Rel werpt schaduw
over braderie Tholen
Uitbreiding
is nodig voor
leefbaarheid'
O
2 o I zeeland
50% korting
m
Dijkversterking bij
kerncentrale is klaar
Speciale aanbieding voor PZC lezers
op een abonnement én een
Samsung Galaxy ACE
I t.w.v. 299,-gratis!
Bestel snel op www.vodafone.nl/pzc |j
dinsdag 28 augustus 2012
Organisatie wil met gemeente praten over verkeersafwikkeling
door Rob Paardekam
Het verkeer in de Thool-
se binnenstad moet
voortaan anders gere
geld worden tijdens de
braderie. Dat vindt zowel Niek Jan
sen van de ondernemersvereni
ging als binnenstadbewoner Jelle
Luters. Die laatste kreeg zaterdag
te maken met een woedende me
nigte op de Kaai toen hij met zijn
bestelbus langs het feestgedruis
wilde rijden.
In principe zijn de straten in de
binnenstad tijdens de braderie af
gesloten voor auto's. Voor inwo
ners heeft de organisatie echter
een uitzondering gemaakt. Zij kre
gen een parkeerkaart waarmee ze
toch het centrum in- en uit moch
ten rijden. Dat deed Jelle Luters
uit de Bosstraat zaterdag enkele
malen, omdat hij aan het werk
was. De eerste keer ging dat goed,
maar later op de* dag begonnen
mensen een beetje te mokken, om
dat ze opzij moesten.
Toen Luters tegen half negen 's
avonds weer naar zijrrhuis wilde
rijden ging het mis. Op de Kaai
konden hij en zijn vrouw niet ver
der rijden met hun bestelbus, om
dat een grote groep mensen naar
een optreden stond te kijken. „Een
man uit het publiek kwam met
een boos gezicht naar ons toe en
gebaarde dat ik het raampje open
moest doen", vertelt Luters. „Dat
deed ik. De man zei dat de straat
afgesloten was en dat ik moest op
donderen. Daarna ging hij demon
stratief, met zijn armen over el
kaar, op de motorkap zitten. Tja,
wat moet je dan?"
Luters besloot een paar centimeter
naar voren te rijden in de hoop
dat de man dan het hazenpad zou
kiezen, maar dat pakte iets anders
uit. Volgens de Tholenaar kwa
men twee kale motorrijders zich
ermee bemoeien. Ze sloegen hard
op de voorruit en het zijraam van
zijn auto. „Het was heel beangsti
gend. Ik was bang dat ze de ruit ka
pot zouden slaan en dan mij zou
den pakken. In paniek ben ik een
paar meter achteruit gereden. He
laas heb ik daarbij een 62-jarige
vrouw aangereden."
Na deze aanrijding was de beer
los. Nog meer mensen begonnen
tegen het busje van Luters te trap
pen. Naar eigen zeggen heeft hij
tweeduizend euro schade. „Ik heb
vanuit de auto 112 gebeld. De poli
tie was er gelukkig snel. Ook men
sen van de beveiliging hebben ge
holpen om de boel te sussen."
Op diverse fora wordt flink nage
praat over de gebeurtenissen. Som
mige mensen nemen het op voor
Luters, maar anderen zeggen dat
hij onbesuisd door de drukke me
nigte reed. Dat laatste ontkent hij
stellig. „Ik reed steeds heel lang
zaam en heb zelfs nog een keer ge
wacht, omdat er een optreden aan
de gang was."
Al met al vindt de inwoner van de
binnenstad dat het zo niet langer
kan. Volgens hem moeten de ge
meente en de organisatie een keu
ze maken. Of de binnenstad twee
dagen helemaal afsluiten voor au
to's óf het feestgedruis verplaatsen
naar bijvoorbeeld de haven. „Nu
zijn ze nalatig richting de inwo
ners van de binnenstad", vindt Lu
ters. „We mogen de binnenstad in
met onze auto, maar we moeten
zelf maar uitzoeken hoe we langs
die drukte komen."
Ook Niek Jansen van de organise
rende ondernemersvereniging
vindt dat er iets moet gebeuren.
Hij wil de gemeente vragen om in
de Paulinastraat voortaan tweerich
tingsverkeer te laten gelden tijdens
de braderie. Inwoners van bijvoor
beeld de Bosstraat kunnen dan de
Kaai mijden. Luters ziet daar ech
ter het voordeel niet zo van. „Dan
moet ik over de Markt, maar die
was ook afgesloten."
Het liefst zou Jansen de binnen
stad helemaal afsluiten voor au
to's. „Ik vrees echter dat de ge
meente dat niet wil, omdat de be
woners van de binnenstad dan ik
opstand zullen komen." Jansen
wil binnenkort met de gemeente
en de politie over de kwestie pra
ten. Luters zegt daar ook graag bij
te willen zijn. Hij heeft overigens
al contact gezocht met de vrouw
die hij per ongeluk heeft aangere
den. „Haar verwondingen vallen
gelukkig relatief mee", stelt hij.
24 maanden
Vodafone Voordeel Web*
zzz^1
SAMSUNG
t illf3 07:21 f:1
V
Min
SMS
Internet*
Normaal
HHRHW
Actieprijs
j 60
40
200 Mb
€15,-
120
80
200 Mb
€>5l-
€17,50
180
120
300 Mb
€>0;-
€20,-
240
180
400 Mb
€22,50
360
240
400 Mb
€>Z
€27,50
Het gemiddelde verbruik in Nederland ligt op ongeveer 200 Mb per maand.
Bron: Opta
Kijk op de website voor meer gratis
toestellen met identieke aanbiedingen!
Voor vragen en meer informatie bel: 0900-0603 -Ceo,4s/gesprew VO(jafone
Kijk op de website ook Voor aanbiedingen met toestellen en abonnementen. Abonnementen al vanaf 7,50 en altijd in combinatie met een gratis toestel.
Bovenstaande actie abonnementen hebben een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen 30.-. Zolang de voorraad strekt. Aan Mobiel Internet
zijn geen aansluitkosten verbonden. Alteen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden.
door Rob Paardekam
Sint Philipsland heeft in
de toekomst behoefte
aan 96 woningen, zo
wees onderzoek in 2011
uit Daarin hoopt project
ontwikkelaar Jeroen Quist de ko
mende tien jaar te voorzien. Zijn
plan - dat de naam Luysterrijk
draagt - beoogt de komst van een
kleine negentig woningen.
Quist, eigenaar van Quist Vastgoed
Ontwikkeling, kreeg enkele jaren
geleden de kans om een stuk
grond aan te kopen op de hoek
van de Rijksweg en de Luyster-
laan, bij de derde ingang van het
dorp. Ooit was het de bedoeling
dat daar een dorpsbos zou komen,
maar dat plan is nooit werkelijk
heid geworden. De ondernemer,
die zeifin Sint Philipsland is opge
groeid, zag wel mogelijkheden
voor woningbouw op het betref
fende perceel. „In feite vormt het
een mooie afronding van de be
staande wijk", stelt hij.
Quist hoopt eind 2013 of begin
2014 te kunnen beginnen met de
bouw van ongeveer zeventien wo
ningen op de genoemde locatie. In
principe worden dat ruime vrij
staande huizen, maar als daar be
hoefte aan is, komen er ook
twee-onder-een-kap-woningen.
„Binnen bepaalde kaders krijgen
mensen veel vrijheid om hun ei
gen droomhuis te ontwerpen",
stelt de ontwikkelaar.
Deze huizen vormen slechts het
begin, want het plan is veel groter
geworden dan Quist in het begin
vermoedde. Op de huidige voetbal
velden en tennisbanen komt na
melijk deel twee van de wijk. De-
ze fase bestaat uit liefst 66 wonin
gen. „Hier is ruimte voor wat
meer variatie", stelt de Quist. „De
kans is groot dat er ook geschakel
de woningen komen. We gaan bo
vendien in gesprek met Stadlander
om de mogelijkheden voor sociale
woningbouw te bekijken."
Uitvoering van het plan betekent
natuurlijk wel dat voetbalvereni
ging Noad'67 en tennisvereniging
De Ruucstoppelen moeten verkas
sen. Voor hen heeft Quist een
nieuwe stek gevonden, iets verder
op aan de Rijksweg. Volgens de
ontwikkelaar stellen beide clubs
zich constructief op, al heeft met
name de tennisvereniging wel wat
bedenkingen. Het huidige tennis-
complex is namelijk nog niet zo
oud. In feite is het doodzonde om
het nu al te slopen, vinden veel
mensen. „We hebben nog even
overwogen om de tennisclub te la
ten zitten, maar zijn tot de conclu
sie gekomen dat dit geen goed
idee is. De banen liggen dan mid
den tussen de huizen en dat kan
tot frictie leiden. Laten we eerlijk
wezen, het is niet fijn als je als be
woner de hele avond het geluid
hoort van ballen die worden over
geslagen. Pok, pok, pok..."
verigens wordt ook een
klein deel van het huidige
voetbalcomplex ingezet
om de algemene begraafplaats uit
te breiden. Dat was voor de ge-
me.ente één van de redenen om
aan het plan mee te werken. „De
huidige begraafplaats biedt nog
voor ongeveer tien jaar ruimte,
maar daarna zouden we een pro
bleem hebben", zegt wethouder
Peter Hoek. „Als je het dan op de
ze manier kostenneutraal kunt op-
BORSSELE - Het dijkvak Van Citters-
polder in Borssele is weer voldoen
de sterk om een zogenoemde su-
perstorm te weerstaan. Dit dijkvak
ligt voor de kerncentrale Borssele.
Het waterschap Scheldestromen
heeft dat deel versterkt omdat
eind 2010 bleek dat de grasbekle
ding niet voldeed aan de veilig
heidsnorm, zodat het bij een zwa
re storm beschadigd kon raken.
De oude kleilaag is verwijderd en
er is een kleilaag van 1,55 meter
dik op aangebracht. Deze kleilaag
zorgt ervoor dat het dijk overslag-
bestendig is. Overslaande golven
brengen door de kleilaag geen
schade toe aan de constructie.
Ook is de kruin van de dijk ver
hoogd. Aan de buitenzijde van de
dijk is een nieuwe steenbekleding
aangelegd van breuksteen die is in
gegoten met gietasfalt en vervol
gens afgedekt met grond.
Naast het dijkvak Van Citterspol-
der versterkt projectbureau Zeewe
ringen het dijkvak Oostelijke Sloe-
havendam. Dit werk is dit najaar
gereed. Daarom is het strandje bij
de Kaloot uit veiligheidsoverwegin
gen nog afgesloten voor recreatie
in verband met het drukke wegver
keer. Als dit werk is afgerond, is
het strandje weer toegankelijk.
Het is niet meer nodig om wegen
af te sluiten voor fietsers.