Steeds meer bedrijven voorzien banenverlies 221 zeeland Teamchefs politie belangrijke schakel Containerhaven blijft wens Situatie in de bouwsector begint dramatische vormen aan te nemen 4 woensdag 29 augustus 2012 door Marcel Modde MIDDELBURG - Of de politie in Zee land wordt aangestuurd vanuit Middelburg of Tilburg, veel maakt dat niet uit, zegt de huidige Zeeuw se korpschef Letty Demmers. Vanaf volgende maand wordt de Zeeuwse politie deels bestierd van uit de Brabantse stad. Beide korp sen gaan dan 'doen alsof ze sa men al één nieuwe eenheid vor men, vooruitlopend op de praktijk die ingaat op januari. Het gaat vooral om een praktische invul ling van gezamenlijke stappen die in het reorganisatieproces moeten worden genomen, zegt Demmers. Haar rechterhand Els Brekelmans werkt al bijna een jaar vanuit Til burg. Ze is bijgesprongen nadat twee stafleden daar zijn vertrok ken. Volgens Demmers staat allerminst vast dat de stad van de regioburge meester ook het hoofdbureau van het nieuwe korps krijgt. De minis ter heeft daarover zijn voorkeur uitgesproken. Demmers weet zich gesteund door de ondernemings raad. Behoud van werkgelegen heid in Zeeland moet volgens voor zitter Edo ten Voorde zeker mee spelen in de overwegingen om de korpsleiding en ondersteunende diensten zoveel mogelijk rond Mid delburg te huisvesten. Daarnaast is vestiging in het geografische mid den van Zeeland en West-Brabant wenselijk in het licht van rijtijden voor het personeel, vindt Dem mers. Verwacht wordt dat de mi nister in oktober knopen door hakt. Dat wordt een totaalplaatje, zegt de korpschef waarin ook de huisvesting van de Politie Dien sten Centra, het Openbaar Ministe rie en de rechterlijke macht-wordt meegenomen. „Afhankelijk daar van wordt duidelijk wat onze hoofdvestiging zal zijn." Waar de korpsleiding straks ook komt te zitten, dat verandert vol gens Demmers niets aan de prak tijk op straat. „Aansturen in het veld gebeurt door teamchefs en het hoofd politiezaken. Ik heb veel meer te maken met allerlei strategi sche nota's en afstemmingen met het land. Ik ben nu ook maar één of twee dagen in Middelburg. Tot op heden heb ik niet gemerkt dat daar een probleem ontstond. Teamschefs zorgen voor continuï teit. Dat moet ook zo dicht moge lijk bij de mensen op straat blij ven. Daarvan mogen de burgers niet merken dat problemen ont staan. Dat is veel belangrijker dan waar de leiding dan ook zit." MIDDELBURG - Ondanks de kwak kelende economie heeft Zeeland nog steeds behoefte aan een contai- nerterminal, vindt Zeeland Seaports. Dat staat in een memo aan Provinciale Staten. „De containermarkt zal de komen de jaren groeien. Prognoses voor de lange termijn spreken van een stabiele groei van zeven procent per jaar. Een containerterminal is een must voor de groei van de ha venbedrijven in onze regio in zo wel de logistiek als de industrie. Rotterdam en Antwerpen kunnen die groei niet alleen opvangen", zegt Zeeland Seaports. Al decennia wordt gesproken over de aanleg van een containertermi nal. Tot nu toe zijn alle pogingen gestrand om een Westerschelde inssHSstBBsmszj "djsègjs 'De industrie heeft mede last h" -M van de crisis in Europa. Die remt de export.' Mare Volleman, Kamer van Koophandel Steeds meer Zeeuwse bedrij ven vrezen banen te moe ten schrappen. Dat blijkt uit de conjuurenquête van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland, door Frank Balkenende Zeeuwse ondernemers zijn in de laatste en quête van de Kamer van Koophandel som berder over de toe komst dan collega's elders in het land. In het derde kwartaal zien vier op de tien ondernemers hun winst dalen. Slechts één op de tien be drijven boekt meer winst. Een trend die zich sinds 2008, het jaar waarin de crisis begon, aftekent. De geringe vraag naar producten en diensten baart steeds meer be drijven grote zorgen. Ook de indus trie kwakkelt door een stokkende export. Na een licht herstel in 2010 en 2011 zullen er bij Zeeuwse bedrijven nu eerder banen verdwijnen da n bij komen. Bijna één van de vijf on dernemers verwacht een (verdere) krimp van het personeelsbestand. Vooral in de bouw en de industrie zullen noodgedwongen arbeids plaatsen verloren gaan. Van de bouwbedrijven voorziet 37 pro cent banenkrimp. In de industrie voorspelt 26 procent van de bedrij ven verlies van werkgelegenheid. Landelijk is deze ontwikkeling een tikje minder negatief Het aantal orders in de Zeeuwse bouwsector is lager dan gemid deld. Door de bank genomen heb ben bouwbedrijven in Zeeland nog voor vier maanden aan orders staan. Landelijk is dat zes maan den. De bouw is slachtoffer van de vastgelopen woningmarkt, bezuini gingen bij overheden en bedrijven en verder een dalend vertrouwen bij consumenten. De industrie ziet na een redelijk voorjaar de export haperen. De buitenlandse omzet zal naar ver wachting met vijf procent dalen, terwijl landelijk een groei van 1,4 procent wordt voorspeld. Binnen Zeeland is de voedingsindustrie een gunstige uitzondering op de negatieve trend. Die doet het nog goed. Woordvoerder Mare Volleman van de Kamer van Koophandel zegt dat de industrie de ruggengraat is van de Zeeuwse economie. Veel andere bedrijven (onderhoud, ad vies, toeleveranties) zijn er afhan kelijk van. „De industrie heeft me de last van de crisis in Europa. De financiële problemen in de eurozo ne, de oplopende werkloosheid in de EU en het geringe vertrouwen in een gedegen oplossing, rem men de export." Ook het lage consumentenvertrou wen raakt bedrijven. Volleman: Volgens hem raken Zeeuwse be drijven. „Burgers zijn onzeker over hun baan en houden hun hand op de knip. Ze stellen bestedingen uit, maar daardoor komen er bij bedrijven weer banen op de tocht te staan." Container Terminal (WCT) van de grond te krijgen. Sinds in 2010 gegadigde PSA afhaakte, is geen nieuwe exploitant gevonden-. De vrees bestaat dat een Zeeuwse con tainerterminal niet rendabel te krij gen is, omdat in Noord- West-Eu ropa al overcapaciteit is. Fracties in Provinciale Staten wilden eind vo rig jaar weten of een containerha ven in Zeeland in tijden van crisis nog wel realistisch is. In een me mo aan de Staten meldt het dage lijks provinciebestuur dat het ha venbedrijf er nog steeds brood in ziet. Zeeland Seaports zegt dat 'in ieder economisch klimaat de vraag naar containeroverslagmogelijkhe- den bestaat'. Overigens zou de pro cedure voor de WCT dit jaar begin nen, maar dat is nog niet gebeurd. door Frank Balkenende In Goes bouwt bouwbedrijf Rijk uit Heinkenszand momen teel de nieuwe Landrover showroom. Het schiet aardig op. In Ritthem heeft Rijk het nieuwe wegensteunpunt van de provincie bijna klaar. Verder nog een wonin kje hier en een renovatie daar. Vervolgens staat er nog voor twee, drie maanden werk in de orderpor tefeuille. Dat is wel een beetje schraal, beaamt administrateur Aart de Korte van Bouwbedrijf Rijk. „Het is schrapen. De woning bouw stagneert, in de projectont wikkeling wordt niks meer ge bouwd omdat je er geen klanten voor hebt, bedrijven investeren minder en de overheid houdt ook de hand op de knip. Dan hou je onderhoud en renovatie over, maar de mensen zijn voorzichtig met hun bestedingen omdat ze on zeker zijn over hun toekomst. Er is een gebrek aan vertrouwen bij de consument. Je kunt dus als bouw bedrijf op verschillende terreinen actief zijn om je risico's te sprei den, maar die spreiding helpt op dit moment even niet. Je kunt ook niet onder kostprijs werken, daar mee snij je je op den duur in de vingers." Kortom, de situatie in de bouw be gint dramatische vormen aan te nemen. De Korte vreest dat het management eind van het jaar voor zware beslissingen komt te staan. Hij wil geen uitspraken doen over krimp van het perso neelsbestand. „De orderportefeuil le is duidelijk onder niveau. Als er plotseling een aantal grote orders bijkomt, ziet het plaatje er weer an ders uit." Bouwbedrijf Rijk heeft 48 vaste krachten op de loonlijst staan. Na de crisis die in 2008 begon, is al eens ingegrepen. Een handvol per soneelsleden moest noodgedwon gen vertrekken. De Korte hoopt dat een nieuw ka binet snel de woningmarkt los wrikt. „Nu is het probleem dat starters geen financiering kunnen krijgen en mensen die wel geld hebben, hun woning niet kwijt kunnen. Dat moet veranderen." »SiBijSi«gglM>aiWMBWBISB8i LANDGOEDEREN ARRANGEMENT Welkomst kopje koffie of thee 2 overnachtingen met uitgebreid ontbijtbuffet 2° avond 4-gangen dinerbuffet Routes Landgoederen rond Almen en Laren 'Coffee to Go' bij vertrek (dii lag krijgt 1 mtbijt ia Aankomst: zo 89,- p.p. overige dagen 99,- p.p. Prijs op basis van eèn 2-persoonskamer bezetting. Excl Boekingskosten 7,50 en Milieu verblijfstoeslag 2,50 p.p.p.n. Hotel Landgoed Ehzerwold - Ehzerallee 14 - 7218 BS Almen 0575 - 431143 - receptie@ehzerwold.nl - www.ehzerwold.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 74