Fietsen over
Belgisch spoor
De Ardennen zijn
berucht om de
Luik-Bastenaken-Luik.
gemene kuitenbijters
uit de wielerklassieker
Bert Sitters fietste
aanzienlijk milder
over oude
spoorbanen.
SI www.eifel.info
reizen@wegener.nl iQ reizen
024-3650360
Zaterdag 1 september 2012
In de omgeving van de Our rijd je tussen het groen onder een snelweg door. Dankzij het hoge viaduct hoor je de auto's nauwelijks.
foto Bert Sitters •»-
Een RAVel noemt men in
Wallonië een pad voor
fietsers of wandelaars op
een oud jaagpad of een af
gedankte spoorbaan. De
fietspaden over het spoor profite
ren ervan dat de stoomtreinen
vroeger moeite hadden met het ne
men van hellingen. Dus de hellin
gen zijn niet al te steil, merken we,
als we na ons vertrek uit
Trois-Ponts langzaam omhoog
klimmen uit het dal van de Am-
blève.
Tijdens het begin van onze tocht
in het zuid-oosten van België ho
ren we nog het geluid van het au
toverkeer beneden ons, maar snel
trappen we gestaag op een holle
weg tussen een muur van groen.
Deze spoorbaan werd ooit aange
legd door de Duitsers tijdens de
Eerste Wereldoorlog om de troe
pen aan het front te bevoorraden.
Beneden ons licht het Ardennen-
stadje Stavelot op. Het is zeker de
moeite waard even af te dalen. In
het stadje zien we de vakwerkhuis
jes rond het, met keien bedekte
marktplein en de geheel gerestau
reerde abdij.
Daarna weer terug omhoog naar
de spoorbaan. Even later duikt, als
een onheilspellend donker gat, de
ingang van een tunnel voor ons
op. Gelukkig is er verlichting,
maar we hebben toch het gevoel
dat we ons in de spelonken van de
onderaardse wereld bevinden. De
vochtige kou komt ons van alle
kanten tegemoet en het water sij
pelt langs de ruwe wanden.
Eenmaal buiten de tunnel rijden
we weer het voor even oogverblin
dende zonlicht in. We naderen
Malmedy. De barokke toren van
de kathedraal wijst ons de weg
naar het centrum. In het nieuwe
museum Malmundarium, in het
oormalige klooster, krijgen we
een indruk van de bewogen ge
schiedenis van het stadje. De inwo
ners hebben heel wat keren moe
ten wennen aan nieuwe heersers.
Onlosmakelijk verbonden met dit
stadje is het carnaval. Malmedy
viert het zonder praalwagens,
maar wel met een groots volks
feest. Carnaval duurt weliswaar
slechts een paar dagen per jaar,
maar in het museum hebben ze
er, dankzij de unieke combinatie
van beeld en geluid, een doorlo
pend feest van gemaakt.
Na Malmedy volgt Waimes, waar
het fietspad wordt onderbroken.
Gelukkig brengen de bordjes met
RAVel ons snel weer op de Venn-
bahn. Deze spoorbaan dateert uit
1888 en was de levensader die
noord en zuid in Oost-België ver
bond. De streek behoorde aan het
eind van de negentiende eeuw bij
Duitsland. Waar ooit de stations
waren, staan nu oude foto's die
ons terugbrengen naar de tijd van
dampende stoomlocomotieven.
We gaan weer omhoog en om
niet te steil te moeten klimmen,
maakt de route een grote bocht.
Daardoor zien wij het dorpje On-
deval in het dal vanuit diverse in
valshoeken. Net voor Born rijden
we onder een lang viaduct met
sierlijke bogen. Hier lag ooit een
ander spoor. Tijdens het fietsen
valt ons oog op de grote variëteit
aan planten langs de spoorbaan.
De treinen zorgden er vroeger
voor dat de zaden zich over een
groot gebied konden verspreiden.
De spoorbrug over de Our richting
Duitsland werd aan het einde van
de Tweede Wereldoorlog ver
woest. De brug is nooit meer her
steld, want dit spoor had geen be
tekenis meer als transportlijn. Er is
tegenwoordig wel een houten fiets-
bruggetje, waarover we naar de
overkant kunnen. In dit dal rijden
geen auto's en de snelwegen die
boven je op betonnen peilers het
dal overspannen, zijn te hoog om
geluidshinder te veroorzaken.
De tunnel van Bleialf heeft deu
ren. Van november tot maart is de
ze doorgang afgesloten om de
vleermuizen een ongestoorde win
terslaap te bieden. Alle voormalige
spoorlijnen in deze streek zijn nu
fietspaden, je kunt overal naartoe.
We kiezen voor het bedevaarts
stadje Prüm met de rode Sankt-
Salvador basiliek. Terug bij de Our
duiken we het dal in om afwisse
lend in Duitsland en België te fiet
sen. Aan de overkant van de
stroom staat de burcht van Reu
land tussen het groen. Het voorma
lige spoor brengt ons weer met
een gemiddelde stijging van 1,5
procent het dal uit. Een bergreliëf
ligt dreigend voor ons, maar op
nieuw zorgt een tunnel dat we
niet hoeven te klimmen en zonder
al te veel inspanning Luxemburg
kunnen inrijden. Helaas is het in
Troisvierges gedaan met treintje
spelen op de fiets, want vanaf de
ze plaats rijden nog gewoon trei
nen op het spoor.
Reageren?
öW redactie.reizen@wegener.nl
MM Het net van fietspaden op oude
sporen is recent flink uitgebreid
door de opening van het fiets
pad op de Veronlbahn van Aken
naar Waimes.
Het station van Trois-Ponts ligt
aan de nog bestaande spoorlijn
van Luik naar Luxemburg. Fiet
sen kunnen met de trein mee.
Kijk voor de dienstregeling op
www.nmbs.be
Meer informatie over RAVeBs en
fietsknooppuroten in het Bel
gische grensgebied is te vinden
op www.eastbelgium.com
www.belgie-toerisme.nl
www.vennbahn.eu
Een oude foto laat
zien hoe het station
van Waimes er vroe
ger uitzag.