wat is er te koop? Zakenauto zonder weerga Bijzonder Citroën Sp6CI3l«^^^^S^3 Audi A8 3.0 TDi Citroën DS5 Hybrid4 fcjndernemer 25 augustus 2012 deOndernemer EB Welke zakenauto's zijn op komst? De automarkt is doorlopend in ontwikkeling. Ook zakelijke au to's hebben een levenscyclus van maximaal een jaar of zeven en dan heeft er tussendoor nog een facelift plaatsgevonden. De hieronder genoemde model len (vanaf de compacte midden klasse) worden het komende jaar op de markt verwacht. Compacte middenklasse: Audi A3 (augustus 2012), BMW I-serie GT (juni 2013). Mercedes-Benz A-klasse (sep tember 2012), Seat Leon (fe bruari 2013) en Toledo (decem ber 2012). Skoda Rapid (de cember 2012), Toyota Auris (maart 2013), Volkswagen Golf VII (januari 2013). Middenklasse en hogere middenklasse Mazda 6 (maart 2013), Lexus GS (september 2012), Maserati 'Maseratina' (maart 2013), Tesla S (december 2012). Topklasse Mercedes-Benz S-klasse (juni 2013). Het lijkt er een beetje op dat de we reld van de topklasse zakenauto's (A8, S-klasse en 7-serie) wat terrein aan het verliezen is ten gunste van de iets compactere klasse. Toch zullen er al tijd mensen blijven die groot en luxe willen blijven rijden en zich dat bo vendien kunnen veroorloven. In die klasse valt, zoals aangeduid, de Audi A8, Audi kiest ervoor om vooral de A4 en de A8 sterk op elkaar te laten lijken. Of je een A4 door een loep be kijkt, zo ziet de huidige limousine van het merk met de ringen er een beetje uit. Eigenlijk jamnïer dat ze op dat vlak misschien niet wat meer durf tonen. Het is namelijk maar de vraag of je het prettig vindt om als koper van een toplimo geassocieerd te wor den met de snelle jongens die een A4 afjakkeren. De A8, ook in de relatieve spaarversie zoals bereden, voorwiel aangedreven en met drieliter turbodieselmotor) nog ontzaglijk veel comfort. Op een haar na negentig mille tik je er voor af, maar dan krijg je ook wel wat. In ieder geval een indrukwekkende ver schijning, opgetrokken uit alumini um met een hoog comfortniveau. Van binnen ruim, subliem afgewerkt en uiteraard is er veel leer en edel- hout in verwerkt. Kortom, een top model waardig. Het prijsverschil met een eveneens tweewiel aangedreven A6 met hetzelfde motorblok onder de kap is echter groot, maar liefst 34.000 euro. In het voordeel van de A8 spreekt zonder twijfel zijn aluminium op bouw en de ruimte in het interieur. Maar 34.000 euro is ook een heleboel geld. In vergelijking tot zijn voorgan ger lijkt het koetswerk bovendien wat plomper geworden; dan was het vorige model ranker en, maar dat is persoonlijk, fraaier. Rijdend biedt de A8 3.0 TDi rust en comfort. De buitenwereld wordt gro tendeels buitengesloten, alles ademt comfort en rijgenot. Wie denkt dat de motor het zwaar te verduren heeft met deze motorisering vergist zich. Natuurlijk, op de Autobahn haal je de 250 km/h niet helemaal, maar waar kan dat nog en wie wil dat nog. De wereld glijdt soeverein langs je ra men. Het is meer geduld oefenen tot je er bent. Al met al is de A8 een reusachtige comfortbak; of het de 34 mille ver schil met een A6 waard is moet ieder een met een welgevulde beurs natuur lijk zelf weten. Wie bij de woorden Citroën DS aan de oude, prachtige zweefkoetsen denkt, heeft op dit moment maar ge deeltelijk gelijk. Citroën heeft de typebenaming opnieuw van stal ge haald om een nieuwe lijn auto's te creëren, allemaal expressief van lijn, maar nu eens niet met hoogstaand comfort als uitgangspunt, maar met sportiviteit. De nieuwe DS5 Hybrid4 past uitstekend in dit plaatje. De techniek is al bijzonder, een HDi dieselmotor met 163 pk én een elek tromotor die 37 paardenkrachten le vert. De dieselmotor, drijft de voor wielen aan, de elektromotor de ach terwielen, waardoor je - deel op af roep - vierwielaandrijving genereert. Ook Peugeot maakt van dezelfde techniek gebruik met de 508 RXH. De DS5 echter is qua carrosserielijn nog een mooiere auto dan de wat al gemenere 508 in overigens stoere sta- tioncaijas. In de paar dagen dat de au to de redactie ter beschikking stond ben ik niemand tegengekomen die het niet een fraaie, indrukwekkende verschijning vond. Van buiten bijzonder, van binnen ook buitengewoon. De DS-serie ken merkt zich door het gebruik van hoogwaardige materialen en een hoog personalisatieprogramma. In el ke DS5 waan je jezelf achter de stuur- knuppel van een vliegtuig. Een aantal bedieningsorganen bevindt zich in het verder panoramische dak. Het ziet ér allemaal heel futuristisch uit. De Hybrid4 claimt een fors aantal pk's in combinatie met een zeer lage uitstoot. Met 99 gram CO? is die ook zeker laag, zeker gezien het for maat wan de auto. Hij valt er, fiscaal gezien, mee in de 14 procentscatego rie. De Hybrid4 kent vier rijstanden: auto, ZEV, sport en 4WD. Wie zijn rechtervoet weet te beheersen kan, louter op de elektromotoren, een paar kilometer rijden mits de accu's volledig zijn opgeladen en de snel heid niet te hoog wordt. De meest voorkomende rijmodus zal auto zijn, waarbinnen deze DS5 zelf zijn maxi male rendement kiest. Qua rijden valt je in de DS5 Hybrid4 allereerst op dat de auto strak stuurt. Dit lijkt een knieval aan de berijders van veelal Duitse bolides maar Citroën koos eieren voor haar geld en een strakke besturing hoort nu een maal bij de trend van het moment. De bijbehorende^ straffe afstelling van het onderstel hoort daar bij. Vooral korte hobbels worden een op een doorgegeven wat een ietwat stoterig weggedrag oplevert. Helaas, want het maakt de DS5 een nét iets minder leu ke auto. Strak bestuurbaar maar daar in net iets teveel doorgeschoten. De DS5 Hybrid4 is een heel bijzonde re, expressieve auto met vooruitstre vende techniek. Wie zuinig rijdt komt wel tot 1:18, formaat en gewicht van de auto in aanmerking genomen is dit een fraaie waarde. Daarvoor moet echter wel behoorlijk in de portemonnee worden gegraaid. In vergelijking met de c-HDil 15 mo tor moet voor een Hybrid4 zo'n tien mille extra worden afgetikt waarbij de H4 wel over een gerobotiseerde handbak beschikt en de e-HDi over een gewone handbak. De H4 is een aanzienlijk snellere au to, maar niet buitengewoner of veel zuiniger. Als je prioriteiten liggen bij snelheid en exceptionele techniek dan is de keuze duidelijk. Anders ook. De DS5 is er vanaf 35.590 euro, inclusief belastingen. De H4 kost 9600 euro meer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 97