sweetdëal.ni
€11,5J?
'How long is now' en
Moss favoriet publiek
17
Een smaakvolle aanbieding! Geniet met
2 personen van een chocolade fondue
Xieje in Terneuzen!
Volg ons op @twitter en /facebook
brieven
maandag 3 september 2012
Zeeland
Onderdeel van WGG GR Media
ieiexessa9ass!^mgsisg6mss2^m2iS£iSs^^^^se3zsssscsc^siam^<^^¥^iissszxzisssgsess!seats:^ess3ssBe(!sa
'X
Maandag 3 September
Ben je gek op chocolade en
krijg je er maar geen genoeg
van? Witte, bruine of pure i
chocolade maakt voor de echte
liefhebber niet uit. Probeer nu
met 2 personen een heerlijke
chocoladefondue. Je kunt nu
genieten van het meest verse
zomerfruit dat je je maar kunt
bedenken, omhuld met een
lekker laagje chocolade.
NULn
VAN. €23,00
KORTNG 50%
©SWEETDEALZEELND
@SWEETDEALZEELAND
Koop
vandaag op
sweetdeal.nl
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Schroev/eg
Nooit heb ik een ingezonden brief
gestuurd, maar nu wil ik toch wel
reageren op de 50 km-limiet op de
Schroeweg in Middelburg.
Dit is nu al de tweede keer dat ik
een bon krijg en wel voor 5 km te
hard rijden. Wat moet je dan? De
hele tijd kijken op de meter? Dat
lijkt me helemaal gevaarlijk voor
de fietsers, al kan ik me niet voor
stellen dat die last hebben van de
auto's er naast. Als het geld van de
bekeuringen nu nog naar de ge
meente ging zodat die er leuke din
gen mee kon doen, nee het is alle
maal voor het rijk, waar zijn onze
agenten dan mee bezig?
Ga er maar eens rijden, iedere in
woner van Middelburg kruipt er
over de weg en degenen die nog
niet weten hoe vaak er bekeurd
wordt rijden harder.
I. M. ünckens
Vrijlandstraat 126, Middelburg
Stationsbrug
Sinds de Stationsbrug in Middel
burg niet meer door automobilis
ten mag worden gebruikt is het ge
krakeel niet van de lucht. De brug
zou zelfs onveiliger zijn geworden.
Toch is er een simpele, doeltreffen
de en veilige oplossing voor de
hand waarbij auto's van deze brug
gebruik kunnen blijven maken.
Maak een fysieke scheiding tussen
rijbaan en fietspad door het creë
ren van één rijbaan voor het auto
verkeer die bij toerbeurt in zuidelij
ke of noordelijke richting wordt ge
bruikt, te regelen door verkeerslich
ten aan de Kanaalweg en de
Stationsstraat/ Blauwedijk. Haal de
lichten op de brug weg. Geen stil
staande auto's meer op de brug zo
als voorheen, geen fiets- en auto
verkeer dat door elkaar heen kri
oelt maar één breder fietspad. Zorg
er voor dat de scheiding zo ro
buust is dat zowel fietsers als auto
mobilisten niet worden verleid de
ze te negeren.
C. Vergouwe
Frans Duwaerstraat 9, Middelburg
Stationsbrug (2)
Waarschijnlijk zal het nu een stuk
veiliger zijn op de Stationsbrug.
Het is een goede zaak dat er ge
handhaafd wordt. Want de ver
keersregels worden niet meer zo
nauw genomen tegenwoordig.
Maar dat de gemeente boa's wil in
zetten bij de Stationsbrug verwon
dert mij zeer.
In het voetgangersgebied van de
binnenstad kan men zomaar over
al fietsen zonder dat daar op bet
fietsverbod gehandhaafd wordt.
De veiligheid van de voetgangers
in het winkelgebied laat veel te
wensen over. Misschien moet er
eerst een ongeval plaatsvinden?
Hier kunnen de boa's zich ook nut
tig maken of zijn zij alleen opge
leid om de automobilisten te be
keuren? De volgende stap is een
veilige binnenstad. Fietsen in het
winkelgebied is asociaal.
A. B. Brouwer
Klein Vlaanderen 39, Middelburg
Langstudeerboete
De politiek en het hoger onderwijs
zoeken al langer naar mogelijkhe
den om slechte studierendemen
ten te verbeteren. De universitaire
bachelorstudies realiseren gemid
deld studierendementen van
25-30%, soms 10 of lager. Door
een aangepaste onderwijs- en orga
nisatievorm, zoals de university col
leges al 10 jaar aantonen, zijn stu
dierendementen van 80-90 goed
mogelijk. Nu zonder verloren 'snuf-
feljaar' of verkeerde studiekeuzes
met een breder vakkenpakket, ge
middeld hogere cijfers en bijna een
studiejaar minder. Voor zowel de
student als de staatssecretaris zijn
zo flinke kostenbesparingen moge
lijk.
De gevreesde langstudeerboete
kan volgens dezelfde studentenlogi-
ea zo worden omgezet in een kort-
studeerpremie en flinke winst. Ge
middeld een jaar studiekosten min
der maar ook een jaar extra wer
ken en inkomen, ook goed voor
pensioen en AOW. Totaal een
voordeel van 40-50.000 euro of
meer.
H. Steehouwer
Zuidsingel 69, Middelburg
Hedwigepolder
Sommige argumenten met betrek
king tot de Hedwigepolder slaan
de plank finaal mis. Honger in Afri
ka lossen we niet op met het al
dan niet laten onderlopen van een
polder.
Een Afrikaan wil liever een eerlijke
prijs voor zijn producten, onder
steuning van de landbouw en een
betrouwbare overheid. Zolang wij
maar een habbekrats geven voor
de import van chocola en koffie,
heeft de Afrikaan andere zorgen
aan zijn hoofd dan een ondergelo
pen stuk polder. Daar ligt hij echt
niet wakker van.
C. Zandbergen
Christiaansenstraat 18, Aardenburg
gewaardeerde optreden was dat
van Moss, met gemiddeld 4,64 ster
ren. De band bleef Miss Montreal,
Racoon en Di-rCct net voor.
De complete lijst:
Theater
1. How long is now 4,81
2. Dido Aeneas 4,32
3. Zeeuwen van Oranje 4,21
4. De Koorts 4,20
5. Medea 4,15
6. Boot Berg 4,13
7. Am Ziel 3,96
8. Het Land 3,74
9. Dwaalschot 3,66
Muziek
1Moss 4,64
2. Miss Montreal 4,58
3. Racoon 4,51
4. Di-rect 4,49
5. Jurk! 4,38
6. Izeline Calister 4,23
7. Tim Akkerman/Dotan 3,95
8. Destine 3,89
9. Yori Swart/Chagall 3,75
Danseresjes in Middelburg tijdens de cultuurmarkt. foto Lex de Meester
foto Lex de Meester
MIDDELBURG - De voorstelling How
long is now was, met kop en schou
ders, de publiekslieveling van het
Nazomerfestival dit jaar. De dans
voorstelling in de Machinefabriek
behaalde een bijna volmaakte sco
re: 4,81 sterren op een maximum
van vijf.
Dat blijkt uit de publieksenquête
die de PZC al enkele jaren tijdens
het festival uitvoert. In totaal wer
den dit jaar iets meer dan 3000
stemformulieren ingeleverd: ruim
800 bij de diverse theatervoorstel
lingen en 2200 bij de concerten op
het Abdijplein.
De concerten behaalden over het
algemeen iets hogere scores dan de
theatervoorstellingen. Het meest