Fietsen over Belgisch spoor De Ardennen zijn berucht om de Luik-Bastenaken-Luik. gemene kuitenbijters uit de wielerklassieker Bert Sitters fietste aanzienlijk milder over oude spoorbanen. SI www.eifel.info reizen@wegener.nl iQ reizen 024-3650360 Zaterdag 1 september 2012 In de omgeving van de Our rijd je tussen het groen onder een snelweg door. Dankzij het hoge viaduct hoor je de auto's nauwelijks. foto Bert Sitters •»- Een RAVel noemt men in Wallonië een pad voor fietsers of wandelaars op een oud jaagpad of een af gedankte spoorbaan. De fietspaden over het spoor profite ren ervan dat de stoomtreinen vroeger moeite hadden met het ne men van hellingen. Dus de hellin gen zijn niet al te steil, merken we, als we na ons vertrek uit Trois-Ponts langzaam omhoog klimmen uit het dal van de Am- blève. Tijdens het begin van onze tocht in het zuid-oosten van België ho ren we nog het geluid van het au toverkeer beneden ons, maar snel trappen we gestaag op een holle weg tussen een muur van groen. Deze spoorbaan werd ooit aange legd door de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog om de troe pen aan het front te bevoorraden. Beneden ons licht het Ardennen- stadje Stavelot op. Het is zeker de moeite waard even af te dalen. In het stadje zien we de vakwerkhuis jes rond het, met keien bedekte marktplein en de geheel gerestau reerde abdij. Daarna weer terug omhoog naar de spoorbaan. Even later duikt, als een onheilspellend donker gat, de ingang van een tunnel voor ons op. Gelukkig is er verlichting, maar we hebben toch het gevoel dat we ons in de spelonken van de onderaardse wereld bevinden. De vochtige kou komt ons van alle kanten tegemoet en het water sij pelt langs de ruwe wanden. Eenmaal buiten de tunnel rijden we weer het voor even oogverblin dende zonlicht in. We naderen Malmedy. De barokke toren van de kathedraal wijst ons de weg naar het centrum. In het nieuwe museum Malmundarium, in het oormalige klooster, krijgen we een indruk van de bewogen ge schiedenis van het stadje. De inwo ners hebben heel wat keren moe ten wennen aan nieuwe heersers. Onlosmakelijk verbonden met dit stadje is het carnaval. Malmedy viert het zonder praalwagens, maar wel met een groots volks feest. Carnaval duurt weliswaar slechts een paar dagen per jaar, maar in het museum hebben ze er, dankzij de unieke combinatie van beeld en geluid, een doorlo pend feest van gemaakt. Na Malmedy volgt Waimes, waar het fietspad wordt onderbroken. Gelukkig brengen de bordjes met RAVel ons snel weer op de Venn- bahn. Deze spoorbaan dateert uit 1888 en was de levensader die noord en zuid in Oost-België ver bond. De streek behoorde aan het eind van de negentiende eeuw bij Duitsland. Waar ooit de stations waren, staan nu oude foto's die ons terugbrengen naar de tijd van dampende stoomlocomotieven. We gaan weer omhoog en om niet te steil te moeten klimmen, maakt de route een grote bocht. Daardoor zien wij het dorpje On- deval in het dal vanuit diverse in valshoeken. Net voor Born rijden we onder een lang viaduct met sierlijke bogen. Hier lag ooit een ander spoor. Tijdens het fietsen valt ons oog op de grote variëteit aan planten langs de spoorbaan. De treinen zorgden er vroeger voor dat de zaden zich over een groot gebied konden verspreiden. De spoorbrug over de Our richting Duitsland werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog ver woest. De brug is nooit meer her steld, want dit spoor had geen be tekenis meer als transportlijn. Er is tegenwoordig wel een houten fiets- bruggetje, waarover we naar de overkant kunnen. In dit dal rijden geen auto's en de snelwegen die boven je op betonnen peilers het dal overspannen, zijn te hoog om geluidshinder te veroorzaken. De tunnel van Bleialf heeft deu ren. Van november tot maart is de ze doorgang afgesloten om de vleermuizen een ongestoorde win terslaap te bieden. Alle voormalige spoorlijnen in deze streek zijn nu fietspaden, je kunt overal naartoe. We kiezen voor het bedevaarts stadje Prüm met de rode Sankt- Salvador basiliek. Terug bij de Our duiken we het dal in om afwisse lend in Duitsland en België te fiet sen. Aan de overkant van de stroom staat de burcht van Reu land tussen het groen. Het voorma lige spoor brengt ons weer met een gemiddelde stijging van 1,5 procent het dal uit. Een bergreliëf ligt dreigend voor ons, maar op nieuw zorgt een tunnel dat we niet hoeven te klimmen en zonder al te veel inspanning Luxemburg kunnen inrijden. Helaas is het in Troisvierges gedaan met treintje spelen op de fiets, want vanaf de ze plaats rijden nog gewoon trei nen op het spoor. Reageren? öW redactie.reizen@wegener.nl MM Het net van fietspaden op oude sporen is recent flink uitgebreid door de opening van het fiets pad op de Veronlbahn van Aken naar Waimes. Het station van Trois-Ponts ligt aan de nog bestaande spoorlijn van Luik naar Luxemburg. Fiet sen kunnen met de trein mee. Kijk voor de dienstregeling op www.nmbs.be Meer informatie over RAVeBs en fietsknooppuroten in het Bel gische grensgebied is te vinden op www.eastbelgium.com www.belgie-toerisme.nl www.vennbahn.eu Een oude foto laat zien hoe het station van Waimes er vroe ger uitzag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 75