Van ejaculatie tot Zeeland laat je nooit meer los PZC-competitie bevat nóg vier Zeeuwse wereldpremières De in Sluiskil geboren Lodewijk van den Berg was in 1985 de eerste in Nederland geboren astronaut. Diens verhaal is het vertrekpunt van de film Een klein vlekje van Florenz van de Vijver, een van de veertien kandidaten in de PZC Competi tie voor Beste Zeeuwse Film. door Rolf Bosboom Als jonge wetenschapper verhuis de Lodewijk van den Berg begin jaren zestig naar de Verenigde Staten, waar hij altijd is blijven wonen. Daardoor trok zijn vlucht met ruim teveer Challenger in 1985 in Nederland veel minder aandacht dan die van Wubbo Ockels korte tijd later, al werd Van den Berg in zijn geboortedorp wel gehuldigd. Florenz van de Vijver richt zich in Een klein vlekje vooral op de universele band van de mens met zijn geboortegrond. Die is onmis kenbaar, zegt de nu 80-jarige Van den Berg in de film. „Je voelt heel diep dat je in een bepaalde streek geboren bent. Daar kijk je al tijd naar terug. Dat laat je nooit meer los." Zodra hij in Zeeland is, herkent hij de lucht en het licht. „Dan weet je: hier ben ik thuis. Daar ben ik totaal vertrouwd mee." Op diens eigen verzoek gaat de documentai re niet alleen over Van den Berg. Er worden ook twee inwoners van Sluiskil gevolgd: een zoon van een binnenschipper die een passie voor sterrenkunde heeft en iemand die van uit voormalig Nederlands-Indië in Zeeland belandde en hier een nieuw leven moest zien op te bouwen. Vlissingen: za 15/9 14.00 zaal 1 (première, in aanwezigheid van Lodewijk van den Berg); za 22/9 11.30 uur zaal 2 en 14.15 uur zaal 4; Terneuzen: zo 23/9 16.00 uur zaal 1. fajl* r Lodewijk van den Berg in Een klein Plekje, bij de lancering van de laatste Space Shuttle. Nog niet eerder werd de mossel zo mooi en sensueel in beeld gebracht. De fascinerende documentaire L'Amour des Moules toont niet alleen de liefde vóór, maar ook de liefde van de mossel. De ontstaansgeschie denis van het bijzondere schelpdiertje krijgt zowaar een aanzienlijk erotisch gehalte. door Rolf Bosboom Regisseur Willemiek Kluijfhout had al langer gro te belangstelling voor de mosselcultuur. „Ik ver zamelde er allerlei informatie over in een laatje, deed in feite jarenlang research, maar had nog niet het idee dat het een film was. Toen het in 2008 erop leek dat er, onder invloed van de milieubeweging, een ein de zou komen aan het opvissen van mosselzaad uit de Waddenzee, dacht ik: ik moet nü een film maken, anders is de mosselcultuur er straks niet meer. Maar het moest geen politieke film worden. Eerder een filosofische, waar in de levenscyclus van de mossel centraal staat." Kluijfhout, wier ouders uit Zeeland komen, werkte op nieuw met producent Reinette van de Stadt. Samen maak ten ze al diverse films over vaak Zeeuwse onderwerpen, waaronder de serie Boven Water (over de watersnood ramp) en de documentaire Zwarte Inkt (over Wim Hof man). L'Amour des Moules hebben we op 35 millimeter film gedraaid. Dat is wel duur en heel old school, maar het levert een grote bijdrage aan een bijzondere cinematografi sche ervaring", zegt Van de Stadt. Kluijfhout: „Het zorgt voor een mooie gelaagdheid in het beeld. Je kunt de tex tuur van de mossel bijna voelen." Allerlei aspecten van de mosselcultuur komen in de film aan bod: de kweker, de verwerking, de 'hatchery', de on derzoeker, de veiling, de tegenstander, de kok, de mossel prinses en de zuiderburen, als grootste afnemer. Daar naast is er aandacht voor onvermoede toepassingen, zoals mossellijm bij operaties in de baarmoeder. Maar de rode draad is de levenscyclus van de mossel, die van zeer nabij in beeld wordt gebracht, van het ejaculerende mannetje tot en met het smartelijke levenseinde in het kokende wa ter van de mosselpan. Het is een universeel verhaal, dat ook meerduidig blijkt. Zo blijkt biologe Annelies, die in de hatchery mossels laat paren, zelf ook zwanger te zijn van mosselman Gerrie. „Dat zijn van die dingen, die verzin je niet", zegt Kluijf hout. „Toch is dat ook maar een zijlijn geworden, anders wil je als kijker alles over Annelies weten. Wij wilden echt bij de mossel zelf blijven, bij het filosofische." L'Amour des Moules bevat magistrale beelden, die de uiter ste creativiteit van de crew vergden. „Het was een onmo gelijke productie, wat dat betreft. We hebben een jaar lang gefilmd", aldus Van de Stadt. „Wat ik leuk vond, is dat we telkens het wiel opnieuw moest uitvinden. Uiteindelijk hebben we bijna alles kunnen filmen. We hadden alleen het probleem dat er net in die periode geen mosselzaad werd opgevist. Ook het vastleggen van de broedval is he laas niet gelukt." Kluijfhout en Van de Stadt kregen van alle kanten mede werking. „Overal waren we heel welkom, al moesten we - ook doordat er weinig voorbeelden zijn van wat we voor ogen hadden - mensen soms er wel van overtuigen dat we bezig waren met een artistieke film en geen opdrachtfilm. We werkten volledig vanuit onszelf en dus totaal onafhan kelijk." Een bijzondere rol in de documentaire is weggelegd voor chefkok Sergio Herman van driesterrenrestaurant Oud Sluis, die vertelt over zijn 'haat-liefdeverhouding' met het Regisseur Willemiek Kluijfhout. Inzet: scènes uit de film. schelpdier. Hij betuigt zijn liefde voor de mossel ('Een rau we oester is lekker, maar een rauwe mossel is waanzinnig, pu re ziltigheid'), maar verhaalt ook over de ingrijpende beslis sing te stoppen met het mosselrestaurant van zijn ouders en zijn hart te volgen. Na een moeilijke periode groeide Oud Sluis uit tot een internationaal culinair succes. „Sergio was een cadeau", zegt Van de Stadt „We hebben lang naar Philippine gekeken, maar toen kwam hij op ons pad, met een prachtig verhaal." Het gevolg is ook dat bij de wereldpremière van L'Amour des Moules in Vlissingen een gelijknamig boek wordt gepresenteerd, met mosselre cepten van Sergio Herman én de verhalen van de persona ges uit de film. „Zo kun je veel meer over hen te weten komen." Van alle kandidaten in de PZC Com petitie voor Beste Zeeuwse Film be leeft de helft zijn wereldpremière tij dens Film by the Sea. Naast Een klein vlekje, L'Amour des Moules en Zilte klei zijn dat: De garnalencroquetten van de moeder van Phons (Regina Reinders) Documentaire over Maria-Magdalena Bakx- Clyncke, bekend in Zeeuws-Vlaanderen van wege haar garnalenkroketten. Reinders volg de het complete maakproces. Wórdt ver toond als voorfilm bij Zilte klei. Vlissingen: ma 17/9 16.30 u zaal 3, 21.30 u zaal 7; za 22/9 10.00 u zaal 5 en 12.45 u zaal 3. Terneuzen: do 20/9 16.30 u zaal 2. Keytone Serah (Mary Remijnse 8c Rob bert Jan Swiers) Remijnse en Swiers verrasten vorig jaar op het festival met de stopmotionmovie Mrs Henderson. Het succes heeft hen aangezet tot een tweede film, over een meisje dat ont snapt aan de tirannie van haar moeder als ze op een magische vleugel speelt en in een droomwereld terechtkomt. Vlissingen: zo 16/9 14.30 u zaal 2; za 22/9 11.15 u zaal 3 en 15.45 u zaal 5. Poetry by the Sea (Matthijs Meulblok) Zes korte films gebaseerd op werk van Zeeuwse dichters. Vlissingen: zo 16/9 11.00 u zaal 2; za 22/9 10.00 u zaal 3 en 13.00 u zaal 4. Trauma (Ruben Schouw) Korte film - gerealiseerd via crowdjunding - over Robert die terugblikt op zijn tijd in het leger. Hij wist te ontsnappen uit krijgsgevan genschap, waarna hem nog meer heftige ge beurtenissen te wachten stonden. Vlissingen: zo 16/9 13.00 u zaal 2; za 22/9 10.00 u zaal 5 en 12.45 u zaal 3. Scène uit Keytone Serah.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 108