Rel werpt schaduw over braderie Tholen Uitbreiding is nodig voor leefbaarheid' O 2 o I zeeland 50% korting m Dijkversterking bij kerncentrale is klaar Speciale aanbieding voor PZC lezers op een abonnement én een Samsung Galaxy ACE I t.w.v. 299,-gratis! Bestel snel op www.vodafone.nl/pzc |j dinsdag 28 augustus 2012 Organisatie wil met gemeente praten over verkeersafwikkeling door Rob Paardekam Het verkeer in de Thool- se binnenstad moet voortaan anders gere geld worden tijdens de braderie. Dat vindt zowel Niek Jan sen van de ondernemersvereni ging als binnenstadbewoner Jelle Luters. Die laatste kreeg zaterdag te maken met een woedende me nigte op de Kaai toen hij met zijn bestelbus langs het feestgedruis wilde rijden. In principe zijn de straten in de binnenstad tijdens de braderie af gesloten voor auto's. Voor inwo ners heeft de organisatie echter een uitzondering gemaakt. Zij kre gen een parkeerkaart waarmee ze toch het centrum in- en uit moch ten rijden. Dat deed Jelle Luters uit de Bosstraat zaterdag enkele malen, omdat hij aan het werk was. De eerste keer ging dat goed, maar later op de* dag begonnen mensen een beetje te mokken, om dat ze opzij moesten. Toen Luters tegen half negen 's avonds weer naar zijrrhuis wilde rijden ging het mis. Op de Kaai konden hij en zijn vrouw niet ver der rijden met hun bestelbus, om dat een grote groep mensen naar een optreden stond te kijken. „Een man uit het publiek kwam met een boos gezicht naar ons toe en gebaarde dat ik het raampje open moest doen", vertelt Luters. „Dat deed ik. De man zei dat de straat afgesloten was en dat ik moest op donderen. Daarna ging hij demon stratief, met zijn armen over el kaar, op de motorkap zitten. Tja, wat moet je dan?" Luters besloot een paar centimeter naar voren te rijden in de hoop dat de man dan het hazenpad zou kiezen, maar dat pakte iets anders uit. Volgens de Tholenaar kwa men twee kale motorrijders zich ermee bemoeien. Ze sloegen hard op de voorruit en het zijraam van zijn auto. „Het was heel beangsti gend. Ik was bang dat ze de ruit ka pot zouden slaan en dan mij zou den pakken. In paniek ben ik een paar meter achteruit gereden. He laas heb ik daarbij een 62-jarige vrouw aangereden." Na deze aanrijding was de beer los. Nog meer mensen begonnen tegen het busje van Luters te trap pen. Naar eigen zeggen heeft hij tweeduizend euro schade. „Ik heb vanuit de auto 112 gebeld. De poli tie was er gelukkig snel. Ook men sen van de beveiliging hebben ge holpen om de boel te sussen." Op diverse fora wordt flink nage praat over de gebeurtenissen. Som mige mensen nemen het op voor Luters, maar anderen zeggen dat hij onbesuisd door de drukke me nigte reed. Dat laatste ontkent hij stellig. „Ik reed steeds heel lang zaam en heb zelfs nog een keer ge wacht, omdat er een optreden aan de gang was." Al met al vindt de inwoner van de binnenstad dat het zo niet langer kan. Volgens hem moeten de ge meente en de organisatie een keu ze maken. Of de binnenstad twee dagen helemaal afsluiten voor au to's óf het feestgedruis verplaatsen naar bijvoorbeeld de haven. „Nu zijn ze nalatig richting de inwo ners van de binnenstad", vindt Lu ters. „We mogen de binnenstad in met onze auto, maar we moeten zelf maar uitzoeken hoe we langs die drukte komen." Ook Niek Jansen van de organise rende ondernemersvereniging vindt dat er iets moet gebeuren. Hij wil de gemeente vragen om in de Paulinastraat voortaan tweerich tingsverkeer te laten gelden tijdens de braderie. Inwoners van bijvoor beeld de Bosstraat kunnen dan de Kaai mijden. Luters ziet daar ech ter het voordeel niet zo van. „Dan moet ik over de Markt, maar die was ook afgesloten." Het liefst zou Jansen de binnen stad helemaal afsluiten voor au to's. „Ik vrees echter dat de ge meente dat niet wil, omdat de be woners van de binnenstad dan ik opstand zullen komen." Jansen wil binnenkort met de gemeente en de politie over de kwestie pra ten. Luters zegt daar ook graag bij te willen zijn. Hij heeft overigens al contact gezocht met de vrouw die hij per ongeluk heeft aangere den. „Haar verwondingen vallen gelukkig relatief mee", stelt hij. 24 maanden Vodafone Voordeel Web* zzz^1 SAMSUNG t illf3 07:21 f:1 V Min SMS Internet* Normaal HHRHW Actieprijs j 60 40 200 Mb €15,- 120 80 200 Mb €>5l- €17,50 180 120 300 Mb €>0;- €20,- 240 180 400 Mb €22,50 360 240 400 Mb €>Z €27,50 Het gemiddelde verbruik in Nederland ligt op ongeveer 200 Mb per maand. Bron: Opta Kijk op de website voor meer gratis toestellen met identieke aanbiedingen! Voor vragen en meer informatie bel: 0900-0603 -Ceo,4s/gesprew VO(jafone Kijk op de website ook Voor aanbiedingen met toestellen en abonnementen. Abonnementen al vanaf 7,50 en altijd in combinatie met een gratis toestel. Bovenstaande actie abonnementen hebben een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen 30.-. Zolang de voorraad strekt. Aan Mobiel Internet zijn geen aansluitkosten verbonden. Alteen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden. door Rob Paardekam Sint Philipsland heeft in de toekomst behoefte aan 96 woningen, zo wees onderzoek in 2011 uit Daarin hoopt project ontwikkelaar Jeroen Quist de ko mende tien jaar te voorzien. Zijn plan - dat de naam Luysterrijk draagt - beoogt de komst van een kleine negentig woningen. Quist, eigenaar van Quist Vastgoed Ontwikkeling, kreeg enkele jaren geleden de kans om een stuk grond aan te kopen op de hoek van de Rijksweg en de Luyster- laan, bij de derde ingang van het dorp. Ooit was het de bedoeling dat daar een dorpsbos zou komen, maar dat plan is nooit werkelijk heid geworden. De ondernemer, die zeifin Sint Philipsland is opge groeid, zag wel mogelijkheden voor woningbouw op het betref fende perceel. „In feite vormt het een mooie afronding van de be staande wijk", stelt hij. Quist hoopt eind 2013 of begin 2014 te kunnen beginnen met de bouw van ongeveer zeventien wo ningen op de genoemde locatie. In principe worden dat ruime vrij staande huizen, maar als daar be hoefte aan is, komen er ook twee-onder-een-kap-woningen. „Binnen bepaalde kaders krijgen mensen veel vrijheid om hun ei gen droomhuis te ontwerpen", stelt de ontwikkelaar. Deze huizen vormen slechts het begin, want het plan is veel groter geworden dan Quist in het begin vermoedde. Op de huidige voetbal velden en tennisbanen komt na melijk deel twee van de wijk. De- ze fase bestaat uit liefst 66 wonin gen. „Hier is ruimte voor wat meer variatie", stelt de Quist. „De kans is groot dat er ook geschakel de woningen komen. We gaan bo vendien in gesprek met Stadlander om de mogelijkheden voor sociale woningbouw te bekijken." Uitvoering van het plan betekent natuurlijk wel dat voetbalvereni ging Noad'67 en tennisvereniging De Ruucstoppelen moeten verkas sen. Voor hen heeft Quist een nieuwe stek gevonden, iets verder op aan de Rijksweg. Volgens de ontwikkelaar stellen beide clubs zich constructief op, al heeft met name de tennisvereniging wel wat bedenkingen. Het huidige tennis- complex is namelijk nog niet zo oud. In feite is het doodzonde om het nu al te slopen, vinden veel mensen. „We hebben nog even overwogen om de tennisclub te la ten zitten, maar zijn tot de conclu sie gekomen dat dit geen goed idee is. De banen liggen dan mid den tussen de huizen en dat kan tot frictie leiden. Laten we eerlijk wezen, het is niet fijn als je als be woner de hele avond het geluid hoort van ballen die worden over geslagen. Pok, pok, pok..." verigens wordt ook een klein deel van het huidige voetbalcomplex ingezet om de algemene begraafplaats uit te breiden. Dat was voor de ge- me.ente één van de redenen om aan het plan mee te werken. „De huidige begraafplaats biedt nog voor ongeveer tien jaar ruimte, maar daarna zouden we een pro bleem hebben", zegt wethouder Peter Hoek. „Als je het dan op de ze manier kostenneutraal kunt op- BORSSELE - Het dijkvak Van Citters- polder in Borssele is weer voldoen de sterk om een zogenoemde su- perstorm te weerstaan. Dit dijkvak ligt voor de kerncentrale Borssele. Het waterschap Scheldestromen heeft dat deel versterkt omdat eind 2010 bleek dat de grasbekle ding niet voldeed aan de veilig heidsnorm, zodat het bij een zwa re storm beschadigd kon raken. De oude kleilaag is verwijderd en er is een kleilaag van 1,55 meter dik op aangebracht. Deze kleilaag zorgt ervoor dat het dijk overslag- bestendig is. Overslaande golven brengen door de kleilaag geen schade toe aan de constructie. Ook is de kruin van de dijk ver hoogd. Aan de buitenzijde van de dijk is een nieuwe steenbekleding aangelegd van breuksteen die is in gegoten met gietasfalt en vervol gens afgedekt met grond. Naast het dijkvak Van Citterspol- der versterkt projectbureau Zeewe ringen het dijkvak Oostelijke Sloe- havendam. Dit werk is dit najaar gereed. Daarom is het strandje bij de Kaloot uit veiligheidsoverwegin gen nog afgesloten voor recreatie in verband met het drukke wegver keer. Als dit werk is afgerond, is het strandje weer toegankelijk. Het is niet meer nodig om wegen af te sluiten voor fietsers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50