wat is er te koop?
Zakenauto zonder weerga
Bijzonder Citroën
Sp6CI3l«^^^^S^3
Audi A8 3.0 TDi
Citroën DS5 Hybrid4
fcjndernemer
25 augustus 2012 deOndernemer EB
Welke zakenauto's
zijn op komst?
De automarkt is doorlopend in
ontwikkeling. Ook zakelijke au
to's hebben een levenscyclus
van maximaal een jaar of zeven
en dan heeft er tussendoor nog
een facelift plaatsgevonden.
De hieronder genoemde model
len (vanaf de compacte midden
klasse) worden het komende
jaar op de markt verwacht.
Compacte
middenklasse:
Audi A3 (augustus 2012),
BMW I-serie GT (juni 2013).
Mercedes-Benz A-klasse (sep
tember 2012), Seat Leon (fe
bruari 2013) en Toledo (decem
ber 2012). Skoda Rapid (de
cember 2012), Toyota Auris
(maart 2013), Volkswagen Golf
VII (januari 2013).
Middenklasse en hogere
middenklasse
Mazda 6 (maart 2013), Lexus
GS (september 2012), Maserati
'Maseratina' (maart 2013),
Tesla S (december 2012).
Topklasse
Mercedes-Benz S-klasse
(juni 2013).
Het lijkt er een beetje op dat de we
reld van de topklasse zakenauto's (A8,
S-klasse en 7-serie) wat terrein aan
het verliezen is ten gunste van de iets
compactere klasse. Toch zullen er al
tijd mensen blijven die groot en luxe
willen blijven rijden en zich dat bo
vendien kunnen veroorloven. In die
klasse valt, zoals aangeduid, de Audi
A8, Audi kiest ervoor om vooral de
A4 en de A8 sterk op elkaar te laten
lijken. Of je een A4 door een loep be
kijkt, zo ziet de huidige limousine
van het merk met de ringen er een
beetje uit. Eigenlijk jamnïer dat ze op
dat vlak misschien niet wat meer durf
tonen. Het is namelijk maar de vraag
of je het prettig vindt om als koper
van een toplimo geassocieerd te wor
den met de snelle jongens die een A4
afjakkeren.
De A8, ook in de relatieve spaarversie
zoals bereden, voorwiel aangedreven
en met drieliter turbodieselmotor)
nog ontzaglijk veel comfort. Op een
haar na negentig mille tik je er voor
af, maar dan krijg je ook wel wat. In
ieder geval een indrukwekkende ver
schijning, opgetrokken uit alumini
um met een hoog comfortniveau.
Van binnen ruim, subliem afgewerkt
en uiteraard is er veel leer en edel-
hout in verwerkt. Kortom, een top
model waardig. Het prijsverschil met
een eveneens tweewiel aangedreven
A6 met hetzelfde motorblok onder
de kap is echter groot, maar liefst
34.000 euro.
In het voordeel van de A8 spreekt
zonder twijfel zijn aluminium op
bouw en de ruimte in het interieur.
Maar 34.000 euro is ook een heleboel
geld. In vergelijking tot zijn voorgan
ger lijkt het koetswerk bovendien
wat plomper geworden; dan was het
vorige model ranker en, maar dat is
persoonlijk, fraaier.
Rijdend biedt de A8 3.0 TDi rust en
comfort. De buitenwereld wordt gro
tendeels buitengesloten, alles ademt
comfort en rijgenot. Wie denkt dat
de motor het zwaar te verduren heeft
met deze motorisering vergist zich.
Natuurlijk, op de Autobahn haal je
de 250 km/h niet helemaal, maar
waar kan dat nog en wie wil dat nog.
De wereld glijdt soeverein langs je ra
men. Het is meer geduld oefenen tot
je er bent.
Al met al is de A8 een reusachtige
comfortbak; of het de 34 mille ver
schil met een A6 waard is moet ieder
een met een welgevulde beurs natuur
lijk zelf weten.
Wie bij de woorden Citroën DS aan
de oude, prachtige zweefkoetsen
denkt, heeft op dit moment maar ge
deeltelijk gelijk. Citroën heeft de
typebenaming opnieuw van stal ge
haald om een nieuwe lijn auto's te
creëren, allemaal expressief van lijn,
maar nu eens niet met hoogstaand
comfort als uitgangspunt, maar met
sportiviteit. De nieuwe DS5 Hybrid4
past uitstekend in dit plaatje.
De techniek is al bijzonder, een HDi
dieselmotor met 163 pk én een elek
tromotor die 37 paardenkrachten le
vert. De dieselmotor, drijft de voor
wielen aan, de elektromotor de ach
terwielen, waardoor je - deel op af
roep - vierwielaandrijving genereert.
Ook Peugeot maakt van dezelfde
techniek gebruik met de 508 RXH.
De DS5 echter is qua carrosserielijn
nog een mooiere auto dan de wat al
gemenere 508 in overigens stoere sta-
tioncaijas. In de paar dagen dat de au
to de redactie ter beschikking stond
ben ik niemand tegengekomen die
het niet een fraaie, indrukwekkende
verschijning vond.
Van buiten bijzonder, van binnen
ook buitengewoon. De DS-serie ken
merkt zich door het gebruik van
hoogwaardige materialen en een
hoog personalisatieprogramma. In el
ke DS5 waan je jezelf achter de stuur-
knuppel van een vliegtuig. Een aantal
bedieningsorganen bevindt zich in
het verder panoramische dak. Het
ziet ér allemaal heel futuristisch uit.
De Hybrid4 claimt een fors aantal
pk's in combinatie met een zeer lage
uitstoot. Met 99 gram CO? is die
ook zeker laag, zeker gezien het for
maat wan de auto. Hij valt er, fiscaal
gezien, mee in de 14 procentscatego
rie. De Hybrid4 kent vier rijstanden:
auto, ZEV, sport en 4WD. Wie zijn
rechtervoet weet te beheersen kan,
louter op de elektromotoren, een
paar kilometer rijden mits de accu's
volledig zijn opgeladen en de snel
heid niet te hoog wordt. De meest
voorkomende rijmodus zal auto zijn,
waarbinnen deze DS5 zelf zijn maxi
male rendement kiest.
Qua rijden valt je in de DS5 Hybrid4
allereerst op dat de auto strak stuurt.
Dit lijkt een knieval aan de berijders
van veelal Duitse bolides maar
Citroën koos eieren voor haar geld
en een strakke besturing hoort nu een
maal bij de trend van het moment.
De bijbehorende^ straffe afstelling van
het onderstel hoort daar bij. Vooral
korte hobbels worden een op een
doorgegeven wat een ietwat stoterig
weggedrag oplevert. Helaas, want het
maakt de DS5 een nét iets minder leu
ke auto. Strak bestuurbaar maar daar
in net iets teveel doorgeschoten.
De DS5 Hybrid4 is een heel bijzonde
re, expressieve auto met vooruitstre
vende techniek.
Wie zuinig rijdt komt wel tot 1:18,
formaat en gewicht van de auto in
aanmerking genomen is dit een fraaie
waarde.
Daarvoor moet echter wel behoorlijk
in de portemonnee worden gegraaid.
In vergelijking met de c-HDil 15 mo
tor moet voor een Hybrid4 zo'n tien
mille extra worden afgetikt waarbij
de H4 wel over een gerobotiseerde
handbak beschikt en de e-HDi over
een gewone handbak.
De H4 is een aanzienlijk snellere au
to, maar niet buitengewoner of veel
zuiniger. Als je prioriteiten liggen bij
snelheid en exceptionele techniek
dan is de keuze duidelijk. Anders
ook. De DS5 is er vanaf 35.590 euro,
inclusief belastingen. De H4 kost
9600 euro meer.