io sekten Na het overlijden van Sun Myung Moon, oprichter van de Moon-kerk (Verenigingskerk in Nederland), is de vraag wat er ge beurt met zijn be weging. Wanneer spreek je eigenlijk van een sekte en wanneer van een kerk? En hoe overle ven ze de dood van hun leider? pftl nSI if 1 -1 j dinsdag 4 september 2012 Als de leider door Joost Bosman illustratie Ruud Willems at de Moon-bewe- ging te wachten staat? Cultu reel antropo- W loog Richard Singelenberg, gespe cialiseerd in sekten, kan het zo één-twee-drie niet zeggen. „Het ligt er maar net aan hoe de opvol ging van Sun Myung Moon is gere geld. Dat geldt voor elk van dit soort bewegingen. Een van zijn zoons gedroeg zich in het verleden te veel als een dandy, die zal het dus waarschijnlijk niet worden. Maar de vraag is ook: kan de nieu we leider het charisma van Moon overbrengen op de volgelingen?" Volgens Singelenberg is de Moon-kerk inmiddels zo'n insti tuut geworden, dat je moeilijk meer van een sekte kunt spreken. Daarom zal de beweging ook na de dood van Sun Myung Moon voortgezet worden, als een gewo ne kerk, verwacht hij. Iets soortge lijks zag Singelenberg gebeuren bij de Jehova's getuigen. Die zijn aan het begin van de twintigste eeuw begonnen als een sekte met één centrale leider, Charles Taze Rus sell. „Maar vraag een gemiddelde Jehova nu wie de leider van de kerk is, en hij zal het antwoord niet kunnen geven. De bureaucra tie in New York bestiert de organi satie tegenwoordig." Veel sektes gaan ten langen leste kopje onder, doordat ze te veel zijn opgebouwd rondom één per soon, stelt Singelenberg. In Neder land gebeurde dat met de club van Lou de Palingboer die vanaf 1954 tot aan zijn dood in 1968 verkon digde dat hij 'het opstandings lichaam van Jezus Christus' was. Wereldwijd was Bhagwan (zie ka der) te zeer de spil in zijn organisa tie. Toen hij in 1990 overleed, bleef er geen schim meer over van wat de Bhagwan-beweging ooit was. „Nu geven ze nog af en toe een cursusje op de hei, maar het stelt weinig meer voor", verklaart Singe lenberg. Ook de Moon-sekte hing sterk aan de peroon van oprichter en leids man Sun Myung Moon. Wat een sekte of religieuze beweging op de lange duur overeind houdt, is (naast volgelingen natuurlijk) geld, zegt Singelenberg. Het gaat om aanhang en investeren in de bewe ging. En dat heeft Moon goed ge daan, zijn organisatie is één groot zakenimperium geworden. „Maar dat geldt voor alle kerkgenoot schappen. Heb je geen middelen, dan ligt je beweging binnen de kortste keren op z'n kont." Toch had ook Bhagwan miljoenen aanhangers en geld als water. Hoe komt het dan dat zijn beweging het toch niet heeft gered? Singelen berg grinnikt: „Bhagwan heeft zijn inkomsten niet echt slim geïnves teerd. Want wat moet je nou met 99 Rolls Royces?" Naast geld mag ook de missie van de sekte zelf niet worden onder schat, zegt Singelenberg. „De aan hang moet blijven geloven. De boodschap moet niet verstenen. En bovendien aan de kinderen worden doorgegeven, zodat er con tinuïteit ontstaat." Overigens houdt Singelenberg niet van de term sekte. Volgens hem kun je een sekte overwegend aan duiden als een 'beginnende gods dienst'. „Wat dat betreft is het ge donder tweeduizend jaar geleden al begonnen, want het christen dom werd aanvankelijk ook gezien als een sekte. De vraag is: waarom noem je iets een sekte? Laten zien dat ze niet deugen? Er ligt veel on heil besloten in de term. Wees er daarom voorzichtig mee." Singelenberg heeft de indruk dat het aantal sekten of nieuwe, reli gieus getinte bewegingen wereld wijd afneemt. Hij denkt dat dat ook met de tijdgeest heeft te ma ken. „In de jaren '50 en '60 lag al les vast, de samenleving was ver steend en jongeren kwamen daar tegen in verzet. De revolutie van '68, de bezetting van het Maagden huis, de jeugd wilde er tegenin. Ook in religieuze zin. India, flower power, die kant ging het uit en daar heeft iemand als de Bhagwan handig munt uit geslagen." Het verzet ziet Singelenberg als

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10