gr g&i
Riool Goes ingrijpend vernieuwd
BEVELANDEN/THOLEN
Plekje voor oude glorie naast de waterscoutvletten
Straatrover vast
almanak
M ultitasken
VRIJDAG 7 September 2012
B
21
jrZC
Beroepsvissers helpen
de paling 24 en 25
Lastenverhoging als gevolg van miljoeneninvestering
door Luc Oggell
GOES - Goes begint volgend jaar
met een grootscheepse aanpak
van het riool. Tot 2020 wordt jaar
lijks circa 2,5 kilometer riool ver
vangen of gerenoveerd, voorname
lijk in de wijken Goes West, Oost,
en Zuid en Goese Polder. Dat leidt
tot een lastenverzwaring voor bur
gers.
Grote delen van de riolering heb
ben het einde van hun levensduur
van 65 jaar bereikt. Omdat de stad
na de oorlog snel is gegroeid, moet
er relatief veel riolering worden
vervangen. De kósten daarvoor be
dragen tot 2020 2,5 miljoen euro
per jaar, zes ton meer dan de perio
de 2005 tot 2012.
In de afgelopen voorjaar gepresen
teerde perspectiefbrief, het door
kijkje naar de begroting van vol
gend jaar, is die zes ton al gereser
veerd. Het bedrag wordt gebruikt
om de lastenverzwaring voor bur
gers die eraan komt, gefaseerd
door te voeren. Goes wil vanaf vol
gend jaar namelijk geleidelijk toe
naar een kostendekkende rioolhef
fing. Dat zal de eerste vier jaar
neerkomen op een jaarlijkse verho
ging van het rioolrecht van 2 pro
cent, exclusief inflatiecorrectie. De
werkelijke tarieven kunnen onder
meer nog worden beïnvloed door
de waardeontwikkeling van het
onroerend goed in het betreffende
jaar.
Zou Goes in één klap naar een kos
tendekkende rioolheffing toegaan,
dan zou de lastenverzwaring voor
burgers en bedrijven volgend jaar
7 procent zijn.
Burgemeester en wethouders ver
wachten dat de gemiddelde ge
meentelijke belastingdruk ook na
de verhoging van het rioolrecht
nog laag zal zijn in vergelijking
met andere gemeenten in de regio.
De renovatie zal tot overlast leiden
voor bewoners van de straten in
de betreffende wijken, omdat die
straten zullen moeten worden
opengebroken. Wel zal worden ge
probeerd om zoveel mogelijk
werk-met-werk (bijvoorbeeld
door combinaties met herstructu
rering en wegonderhoud) te ma
ken om de overlast tot een mini
mum te beperken.
De gemeenteraad bespreekt het zo
geheten Verbreed Gemeentelijk
Rioleringsplan (vGRP) 2013-2020
eind deze maand en neemt later
dit jaar een besluit over de exacte
lastenverdeling voor woningen en
niet-woningen en gebruikers en ei
genaren.
KORTGENE - De politie heeft een
16-jarige jongen uit Kortgene aan
gehouden op verdenking van de
poging tot straatroof 9 augustus,
in de Zandkreekstraat in Kortgene
bij een 60-jarigé man. De man
raakte daarbij gewond. De twee ge
maskerde daders vluchtten. De jon
gen wordt ook verdacht van be
trokkenheid bij diefstal van siera
den uit een woning in Bruinisse,
eind juli. De jongen is zondag aan
gehouden en zit vast
Ze wordt er wel eens moedeloos van,
die Zierikzeese. Heeft ze na het eten
de vaat in de machine gezet, staat ze
te strijken, terwijl ze aan de telefoon
geduldig haar moeder te, woord
staat. Tussendoor roept ze tegen zeu
rende zoon waar hij zijn sportbroek
kan vinden.
En dat allemaal terwijl de Heer des
Huizes rustig op de bank zit. „Hallo,
Tip? redactie@pzc.nl
ik heb vandaag ook gewerkt, hoor.
Doe ook eens wat. Oh, nee. Jij bent
van het mannelijke soort. Die kun
nen niet multitasken."
Het blijft even stil op de bank.
Dan klinkt het kalmpjes. „Schat, ik
kan 1: op de bank liggen, 2: tv-kij-
ken, 3: bier drinken en 4: jou com
pleet negeren. Hoezo kunnen man
nen niet multitasken?"
KAMPERLAND - Graafmachines egaliseren de
grond voor het plateau bij de nieuwe steiger
voor de Bruine Vloot in het havenkanaal van
Kamperland. De historische zeilschepen wor
den er de nieuwe buren van de waterscouts.
Er is straks plaats voor tien van die karakteris
tieke schepen, die vanuit de haven tochten op
het Veerse Meer kunnen maken. De steiger-
aanleg, kosten drie ton, waarvan 85.000 euro
voor rekening van an de provincie, is een van
de troeven waarmee de gemeente Noord-Be
veland de haven tot waterwoonresort wil ma
ken. Binnenkort volgt de opknap van de kop
van de haven ad 500.000 euro met nieuwe be
strating, bootsteiger en stenen dijktrap bij de
Oosthavendijk. foto Willem Mieras