Zorg over plan Schelde-Seine 221 zeeland zeeland naz mer festival brieven dinsdag 4 september 2012 Uitstel Frankrijk frustreert impuls binnenvaart door Frank Balkenende MIDDELBURG - De Zeeuwse ambi ties om de binnenvaart op te pep pen lijken te worden gefnistreerd door Frankrijk. Daar is de aanbe stedingsprocedure voor verbete ring van de Schelde-Seine-route stopgezet. Bouygues, een van de twee consor tia die zich kandidaat gesteld had voor de aanleg en exploitatie van dit nieuwe, grootschalige kanaal tussen het Seine- en Scheldebek- ken, heeft er een hard hoofd in dat het plan nog doorgaat. President Hollande van Frankrijk zou het geld dat er mee gemoeid is, liever steken in het opknappen van be staande vaarwegen en sluizen. De provincie is bezorgd. In de com missie economie en mobiliteit vroeg bijna elke partij er maandag naar bij de behandeling van het nieuwe provinciale beleidsplan voor het goederenvervoer. Zeeland zou op te verbeteren route naar Pa rijs willen inspelen met knooppun ten voor de binnenvaart. „Ons verhaal is ingehaald door de situatie in Frankrijk", merkte Ro land van Tilborg (SP) op. „Als het waar is, zou het een teleur stelling zijn, omdat we mooie kan sen zagen voor de binnenvaart", reageerde Hans van Geesbergen (WD). Verschillende commissieleden wil den weten wat nu precies de be hoefte is van de binnenvaart, voor dat de provincie de boer opgaat om aanleg van binnenhavens en loswallen te stimuleren. „We zul len bij bedrijven inventariseren waar behoefte aan is. Duidelijk is wel dat het netwerk voor de bin nenvaart moet worden afgemaakt Het Schelde-Seine-verhaal kan van invloed zijn, maar is niet alles bepalend", liet gedeputeerde Kees van Beveren (CDA, goederenver voer) weten. De provincie zet in op een duurza me economie en daarin past ook milieuvriendelijk vervoer. Scheep vaart scoort op dat punt hoog. Het betekent wel dat het binnenvaart- netwerk moet worden verbeterd en uitgebreid. Commissielid Carel Bruring (GroenLinks) vroeg in dat licht aandacht voor het Schel- de-Rijnkanaal. „De bruggen en via ducten zijn te laag voor de moder ne binnenvaartcontainerschepen." Volgens Van Beveren is dat waar, maar is ophogen enorm duur. „Het motto van de aanpassing van de maximum snelheden is dat de snelheid 130 kilometer mag waar het kan en zachter waar het moet." Woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat in Middelburg Theaterproductiehuis Zeelandia bedankt: THEATER Ministerie van OCW Provincie Zeeland Gemeente Middelburg Delta Zeeland Fonds Fonds voor Cultuurparticipatie familiefonds Hurgronje Stichting Moerman Promotie Vlissingen zj VSBFonds SN5 Reaal Fonds Jaar van het Water Omroep Zeeland PZC DOW Zeeland Seaports Westerscheldetunnel Evides Café-restaurant Vriendschap - Gemeente Schouwen-Duiveland Gemeente Veere Gemeente Vlissingen DeltaSafe Security De Drvkkery Frisbee Schelde Damen j j B Vereniging Öndemenfefeï^idaelDurg Adriaanse van dé Weel Advocaten Bandstafette Bouman KantoorTotaal Citybloem DRV Accountants en Belasting-adviseurs Haar van Boven/Zij van Beneden Heineken Brouwerijen Köller Advocatenkantoor f POPAANZEE PJ les. 1 Seventy Seven Scoop Smit Interieurbouw en Advies Taxicentrale Renesse Weekblad Bode Industrieel Museum Zeeland Nationaal Voetbalmuseum/ Voetbal Experience Delta-Rent Adverteerders festivalkrant Omwonenden Abdij Gemeente Terneuzen Lex de Meester Het Minitheater Theaterverkoop Zeeland Schouwburg Middelburg B.V Zeeuws Archief Rasa De VeyMestdagh Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, Ja Vrijwilligers Zeeland Nazomerfestival iSM ...en iedereen die wij vergeten zijn of die if komen na verschijning van deze krant. De 120 kilometer per uur-snelheidsborden zijn deels terug op de A58. mSmSS^S&aSSSStaKSmmXmmBSSBBamSKXSai Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Verkiezingen Bij het stemmen de keus: weinig overheid aan de ene kant, veel over heid aan de andere kant, een duide lijke keus is dus mogelijk. Maar in werkelijkheid is die er niet, want geen van beide kanten kan een meerderheid behalen. Dan komt het midden in beeld, die zijn niet van het een en niet van het ander. Gevolg een eindeloos spel van lo ven en bieden. De keus van de kie zer doet er dan niet veel meer toe. Daarom zullen velen met hun voe ten stemmen en niet de richting stembureau nemen. Op deze ma nier gaat het met de democratie de verkeerde kant op. Het is een teer plantje waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan. In het verleden is het al een paar keer geheel ver dord, in sommige landen, met de verschrikkelijkste gevolgen. Dames en heren politici ga daar eens over nadenken in plaats van dit gekisse bis over allerlei cijfertjes en pro centjes. N. van de Wekken Middenstraat 1, Kats ABP pensioenfonds De heer Brouwer zegt dat de groot ste bedreiging voor het Nederland se pensioensysteem de instabiliteit van de financiële markten en de so- lidariteitsgedachte is. Wanneer je geld belegt van anderen, zoals het ABP, moet je dat zeer zorgvuldig doen, dus zeker de vele miljarden die zij beheren niet risicovol beleg gen. Investeren in ziekenhuizen, verzorgingshuizen en investeren in de ouderenzorg. Het komt de bur ger weer tegemoet. Daarbij gaat het de marktwerking tegen. Straks moeten de gepensioneerden 15 pro cent van hun pensioen inleveren, en de jongeren moeten meer gaan afdragen dan is het begrijpelijk dat de solidariteitsgedachte op een laag peil komt te staan. Volgens Brouwer bestaat uw pensioen voor 20 procent uit betaalde premie, en 80 procent uit beleggingsopbreng-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52