Volvo V40 top In veiligheid auto 117 De vierdeurs Opel Astra sedan is ruim en elegant Zevende editie VW Golf DS3 cabrioversie gaat voor licht en zuinig vrijdag 7 september 2012 Niet alleen komt Volvo met de nieuwe V40 binnen in het hart van de premium middenklasse, de auto scoort voluit met de nieuwste veiligheidsvoorziening. door Tony Vos Volvo V40T3 Een topper in veiligheid. Bagage 332-1032 liter. Ge wicht 1268 kg. Benzine 1.6 1,150 pk. Vanaf 25.995 euro, Momentum 28.995 euro. De norm is: vijf sterren scoren bij de EuroNCAP botsproeven. Met de nieuwe V40 haalt Volvo die met gemak. Het merk heeft een naam op dit vlak hoog te houden en scoort zeer gunstig bij de voetgangerveiligheid. Volvo geeft dit model standaard een airbag mee, die bij een aanrijding met een voetganger onder de motorkap wordt opgeblazen. De leap wordt hiermee omhoog gebracht en de ruitstijlen keurig bedekt. Voor het eerst komt Volvo met een model dat direct kan concurreren met de gangma kers in dit segment, zoals het splinternieu we trio Mercedes A, Audi A3 en BMW 1. Volvo gooit een vormgeving in de strijd die past bij het merk en het best aansluit bij de V60. Volvo heeft een Estate-imago en dat is in de V40 nog iets terug te vinden, al heb ben we het hier over een normale vijfdeurs hatchback. Met zijn lengte van 4,37 meter komt de auto langgerekt en voldoende ele gant over, terwijl de indeling van het front en de vorm van de achterlichten aanslui tend op de duidelijke schouderlijn, geen twijfel laten bestaan over de afkomst. CONCURRENT Audi A3 1.4 Momenteel nog alleen als driedeurs hatchback, presen teert nieuwe A3 zich weer als echte Audi. Bagage 365-1100 liter. Gewicht 1175 kg. Benzine 1.4 I, 122 pk. Vanaf 25.650 euro, Attraction Pro Line+ 28.600 euro. Plus: afwerking, sportief rijgedrag, kwaliteit. Min: bescheiden instapmotor. Plus: veiligheid, rijcomfort, uitstraling. Min: lage zit met dito in- en uitstap. Bij het instappen valt op dat de stoelen rela tief laag geplaatst zijn. Wie daarna weer wil uitstappen, krijgt dit nog eens bevestigd. Eenmaal achter het stuur blijkt Volvo zijn naam als leverancier van uitstekende stoe len waar te maken. Het dashboard is relatief clean, volgens de beginselen van het Scan dinavische design. Geen overvloed aan knoppen, een rustige vlakverdeling en uiter aard de zwevende middenconsole. Die kan naar wens van de berijder in een tiental kleuren in het donker worden beschenen. Individueel instelbare elektronische gadgets lijken het toverwoord bij de V40. Zo kan bij het instrumentarium uit drie verschillende layouts worden gekozen: van sportief, via elegant tot eco. Ondanks de wat lage carrosserie biedt de Volvo een keurige ruimte op de achterbank Onder de neus van de nieuwe Volvo V40 zit het geheim achter de hoogste score op het gebied van veiligheid in dit segment: de voetgangersairbag. foto's Automedia en is er een bagagevolume beschikbaar van minimaal 332 liter. Op het gebied van mate rialen en afwerking is de V40 een auto die midden in het premiumsegment past en aansluit bij de verwachtingen van de koper. De basis van de Volvo V40 voert terug naar de Ford Focus, Volvo was immers eigendom van de Amerikaanse gigant. Natuurlijk heeft Volvo voor een eigen afstemming gekozen en die blijkt wat sportiever dan wat men van het merk zou verwachten. Gelukkig is de vering niet compromisloos hard, al hangt dat mede samen met de wielkeuze. Motorisch mag Volvo nog steeds bij Ford winkelen, vandaar dat er in het vooronder van deze T3-versie de moderne 1.6 liter Eco-- boost turbomotor hangt. Deze benzine krachtbron is goed voor 150 pk en komt aan een overtuigend koppel van 270 Nm met overboost. Wat prestaties betreft, laat de au to geen steken vallen: in 8,8 seconden snelt de Volvo naar de 100 kilometer per uur en hij heeft een top van 210. De motor doet netjes geïsoleerd zijn werk en wordt ook in de hogeretoerenregionen niet rumoerig. Volvo past bij deze nieuweling alle gangbare elementen toe om het verbruik binnen de perken te houden. Zo is een start/stop-sys teem aanwezig, adviseert het dashboard op subtiele wijze over de meest optimale ver snelling en heeft Volvo getracht het gewicht binnen de perken te houden. In de praktijk is een verbruik van net onder de 1 op 14 haalbaar, terwijl de gemeten C02-uitstoot van 125 gram per kilometer goed is voor een A-label en 20 procent bijtelling. Volvo zet de V40 met krachtige instapmotor prijstech- nisch scherp neer, vanaf 25.995 euro. door Willem de Volder Opel rondt de Astra-lijn af met een vierdeurs sedan. Gezien de voorliefde voor andere carrosserievarianten wordt die uitvoering in ons land wellicht geen verkooptopper. Toch heeft de Astra genoeg positieve zaken om de auto tot een succes te maken. De styling is elegant en verwant aan de Insignia. De daklijn buigt zacht en mondt uit in een sterk hellende achterruit. De zitruimte (zowel voor- als achterin) en de ba gageruimte verheffen hem tot een prima reisauto. De afzonderlijke kofferruimte meet 460 liter in houd, 90 liter meer dan in de 5-deurs Astra. Flexibiliteit schuilt in het neerklappen van de achter bank in de verhouding 60/40. De Astra sedan omvat een keuze uit vijf motoren, drie benzine- (van 100 tot 180 pk) en twee diesel motoren (110 en 130 pk). Laatstge noemde krachtbronnen hebben een inhoud van 1.7 liter en zijn voorzien van start- en stop. Opel koppelt er een verbruik aan van 3,7 liter per 100 kilometer. De nieu we 1.6 liter turbo benzinemotor met een koppel van 300 Nm wordt volgend jaar verwacht Op de Zuid-Duitse wegen verbaas den we menig medeweggebruiker door gezwind de alleszins uitgeba lanceerde achterzijde van de sedan te tonen. Deze carrosserieversie etaleert een prima wegligging en de Sport-stand is een must voor meer rij-dynamiek. Met de toevoeging van de sedan heeft Opel ook de andere Astra-va- rianten op details verfijnd en hulp systemen toegevoegd aan de lijn. Denk aan de Opel Eye-frontcame- ra en aan systemen die door mid del van geluidssignalen de bestuur der attenderen op (naderend) on heil. De vierdeurs Astra is er vanaf 22.145 euro en staat vanaf half sep tember in de showrooms. door Tony Vos De zevende generatie van de Volles wagen Golf is af en is een van de belangrijkste modelintroducties van dit jaar. En waar lijkt de nieuweling op? Juist, op zijn voorgangers. Want een Golf moet zichzelf blijven. Dat weerhield Volkswagen er niet van de auto vanaf de bodemplaat opnieuw op te bouwen. De Golf is de eerste auto van het merk die ge bruikmaakt van de nieuwe modu laire bodemgroep, waarop bijvoor beeld ook de Audi A3 is gebaseerd. De auto nam in lengte en breedte wederom toe, maar heeft wel in hoogte een beetje moeten inleve ren. Belangrijk is ook de groei met 59 millimeter van de wielbasis, Opel Astra sedan: ruim. foto WdeV VW Golf: op dieet, foto Volkswagen waardoor meer binnenruimte kan worden geboden. De revolutie zit niet in het uiterlijk, maar wel dege lijk in het terugdringen van het voertuiggewicht met liefst 100 ki lo. Daarnaast is alles in het werk gesteld het brandstofverbruik van alle motoren fors terug te dringen, tot wel 23 procent minder dan bij het huidige model. Het programma bestaat uit louter direct ingespoten turbokrachtbron nen. Bij de introductie is er een 85 pk sterke 1.2 TSI met 113 gram per kilometer aan C02-uitstoot en de 1.4 TSI, goed voor 140 pk. Deze motor is uitgerust met cilinderuit schakeling en komt ondanks zijn uitstekende prestatieniveau op een C02-uitstoot van 112 gram per kilo meter. De 1.4 TSI voldoet ook aan de Euroö emissienorm. Het diesel programma bestaat in eerste in stantie uit de 1.6 en 2.0 TDI. Later volgt de BlueMotion met een C02-uitstoot van 85 graiii per kilo meter en dus 14 procent bijtelling. De nieuwe Golf is vanaf 1 oktober te bestellen. Dan worden ook de prijzen en uitrustingsniveaus vrij gegeven. Op 3 november staat de nieuweling in de showroom. Op de Parijse autosalon eind deze maand brengt Citroën een DS3 cabrio. Nou ja, de auto krijgt een roldak dat inclusief de achterruit kan worden geopend. Het ge wicht van de DS3 Cabriolet ligt slechts 25 kilogram hoger dan een gesloten versie en de bagage- inhoud bedraagt 245 liter. Suzuki Grand Vitara krijgt eindelijk facelift De Suzuki Grand Vitara krijgt een eerste serieuze facelift Vooral het front, dat een nieuwe bumper, an dere koplampen en een afwijken de grille krijgt Ook voegt Suzuki nog andere wielen en lakkleuren toe en wijzigt kleuren en materia len in het interieur. Vanaf oktober staat de auto bij de dealer. Indrukwekkende productie van Ford Ford is een van de oudste merken ter wereld. Hoeveel auto's zijn er door de Amerikanen in 109 jaar tijd gebouwd? De teller passeerde recent de 350 miljoen, toen in Thailand een Focus van de band liep. Ford produceerde in 1915 al zijn miljoenste auto, een T-model. CONCURRENT «BMW 11615d Vertrouwd wat betreft uit straling, maar met meer bin nenruimte en zuinige, moder ne en krachtige motoren. Bagage 360-1200 liter. Ge wicht 1265 kg. Benzine, 136 pk. Plus: sportief in uitstraling en rijgedrag. Min: motorvermogen afgezet tegen prijs. CONCURRENT Mercedes A 180 BlueEfficiency Geen ruimtelijk concept meer, maar een echte mainstream premium hatch back, die vol de strijd aan gaat. Bagage 341-1157 liter. Gewicht 1270 kg. Benzine 1.6 1,122 pk. BilBtim-teteM Plus: kwaliteit, afwerking, rijgedrag. Min: prijsstelling, motorvermogen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17