Brandstof of elektra? Auto aan het stopcontact Special: Indrukwekkende nieuwkomer Marktleider in hybrides Ford Fiësta ECOnetic Ondernemer Automotive 25 augustus 2012 deOndernemer [Qj Wie op topniveau een groen statement wil maken en elektrisch wil rijden, doet een goe de - en momenteel nog de enige - keuze met de Fisker Kanna. Een volledig nieuw merk dat zich toelegt op de productie van elektri sche auto's met een topdesign en - techniek. De Karma is het eerste model maar op den duur komen er meer. Deze Karma (als Ecos- tandard, Ecosport en Ecochic te koop) is aan de buitenkant al een buitengewoon indruk wekkende auto. Golvende sexy lijnen maken dat iedereen weet dat jij met iets bijzonders op pad bent. Ook het interieur ziet er gewel dig uit. De auto beschikt over een lithium-ion accupakket waamiee hij zo'n 60 kilometer vol ledig elektrisch kan rijden (stealth mode noe men ze dat bij Fisker), daarna wordt automa tisch de krachtige benzinemotor ingeschakeld die dan weer de elektromotor aandnjft. De au to ziet er buitengewoon sportief uit, maar de prestaties zijn voor een auto van dit kaliber toch niet overbemeten. Voldoende, maar een uitschieter is het op dit vlak niet. Het interi eur wordt gekenmerkt door chique materia len. De auto kan nooit een lichtvoetig rijge drag vertonen omdat hij, vanwege formaat en accupakket, vrij zwaar is. De nadruk ligt op comfort en rijplezier en natuurlijk op het groe ne rijden. Fisker geeft 4 jaar op 100.000 kilo meter volledige garantie en gratis onderhoud gedurende die periode of dat kilometrage. Tot 1 januari 2014 valt deze Karma in het fis cale bijtellingtariefvan 14 procent. De prijzen beginnen bij 98.000 euro inclusief BTW. Wat de toekomst ten aanzien van mobiliteit zal brengen weet natuurlijk niemand maar zeker is dat we met een aantal decennia de aarde hebben leeggezogen van zijn kostbare fossiele brandstof fen. Dat brengt ons ertoe dat we nu al moeten na denken over de wijze van vervoer en de aandrij ving van die vervoermiddelen. De een vindt elek tra een prima alternatief, een ander zet zijn kaar ten volledig op waterstof. Feit is dat sinds korte tijd een aantal elektrische auto's op de markt is ge komen. We zetten er een paar op een rijtje. Toyota is al jarenlang marktleider op het ge bied van hybridevoertuigen. De derde genera tie Priussen staan momenteel bij de dealers maar vanaf heden is ook de doorontwikkeling van deze ruime, zuinige Toyota te bestellen in de vorm van de Prius Plug-in Hybrid, een au to aan een stekker dus. De voordelen voor gebruikers in ons land la ten zich gemakkelijk raden. Doordat deze Prius zo'n 25 kilometer helemaal op de accu's kan rijden pakken uitstoot van C02 en het ge middeld verbruik aanzienlijk lager uit. De voordelen voor berijders in ons door belasting maatregelen geterroriseerde land zijn evident. Zakelijke rijders profiteren 60 maanden lang van de fiscale 0 procent bij tellingregeling. En geloof maar dat dit heel wat scheelt, per maand. Toyota geeft als officieel een normver- bruik op van 2,1 liter per 100 kilometer, maar niemand zal dit cijfer in de praktijk halen. Het ligt er bij elektrische auto's heel sterk aan hoe je deze gebruikt. Ze genereren het meeste voordeel in stedelijke gebieden en op buiten wegen. Wie voornamelijk snelwegen njdt. njdt misschien niet heel duur, maar haalt niet het volle rendement uit de auto. Behalve dan natuurlijk het - voor zakelijke rijders - niet mis te verstane voordeel van 0 procent bij tel ling. De Toyota Prius'laat zich kennen als een goedmoedige allemansvriend. Redelijk ruim van opzet en met behoorlijke rijeigenschap- pen. De auto laat zich vlot bedienen, en alle bediemngsorganen zitten waar je ze verwacht. Het enige waar je enigszins aan moet wennen is de CVT-automaat die wanneer je flink op het gaspedaal drukt, nogal giert. Toyota heeft hiervoor toch gekozen omdat deze het ver bruik zo veel mogelijk reduceert. Bovendien laatje, vanwege die wat gierende geluid, het uitje hoofd om het gaspedaal onnodig diep in te drukken. Je gaat er vanzelf rustiger mee rij den» wat uiteindelijk het verbruik en daaraan gekoppeld de milieubelasting ten goede komt. Het eerste productie-exemplaar werd onlangs overhandigd aan prins Albert II van Monaco. Dit model is wel al te bestellen. De vanafprijs is bepaald op: 38.990 euro (inclusief oplaadser- vicepakket) en BTW. Sinds enige jaren begint het besef door te breken dat er toch ooit écht een einde komt aan de levering van fossiele brandstoffen voor auto's. Nog steeds is niet helemaal duidelijk waar op auto's van de toekomst zullen rij den, elektriciteit of waterstof. Waar schijnlijk zijn de auto's die (deels) op elektra lopen een tussenfase naar ver voer met waterstof als brandstof. Met name in ons land doen hybride auto's het buitengewoon goed, het beste van heel Europa, dankzij ons milde belastingklimaat voor auto's die wei nig C02 uitstoten. Auto's die echt al leen op elektra kunnen lopen zijn er nog maar bitter weinig, ook al omdat de nadelen, onder meer de geringe ac tieradius, nog behoorlijk groot zijn. Juist aan dat gegeven heeft General Motors nu wat gedaan door aan de elektromotor een vrij kleine benzine motor te koppelen die voor de stroom zorgt die de auto laat rijden. GM claimt met de Opel Ampera en de identieke Chevrolet Volt hierdoor een einde aan dit grote nadeel te heb ben gemaakt. Hoe het ook zij, voor de fiscus zijn de Ampera en de Volt elektrische auto's waarvoor bij zake lijk gebruik voorlopig nog geen bijtel ling wordt gerekend. Dit scheelt uiter aard al sneb honderden euro's per maand. De Opel Ampera die wij reden is een buitengewoon prettige auto die een beetje tussen het C- en D-segment in zit; helaas qua prijs wat meer D-seg ment want de basisprijs bedraagt 44.500 euro. Daarvoor krijg je wel een redelijk volgehangen automobiel, zónder maandelijkse bijtelling dus. Maar ook zonder een navigatiepakket waarvoor nog eens 1850 euro wordt afgetikt. Geen koopje dus, maar dat kan ook bijna niet met zulke vooruit strevende techniek. De Ampera ziet er zowel van buiten als van binnen ge likt uit. Het interieur oogt zelfs futu ristisch met veel hoogglans kunststof aan de portieren dat er zowaar goed uitziet. De uitstraling ervan is zonder meer in orde. Het dashboard heeft ook weinig van de klassieke opstelling met ronde klok ken. Een rechthoekig schermpje, dat is het. Dat scherm voorziet je overi gens wel van alle benodigde informa tie. Eerlijk gezegd ziet het er allemaal zo logisch uit dat ik pas na een dag merkte dat ik niet tegen een klassieke klokkenwinkel zat aan te kijken. Pri ma dus. En dan het rijden natuurlijk. Wie voor het eerst een auto start die ge heel of gedeeltelijk op elektra rijdt hoort... niets. Een klikje hooguit en een lampje dat gaat branden. Je zet de auto in D (alle Ampera's en Volt's hebben een automaat) en je voelt je statig wegglijden. Een licht gezoem als reed je met het oude Spykstaalkar- retje van je melkboer. General Mo tors claimt dat je met de Ampera/Volt zo'n 50 kilometer op de accu's kunt rijden. Daarna springt het benzinemotortje erbij om het ag gregaat aan te drijven. In de zomer haal je die 50 kilometer alleen maar met heel veel moeite. Wanneer het kouder is zal de actieradius voor het rijden op alleen de accu's nog kleiner zijn. Dan het opladen. Wie een dergelijke auto aanschaft dient zich er van te ver ;.L gewissen dat de auto moet worden op geladen, zónder tussenkomst van een verlengsnoer. De kabel, een meter of vier, moet rechtstreeks in het stopcon tact worden gestoken. Een smeltzeke- ring van 16 ampère volstaat hier ver der voor maar met een verlengsnoer laadt hij gewoon niet op, zo merkten wij. Nu we toch zuur aan het doen zijn: de auto heeft een zodanig lage voorspoiler dat hij er kauwgom me van het asfalt schraapt. Bij de gering ste verkeersdrempel hoor je een verve lend gekras van kunststof over steen of asfalt. Ook al rijd je met zeer lage snelheid. Voor een eigenaar moet dat pijn doen en je kunt er natuurlijk staat op maken dat dit vroeg of laat een keer mis gaat als je een drempel niet op tijd ziet. Het zal prima zijn voor zuinig rijden, maar als je op een andere manier geld moet uitgeven voor een nieuwe voorspoiler kost dat natuurlijk minstens zoveel pijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 99