Muziek past bij mooie avond
cultuur 113
De afgematte scherpte maakt het verhaal sterk
Klaas Hendrikse is een man van eikenhout
agenda
woensdag 29 augustus 2012
Concerten Tim Akkerman en Dotan op het Abdijplein in Middelburg
Twee singer-songwriters dinsdag
avond op het Abdijplein in Mid
delburg: een met een rijk roek-
verleden dat hij nu ver achter
zich heeft gelaten (Tim Akker
man) en een met een door me
nigeen voorspelde mooie toe
komst voor zich (Dotan).
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Van het stempel van
Di-rect zal hij wel nooit helemaal
loskomen, maar wie dinsdagavond
- mede gelokt door het aangena
me (na)zomerweer - onbevangen
naar het Abdij plein toog, zal toch
enigszins verrast hebben opgeke
ken. Niet alleen verscheen Tim Ak
kerman, bekend geworden als lead
zanger van Di-rect, voor de veran
dering eens gladgeschoren op het
podium. Ook muzikaal gezien is
hij een radicaal andere weg ingesla
gen.
Rockte hij ooit in de voornaamste
popzalen en op de grote festivals,
ditmaal stonden de stoeltjes op
het Abdijplein keurig in het gelid
voor een ingetogen optreden van
Akkerman, wiens repertoire zich
nu voornamelijk in de richting
van de folkpop beweegt. Muzikaal
gezien allesbehalve verrassend en
vernieuwend, maar uitstekend pas
send op mooie avonden zoals de
ze. Alleen in het slotnummer, de
nieuwe single Stronger each day,
ging het tempo wat omhoog.
Akkerman, die werd bijgestaan
door gitarist Matthias van Beek,
scoorde bovendien punten bij het
royaal opgekomen publiek met het
herhaaldelijk prijzen van Zeeland.
In Burgh-Haamstede, in het vakan
tiehuis van zijn ouders, kreeg im
mers zijn eerste soloalbum vorm.
„Ik heb toch een deel van mijn
hart in Zeeland liggen."
Na Tim Akkerman haalde Dotan
de teleurstelling van vorig jaar - op
het laatste moment moest hij van
wege een longinfectie verstek la
ten gaan - met een sterk optreden
dubbel en dwars in. „Ik ben extra
blij dat ik hier ben", zei de zanger,
die de status van talent in rap tem
po lijkt te ontgroeien met zijn ster
ke, afwisselende (en voor de gele
genheid deels akoestisch uitgevoer
de) nummers. Enkele kersverse
songs beleefden hun primeur en
maakten nieuwsgierig naar Do-
tans komende album.
Dotan op het Abdijplein.
foto Lex de Meester
Meer agendanieuws en het
complete bioscoopprogramma
is te vinden op de website
van deze krant.
Domburg
Zomeravondconcert Brassband Apollo,
Protestantse Kerk, 20.30 uur
Programma Zeeland Nazomerfestival:
'How long is now' (hedendaagse dans),
Machinefabriek, Vlissingen, 20.30 uur.
'Medea', Vest van Veere, 20.30 uur.
'Zeeuwen van Oranje', Voetbal Experien
ce, Middelburg, 20.30 uur.
Festivalhart-Abdijplein Middelburg:
Kinderconcert 'Kapitein Winokio Feest",
15.00 uur.
Vertrek voor voorstellingen: 'Kracht,
Nacht Macht, 18.15 uur, 'Dwaalschot',
'Het Land' err'De. Koorts', 18.45 uur.
PopaanZee: Lola Kite, 20.30 uur.
Hoofdpodium: Moss, 21.00 uur.
Expositie La Parata Bizarra,
Crypte Abdij, 13.00 - 18.00 uur.
door Willem Nijssen
De Amerikaanse acteur
Wallace Shawn (1943)
speelt meestal in luchtige
Hollywoodkomedies, maar schrijft
daarnaast ook toneelstukken. Vaak
zijn die duister, politiek geladen
en controversieel. Rond 1990
schreef hij een trio stukken, waar
in hij marxistische, communisti
sche and socialistische ideeën af
zette tegen liberaal Amerikaanse
gedachtegoed.
Het middelste stuk (The Fever, ook
verfilmd met Vanessa Redgrave)
was oorspronkelijk bedoeld als
huiskamerproject. Een vrouw (of
een man, de theatermaker mag kie
zen van Shawn) zit met hoge
koorts op haar hotelkamer. Ergens
MONOLOOG
De Koorts
Door: KVS Brussel
Tekst: Wallace Shawn
Vertaling:Tom Kleijn
Bewerking en spel: Simone Mils-
dochter
in een onbepaald derde wereld
land, waar een burgeroorlog
woedt. Bij vlagen ijlt ze, een onop
houdelijke gedachtestroom over
weelde, tekort, ongelijkheid en on
rechtvaardigheid. Over de nietig
heid van haar eigen leven. („Dat is
een heel dun boek, dat durf ik niet
openslaan.") Er is geen plot, geen
decor, eigenlijk zelfs geen hoofd
persoon. Daarin is Shawn duide
lijk: „Mijn stukken gaan over het
publiek, het hoofdpersonage dat
ben jij". Er is, kortom, alleen maar
de confrontatie.
Hier op het Nazomerfestival speelt
Simone Milsdochter de monoloog
in een zijbeuk van de klooster
gang. Intiem genoeg om nog iets
van het huiskameridee te behou
den. Voor een koortsig iemand is
ze opvallend lucide en gelijkmoe
dig. De heldere momenten - waar
op ze probeert te redeneren en eva
lueren - onderscheiden zich nau
welijks van de nachtmerrieachtige
flarden. Ze vloeien in elkaar over.
Nergens wordt het geweten rustig,
maar nergens ook slaan angst, ver
ontwaardiging of wanhoop op
hol.
Een vlammend revolutionair
schuilt er niet in deze vrouw, daar
voor is ze veel te scherp in haar
analyse, ook en vooral in haar ge
nadeloze zelfanalyse. „Als ik naakt
naast een bedelares sta, is er geen
enkel verschil tussen haar en mij,
behalve een verschil in toeval. Ik
verdien het niet twee broodkor
sten meer te hebben."
Die afgematte scherpte maakt De
koorts tot een sterk verhaal. Maar
zonder slotsom, afgezien van de
conclusie die het eigenlijke hoofd
personage - jij dus - eventueel
durft trekken. Sommigen waren
daar merkbaar aan toe. Dan werkt
het dus.
Nog te zien: wo 29, do 30, vr 31 aug
en za 1 sep. Verzamelen: Abdijplein,
Middelburg, 18.45 uur.
Simone Milsdochter in De Koorts
door Jan van Damme
Het weblog 'Zeelandgeboekt' van de
PZC signaleert Zeeuwse boeken en
tijdschriften. In de krant wordt weke
lijks een titel van het blog in de
schijnwerpers gezet.
Een liber amicorum - ik heb
het altijd een mooi woord
gevonden. Misschien is het
in onbruik geraakt. Een boek ge
maakt door vrienden, door men
sen die je een goed hart toedragen.
Dominee Klaas Hendrikse kreeg
onlangs een bundel met inter
views en portretten ter gelegen
heid van zijn afscheid van de Koor
kerkgemeenschap in Middelburg.
Met een prikkelende titel: De do
minee, de kerk en God. Ik zou het
een liber amicorum noemen.
De titel vind ik intrigerend. Dat zit
'm in de stapeling van begrippen.
De affaire in 1987 rond Fassbinders
stuk Het vuil, de stad en de dood
heeft kennelijk zoveel indruk ge
maakt, dat ik daar altijd aan moet
denken als ik een titel tegenkom
die daar in de verte op lijkt. De do
minee, de kerk en God roept met
een ook vragen op over de volgor
de. De dominee komt eerst, God
het laatst, de kerk laten we in het
midden: daar zal Trea van Vliet -
de auteur van het boek - vast over
hebben nagedacht.
Ik heb de het boek met plezier ge
lezen. Trea van Vliet heeft een
bundel afgeleverd, die lekker weg
leest. Er komen nogal wat mensen
in voor die veel en serieus over het
leven nadenken, maar in de inter
views klinken ze niet zwaar. Da's
prettig. En ook de tekening van de
figuur Hendrikse mag er zijn (pagi
na 10): „Een rijzige gestalte. Een
luide stem met Alblasserwaardse
tongval. Gebruind op een manier
die laat zien dat dermatologische
adviezen in de wind worden gesla
gen. De sigaretten altijd bij de
hand." Hendrikse werd landelijk
bekend door zijn boeken Geloven
in een God die niet bestaat. Mani
fest van een atheïstische dominee
(2007) en God bestaat niet en Je
zus is zijn zoon (2011).
Koorkerkers zijn positief over hun
dominee, maar geven er regelma
tig blijk van dat ze hem niet blind
adoreren. Ad de Goffau op pagina
33: „Klaas stuurt je de week in met
een boodschap, heeft fantastische
preken. Ik vertelde aan één stuk
door aan mensen hoe geweldig
dat was." Fien van Duijvenvoorde
op pagina 36: „Klaas heeft ons wer
kelijk opgevoed in het loslaten van
ballast." Wilma Geluk op pagina
42: „Bij Klaas heb ik nooit het ge
voel dat hij alleen voor de vorm
iets staat te doen. Hij doet het met
humor, met grote nuchterheid, no
nonsens. Dat geeft mij een gevoel
van vrijheid en van echtheid. Ik
hoef het niet met hem eens te
zijn, daar gaat het me niet om. Dat
daar iemand staat die zich laat-
zien, die zich laat kennen, dat doet
het voor mij."
Marijn de Valk op pagina 46: „Bij
Klaas zijn zowel vorm als inhoud
oké. Hij is niet zweverig, niet zal-
vend, probeert geen vriendjes te
worden. Hij bewaakt de zui
verheid. Hij maakt de zuiverheid
natuurlijk ook wel eens kapot als
iemand anders óók authentiek iets
voelt en daarover wil vertellen. Ik
noem hem niet voor niets een
man van eikenhout. Maar hij voor-
komt dat we gaan zemelen."
-c
Trea van VlietDe dominee, de kerk
en Cod - Interviews en portretten
ter gelegenheid van het afscheid
van Klaas Hendrikse, Uitgeverij Vere
niging van Vrijzinnig Protestanten
Middelburg, 92 pagina's, 14,90 euro.