IIP Geliefde zien lijden doet pijn Op rode loper Grandpa Nick dit jaar huisband Slotfilm Zaterdag 8 september 2012 Een van de belangrijkste premières van het festival is Amour van Michael Haneke (La pianiste, Caché, Das weifëe Band), een film over de pijn van de ouderdom. Hane ke won hiermee dit jaar de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. door Jan Pieter Ekker Als het zou gaan over een jong stel met een kindje dat kanker krijgt, dan zou je het kunnen afschui ven op het wrede lot, zegt Mi chael Haneke. „Heel treurig natuurlijk, maar de kans dat jou iets soortgelijks overkomt is klein, dus je kunt het betrekkelijk eenvou dig van je af laten glijden. Bij ouderdom kan dat niet; daar krijgt iedereen mee te ma ken. Onherroepelijk. Als je een bepaalde leeftijd bereikt, is het onvermijdelijk dat je wordt geconfronteerd met het lijden van mensen van wie je houdt. Van vrienden, van je ouders of als je wat jonger bent, je grootouders. Het komt eigenlijk maar zel den voor dat mensen niet lijden door het lij den van hun geliefden." Na een korte stilte: „Daar gaat de film wat mij betreft over. Daarom toon ik aan het be gin het dode lichaam van Anna. Het gaat er niet om of ze al dan niet dood gaat; het gaat erom hoe je omgaat met het lijden van ie mand van wie je zielsveel houdt. Dat is een uitermate pijnlijke ervaring, want je staat volkomen machteloos. Dat gevoel, die erva ring was het begin van dit project: een klein, persoonlijk verhaal. Ik wil niets over de samenleving zeggen. Ik schrijf geen scripts om iets aan de kaak te stellen of te beweren." De Oostenrijkse meesterregisseur Michael Haneke, 70 inmiddels, maakte Amour, een even sober als aangrijpend drama over An na en Georges, twee gepensioneerde Parijse muziekleraren. Als Anna wordt getroffen door een hersenbloeding, neemt haar echt genoot Georges de zorg voor haar op zich. Tot het bittere einde. „Nee, het is voor mij geen doel op zich om de duimschroeven aan te draaien, om mijn publiek te laten lij den. Maar kunst verdient wat mij betreft al leen die naam als het publiek wordt uitge daagd. Film moet uitdagend en zwaar zijn. Want kunst gaat over ons dagelijks leven en het dagelijks leven is nu eenmaal uitdagend en zwaar." Daags na de wereldpremière op het filmfes tival van Cannes geeft Haneke - zilvergrijze haren en dito baardje - een aantal groepsin terviews. Goedgeluimd en voor zijn doen opmerkelijk spraakzaam. Ook de vraag van een Amerikaanse journaliste of hij zijn film niet beter Murder had kunnen noemen en hoe hij denkt over euthanasie, brengt hem niet van zijn stuk. „Ik vind het prima als er door mijn film een debat op gang komt over euthanasie. Niks liever dan dat, maar het was niet de insteek. Men mag ook niet van mij verwachten dat ik me met wat losse statements in dat complexe debat ga men gen. Mijn film is mijn bijdrage, en opdat ie dereen ervan kan denken en vinden wat hij zelf wil, zal ik me ook niet aan duiding van mijn film wagen." De grandioze hoofdrollen in Amour worden gespeeld door de 81-jarige lean-Louis Trin- tignant en de 85-jarige Emmanuelle Riva. „De acteurs waren cruciaal. Ik heb het script speciaal voor hen geschreven, zoals ik Caché heb geschreven voor Daniel Auteuil en La pianiste voor Isabelle Huppert. Dat vind ik een fijne manier van werken, omdat je zo gebruik kunt maken van de sterke kanten van een acteur." „Zonder Jean-Louis en Emmanuelle had ik de film niet gemaakt. Ik zou geen andere ac teur kunnen bedenken met eenzelfde warm te en menselijkheid als lean-Louis. Emma nuelle bewonder ik al zo'n vijftig jaar, sinds Hiroshima mon amour. Toen het script klaar was, heb ik haar gevraagd of ze langs wilde komen. Het was direct duidelijk dat ze ge knipt was voor de rol en dat ze een gewel dig paar zouden vormen." Het koppel is, zoals zo vaak bij Haneke, af komstig uit de bourgeoisie, de gegoede bo venlaag. „Dat milieu ken ik nu eenmaal het beste. Ik kom zelf uit zo'n milieu en vind het gemakkelijker om te schrijven over za ken en mensen van wie ik wat weet. Daar- - bij komt dat ik geen sociaal drama wilde ma ken. Als ze straatarm waren geweest, zou het publiek kunnen denken: als ze rijker wa ren, dan was het anders gelopen, dan was het probleem nooit zo groot geweest. Dat wilde ik per se voorkomen. Want dat is niet het geval." Op de openingsscène na speelt de gehele film zich af in het appartement van Anna en Georges. „Ik zocht naar een geschikte for mele benadering en dacht al snel dat de klas sieke drie-eenheid van tijd, plaats en hande ling het thema recht zou doen." Dat die strakke vorm gemakkelijk voor koud en klinisch kan worden gehouden, neemt Haneke voor kennisgeving aan. „Dat is vervelend. Dat is het gevolg van het feit dat alles en iedereen zo nodig in hokjes moet worden gestopt. Ook iedere regisseur krijgt een etiket opgeplakt. Wat kan ik daar nu tegen doen? Ik probeer telkens weer een andere film te maken. Ik hoop dat ik mijn publiek keer op keer blijf verrassen." Vlissingen: di 18/9 13.30 en 20.45 u zaal 1; wo 19/9 18.45 u zaal 1; zo 23/9 10.00 u zaal 1; Terneuzen: vr 21/9 19.00 u zaal 1. Jean-Louis Trintignant en Emmanuelle Riva in Amour. Haneke schreef het script speciaal voor hen. Naast elders in deze festivalkrant genoem de grote premières zijn enkele andere pre mières en filmvertoningen waarbij een deel van de cast en crew op de rode loper in Vlissingen te zien is, waaronder: De verbouwing (Will Koopman): Voorstelling: za 15 september 21.00 u Cast op de rode loper: ca. 20.50 u Aanwezig: regisseur Will Koopman en actrice Nanette Drazic Deal (Eddy Terstall): Voorstelling: zo 16 september 19.00 u Cast op de rode loper: ca. 19.50 u Aanwezig: Eddy Terstall, Teun Kuilboer en Rober ta Petzoldt Paradies: Liebe (Ulrich Seidl): Voorstelling: zo 16 september 20.30 u Cast op de rode loper: ca. 20.20 u Aanwezig: Ulrich Seidl, Margarete Tiesel. Film by the Sea heeft dit jaar een heu se huisband. De Grandpa Nick Sessie band treedt vier keer op tijdens het filmfestival: zaterdag 15 september bij het Boekenbalfeest (samen met Bekende Neder landers, onder wie Frank Lammers, Marjan Berk, Jan van Mersbergen en Marion Bloem), woensdag 19 september, donder dag 20 september en zaterdag 20 september (bij het slotfeest). De concerten zijn telkens in de foyer van CineCity in Vlissingen en beginnen om 23.00 uur. De Grandpa Nick Sessieband, aangevoerd door saxofonist Niek van Raay (Grandpa Nick) bestaat al 25 jaar. Het is geen 'echte' band maar een groep bevriende Zeeuwse muzikanten die minstens één keer paar maand samenkomt om te spelen. Elke laat ste zondag van de maand treden ze op in 't Schuttershof in Middelburg. Grandpa Nick. De officiële slotfilm van Film by the Sea 2012 is Hope Springs van David Frankel (The devil wears Prada, Marley me), met Meryl Streep en Tommy Lee Jo nes in de hoofdrol. Het verhaal gaat over een koppel met een ingedut huwelijk. Kay weet haar man Arnold over te halen om sa men met haar naar het plaatsje Great Hope Springs te gaan, waar ze een week lang hu welijks- en sekstherapie volgen bij een be faamde relatiecoach. Het gevolg is dat ze el kaar op een heel andere manier leren ken nen. Na afloop van de film is het slotfeest van het festival. De Grandpa Nick Sessieband speelt dan onder meer de muziek uit de film (van Annie Lennox tot Lenny Kravitz). Vlissingen: za 22/9 21.00 u alle zalen. Slotfeest vanaf 23.00 uur in CineCity. Michael Haneke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 115