altijd iets te vieren Canon stemt tot nadenken 12 Angry Men leidt canon Film en Recht van Lucy Alibar, met wie hij goed bevriend is. Zij was ook nauw betrokken bij het schrijven van het filmscenario. Voor de rol van het meisje Hushpuppy werden 4000 kin deren tussen 6 en 9 jaar gecast, voordat de regisseur Qu- venzhané Wallis (2003) vond. Zij was nog maar vijf jaar oud toen ze voor het eerst auditeerde. Zij volgt de Hondu ras Elementary School en houdt van lezen, zingen, dan sen, acteren en van spelletjes spelen op haar iPod. Zeitlin typeert het meisje als 'een orkaan van humor en natuur lijk charisma'. Voor de rol van vader Wink Doucet viel de keus op Dwight Henry, eigenaar van een bakkerij en lunchroom in New Orleans. De film is niet bedoeld als kritiek op mogelijk politiek ver antwoordelijken voor de overstromingen. Evenmin klinkt een oproep tot het nemen van waterbouwkundige maatre gelen. Ook geweeklaag ontbreekt. Zeitlin vertelt een ver haal over oorzaak en gevolg en laat emoties zien. Hij be dient zich van het magisch realisme om af en toe op spec taculaire wijze werkelijkheid en fictie te combineren. Zo foto Ben Richardson zijn er beelden van smeltende ijskappen en van prehistori sche dieren die uit hun bevroren graven herleven en hun tocht over de planeet beginnen. Beasts of the Southern Wild won dit jaar op het Filmfesti val van Cannes zowel de Camera d'Ór (beste debuutfilm) als de prijs van de Fipresci, de internationale filmkritiek. Eerder mocht de maker de Grand Jury Award in ont vangst nemen op het Sundance Film Festival. Bij Film by the Sea 2012 is Beasts of the Southern Wild gese lecteerd bij de twaalf boekverfilmingen voor de Dioraph- te Film- en Literatuurcompetitie. Vlissingen: vr 14/9 19.00 u alle zalen (galaopening, in bij zijn van prins Willem-Alexander); za 15/9 14.00 u zaal 2; zo 16/9 18.30 u zaal 1 (na afloop Q&A met schrijfster Lucy Ali bar); ma 17/9 10.15 u zaal 4; di 18/9 14.00 u zaal 7, wo 19/9 21.15 u zaal 3; do 20/9 16.30 u zaal 3 (met inleiding en na af loop Q&A met Lucy Alibar); za 22/9 15.00 u zaal 1; zo 23/9 12.30 u zaal 1; Terneuzen: vr 21/9 21.15 u zaal 3. De top-5 van de canon Film en Recht ziet er als volgt uit: 1.12 Angry Men (1957) 2. Judgment at Nuremberg (1961) 3. The merchant of Venice (2004) 4. El secreto de sus ojos (2009) 5. In the name of the father (1993) Verder zijn opgenomen in de canon: 10e chambre: Instants d'audience, Billy Budd, De dream, A few good men, The firm, In herit the wind, L'ivresse du pouvoir, M: Eine Stadt sucht einen Mörder, La passion de Jeanne d'Arc, Paths of glory, Presumed inno cent, Rashomon, A separation, The sweet hereafter, The thin blue line, To kill a mocking bird, The trial, Witness for the prosecu tion, The wrong man en Z. De vetgedrukte films worden vertoond op het festival, evenals Presume coupable. Voor tijden: zie schema's op pagina 12-14 en filmbeschrijvingen (pagina 16-23). Inleidingen (alle in Vlissingen): Pieter Verhoeff bij Judgment at Nurem berg: zo 16/9 10.00 u zaal 5; Winnie Sorgdrager bij In the name of the father: zo 16/9 13.30 uur zaal 5; Pieter Verhoeff bij De dream: zo 16/9, 19.00 u zaal 5 (ook met nagesprek); Jeanne Gaakeer bij The merchant of Veni ce: ma 17/9 15.00 u zaal 5; Jan Loorbach bij Rashömon: ma 17/9 21.00 u zaal 5; Jan de Meester bij El secreto de sus ojos: wo 19/9 20.00 u zaal 7; Sahand Sahebdivani bij A separation: do 20/9 16.00 u zaal 5; Lex van Almelo bij 12 angry men: vr 21/9 11.30 u zaal 3; Pieter Ippel bij 10e chambre: Instants d'au dience: vr 21/9 13.45 u zaal 7. Film by the Sea besteedt dit jaar bijzondere aan dacht aan Film en Recht Een commissie stelde een canon samen met de 25 beste films rond dit thema. Bijna de helft van deze lijst wordt op het festival vertoond, veelal ingeleid door juristen, filmmakers en andere kenners. door Rolf Bosboom Dé canoncommissie (die verder bestónd uit Jeanne Gaakeer, René Appel, Jan Loor bach, Pieter Ippel en Leo Hannewijk) werd geleid door Winnie Sorgdrager. zelf juriste, oud-minister van justitie namens D66 (1994-1998), jarenlang voorzitter van de Raad voor Cultuur en tegenwoordig lid van de Raad van State. „Het was erg leuk om te doen. Ik vind het altijd mooi ais er met thema's wordt gewerkt, zodat jè je echt in een onderwerp kunt verdiepen en kunt zien hoe dat in een film wordt vertaald." Sorgdrager heeft een brede culturele belangstelling. „Van alle onderwerpen die bij de Raad voor Cul tuur voorbijkwamenwas er eigenlijk geen een dat me niet aansprak. Film is een van mijn interesses, ik heb helaas te weinig tijd om vaak naar de bios coop tè gaan, want het is toch het mooist om een film op een groot scherm te zien. Een dvd kan ook goed zijn, maar heeft vaak veel minder impact" De commissieleden bekeken eerder dit jaar, na een eerste selectie door de festivalorganisatie, tientallen films, „ik had soms vierkante pupillen, maar dacht toch: ik ga nóg een film kijken. Gelukkig heb ik tij dens mijn treinreizen veel films op de computer kunnen zien." S „Er zaten heel veel goede ftims bij, heel divers ook. De vraag is alleen: hoe steek je het in? Passen gewo- ne thrillers, films die gaan over opsporing door de politie, Ook in het thema? Ik vind meestal van niet. Verder moet je bij her samenstellen ran een canon niet alleen kijken naar mooie films, maar ook er voor zorgen dat de verschillende tijdvakken zijn ver tegenwoordigd. Als je echt een palet wik maken, moetjeook de oudere ffiMs daarm meenemen." De commissie is enkele keren bijeen geweest. „Daar naast hebben we veel gemaild. Het aardige van zo'n juryproces is dat je ook wordt gestimuleerd te kij ken naar films die je in eerste instantie niet zelf zou hebben uitgekozen. Dat kan heel verrassend zijn." in de canon (zie lijst onder aan deze pagina) is al leen een volgorde aangebracht in de top-5. De waar de daarvan moet met worden overschat, vindt Sorg drager. „Het is heel moeilijk om een rangorde te ma ken en te zeggen: dit is dé beste film. Iedereen heeft nu eenmaal zijn voorkeuren. De canon is vooral een Hjst van films die passen in het thema en die wij de moeite waard vinden." Zelfwas Sorgdrager onder de indruk van *A sepera- rion* ('echt heel bijzonder'), maar ook van 'In the name óf the father', die zij bij Film bv the Sea zelf inleidt- Deze film van Jim Sheridan - te gast op het festival - gaat over de Guildford Four, die in 1975 ten onrechte tot levenslang werden veroordeeld voor een IRA-aanslag op twee pubs. Een leerzame film. zeker voor juristen, .,1e vraagt je toch af: zouden dit soort dingen ook bij ons kunnen gebeuren - ja dus - en hoe kunnen we dat voorkomen? Een film die over je eigen vak gaat, zorgt voor een reflectie op waar je rnee bezig bene Dat is Ontzettend goed." Scène uit ir» thè rome of the father 1993}

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 105