Een kapitale blunder romantisch ingevuld zeeland 3 Beloftevol talent in Dido and Aeneas 'Lallende lepels en vunzige borden' door Willem Nijssen Er zijn van die dagen, dat ik niet meer weet waar kunst ook al weer goed voor is. Kunst omwille van de kunst? Kunst als voedsel voor de ziel? Kunst .omwille van de boodschap? Kunst om het volk te verheffen? Kunst als expressie? Kunst als amusement? Kunst voor de elite? Kunst als maatschappijkri tiek? Kunst als spiegel? Vandaag is zo'n dag... Aanleiding voor de vertwijfeling is het muziektheater Boot Berg, vierde en laatste locatievoorstel ling van het Zeeland Nazomerfèsti- val. Opgevoerd in het toekomstig Industrieel Museum Zeeland, een voormalige suikerloods in Sas van Gent. Een voorstelling in het ka der ook van '100 jaar Titanic'. Want daarover gaat de voorstel ling: over de boot en over de ijs berg. Hoe beide vanaf hun ont staan onvermijdelijk tot elkaar aan getrokken zijn en hoe elk zijn on dergang tegemoet gaat. Hij en zij. Zo wordt het verhaal ook inge vuld. Als een onontkoombare noodlottige liefde, een fatale aan trekkingskracht tussen twee uiter sten. Hij, de boot, wordt, voorge steld in koele cijfers, macho. Zij wordt voorgesteld als schitterend, verleidend en verlangend. Hem- bra. Hij wordt gesproken door Jos- se De Pauw. Zij wordt gezongen door Rolande Van der Paal. Op de onvergelijkelijke muziek van Peter Vermeersch en zijn Flat Earth So ciety. Verstandige dingen over die mu ziek kan ik niet zeggen, maar daar gaat het ook niet om. Wat ik hoor (of eigenlijk: beleef) gaat heen en weer tussen kakofonie en symfo nie, tussen free jazz en volksmu ziek, tussen fragmenten (flarden) en melodie (lijn). Een onomato pee van de emotie. Louter als een poging om te klasseren: deze mu ziek heeft iets impressionistisch. Het moment is het belangrijkste. De indruk is sterk, het effect snel weer uitgedoofd. Ook voor het ver- MUZIEKTHEATER Boot Berg Door: Rolande Van der Paal (so praan), Josse De Pauw (verteller) en Flat Earth Society (orkest) Muziek: Peter Vermeersch Tekst: Josse De Pauw haal is dat zo. Voorgeschiedenis of gevolgen zijn niet van belang. Muziektheater is misschien een te groot woord voor deze voorstel ling. Dramatisch gezien valt er niet veel te beleven, omdat er niet veel in scène wordt gezet. En wat er is, is omfloerst door het gaasdoek vóór het speelvlak, dat dient als projectiescherm voor de teksten. Geringe meerwaarde. Ondertus sen krijgen we de stoomgenerator in art-decostijl, pronkstuk dat als achtergrond dient en dat aan het slot nog even mag meepuffen, niet echt duidelijk te zien. Maar als 'plaatje' voldoet het wel. Als een aangekleed concert ook mu ziektheater mag heten, dan klopt alles weer. Tijdens de voorstelling heb ik mij 'goed vermaakt'. Ik vraag me af of ik geboeid was. Niet door het on derwerp. Ik heb er zelfs een tijdelij ke afkeer van herdenken aan over gehouden. De romantische macho en hembra-invulling van een kapi tale blunder spreekt me niet aan. Eventueel aanwezige ironie ont gaat me. Toch was er iets dat wel degelijk boeide. De poging, het zoeken naar de spanning. Ja, toch in de muziek. In de zang vooral. De spanning tussen zang en muziek. En die andere spanning, tussen mythe en werkelijkheid. Wordt daar dan toch ook aan gemorreld. Hoe dan? En plots weet ik het weer. Kunst als experiment. Dat kan ook nog. En er is altijd een uit komst. Nog te zien: do 30 en vr 31 aug. en za 1 sept, in vm. suikerfabriek, Sas van Cent Aanvang: 20.30 uur. maandag 27 augustus 2012 foto Lex de Meester door Ali Pankow Koningin Dido van Carthago heeft amper de dood van haar man verwerkt of de mooie held Aeneas op zijn terug tocht uit Troje dient zich aan. Hij vraagt haar asiel. De vonk van de liefde tussen beiden slaat over. Dit oude verhaal van Vergilius ligt ten grondslag aan Dido and Aeneas van Purcell. Deze barokopera kreeg zaterdag een sprankelende opvoering in de Schouwburg Mid delburg door het jongerenproject van Muziektheater Transparant. Het bleek een eenmalig pareltje in de programmering van het ZNF. Talentjes tussen 14 en 23 jaar op het gebied van muziek, dans en zang wisten het hart van de toe schouwers te raken. Prachtige stemmen, nog niet geheel voldra gen, prille dansende lijven flitsend of zwevend over het podium en muzikanten die zelf soms nog klei ner zijn dan hun instrument. Bij elkaar roepen zij een blijheid op vergelijkbaar met de sensatie bij het besef dat een zonnige zomer op uitbarsten staat. Kennis van het oorspronkelijke ver haal lijkt geen noodzaak om van deze Dido and Aeneas te kunnen genieten. Het draait om de liefde, jaloezie, plichtsbetrachting, verbit tering, wraak en verdriet. Om ge voelens van alle tijden dus. 'I'll stay, I'll stay', zingt Aeneas nog om de tranen van zijn lief te stelpen, maar voor Dido hoeft het al niet meer: 'Go away, go away', zingt zij. De sobere scenografie droeg bij aan het heldere, tijdloze verhaal. Het gebruik van alleen strijk- en toplicht was'wel sfeerbepalend, maar sommige scènes hadden best iets beter gezien mogen worden. De dansvoorstelling 'How long is now' in Vlissin- gen scoort in de publieksenquête uitzonderlijk hoog: 4,81 sterren (op een maximum van 5) door Ali Pankow MIDDELBURG - 'Neem mijn lallende lepels en mijn vunzige borden en laten wij samenéén zijn'. Aldus luidde één van de fragmentarische teksten tijdens de boeiende presen tatie van de workshop gisteravond in de studio van Theaterproductie- huis Zeelandia in Middelburg, ook onderdeel van het Zeeland Nazo merfestival. Theatermakers Annemarie Prins en Sophie Kassies gingen drie weekenden aan de slag met Zeeuwse amateurtheatermakers. Prins en Kassies zijn hier toch voor de muziektheatervoorstelling Dwaalschot. Op verzoek van thea terdirecteur Henk Schoute inves teerden deze profs graag ook tijd in deze workshop. Zij werkten met de deelnemers aan tekstschrij ven, bewerken, spel en integratie van tekst en muziek. Tijdens de openbare presentatie werd het re sultaat getoond. Geen kant-en-kla re voorstelling met een kop en een staart, maar 'een dichterlijk ge luidslandschap', zoals Annemarie Prins het omschreef De professio nele muzikanten Pieter Jan Cra mer van den Boogaart, Thijs van der Poll en Arend Bouwmeester ondersteunden het optreden met klanken en melodieën. Vertrekpunt voor de cursisten was een Midden-Europees volksver haal. Vandaar uit konden zij alle mogelijke richtingen op. De oogst bleek een grillige mix van gelui den: knikkers op een bord, scheu rend papier, flapperende plastic mappen, tikkende stokjes op de vloer en dat alles verwerkt tot een boeiende compositie die de aan dacht van de toeschouwers gevan gen hield. Overwegend boeiende teksten ook. Die waren lang niet al tijd begrijpelijk, maar sterk genoeg om associaties op te wekken met de eeuwige zoektocht naar geluk. Een tocht die voor iedereen her kenbaar is. 'Later wordt het leuk', klinkt als slottekst. Het lijkt een aanmoediging voorlopig met z'n allen maar door te blijven zoeken. foto Lex de Meester Rolande Van der Paal in Boot Berg,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3