Grof verdienen aan de huurder io sociale woningmarkt Is de vijf ton die directeur Erik Staal van woning corporatie Vestia verdiende een uitzondering? Allerminst, in deze sector is een salaris ver boven de balkenende-norm gebruikelijk. donderdag 6 september 2012 door Raymond Korse (zie onze website:binnenland Bekijk een handige kaart met al le doorgelichte corporaties Corporatie-bashing is op dit moment vrij hot. Misschien kunt u over een tijdje de le zers een overzicht geven van directeuren van, zeg, gemeen telijke vervoersbedrijven en al le programmamakers en presentatoren van publieke omroepen - inclusief schnabbels na tuurlijk. En wellicht ook alle hoofdredacteu ren van de landelijke en regionale dagbla den." De snerende hartekreet is van Peter van den Heuvel, directeur-bestuurder van Woonli- nie, een corporatie in Woudrichem met zo'n 4300 woningen. De corporatiesector ligt onder vuur. Al jaren. De pers meet inci denten in de sociale volkshuisvesting breed uit. Gerommel met vastgoed, met derivaten, met grondtransacties en torenhoge afkoop sommen voor niet-fiinctionerende of boven tallig geworden bestuurders. Vestia ging bijna failliet door onverantwoorde risico's van de 5 ton verdienende directeur Erik Staal. Zijn afkoopsom: 3,5 miljoen euro. Er is dus veel mis, maar het debat over de hoge salarissen lijkt toch voorzichtig vruch ten af te werpen. Zoals blijkt bij de eerder ge noemde corporatie Woonlinie. „Begin 2012 is op initiatief van mij in overleg met de raad van commissarissen besloten om het 'De sector strompelt al jaren van incident naar incident' vaste salaris per 2012 naar beneden bij te stel len met 8 procent per jaar, voor een periode van drie jaar", zegt Van den Heuvel. Hij be hoort overigens tot de grootverdieners: de huurders van Woonlinie betaalden in totaal 237.941 euro voor zijn diensten. Daarin ook de pensioenkosten van ruim 44 mille. Van der Heuvel stelt dat dit 'natuurlijk' niet bij zijn inkomen kan worden opgeteld. Het raadplegen van de jaarverslagen van cor poraties is een speurtocht naar de cijfers en de verhalen daarachter. Woningcorporatie Trudo uit Eindhoven, bijvoorbeeld, heeft in 2011 een nieuwe visie ontwikkeld: Suppor ting People. Ronkende tekst, in het jaarverslag wordt ge refereerd aan het gedeukte imago van de cor poratiesector 'die al jaren van incident naar incident' strompelt. Ondertussen incasseer de directeur-bestuurder Thorn Aussems in 2011368.857 euro. Vicevoorzitter Paul van Haren werkte een kwartaal in 2011 en vertrok: drie maanden werk kostten de huurders een ton, inclusief vertrekpremie van 32 mille en een variabel inkomen van 25 mille. Totale bestuurskos- ten in 2011:468.538 euro. Trudos heeft 6200 huizen. Geheel in lijn met de Governance Code ('pas toe of leg uit waarom je afwijkt') wordt de hoogte van het inkomen van Thom Aus sems verklaard: hij kreeg een bedrag ineens van 135.000 euro ter compensatie van het af schaffen van de variabele component in zijn beloning. Is dit een incident? Geenszins. René Scher- penisse werd in april 2011 directeur-bestuur der van Tiwos in Tilburg (7744 huizen). Voor drie kwartalen werk betalen de huur ders 143.790 euro. Maar wie op de kosten in zoomt, ziet dat het bestuur in 2010 en 2011 ruim 750.000 euro kostte. Dat zit zo: in 2010 waren er twee bestuur ders, Rob Suurmeijer en Otto van der Meu- len. Suurmeijer stond voor 191 mille in de boeken, Van der Meulen voor 205.000. De raad van toezicht wilde terug naar één nieu we bestuurder. Van der Meulen kreeg in 2010 in verband met zijn 25-jarig dienstverband een net to-uitkering. En voor een paar maandjes werk in 2011 toucheerde hij nog eens 217.000 euro, inclusief een eenmalige uitke ring vanwege zijn vertrek. Ook bij SallandWonen in Raalte een goudge rand vertrek. De fusiecorporatie (5500 hui zen) had twee bestuurders, Wim Moggré en Ed Penninks. Moggré moest weg, streek in 2010 zo'n 160.000 euro op, in 2011 nog eens bijna 130.000. Nog eentje dan: woningcorporatie Woongoed in Zeeuws-Vlaanderen. Daar was Cees Reinhoudt in 2011 directeur-bestuurder. De raad van toezicht besloot de organisatie door te lichten en huurde Paul Vlug in. Vlug schreef een rapport met de slot som dat Reinhoudt weg moest. Het werd een dure grap: de rechtbank maakte korte metten met de argumenten en Woongoed moest drie ton betalen aan Reinhoudt, die wel vertrok. Totale bestuurskosten dat jaar: 446.965 euro. Opvallend: Paul Vlug werd vervolgens zelf directeur-bestuurder bij Woongoed en kreeg daar twee ton voor. Elke corporatie beroept zich op de regels. Tien jaar discussie over salarissen in de socia le huursector heeft geleid tot een keur van regels, richtlijnen en codes. Afgelopen de cember werd de Wet Normering Topinko mens door de Tweede Kamer aangenomen. Die wet werd door het parlement nog aange scherpt. De wet wordt volgende week be sproken in de Senaat. Maar zelfs over de maximumhonorering die volgens deze wet mogelijk is, bestaat ondui delijkheid. Dat blijkt ook uit de jaarverslagen, die uit blinken in verhullend taalgebruik. Met in stemming van de raden van toezicht. Hun honorering, zo blijkt, is al even willekeurig en onnavolgbaar als het salaris van de direc teur-bestuurders. Algemeen wordt een be drag van 15 mille als maximum gezien. Uit het onderzoek blijkt dat 35 voorzitters op 15 mille of meer zitten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10