9 spectrum L 'Criminelen zijn zo goed als kansloos' Zaterdag 1 september 2012 Jan Brand observeert de omgeving vanuit de helikopter met camera's en navigatie- apparatuur. Zijn ploeg bestrijkt het hele land en heeft de beschikking over een vloot van zes regu liere politiehelikopters - voor de kenner: type EC 135 - en twee strakblauwe Agusta Westlands: een stuk groter en ook geschikt om anti-terreureenheden te vervoeren. Daarnaast heeft de dienst drie Cessna-pro- pellervliegtuigjes, waarmee onder meer luchtfoto's worden gemaakt van plaatsen delict Dat het geregeld klachten regent over la waaiige helikopters, snappen ze bij de luchtvaartpolitie wel. Daarom hopen ze dat de televisieserie begrip kweekt. „Laatst is veel geklaagd toen we boven twee door gedraaide Polen hingen, die rotzooi van een dak gooiden", zegt Van Drueten. „Het was een urenlange inzet, waarbij de ene heli de andere afwisselde omdat we maar voor twee uur brandstof hebben. Wij ob serveerden de omgeving, maar hielden ook het arrestatieteam nauwgezet op de hoogte van het gedrag van die Polen, zo dat ze op de grond verantwoord konden ingrijpen. Zoiets weten klagers niet." De helikoptervloot heeft Schiphol-Oost als basis en dependances in Rotterdam en op de Brabantse vliegbasis Volkel. De helikop ters zijn 24 uur per etmaal oproepbaar, mits het weer het toelaat. Bij dichte mist is vliegen onmogelijk. Dat werd pijnlijk dui delijk na een extreem gewelddadige over val op een depot van waardetransporteur Brink's in juni 2011. De helikopter kon toen vanwege de mist niet uitvliegen en de daders, die met automatische wapens op de politie schoten, ontkwamen. „Bij het patrouilleren in de lucht laten we ons tegenwoordig sturen door analyses van de criminaliteit, dat doen we naar voorbeeld van de politie in Los Angeles. Analisten bepalen wanneer we in specifie ke gebieden nuttig kunnen zijn bij zowel het bestrijden als het voorkomen van mis drijven met een grote impact, zoals over vallen, straatroven en woninginbraken", vertelt Van Drueten. De helikopters doen mee aan het zogeheten Donkere dagen of fensief, tegen inbrekers en overvallers in het najaar. Maar de heli rukt ook uit voor milieudelicten, bijvoorbeeld om vanuit vo gelperspectief olievlekken in kaart te bren gen, en er wordt regelmatig assistentie ver leend bij het zoeken naar vermiste kinde ren of verwarde personen. Ruwweg 15 pro cent van de capaciteit zit in hulp aan de re cherche, met observaties. Als mensenmas sa's samenstromen, biedt de helikopter overzicht. De tijd is voorbij dat bij belangrijke voet balwedstrijden of bij grote volksfeesten als Koninginnedag de hele dag een toestel in de lucht hangt. Het stellen van prioriteiten gaat streng. Dat zijn mensen te pas en te onpas rondvliegen, zoals critici wel eens zeggen, is volgens Van Drueten onzin. „We doen niet aan 'baat het niet, dan schaadt het niet'. We geven alleen lucht steun als eenheden op de grond het gebied waarbinnen we moeten zoeken, voldoen de hebben afgebakend. We doen er alles aan onze vloot efficiënt in te zetten." De bemanning van de helikopters bestaat bij voorkeur uit politiemensen, tegenwoor dig aangevuld met voormalig medewer kers van Defensie. Van Drueten: „In Enge land hebben ze ook burgervliegers, maar wij niet. Bij onze vliegers zit de opsporing in de haarvaten." Andy Molenaar, zijn hele werkzame leven politieman en sinds een kwart eeuw pi loot: „Ik zat in de selectiecommissie en merkte dat jonge agenten die vier, vijfjaar op straat hebben gelopen, nét wat creatie ver denken dan anderen. Leuk als je zo'n kist in de lucht kunt houden, maar je moet ook durven handelen als de adrenaline uit je oren spuit in een achtervolging en we ten welke grenzen je kunt opzoeken." reageren? spectrum@wegener.nl Er zit anderhalf jaar werk in de RTL-serie 'Unit luchtvaartpolitie'. Het is geen wereldje dat je zo maar even binnenstapt. Nadat documentairema ker Ronald Koopmans en zijn compagnon Peter Wingender het idee had den opgevat het werk van de politiehelikopter in een serie vast te leg gen, kostte het driekwart jaar voordat ze werden toegelaten tot de Unit luchtvaartpolitie op Schiphol-Oost. Koop- mans: „Uiteindelijk heb ben we hier negen maan den rondgelopen voordat we echt aan de slag kon den. Daarna hebben we driekwart jaar gefilmd." De documentairemakers vlogen mee, maakten vaak spectaculaire acties mee en interviewden be trokkenen in de lucht en op de grond. „Dat crimi nelen blijven vluchten als een helikopter boven ze hangt, snap ik echt niet meer. Ze zijn zo goed als kansloos." Bij de beelden en gelui den van achtervolgingen vóel je volgens de televi sie-makers de adrenaline. „Drugsdealers, 's nachts zonder licht met 180 kilo meter per uur, spookrij- dend over de snelweg, terwijl ze hun coke dum pen." Koopmans en Wingender moesten werken binnen de beperkingen die justi tie en politie oplegden. Onder meer om tactieken geheim te houden en de opsporing niet te scha den. 'Unit luchtvaartpolitie' is vanaf zondag (morgen) acht weken te zien op RTL4, vanaf 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 65