Volvo V40
top In veiligheid
auto 117
De vierdeurs Opel Astra
sedan is ruim en elegant
Zevende editie VW Golf DS3 cabrioversie
gaat voor licht en zuinig
vrijdag 7 september 2012
Niet alleen komt Volvo met de nieuwe V40 binnen in het hart
van de premium middenklasse, de auto scoort voluit met de
nieuwste veiligheidsvoorziening.
door Tony Vos
Volvo V40T3
Een topper in veiligheid. Bagage 332-1032 liter. Ge
wicht 1268 kg. Benzine 1.6 1,150 pk.
Vanaf 25.995 euro, Momentum 28.995 euro.
De norm is: vijf sterren scoren bij de
EuroNCAP botsproeven. Met de
nieuwe V40 haalt Volvo die met
gemak. Het merk heeft een naam
op dit vlak hoog te houden en scoort zeer
gunstig bij de voetgangerveiligheid. Volvo
geeft dit model standaard een airbag mee,
die bij een aanrijding met een voetganger
onder de motorkap wordt opgeblazen. De
leap wordt hiermee omhoog gebracht en de
ruitstijlen keurig bedekt.
Voor het eerst komt Volvo met een model
dat direct kan concurreren met de gangma
kers in dit segment, zoals het splinternieu
we trio Mercedes A, Audi A3 en BMW 1.
Volvo gooit een vormgeving in de strijd die
past bij het merk en het best aansluit bij de
V60. Volvo heeft een Estate-imago en dat is
in de V40 nog iets terug te vinden, al heb
ben we het hier over een normale vijfdeurs
hatchback. Met zijn lengte van 4,37 meter
komt de auto langgerekt en voldoende ele
gant over, terwijl de indeling van het front
en de vorm van de achterlichten aanslui
tend op de duidelijke schouderlijn, geen
twijfel laten bestaan over de afkomst.
CONCURRENT Audi A3 1.4
Momenteel nog alleen als
driedeurs hatchback, presen
teert nieuwe A3 zich weer
als echte Audi. Bagage
365-1100 liter. Gewicht
1175 kg. Benzine 1.4 I,
122 pk.
Vanaf 25.650 euro, Attraction Pro Line+ 28.600 euro.
Plus: afwerking, sportief rijgedrag, kwaliteit.
Min: bescheiden instapmotor.
Plus: veiligheid, rijcomfort, uitstraling.
Min: lage zit met dito in- en uitstap.
Bij het instappen valt op dat de stoelen rela
tief laag geplaatst zijn. Wie daarna weer wil
uitstappen, krijgt dit nog eens bevestigd.
Eenmaal achter het stuur blijkt Volvo zijn
naam als leverancier van uitstekende stoe
len waar te maken. Het dashboard is relatief
clean, volgens de beginselen van het Scan
dinavische design. Geen overvloed aan
knoppen, een rustige vlakverdeling en uiter
aard de zwevende middenconsole. Die kan
naar wens van de berijder in een tiental
kleuren in het donker worden beschenen.
Individueel instelbare elektronische gadgets
lijken het toverwoord bij de V40. Zo kan bij
het instrumentarium uit drie verschillende
layouts worden gekozen: van sportief, via
elegant tot eco.
Ondanks de wat lage carrosserie biedt de
Volvo een keurige ruimte op de achterbank
Onder de neus van de nieuwe Volvo V40 zit het geheim achter de hoogste score op het gebied
van veiligheid in dit segment: de voetgangersairbag. foto's Automedia
en is er een bagagevolume beschikbaar van
minimaal 332 liter. Op het gebied van mate
rialen en afwerking is de V40 een auto die
midden in het premiumsegment past en
aansluit bij de verwachtingen van de koper.
De basis van de Volvo V40 voert terug naar
de Ford Focus, Volvo was immers eigendom
van de Amerikaanse gigant. Natuurlijk heeft
Volvo voor een eigen afstemming gekozen
en die blijkt wat sportiever dan wat men
van het merk zou verwachten. Gelukkig is
de vering niet compromisloos hard, al hangt
dat mede samen met de wielkeuze.
Motorisch mag Volvo nog steeds bij Ford
winkelen, vandaar dat er in het vooronder
van deze T3-versie de moderne 1.6 liter Eco--
boost turbomotor hangt. Deze benzine
krachtbron is goed voor 150 pk en komt aan
een overtuigend koppel van 270 Nm met
overboost. Wat prestaties betreft, laat de au
to geen steken vallen: in 8,8 seconden snelt
de Volvo naar de 100 kilometer per uur en
hij heeft een top van 210. De motor doet
netjes geïsoleerd zijn werk en wordt ook in
de hogeretoerenregionen niet rumoerig.
Volvo past bij deze nieuweling alle gangbare
elementen toe om het verbruik binnen de
perken te houden. Zo is een start/stop-sys
teem aanwezig, adviseert het dashboard op
subtiele wijze over de meest optimale ver
snelling en heeft Volvo getracht het gewicht
binnen de perken te houden. In de praktijk
is een verbruik van net onder de 1 op 14
haalbaar, terwijl de gemeten C02-uitstoot
van 125 gram per kilometer goed is voor een
A-label en 20 procent bijtelling. Volvo zet
de V40 met krachtige instapmotor prijstech-
nisch scherp neer, vanaf 25.995 euro.
door Willem de Volder
Opel rondt de Astra-lijn af
met een vierdeurs sedan.
Gezien de voorliefde voor
andere carrosserievarianten wordt
die uitvoering in ons land wellicht
geen verkooptopper. Toch heeft de
Astra genoeg positieve zaken om
de auto tot een succes te maken.
De styling is elegant en verwant
aan de Insignia. De daklijn buigt
zacht en mondt uit in een sterk
hellende achterruit. De zitruimte
(zowel voor- als achterin) en de ba
gageruimte verheffen hem tot een
prima reisauto. De afzonderlijke
kofferruimte meet 460 liter in
houd, 90 liter meer dan in de
5-deurs Astra. Flexibiliteit schuilt
in het neerklappen van de achter
bank in de verhouding 60/40.
De Astra sedan omvat een keuze
uit vijf motoren, drie benzine-
(van 100 tot 180 pk) en twee diesel
motoren (110 en 130 pk). Laatstge
noemde krachtbronnen hebben
een inhoud van 1.7 liter en zijn
voorzien van start- en stop. Opel
koppelt er een verbruik aan van
3,7 liter per 100 kilometer. De nieu
we 1.6 liter turbo benzinemotor
met een koppel van 300 Nm
wordt volgend jaar verwacht
Op de Zuid-Duitse wegen verbaas
den we menig medeweggebruiker
door gezwind de alleszins uitgeba
lanceerde achterzijde van de sedan
te tonen. Deze carrosserieversie
etaleert een prima wegligging en
de Sport-stand is een must voor
meer rij-dynamiek.
Met de toevoeging van de sedan
heeft Opel ook de andere Astra-va-
rianten op details verfijnd en hulp
systemen toegevoegd aan de lijn.
Denk aan de Opel Eye-frontcame-
ra en aan systemen die door mid
del van geluidssignalen de bestuur
der attenderen op (naderend) on
heil. De vierdeurs Astra is er vanaf
22.145 euro en staat vanaf half sep
tember in de showrooms.
door Tony Vos
De zevende generatie van de
Volles wagen Golf is af en is
een van de belangrijkste
modelintroducties van dit jaar. En
waar lijkt de nieuweling op? Juist,
op zijn voorgangers. Want een
Golf moet zichzelf blijven.
Dat weerhield Volkswagen er niet
van de auto vanaf de bodemplaat
opnieuw op te bouwen. De Golf is
de eerste auto van het merk die ge
bruikmaakt van de nieuwe modu
laire bodemgroep, waarop bijvoor
beeld ook de Audi A3 is gebaseerd.
De auto nam in lengte en breedte
wederom toe, maar heeft wel in
hoogte een beetje moeten inleve
ren. Belangrijk is ook de groei met
59 millimeter van de wielbasis,
Opel Astra sedan: ruim. foto WdeV VW Golf: op dieet, foto Volkswagen
waardoor meer binnenruimte kan
worden geboden. De revolutie zit
niet in het uiterlijk, maar wel dege
lijk in het terugdringen van het
voertuiggewicht met liefst 100 ki
lo. Daarnaast is alles in het werk
gesteld het brandstofverbruik van
alle motoren fors terug te dringen,
tot wel 23 procent minder dan bij
het huidige model.
Het programma bestaat uit louter
direct ingespoten turbokrachtbron
nen. Bij de introductie is er een
85 pk sterke 1.2 TSI met 113 gram
per kilometer aan C02-uitstoot en
de 1.4 TSI, goed voor 140 pk. Deze
motor is uitgerust met cilinderuit
schakeling en komt ondanks zijn
uitstekende prestatieniveau op een
C02-uitstoot van 112 gram per kilo
meter. De 1.4 TSI voldoet ook aan
de Euroö emissienorm. Het diesel
programma bestaat in eerste in
stantie uit de 1.6 en 2.0 TDI. Later
volgt de BlueMotion met een
C02-uitstoot van 85 graiii per kilo
meter en dus 14 procent bijtelling.
De nieuwe Golf is vanaf 1 oktober
te bestellen. Dan worden ook de
prijzen en uitrustingsniveaus vrij
gegeven. Op 3 november staat de
nieuweling in de showroom.
Op de Parijse autosalon eind deze
maand brengt Citroën een DS3
cabrio. Nou ja, de auto krijgt een
roldak dat inclusief de achterruit
kan worden geopend. Het ge
wicht van de DS3 Cabriolet ligt
slechts 25 kilogram hoger dan
een gesloten versie en de bagage-
inhoud bedraagt 245 liter.
Suzuki Grand Vitara
krijgt eindelijk facelift
De Suzuki Grand Vitara krijgt een
eerste serieuze facelift Vooral het
front, dat een nieuwe bumper, an
dere koplampen en een afwijken
de grille krijgt Ook voegt Suzuki
nog andere wielen en lakkleuren
toe en wijzigt kleuren en materia
len in het interieur. Vanaf oktober
staat de auto bij de dealer.
Indrukwekkende
productie van Ford
Ford is een van de oudste merken
ter wereld. Hoeveel auto's zijn er
door de Amerikanen in 109 jaar
tijd gebouwd? De teller passeerde
recent de 350 miljoen, toen in
Thailand een Focus van de band
liep. Ford produceerde in 1915 al
zijn miljoenste auto, een T-model.
CONCURRENT «BMW 11615d
Vertrouwd wat betreft uit
straling, maar met meer bin
nenruimte en zuinige, moder
ne en krachtige motoren.
Bagage 360-1200 liter. Ge
wicht 1265 kg. Benzine,
136 pk.
Plus: sportief in uitstraling en rijgedrag.
Min: motorvermogen afgezet tegen prijs.
CONCURRENT Mercedes A 180 BlueEfficiency
Geen ruimtelijk concept
meer, maar een echte
mainstream premium hatch
back, die vol de strijd aan
gaat. Bagage 341-1157 liter.
Gewicht 1270 kg. Benzine
1.6 1,122 pk.
BilBtim-teteM
Plus: kwaliteit, afwerking, rijgedrag.
Min: prijsstelling, motorvermogen.