Steeds meer bedrijven
voorzien banenverlies
22
Teamchefs politie
belangrijke schakel
Containerhaven blijft wens
Situatie in de bouwsector begint
dramatische vormen aan te nemen
woensdag 29 augustus 2012
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Of de politie in Zee
land wordt aangestuurd vanuit
Middelburg of Tilburg, veel maakt
dat niet uit, zegt de huidige Zeeuw
se korpschef Letty Demmers.
Vanaf volgende maand wordt de
Zeeuwse politie deels bestierd van
uit de Brabantse stad. Beide korp
sen gaan dan 'doen alsof ze sa
men al één nieuwe eenheid vor
men, vooruitlopend op de praktijk
die ingaat op januari. Het gaat
vooral om een praktische invul
ling van gezamenlijke stappen die
in het reorganisatieproces moeten
worden genomen, zegt Demmers.
Haar rechterhand Els Brekelmans
werkt al bijna een jaar vanuit Til
burg. Ze is bijgesprongen nadat
twee stafleden daar zijn vertrok
ken.
Volgens Demmers staat allerminst
vast dat de stad van de regioburge
meester ook het hoofdbureau van
het nieuwe korps krijgt. De minis
ter heeft daarover zijn voorkeur
uitgesproken. Demmers weet zich
gesteund door de ondernemings
raad. Behoud van werkgelegen
heid in Zeeland moet volgens voor
zitter Edo ten Voorde zeker mee
spelen in de overwegingen om de
korpsleiding en ondersteunende
diensten zoveel mogelijk rond Mid
delburg te huisvesten. Daarnaast is
vestiging in het geografische mid
den van Zeeland en West-Brabant
wenselijk in het licht van rijtijden
voor het personeel, vindt Dem
mers. Verwacht wordt dat de mi
nister in oktober knopen door
hakt. Dat wordt een totaalplaatje,
zegt de korpschef, waarin ook de
huisvesting van de Politie Dien
sten Centra, het Openbaar Ministe
rie en de rechterlijke macht wordt
meegenomen. „Afhankelijk daar
van wordt duidelijk wat onze
hoofdvestiging zal zijn."
Waar de korpsleiding straks ook
komt te zitten, dat verandert vol
gens Demmers niets aan de prak
tijk op straat. „Aansturen in het
veld gebeurt door "teamchefs en
het hoofd politiezaken. Ik heb veel
meer te maken met allerlei strategi
sche nota's en afstemmingen met
het land. Ik ben nu ook maar één
of twee dagen in Middelburg. Tot
op heden heb ik niet gemerkt dat
daar een probleem ontstond.
Teamschefs zorgen voor continuï
teit. Dat moet ook zo dicht moge
lijk bij de mensen op straat blij
ven. Daarvan mogen de burgers
niet merken dat problemen ont
staan. Dat is veel belangrijker dan
waar de leiding dan ook zit."
'De industrie heeft mede last
van de crisis in Europa. Die
remt de export.'
Mare Volleman, Kamer van Koophandel
Steeds meer Zeeuwse bedrij
ven vrezen banen te moe
ten schrappen. Dat blijkt uit
de conjuurenquête van de
Kamer van Koophandel
Zuidwest-Nederland.
door Frank Balkenende
Zeeuwse ondernemers
zijn in de laatste en
quête van de Kamer
van Koophandel som
berder over de toe
komst dan collega's elders in het
land.
In het derde kwartaal zien vier op
de tien ondernemers hun winst
dalen. Slechts één op de tien be
drijven boekt meer winst. Een
trend die zich sinds 2008, het jaar
waarin de crisis begon, aftekent.
De geringe vraag naar producten
en diensten baart steeds meer be
drijven grote zorgen. Ook de indus
trie kwakkelt door een stokkende
export.
Na een licht herstel in 2010 en 2011
zullen er bij Zeeuwse bedrijven nu
eerder banen verdwijnen da n bij
komen. Bijna één van de vijf on
dernemers verwacht een (verdere)
krimp van het personeelsbestand.
Vooral in de bouw en de industrie
zullen noodgedwongen arbeids
plaatsen verloren gaan. Van de
bouwbedrijven voorziet 37 pro
cent banehltrimp. In de industrie
voorspelt 26 procent van de bedrij
ven verlies van werkgelegenheid.
Landelijk is deze ontwikkeling een
tikje minder negatief.
Het aantal orders in de Zeeuwse
bouwsector is lager dan gemid
deld. Door de bank genomen heb
ben bouwbedrijven in Zeeland
nog voor vier maanden aan orders
staan. Landelijk is dat zes maan
den. De bouw is slachtoffer van de
vastgelopen woningmarkt, bezuini
gingen bij overheden en bedrijven
en verder een dalend vertrouwen
bij consumenten.
De industrie ziet na een redelijk
voorjaar de export haperen. De
buitenlandse omzet zal naar ver
wachting met vijf procent dalen,
terwijl landelijk een groei van j.,4
procent wordt voorspeld. Binnen
Zeeland is de voedingsindustrie
een gunstige uitzondering op de
negatieve trend. Die doet het nog
goed.
Woordvoerder Mare Volleman van
de Kamer van Koophandel zegt
dat de industrie de ruggengraat is
van de Zeeuwse economie. Veel
andere bedrijven (onderhoud, ad
vies, toeleveranties) zijn er afhan
kelijk van. „De industrie heeft me
de last van de crisis in Europa. De
financiële problemen in de eurozo
ne, de oplopende werkloosheid in
de EU en het geringe vertrouwen
in een gedegen oplossing, rem
men de export."
Ook het lage consumentenvertrou
wen raakt bedrijven. Volleman:
Volgens hem raken Zeeuwse be
drijven. „Burgers zijn onzeker over
hun baan en houden hun hand op
de knip. Ze stellen bestedingen
uit, maar daardoor komen er bij
bedrijven weer banen op de tocht
te staan."
MIDDELBURG - Ondanks de kwak
kelende economie heeft Zeeland
nog steeds behoefte aan een contai-
nerterminal, vindt Zeeland
Seaports. Dat staat in een memo
aan Provinciale Staten.
„De containermarkt zal de komen
de jaren groeien. Prognoses voor
de lange termijn spreken van een
stabiele groei van zeven procent
per jaar. Een container terminal is
een must voor de groei van de ha
venbedrijven in onze regio in zo
wel de logistiek als de industrie.
Rotterdam en Antwerpen kunnen
die groei niet alleen opvangen",
zegt Zeeland Seaports.
Al decennia wordt gesproken over
de aanleg van een containertermi-
nal. Tot nu toe zijn alle pogingen
gestrand om een Westerschelde
Container Terminal (WCT) van
de grond te krijgen. Sinds in 2010
gegadigde PSA afhaakte, is geen
nieuwe exploitant gevonden. De
vrees bestaat dat een Zeeuwse con-
tainerterminal niet rendabel te krij
gen is, omdat in Noord- West-Eu
ropa al overcapaciteit is. Fracties in
Provinciale Staten wilden eind vo
rig jaar weten of een containerha
ven in Zeeland in tijden van crisis
nog wel realistisch is. In een me
mo aan de Staten meldt het dage
lijks provinciebestuur dat het ha
venbedrijf er nog steeds brood in
ziet. Zeeland Seaports zegt dat 'in
ieder economisch klimaat de vraag
naar containeroverslagmogelijkhe-
den bestaat'. Overigens zou de pro
cedure voor de WCT dit jaar begin
nen, maar dat is nog niet gebeurd.
door Frank Balkenende
In Goes bouwt bouwbedrijf
Rijk uit Heinkenszand momen
teel de nieuwe Landrover
showroom. Het schiet aardig op.
In Ritthem heeft Rijk het nieuwe
wegensteunpunt van de provincie
bijna klaar. Verder nog een wonin
kje hier en een renovatie daar.
Vervolgens staat er nog voor twee,
drie maanden werk in de orderpor
tefeuille. Dat is wel een beetje
schraal, beaamt administrateur
Aart de Korte van Bouwbedrijf
Rijk. „Het is schrapen. De woning
bouw stagneert, in de projectont
wikkeling wordt niks meer ge
bouwd omdat je er geen klanten
voor hebt, bedrijven investeren
minder en de overheid houdt ook
de hand...op de knip. Dan hou je
onderhoud en renovatie over,
maar de mensen zijn voorzichtig
met hun bestedingen omdat ze on
zeker zijn over hun toekomst. Er is
een gebrek aan vertrouwen bij de
consument. Je kunt dus als bouw
bedrijf op verschillende terreinen
actief zijn om je risico's te sprei
den, maar die spreiding helpt op
dit moment even niet. Je kunt ook
niet onder kostprijs werken, daar
mee snij je je op den duur in de
vingers."
Kortom, de situatie in de bouw be
gint dramatische vormen aan te
nemen. De Korte vreest dat het
management eind van het jaar
voor zware beslissingen komt te
staan. Hij wil geen uitspraken
doen over krimp van het perso
neelsbestand. „De orderportefeuil
le is duidelijk onder niveau. Als er
plotseling een aantal grote orders
bijkomt, ziet het plaatje er weer an
ders uit."
Bouwbedrijf Rijk heeft 48 vaste
krachten op de loonlijst staan. Na
de crisis die in 2008 begon, is al
eens ingegrepen. Een handvol per
soneelsleden moest noodgedwon
gen vertrekken.
De Korte hoopt dat een nieuw ka
binet snel de woningmarkt los
wrikt. „Nu is het probleem dat
starters geen financiering kunnen
krijgen en mensen die wel geld
hebben, hun woning niet kwijt
kunnen. Dat moet veranderen."
LANDGOEDEREN ARRANGEMENT
0 Welkomst kopje koffie of thee
0 2 overnachtingen met uitgebreid ontbijtbuffet
2e avond 4-gangen dinerbuffet
Routes Landgoederen rond Almen en Laren
0 'Coffee to Go' bij vertrek
IÉ aftisim© vaiï dinér en ontbijt. op de 31'*' (kig fcrijgS. u
de 3lip overnachting gratis, (diner £7,50 en <m!ib$K
Aankomst: zo C 89,- p.p, overige dagen 99,- p.p. Prijs op basis van een 2-persoonskamer
bezetting,-1 Excl. Boekingskosten 7,50 en Milieu verblijfstoeslag 2,50 p.p.p.n.