Brandstof of elektra?
Auto aan het stopcontact
Special:
Indrukwekkende nieuwkomer
Marktleider in hybrides
Ford Fiësta ECOnetic
Ondernemer
Automotive
25 augustus 2012 deOndernemer [Qj
Wie op topniveau een groen statement wil
maken en elektrisch wil rijden, doet een goe
de - en momenteel nog de enige - keuze met
de Fisker Kanna. Een volledig nieuw merk
dat zich toelegt op de productie van elektri
sche auto's met een topdesign en - techniek.
De Karma is het eerste model maar op den
duur komen er meer. Deze Karma (als Ecos-
tandard, Ecosport en Ecochic te koop) is aan
de buitenkant al een buitengewoon indruk
wekkende auto. Golvende sexy lijnen maken
dat iedereen weet dat jij met iets bijzonders
op pad bent. Ook het interieur ziet er gewel
dig uit. De auto beschikt over een lithium-ion
accupakket waamiee hij zo'n 60 kilometer vol
ledig elektrisch kan rijden (stealth mode noe
men ze dat bij Fisker), daarna wordt automa
tisch de krachtige benzinemotor ingeschakeld
die dan weer de elektromotor aandnjft. De au
to ziet er buitengewoon sportief uit, maar de
prestaties zijn voor een auto van dit kaliber
toch niet overbemeten. Voldoende, maar een
uitschieter is het op dit vlak niet. Het interi
eur wordt gekenmerkt door chique materia
len. De auto kan nooit een lichtvoetig rijge
drag vertonen omdat hij, vanwege formaat en
accupakket, vrij zwaar is. De nadruk ligt op
comfort en rijplezier en natuurlijk op het groe
ne rijden. Fisker geeft 4 jaar op 100.000 kilo
meter volledige garantie en gratis onderhoud
gedurende die periode of dat kilometrage.
Tot 1 januari 2014 valt deze Karma in het fis
cale bijtellingtariefvan 14 procent. De prijzen
beginnen bij 98.000 euro inclusief BTW.
Wat de toekomst ten aanzien van mobiliteit zal
brengen weet natuurlijk niemand maar zeker is
dat we met een aantal decennia de aarde hebben
leeggezogen van zijn kostbare fossiele brandstof
fen. Dat brengt ons ertoe dat we nu al moeten na
denken over de wijze van vervoer en de aandrij
ving van die vervoermiddelen. De een vindt elek
tra een prima alternatief, een ander zet zijn kaar
ten volledig op waterstof. Feit is dat sinds korte
tijd een aantal elektrische auto's op de markt is ge
komen. We zetten er een paar op een rijtje.
Toyota is al jarenlang marktleider op het ge
bied van hybridevoertuigen. De derde genera
tie Priussen staan momenteel bij de dealers
maar vanaf heden is ook de doorontwikkeling
van deze ruime, zuinige Toyota te bestellen in
de vorm van de Prius Plug-in Hybrid, een au
to aan een stekker dus.
De voordelen voor gebruikers in ons land la
ten zich gemakkelijk raden. Doordat deze
Prius zo'n 25 kilometer helemaal op de accu's
kan rijden pakken uitstoot van C02 en het ge
middeld verbruik aanzienlijk lager uit. De
voordelen voor berijders in ons door belasting
maatregelen geterroriseerde land zijn evident.
Zakelijke rijders profiteren 60 maanden lang
van de fiscale 0 procent bij tellingregeling. En
geloof maar dat dit heel wat scheelt, per
maand. Toyota geeft als officieel een normver-
bruik op van 2,1 liter per 100 kilometer, maar
niemand zal dit cijfer in de praktijk halen. Het
ligt er bij elektrische auto's heel sterk aan hoe
je deze gebruikt. Ze genereren het meeste
voordeel in stedelijke gebieden en op buiten
wegen. Wie voornamelijk snelwegen njdt.
njdt misschien niet heel duur, maar haalt niet
het volle rendement uit de auto. Behalve dan
natuurlijk het - voor zakelijke rijders - niet
mis te verstane voordeel van 0 procent bij tel
ling. De Toyota Prius'laat zich kennen als een
goedmoedige allemansvriend. Redelijk ruim
van opzet en met behoorlijke rijeigenschap-
pen. De auto laat zich vlot bedienen, en alle
bediemngsorganen zitten waar je ze verwacht.
Het enige waar je enigszins aan moet wennen
is de CVT-automaat die wanneer je flink op
het gaspedaal drukt, nogal giert. Toyota heeft
hiervoor toch gekozen omdat deze het ver
bruik zo veel mogelijk reduceert. Bovendien
laatje, vanwege die wat gierende geluid, het
uitje hoofd om het gaspedaal onnodig diep in
te drukken. Je gaat er vanzelf rustiger mee rij
den» wat uiteindelijk het verbruik en daaraan
gekoppeld de milieubelasting ten goede komt.
Het eerste productie-exemplaar werd onlangs
overhandigd aan prins Albert II van Monaco.
Dit model is wel al te bestellen. De vanafprijs
is bepaald op: 38.990 euro (inclusief oplaadser-
vicepakket) en BTW.
Sinds enige jaren begint het besef
door te breken dat er toch ooit écht
een einde komt aan de levering van
fossiele brandstoffen voor auto's. Nog
steeds is niet helemaal duidelijk waar
op auto's van de toekomst zullen rij
den, elektriciteit of waterstof. Waar
schijnlijk zijn de auto's die (deels) op
elektra lopen een tussenfase naar ver
voer met waterstof als brandstof. Met
name in ons land doen hybride auto's
het buitengewoon goed, het beste
van heel Europa, dankzij ons milde
belastingklimaat voor auto's die wei
nig C02 uitstoten. Auto's die echt al
leen op elektra kunnen lopen zijn er
nog maar bitter weinig, ook al omdat
de nadelen, onder meer de geringe ac
tieradius, nog behoorlijk groot zijn.
Juist aan dat gegeven heeft General
Motors nu wat gedaan door aan de
elektromotor een vrij kleine benzine
motor te koppelen die voor de
stroom zorgt die de auto laat rijden.
GM claimt met de Opel Ampera en
de identieke Chevrolet Volt hierdoor
een einde aan dit grote nadeel te heb
ben gemaakt. Hoe het ook zij, voor
de fiscus zijn de Ampera en de Volt
elektrische auto's waarvoor bij zake
lijk gebruik voorlopig nog geen bijtel
ling wordt gerekend. Dit scheelt uiter
aard al sneb honderden euro's per
maand.
De Opel Ampera die wij reden is een
buitengewoon prettige auto die een
beetje tussen het C- en D-segment in
zit; helaas qua prijs wat meer D-seg
ment want de basisprijs bedraagt
44.500 euro. Daarvoor krijg je wel
een redelijk volgehangen automobiel,
zónder maandelijkse bijtelling dus.
Maar ook zonder een navigatiepakket
waarvoor nog eens 1850 euro wordt
afgetikt. Geen koopje dus, maar dat
kan ook bijna niet met zulke vooruit
strevende techniek. De Ampera ziet
er zowel van buiten als van binnen ge
likt uit. Het interieur oogt zelfs futu
ristisch met veel hoogglans kunststof
aan de portieren dat er zowaar goed
uitziet. De uitstraling ervan is zonder
meer in orde.
Het dashboard heeft ook weinig van
de klassieke opstelling met ronde klok
ken. Een rechthoekig schermpje, dat
is het. Dat scherm voorziet je overi
gens wel van alle benodigde informa
tie. Eerlijk gezegd ziet het er allemaal
zo logisch uit dat ik pas na een dag
merkte dat ik niet tegen een klassieke
klokkenwinkel zat aan te kijken. Pri
ma dus.
En dan het rijden natuurlijk. Wie
voor het eerst een auto start die ge
heel of gedeeltelijk op elektra rijdt
hoort... niets. Een klikje hooguit en
een lampje dat gaat branden. Je zet de
auto in D (alle Ampera's en Volt's
hebben een automaat) en je voelt je
statig wegglijden. Een licht gezoem
als reed je met het oude Spykstaalkar-
retje van je melkboer. General Mo
tors claimt dat je met de
Ampera/Volt zo'n 50 kilometer op
de accu's kunt rijden. Daarna springt
het benzinemotortje erbij om het ag
gregaat aan te drijven. In de zomer
haal je die 50 kilometer alleen maar
met heel veel moeite. Wanneer het
kouder is zal de actieradius voor het
rijden op alleen de accu's nog kleiner
zijn.
Dan het opladen. Wie een dergelijke
auto aanschaft dient zich er van te ver
;.L
gewissen dat de auto moet worden op
geladen, zónder tussenkomst van een
verlengsnoer. De kabel, een meter of
vier, moet rechtstreeks in het stopcon
tact worden gestoken. Een smeltzeke-
ring van 16 ampère volstaat hier ver
der voor maar met een verlengsnoer
laadt hij gewoon niet op, zo merkten
wij. Nu we toch zuur aan het doen
zijn: de auto heeft een zodanig lage
voorspoiler dat hij er kauwgom me
van het asfalt schraapt. Bij de gering
ste verkeersdrempel hoor je een verve
lend gekras van kunststof over steen
of asfalt. Ook al rijd je met zeer lage
snelheid. Voor een eigenaar moet dat
pijn doen en je kunt er natuurlijk
staat op maken dat dit vroeg of laat
een keer mis gaat als je een drempel
niet op tijd ziet. Het zal prima zijn
voor zuinig rijden, maar als je op een
andere manier geld moet uitgeven
voor een nieuwe voorspoiler kost dat
natuurlijk minstens zoveel pijn.