 'Mijn tante uit Marok ko." Zonder Tak 'n Djola geen Muziek Momentaal. De slagwerkers gaven weer een scala aan traditionele West-Afrikaanse ritmes ten beste. Vanuit de Talc'n Djola-gelederen is nu ook een tweede percussiegroep voortgekomen: Ritmix. Die legt zich toe op het slagwerk uit Zuid-Amerika en hoe verfrissend dat klinkt was te horen tijdens een overtuigend optreden onder lei ding van Lilian Paulus op de Schuithaven. Veel plezier beleefden de toehoor ders ook aan de Ot Azoj Klezmer Band. De zes muzikanten uit Ne derland, Turkije en Polen brach ten Jiddische en,Oost-Europese feestliedjes met onder meer mooie muzikale dialogen tussen saxo foon en klarinet. door Jeanette Vergouwen De 20-jarige Dana Zemtsov is een gedegen altvioliste die de techniek volledig in de vingers heeft. Zij bracht een programma waar plaats was voor barok- en ook 20-eeuwse muziek. Haar vertolking van de Sonate nr. 1 in g BWV 1001 van Bach was in teger maar de Fuga werd nogal ste vig gestreken en daardoor werd al les minder transparant. De Suite van Bloch zit vol kleuren en emo tie en klinkt exotisch. Opvallend was de rol van de pianiste, een fan tastische begeleidster, die alles aan voelde. Het werk begon met een mysterieus lento onderbroken door wilde dansante passages. Gro tesque, een soort scherzo, werd en thousiast gebracht, waardoor het MUZIEKPODIUM ZEELAND Van Bach tot Sjostakovitsj Door Dana Zemtsov (altviool) en Cathelijne Noorland (piano). Gehoord op zondag 9 september in de Grote Kerk in Veere bijtende sarcasme, maar ook de melodieuze tussendeeltjes goed overkwamen. Het melodisch een voudige thema in de langzame Nocturne kreeg een poëtische in vulling en het werk kreeg met Chi nese klanken een blij slot. Zemtsov speelde na de paüze de chromatische Fantasie van Bach in een bewerking van Kodaly voor alt viool. Het werd een demonstratie van de mogelijkheden van het in strument. Veel chromatiek, dalen de en stijgende toonreeksen en spannende dissonanten. Het meest beklijvende werk van het re cital was de Sonate voor altviool en piano op. 147 van Sjostakovitsj. Het is zijn laatste werk en het kan gezien worden als een muzikaal testament. In het werk wordt het echte leven geplaatst tegenover het meer gekunstelde (toneelleven. Heerlijk klonk de houterige volks dans in het Allegretto. Het Adagio is een soort puzzel. Sjostakovitsj speelde leentjebuur bij andere componisten. Zo zijn er fragmen ten te herkennen uit de Mond- scheinsonate van Beethoven en werken van Rachmaninov en Tsjai- kovski. De cadens was aangrijpend en het werk eindigde dromerig. Een pluim voor beide musici.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16