uit li donderdag 6 september 2012 Opnieuw is de Grote Kerk in Veere podium voor beeldende kunst. Van de exposities die ik er de laatste tijd zag speelt deze, met die van Kipvis in juni, het sterkst in op de ruimte. Je kunt zien dat Nanky de Vreeze, die de tentoonstelling samenstelde, het werk gekozen heeft speciaal voor deze plek. Elke voormalige kapel heeft een eigen karakter: door het licht, de staat van de muren, door dat er een deur is of een verhoog de vloer. Zoals ook het werk van de kunstenaars die zij selecteerde steeds anders is. Het mooie van de ze tentoonstelling is de balans tus sen werk en ruimte. Plaatsbepalingen wordt voor mij ge kenmerkt door de schoonheid die in het alledaagse besloten ligt en waaraan je al gauw voorbij gaat. Door de kwetsbaarheid van het be staan dat zich in de tijd ontvouwt en dat misschien wel meer door de kleine dan door de grote din gen wordt bepaald. Tijdloos en tij delijk zijn begrippen die me door het hoofd schieten als ik van kapel naar kapel ga. In plaats van mijn heil te kunnen zoeken bij de heili gen van wie beeltenis en altaar al eeuwen zijn verdwenen gaan kun stenaars met mij in gesprek. Zo toont Mare de Roover kleine sculpturen in kastjes. Ze zijn sa mengesteld uit wat hij vindt: een pijpenkop, een slakkenhuis, een veertje, een stukje karton. Er is niets luxe of artistieks aan die din gen, maar de combinaties zijn ver stild en zetten aan tot verwonde ring: over dat niets toch iets kan zijn en over de rijkdom van een creatieve blik. Naast dat tijdelijke, toevallige zie ik dan verderop de zwarte glad ge- Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. de orde. In haar ogen lijken men sen gevangen in het web dat ze zelf hebben geweven. Hier gaat het dan vooral over de mogelijkhe den van eigentijdse communicatie. In hoeverre leiden die tot echt con tact? Is er tijd voor het persoonlij ke, de aanraking, de blik of gaat het om communicatie in 140 te kens? De andere exposanten raken juist aan wat je kunt ontdekken als je je losmaakt van de waan en van de massa. Lammersen verbeeldt wat er kan gebeuren als mensen zich zelf en elkaar kwijtraken. Dat con trast maakt deze tentoonstelling compleet. T/m 23/9. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di t/m zo. 11.00-17.00 uur. Plaatsbepalingen is een tentoonstelling met vooral kwetsbaar, ingetogen werk: tere tekeningen, sub tiele sculptu ur, vergezeld van poëtische teksten. De exposanten zijn: Arie de Groot, Vincent Ha mel, Arno Kramer, Marian ne Lammersen, Hieke Luik, Yvonne Mostard, Pjotr Müller, Zoltin Peeter, Mare de Roover, Yoshihisi Sankawa, Nicole Schulze en Eja Siepman van den Berg. polijste bronzen gestalten van Eja Siepman van den Berg. Een staand naakt, de voorzichtig welvende vormen van een lopend meisje. Hoofd en armen ontbreken zodat alle aandacht uitgaat naar romp en benen waarin spanning, souplesse en schoonheid schuilen. Zo'n beeld is het tegendeel van de crea tieve omgang met het toeval. Hier is ambachtelijke perfectie bepa lend. Een beeld van Siepman brengt me in het gebied van het tijdloze, het terrein van universele schoonheid. Eigenlijk verschilt de ervaring die zijn beelden me bieden niet we zenlijk van wat De Roovers werk oproept. In beide gevallen gaat het om aandacht, om concentratie op eenvoud en essentie. De twaalf kunstenaars die in de Grote Kerk bijeen zijn gebracht be dienen zich van uiteenlopende ma terialen en technieken. Er zijn teke ningen, collages, schilderijen en beelden van hout, textiel en porse lein. Uit al het werk spreekt een in getogen beeldtaal die niet be schrijft maar oproept. Op één uitzondering na: de drama tische assemblages van Marianne Lammersen: Zij hangt menselijke figuren met koppen van porselein in ëen bosje bij elkaar. Uit hun hoofden stulpen vormen die men gebruikt om elektriciteitsdraad via palen te geleiden. De personages zijn deel van een netwerk van ka bels en draden. Met zo'n beeld stelt Lammersen de verhouding tussen mens en technologie aan Assemblage van Marianne Lammersen in de Grote Kerk in Veere. Ronald de Ceuster Ronald de Ceuster maakte van kunststof touw een weefsel dat de wand van de Bewaerschole ver taalt in lijnen. Zo schept hij een in spirerende tegenstelling tussen vast en beweeglijk. Vesta Kroese gebruikt spiegelglas om de bezoe ker aanknopingspunten te bieden voor anders kijken. T/m 9/9. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00-17.00 uur en op afspraak. Karina Beumer Karina Beumer is evenals haar me de-exposanten net afgestudeerd aan kunstacademie Sint Joost in Breda. Beumer schildert mensen in haar directe omgeving. Roos Holleman brengt monumentale te keningen van dode vogels en L'Is- telle zorgt voor de opgewekte noot met speelse objecten T/m 9/9. Watertoren, Bredestraat 67, Oostburg. Wo. t/m zo. 14.00-17.00 uur. Geert Bisschop Geert Bisschop weet met installa ties in een neogotische kerk eigen tijds maatschappelijk engagement te combineren met bezielde spiri tualiteit, op zoek naar het positie ve, los van dogma's en vastgeroes te structuren. De neonsculptuur 'YES HERE NOW'speelt daarin de hoofdrol. T/m 30/9. Magdalenakerk, Brugge. Dagelijks 10.00-18.00 uur. Dicht van 13.00-14.00 uur en zondagochtend. Michiel Paalvast is een van de kun stenaars van wie werk te zien is op de kleine, intieme expositie De ver zamelaar. Deze tentoonstelling is onderdeel van de reeks De schilder, het werk het atelier. Meer informatie is te vinden op: www.caesuur.nl T/m 8/9. Galerie Caesuur, Lange Noordstraat 67, vr. en za. 14.00-17.00 uur. Auke van der Heide maakte een se rie grote tekeningen in gewassen inkt met als aanleiding zijn jeugd herinneringen in Vlissingen. Her kenbaar voor de mensen van zijn generatie - de vijftigers - maar in voelbaar voor iedereen. Over het dagelijks leven in de naoorlogse Scheldestad. Opening zo. 9/9 15.00 uur. T/m 28/10. Wolstraat 25, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Michiel Paalvast Auke van der Heide

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47