TDi BlueMotion Scherpgeslepen Beieren antwoordt met 1 -serie Volkswagen CC 2.0 EB deOndernemer 25 augustus 2012 Bij een special over zakenauto's moeten er natuurlijk wat de re vue passeren. In dit kader heb ik gekozen voor auto's in diverse prijsklassen, van compacte middenklasse tot de topklasse. Het aanbod is onvoorstelbaar groot en het is niet meer dan een greep. Verder uiteraard een overzichtje van wat er het komende jaar aan nieuwelingen op de zakelijke markt wordt verwacht. Tekst: Ad van Bladel Zakenauto's Het kunstje dat Mercedes-Benz rond 2004 uithaalde door in de vorm van een CLS een vierdeurscoupé op de weg te zetten, deed alle monden openvallen, inclusief die van bekende autofabrikanten als Volkswagen. Die haastten zich om in de tijd erna een soortgelijke automobiel op te tuigen op basis van de Passat. Zo ontstond de Passat CC, onlangs opgevolgd door de CC die wat is bijgepunt en scherpgeslepen ten opzichte van zijn voorganger. Met de introductie van de CC. laten we zijn voorganger voor het gemak ook maar even zo noemen, kreeg VW een auto in het programma die er weliswaar bijna net zo goed en sportief uitzag als de dikke Benz, maar die wel behoorlijk wat betaal baarder was. De basis van de CLS was en is de E-klasse en die zit nou een maal een paar takken hoger in de boom dan de ook al niet geringe Pas sat. Hoe het ook zij: Volkswagen deed er een gouden greep mee; de CC werd een succes en zal dat in zijn nieuwe verschijningsvorm ook wel blijven. Daarvoor heeft hij voldoende kwaliteiten in huis. Wie voor het eerst in een CC stapt stoot - tenzij je een sportwagen ge wend bent - hoogstwaarschijnlijk zijn hoofd tegen de lage dakrand. Volks wagen heeft er voor gekozen de por tieren randloos uit te voeren om op die manier een wat sportiever gevoel te creëren. De vernieuwde CC is uit gevoerd met een fraai tweekleurig dashboard dat helaas niet verschilt van welke andere willekeurige nieuwe Passat ook. Het ziet er fraai uit, oogt degelijk en is hooguit een beetje saai. Is dat erg? Veel Volkswagenrijders vinden van niet; het is gemakkelijk af leesbaar en je vindt alles op de tast. De CC is leverbaar met twee benzine motoren, eentje van 160 pk en een met 210 paarden onder de kap. Ook zijn er twee dieselmotoren leverbaar, beide met BlueMotion techniek. De cilinderinhoud van beide bedraagt rond de twee liter maar een levert er 140 pk mee, de ander 170. De voor laatste voldoet nu al aan de Euro 6-einissienormen die pas in 2014 ver plicht worden. Op alle typen is een heerlijke DSG-transmissie als optie le verbaar. Waarom kiest iemand voor een CC in plaats van de - uiteindelijk toch iets meer praktische - Passat? Welnu, mensen hebben soms de neiging zich te willen onderscheiden. De CC helpt daar in hoge mate bij, want hij ziet er echt veel meer uit als een kek ke sportauto dan een Passat ooit zal doen. Daarin zit ook het bestaans recht van de CC en Volkswagen zal blij zijn dat ze ja hebben gezegd tegen dit waagstuk. Het is een buitenge woon geslaagde auto geworden. Prijzen beginnen bij 38.690 euro, in clusief belastingen. n I j I yj Het zal BMW al jaren een doom in het oog zijn geweest dat Volkswagen met zijn Golf in het C-segment nog steeds de lakens uitdeelt, In ons land was de 1 weliswaar populair maar kon op dat vlak toch niet aan de populaire allrounder uit Wolfsburg tippen. On langs kwam er een heel nieuwe 1 se rie op de markt die beter weerwoord moet geven aan alles wat er in deze klasse te koop is. Een van de populair dere types zal de 120D worden. Wij kregen hem een paar dagen mee. BMW heeft technisch alles uit de rijk gevulde kast getrokken om van deze nieuwe 1-serie een klaterend succes te maken. De auto werd ruimer, scho ner en vooral ook comfortabeler want met name dit laatste bleef een heikel kritiekpunt van zijn voorgan ger. Toch werden daar wereldwijd ook bijna een miljoen exemplaren van verkocht. De nieuwe 1 serie is misschien niet de allermooiste C-seg- menter die er is, maar het is wel on miskenbaar een echte BMW. Wie in het interieur plaatsneemt vindt alles op de voor het merk gebruikelijke plaats. Door toepassing van een lange re wielbasis nam de ruimte achterin met een aantal centimeters toe net als de bagageruimte die met 30 liter groeide. Al met al een iets ruimere hatchback dus. Niet alleen in ex- en interieur wer den onderhanden genomen, ook de techniek maakte weer een flinke sprong vooruit. BMW ontwierp voor de hele serie nieuwe TwinPower tur bomotoren, zowel op benzine als op diesel en zijn alle voorzien van een start-stopsysteem. Mede daardoor, en door de steeds verder gaande zuinig heid van de techniek, zijn in ons land alle versies beschikbaar met een fiscale bijtelling van 20 procent. De 120D is een buitengewoon rappe, stille en zui nige motor die voor fantastische pres taties zorgt. Trap het gaspedaal in en merkt dat de motor je als het ware een echte duw in de rug geeft. Rijden in een BMW is nog altijd een heerlijke ervaring. Weinig auto's bieden een zo prettig contact met de weg en daarop maakt deze 120D beslist geen uitzondering. Ook deze nieuwe 1 rijdt als op rails waarbij hij bovendien een flink stuk comfortabeler is geworden, waardoor je op slechte wegen minder door el kaar wordt geschud als met zijn aan zienlijk hardere voorganger. Bijzon der in deze klasse is de toepassing van een schakelaar waarmee je naar eigen keuze sportief of zuinig (ECO PRO) kunt rijden. Voor zakelijke rijders biedt BMW een Business pakket aan dat onder meer cruise control, sportstuur, navi gatie en BMW Live (startpakket BMW ConnectedDrive) omvat. De BMW 1 serie is leverbaar vanaf 27.950 euro, inclusief belastingen (116i).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 96