Leasemaatscha
wordt mobiliteitsprovider
Dpij
Alphabet beloont trouwe leaserijders
Special:
.Ondernemer
Automotive
25 augustus 2012 deOndernemer m
De leasemarkt voor zakelijke au
to's is sterk aan verandering on
derhevig. Steeds vaker wordt
door bedrijven in plaats van een
leaseauto een mobiliteitsbudget
ter beschikking gesteld. Het is
maar een van de veranderingen
waarmee de autoleasemaatschap-
pïjen te maken krijgen. Simon
Corsel is als Communications
PR Officer verbonden aan Alpha
bet Nederland BV in Breda, voor
heen ING Car Lease.
Tekst: Ad van Bladel
BREDA - "Bezit van een auto zal in
de toekomst ondergeschikt worden
aan het gebruik van een auto. Daar
moeten wij als leasemaatschappij op
anticiperen. Wij worden meer en
meer een mobiliteitsprovider", zegt
Simon Corsel.
"Ik kan natuurlijk moeilijk ontken
nen dat ook wij de afgelopen jaren
best lastige tijden hebben meege
maakt. Maar, mensen blijven auto's
nodig hebben, of laten we zeggen mo
biliteit. Toch hebben wij - ook de af1
gelopen jaren - nog goed gepresteerd
maar de handel in tweedehands auto's
blijft moeizaam. Aangezien wij toch
500 auto's per week terugkrijgen
uit contracten, hebben we hier te
maken met een forse uitdaging.
Steeds meer bedrijven zullen in de
toekomst kiezen voor car sharing,
bij ons bekend onder de naam
AlphaCity. Bij het bedrijf staat dan
een aantal auto's voor werknemers
die er niet doorlopend over hoeven
te beschikken. Heb je een auto no
dig, dan kun je er een lenen. Min of
meer hetzelfde idee is overigens de
gedachte dat het niet altijd noodzake
lijk is een grote leaseauto te hebben
als je die je uitsluitend hebt omdat je
in de drie weken vakantie met je drie
kinderen een caravan wilt trekken.
Veel verstandiger is het dan om dan
alleen voor die periode, via je lease
maatschappij. een ruimere auto te
nemen terwijl voor de rest van het
jaar een kleinere, en dus goedkopere
volstaat. Als volgende mogelijkheid
kunnen bedrijven dan bijvoorbeeld
nog kiezen voor een NS-Business-
card. Daarmee kies je voor elke reis
die je maakt, de meest geschikte
vorm van vervoer. Dat zal de ene
keer een auto zijn, maar soms is de
trein en ander openbaar vervoer
handiger. Dat is sowieso een trend
die we zien, hoewel de focus nog
steeds op de auto ligt. Immers,
wanneer vervoer nog niet efficiënt
van deur tot deur ingevuld kan
worden, prevaleert het onafhankelij
ke gevoel dat een auto je geeft. Of
zoals een klant ooit treffend om
schreef: ik sta liever twee uur in een
file dan een half uur op een tochtig
perron. Bij de levering van een nieu
we auto is het bij ons ook mogelijk
er een vouwfiets bij te leasen. De
grootste afstand doe je met de auto,
maar van bijvoorbeeld het transfe
rium naar je bestemming kan dan
soms beter met de fiets. En gezien de
verkeerscongestie en parkeerproble
men in de steden is dat soms helemaal
niet zo'n gek idee. Ik voorzie name
lijk dat in de toekomst niet zozeer
files het blijvende probleem zullen
zijn, maar dat we veel eerder de nij
pende parkeerproblematiek het hoofd
zullen moeten bieden."
Trends
Simon Corsel neemt op hét-vlak van
car leasing een aantal trends waar.
"Het aantal gereden kilometers zie je,
door het nieuwe werken en meer
thuiswerken, de laatste jaren wél wat
teruglopen. Verder neemt de keuze
voor kleinere en dus voordeligere lea
seauto's toe. Kleiner, maar wel zo
compleet mogelijk, zuinig en veilig;
dat zijn wel punten waarop sterk ge
let. Bovendien is de auto meer en
meer een verlengstuk van ons kan
toor geworden. Navigatie is nage
noeg een standaardaccessoire, geavan
ceerde telefoonkoppelingen zijn ook
heel belangrijk. Ik zie bovendien ook
wel dat de status van een wagen bin
nen de leasemarkt heel langzaam wat
minder wordt. Laat ik zo zeggen: au
to's als de Fiat 500 of Mini waren
vroeger absoluut geen zakenauto's,
nu zijn ze dat wel. Al was het alleen
al omdat ze vergaand gepersonaliseerd
kunnen worden en zo compleet mo
gelijk kunnen worden uitgerust. Bo
vendien is de auto meer en meer een
verlegstuk van ons kantoor gewor
den. Navigatie is nagenoeg een stan
daardaccessoire, geavanceerde tele
foonkoppelingen zijn daarbij heel be
langrijk."
Transparantie
Corsel noemt bovendien nog een
trend die meer met de leasemaatschap
pijen op zichzelf te maken heeft. "De
hang naar helderheid en eenvoud
wordt steeds groter. Voorheen was
het zo dat contracten ondoorzichtig
waren en dat het moeilijk was een hel
der beeld te krijgen van wat een lea
seauto nu echt ging kosten. Dat goed
nog sterker bij veranderende omstan
digheden, meer kilometers, een korte
re looptijd, dat soort zaken. Diffuse
constructies maken plaats voor helde
re, zeg maarjip- en- janneketaal. In
wezen kun je tevoren in een eenvou
dig overzicht aflezen watje voor een
leaseauto kwijt zult zijn, nu en in de
toekomst. En dat lijkt mij zeker
winst.
Elektrische auto's
"Natuurlijk zullen ook de elektrische
auto's de komende jaren een groter
deel van het leasewagenpark uitma
ken, al kleven aan puur elektrisch rij
den nog grote nadelen waarvan de
grootste natuurlijk de beperkte actiera
dius is. Maar ook is het veel lastiger
om de laadkosten van de auto door te
berekenen, immers, de auto wordt op
geladen via het elektriciteitsnet van
de werknemer. Berekening daarvoor
is natuurlijk ingewikkelder dan het ge
bruik van een tankpas, waarmee bo
vendien direct het aantal gereden kilo
meters wordt ingegeven en geadmini
streerd. Daarnaast dient het aantal
laadpunten verder te worden opge
schroefd.
Foto: Frank van Gooi
Simon Corsèl in de leaseauto van 2012, Range Rover Evoque. Voorzien van een kunstwerk Jean Paul Marsman.
Leaserijders hebben vaak de
naam het niet zo nauw te nemen
met zaken als zuinig rijden, goed
koop tanken en schade rijden. Uit
onderzoek van Alphabet autolea
se blijkt dat dit beeld in werkelijk
heid een stuk genuanceerder ligt.
Leaserijders blijken best te willen be
sparen, zeker als er iets tastbaars tegen
over staat. Daarom biedt Alphabet
vanaf nu Fleet Agent Ranking aan.
een competitie tussen berijders in de
vorm van een beloningsprogramma,
dat uiteindelijk kan leiden tot forse be
sparingen op het wagenpark.
Fleet Agent is de online omgeving
van Alphabet voor klanten, met daar
in onder andere de calculatie-, order-
en managementmodule.
Liefst 85 procent van de leaserijders
blijkt best te willen besparen voor de
werkgever. Het overgrote deel van
deze groep wil echter wel persoonlijk
worden beloond voor de geboekte re
sultaten. Volgens Frank van Gooi,
Product Manager bij Alphabet, kan
Fleet Agent Ranking hiervoor uitste
kend worden ingezet: "Het unieke
van de Ranking is dat klanten zélf
kunnen aangeven waarmee de leaserij
der punten kan vergaren én welke be
loning in het vooruitzicht wordt ge
steld. Bijvoorbeeld door zuiniger te
rijden, goedkoper te tanken en geen
schade te rijden. Door het op te ne
men tegen de eigen collega's wordt
de leaserijder extra getriggerd om ie
dere maand een betere prestatie te le
veren. Dit doet hij niet voor niets,
aan het einde van de competitieperio
de kan een incentive verdiend wor
den. Dit kan bijvoorbeeld een diner
bon of abonnement naar keuze zijn.
maar uiteindelijk kan de klant zelf kie
zen wat voor soort beloning aan de
competitie gekoppeld wordt. De lea
serijders kunnen de tussenstand van
de competitie volgen door middel
van een online dashboard dat gekop
peld is aan Fleet Agent. Met Fleet
Agent Ranking toont Alphabet aan
dat besparen ook gepaard kan gaan
met fun voor de leaserijder."
Fleet Agent Ranking past naadloos in
de strategie van Alphabet om op trans
parante wijze zaken te doen met haar
klanten. Het mogelijk te besparen be
drag wordt door Alphabet nauwgezet
in kaart gebracht.