TDi BlueMotion Scherpgeslepen
Beieren antwoordt met 1 -serie
Volkswagen CC 2.0
EB deOndernemer 25 augustus 2012
Bij een special over zakenauto's moeten er natuurlijk wat de re
vue passeren. In dit kader heb ik gekozen voor auto's in diverse
prijsklassen, van compacte middenklasse tot de topklasse. Het
aanbod is onvoorstelbaar groot en het is niet meer dan een greep.
Verder uiteraard een overzichtje van wat er het komende jaar aan
nieuwelingen op de zakelijke markt wordt verwacht.
Tekst: Ad van Bladel
Zakenauto's
Het kunstje dat Mercedes-Benz rond
2004 uithaalde door in de vorm van
een CLS een vierdeurscoupé op de
weg te zetten, deed alle monden
openvallen, inclusief die van bekende
autofabrikanten als Volkswagen. Die
haastten zich om in de tijd erna een
soortgelijke automobiel op te tuigen
op basis van de Passat. Zo ontstond
de Passat CC, onlangs opgevolgd
door de CC die wat is bijgepunt en
scherpgeslepen ten opzichte van zijn
voorganger.
Met de introductie van de CC. laten
we zijn voorganger voor het gemak
ook maar even zo noemen, kreeg
VW een auto in het programma die
er weliswaar bijna net zo goed en
sportief uitzag als de dikke Benz,
maar die wel behoorlijk wat betaal
baarder was. De basis van de CLS was
en is de E-klasse en die zit nou een
maal een paar takken hoger in de
boom dan de ook al niet geringe Pas
sat. Hoe het ook zij: Volkswagen
deed er een gouden greep mee; de
CC werd een succes en zal dat in zijn
nieuwe verschijningsvorm ook wel
blijven. Daarvoor heeft hij voldoende
kwaliteiten in huis.
Wie voor het eerst in een CC stapt
stoot - tenzij je een sportwagen ge
wend bent - hoogstwaarschijnlijk zijn
hoofd tegen de lage dakrand. Volks
wagen heeft er voor gekozen de por
tieren randloos uit te voeren om op
die manier een wat sportiever gevoel
te creëren. De vernieuwde CC is uit
gevoerd met een fraai tweekleurig
dashboard dat helaas niet verschilt van
welke andere willekeurige nieuwe
Passat ook. Het ziet er fraai uit, oogt
degelijk en is hooguit een beetje saai.
Is dat erg? Veel Volkswagenrijders
vinden van niet; het is gemakkelijk af
leesbaar en je vindt alles op de tast.
De CC is leverbaar met twee benzine
motoren, eentje van 160 pk en een
met 210 paarden onder de kap. Ook
zijn er twee dieselmotoren leverbaar,
beide met BlueMotion techniek. De
cilinderinhoud van beide bedraagt
rond de twee liter maar een levert er
140 pk mee, de ander 170. De voor
laatste voldoet nu al aan de Euro
6-einissienormen die pas in 2014 ver
plicht worden. Op alle typen is een
heerlijke DSG-transmissie als optie le
verbaar.
Waarom kiest iemand voor een CC
in plaats van de - uiteindelijk toch iets
meer praktische - Passat? Welnu,
mensen hebben soms de neiging zich
te willen onderscheiden. De CC
helpt daar in hoge mate bij, want hij
ziet er echt veel meer uit als een kek
ke sportauto dan een Passat ooit zal
doen. Daarin zit ook het bestaans
recht van de CC en Volkswagen zal
blij zijn dat ze ja hebben gezegd tegen
dit waagstuk. Het is een buitenge
woon geslaagde auto geworden.
Prijzen beginnen bij 38.690 euro, in
clusief belastingen.
n I j I yj
Het zal BMW al jaren een doom in
het oog zijn geweest dat Volkswagen
met zijn Golf in het C-segment nog
steeds de lakens uitdeelt, In ons land
was de 1 weliswaar populair maar kon
op dat vlak toch niet aan de populaire
allrounder uit Wolfsburg tippen. On
langs kwam er een heel nieuwe 1 se
rie op de markt die beter weerwoord
moet geven aan alles wat er in deze
klasse te koop is. Een van de populair
dere types zal de 120D worden. Wij
kregen hem een paar dagen mee.
BMW heeft technisch alles uit de rijk
gevulde kast getrokken om van deze
nieuwe 1-serie een klaterend succes
te maken. De auto werd ruimer, scho
ner en vooral ook comfortabeler
want met name dit laatste bleef een
heikel kritiekpunt van zijn voorgan
ger. Toch werden daar wereldwijd
ook bijna een miljoen exemplaren
van verkocht. De nieuwe 1 serie is
misschien niet de allermooiste C-seg-
menter die er is, maar het is wel on
miskenbaar een echte BMW. Wie in
het interieur plaatsneemt vindt alles
op de voor het merk gebruikelijke
plaats. Door toepassing van een lange
re wielbasis nam de ruimte achterin
met een aantal centimeters toe net als
de bagageruimte die met 30 liter
groeide. Al met al een iets ruimere
hatchback dus.
Niet alleen in ex- en interieur wer
den onderhanden genomen, ook de
techniek maakte weer een flinke
sprong vooruit. BMW ontwierp voor
de hele serie nieuwe TwinPower tur
bomotoren, zowel op benzine als op
diesel en zijn alle voorzien van een
start-stopsysteem. Mede daardoor, en
door de steeds verder gaande zuinig
heid van de techniek, zijn in ons land
alle versies beschikbaar met een fiscale
bijtelling van 20 procent. De 120D is
een buitengewoon rappe, stille en zui
nige motor die voor fantastische pres
taties zorgt.
Trap het gaspedaal in en merkt dat de
motor je als het ware een echte duw
in de rug geeft. Rijden in een BMW
is nog altijd een heerlijke ervaring.
Weinig auto's bieden een zo prettig
contact met de weg en daarop maakt
deze 120D beslist geen uitzondering.
Ook deze nieuwe 1 rijdt als op rails
waarbij hij bovendien een flink stuk
comfortabeler is geworden, waardoor
je op slechte wegen minder door el
kaar wordt geschud als met zijn aan
zienlijk hardere voorganger. Bijzon
der in deze klasse is de toepassing van
een schakelaar waarmee je naar eigen
keuze sportief of zuinig (ECO PRO)
kunt rijden.
Voor zakelijke rijders biedt BMW
een Business pakket aan dat onder
meer cruise control, sportstuur, navi
gatie en BMW Live (startpakket
BMW ConnectedDrive) omvat.
De BMW 1 serie is leverbaar vanaf
27.950 euro, inclusief belastingen
(116i).