Zorg over plan
Schelde-Seine
221 zeeland
zeeland
naz mer
festival
brieven
dinsdag 4 september 2012
Uitstel Frankrijk frustreert impuls binnenvaart
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - De Zeeuwse ambi
ties om de binnenvaart op te pep
pen lijken te worden gefnistreerd
door Frankrijk. Daar is de aanbe
stedingsprocedure voor verbete
ring van de Schelde-Seine-route
stopgezet.
Bouygues, een van de twee consor
tia die zich kandidaat gesteld had
voor de aanleg en exploitatie van
dit nieuwe, grootschalige kanaal
tussen het Seine- en Scheldebek-
ken, heeft er een hard hoofd in dat
het plan nog doorgaat. President
Hollande van Frankrijk zou het
geld dat er mee gemoeid is, liever
steken in het opknappen van be
staande vaarwegen en sluizen.
De provincie is bezorgd. In de com
missie economie en mobiliteit
vroeg bijna elke partij er maandag
naar bij de behandeling van het
nieuwe provinciale beleidsplan
voor het goederenvervoer. Zeeland
zou op te verbeteren route naar Pa
rijs willen inspelen met knooppun
ten voor de binnenvaart.
„Ons verhaal is ingehaald door de
situatie in Frankrijk", merkte Ro
land van Tilborg (SP) op.
„Als het waar is, zou het een teleur
stelling zijn, omdat we mooie kan
sen zagen voor de binnenvaart",
reageerde Hans van Geesbergen
(WD).
Verschillende commissieleden wil
den weten wat nu precies de be
hoefte is van de binnenvaart, voor
dat de provincie de boer opgaat
om aanleg van binnenhavens en
loswallen te stimuleren. „We zul
len bij bedrijven inventariseren
waar behoefte aan is. Duidelijk is
wel dat het netwerk voor de bin
nenvaart moet worden afgemaakt
Het Schelde-Seine-verhaal kan
van invloed zijn, maar is niet alles
bepalend", liet gedeputeerde Kees
van Beveren (CDA, goederenver
voer) weten.
De provincie zet in op een duurza
me economie en daarin past ook
milieuvriendelijk vervoer. Scheep
vaart scoort op dat punt hoog. Het
betekent wel dat het binnenvaart-
netwerk moet worden verbeterd
en uitgebreid. Commissielid Carel
Bruring (GroenLinks) vroeg in dat
licht aandacht voor het Schel-
de-Rijnkanaal. „De bruggen en via
ducten zijn te laag voor de moder
ne binnenvaartcontainerschepen."
Volgens Van Beveren is dat waar,
maar is ophogen enorm duur.
„Het motto van de aanpassing van de maximum
snelheden is dat de snelheid 130 kilometer mag
waar het kan en zachter waar het moet."
Woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat in Middelburg
Theaterproductiehuis Zeelandia bedankt:
THEATER
Ministerie van OCW
Provincie Zeeland
Gemeente Middelburg
Delta Zeeland Fonds
Fonds voor Cultuurparticipatie
familiefonds Hurgronje
Stichting Moerman Promotie Vlissingen zj
VSBFonds
SN5 Reaal Fonds
Jaar van het Water
Omroep Zeeland
PZC
DOW
Zeeland Seaports
Westerscheldetunnel
Evides
Café-restaurant Vriendschap -
Gemeente Schouwen-Duiveland
Gemeente Veere
Gemeente Vlissingen
DeltaSafe Security
De Drvkkery
Frisbee
Schelde Damen j j B
Vereniging Öndemenfefeï^idaelDurg
Adriaanse van dé Weel Advocaten
Bandstafette
Bouman KantoorTotaal
Citybloem
DRV Accountants en Belasting-adviseurs
Haar van Boven/Zij van Beneden
Heineken Brouwerijen
Köller Advocatenkantoor f
POPAANZEE PJ les. 1
Seventy Seven
Scoop
Smit Interieurbouw en Advies
Taxicentrale Renesse
Weekblad Bode
Industrieel Museum Zeeland
Nationaal Voetbalmuseum/ Voetbal Experience
Delta-Rent
Adverteerders festivalkrant
Omwonenden Abdij
Gemeente Terneuzen
Lex de Meester
Het Minitheater
Theaterverkoop Zeeland
Schouwburg Middelburg B.V
Zeeuws Archief
Rasa
De VeyMestdagh
Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, Ja
Vrijwilligers Zeeland Nazomerfestival iSM
...en iedereen die wij vergeten zijn of die if
komen na verschijning van deze krant.
De 120 kilometer per uur-snelheidsborden zijn deels terug op de A58.
mSmSS^S&aSSSStaKSmmXmmBSSBBamSKXSai
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Verkiezingen
Bij het stemmen de keus: weinig
overheid aan de ene kant, veel over
heid aan de andere kant, een duide
lijke keus is dus mogelijk. Maar in
werkelijkheid is die er niet, want
geen van beide kanten kan een
meerderheid behalen. Dan komt
het midden in beeld, die zijn niet
van het een en niet van het ander.
Gevolg een eindeloos spel van lo
ven en bieden. De keus van de kie
zer doet er dan niet veel meer toe.
Daarom zullen velen met hun voe
ten stemmen en niet de richting
stembureau nemen. Op deze ma
nier gaat het met de democratie de
verkeerde kant op. Het is een teer
plantje waar zorgvuldig mee moet
worden omgegaan. In het verleden
is het al een paar keer geheel ver
dord, in sommige landen, met de
verschrikkelijkste gevolgen. Dames
en heren politici ga daar eens over
nadenken in plaats van dit gekisse
bis over allerlei cijfertjes en pro
centjes.
N. van de Wekken
Middenstraat 1, Kats
ABP pensioenfonds
De heer Brouwer zegt dat de groot
ste bedreiging voor het Nederland
se pensioensysteem de instabiliteit
van de financiële markten en de so-
lidariteitsgedachte is. Wanneer je
geld belegt van anderen, zoals het
ABP, moet je dat zeer zorgvuldig
doen, dus zeker de vele miljarden
die zij beheren niet risicovol beleg
gen. Investeren in ziekenhuizen,
verzorgingshuizen en investeren in
de ouderenzorg. Het komt de bur
ger weer tegemoet. Daarbij gaat
het de marktwerking tegen. Straks
moeten de gepensioneerden 15 pro
cent van hun pensioen inleveren,
en de jongeren moeten meer gaan
afdragen dan is het begrijpelijk dat
de solidariteitsgedachte op een
laag peil komt te staan. Volgens
Brouwer bestaat uw pensioen voor
20 procent uit betaalde premie, en
80 procent uit beleggingsopbreng-