Leasemaatscha wordt mobiliteitsprovider Dpij Alphabet beloont trouwe leaserijders Special: .Ondernemer Automotive 25 augustus 2012 deOndernemer m De leasemarkt voor zakelijke au to's is sterk aan verandering on derhevig. Steeds vaker wordt door bedrijven in plaats van een leaseauto een mobiliteitsbudget ter beschikking gesteld. Het is maar een van de veranderingen waarmee de autoleasemaatschap- pïjen te maken krijgen. Simon Corsel is als Communications PR Officer verbonden aan Alpha bet Nederland BV in Breda, voor heen ING Car Lease. Tekst: Ad van Bladel BREDA - "Bezit van een auto zal in de toekomst ondergeschikt worden aan het gebruik van een auto. Daar moeten wij als leasemaatschappij op anticiperen. Wij worden meer en meer een mobiliteitsprovider", zegt Simon Corsel. "Ik kan natuurlijk moeilijk ontken nen dat ook wij de afgelopen jaren best lastige tijden hebben meege maakt. Maar, mensen blijven auto's nodig hebben, of laten we zeggen mo biliteit. Toch hebben wij - ook de af1 gelopen jaren - nog goed gepresteerd maar de handel in tweedehands auto's blijft moeizaam. Aangezien wij toch 500 auto's per week terugkrijgen uit contracten, hebben we hier te maken met een forse uitdaging. Steeds meer bedrijven zullen in de toekomst kiezen voor car sharing, bij ons bekend onder de naam AlphaCity. Bij het bedrijf staat dan een aantal auto's voor werknemers die er niet doorlopend over hoeven te beschikken. Heb je een auto no dig, dan kun je er een lenen. Min of meer hetzelfde idee is overigens de gedachte dat het niet altijd noodzake lijk is een grote leaseauto te hebben als je die je uitsluitend hebt omdat je in de drie weken vakantie met je drie kinderen een caravan wilt trekken. Veel verstandiger is het dan om dan alleen voor die periode, via je lease maatschappij. een ruimere auto te nemen terwijl voor de rest van het jaar een kleinere, en dus goedkopere volstaat. Als volgende mogelijkheid kunnen bedrijven dan bijvoorbeeld nog kiezen voor een NS-Business- card. Daarmee kies je voor elke reis die je maakt, de meest geschikte vorm van vervoer. Dat zal de ene keer een auto zijn, maar soms is de trein en ander openbaar vervoer handiger. Dat is sowieso een trend die we zien, hoewel de focus nog steeds op de auto ligt. Immers, wanneer vervoer nog niet efficiënt van deur tot deur ingevuld kan worden, prevaleert het onafhankelij ke gevoel dat een auto je geeft. Of zoals een klant ooit treffend om schreef: ik sta liever twee uur in een file dan een half uur op een tochtig perron. Bij de levering van een nieu we auto is het bij ons ook mogelijk er een vouwfiets bij te leasen. De grootste afstand doe je met de auto, maar van bijvoorbeeld het transfe rium naar je bestemming kan dan soms beter met de fiets. En gezien de verkeerscongestie en parkeerproble men in de steden is dat soms helemaal niet zo'n gek idee. Ik voorzie name lijk dat in de toekomst niet zozeer files het blijvende probleem zullen zijn, maar dat we veel eerder de nij pende parkeerproblematiek het hoofd zullen moeten bieden." Trends Simon Corsel neemt op hét-vlak van car leasing een aantal trends waar. "Het aantal gereden kilometers zie je, door het nieuwe werken en meer thuiswerken, de laatste jaren wél wat teruglopen. Verder neemt de keuze voor kleinere en dus voordeligere lea seauto's toe. Kleiner, maar wel zo compleet mogelijk, zuinig en veilig; dat zijn wel punten waarop sterk ge let. Bovendien is de auto meer en meer een verlengstuk van ons kan toor geworden. Navigatie is nage noeg een standaardaccessoire, geavan ceerde telefoonkoppelingen zijn ook heel belangrijk. Ik zie bovendien ook wel dat de status van een wagen bin nen de leasemarkt heel langzaam wat minder wordt. Laat ik zo zeggen: au to's als de Fiat 500 of Mini waren vroeger absoluut geen zakenauto's, nu zijn ze dat wel. Al was het alleen al omdat ze vergaand gepersonaliseerd kunnen worden en zo compleet mo gelijk kunnen worden uitgerust. Bo vendien is de auto meer en meer een verlegstuk van ons kantoor gewor den. Navigatie is nagenoeg een stan daardaccessoire, geavanceerde tele foonkoppelingen zijn daarbij heel be langrijk." Transparantie Corsel noemt bovendien nog een trend die meer met de leasemaatschap pijen op zichzelf te maken heeft. "De hang naar helderheid en eenvoud wordt steeds groter. Voorheen was het zo dat contracten ondoorzichtig waren en dat het moeilijk was een hel der beeld te krijgen van wat een lea seauto nu echt ging kosten. Dat goed nog sterker bij veranderende omstan digheden, meer kilometers, een korte re looptijd, dat soort zaken. Diffuse constructies maken plaats voor helde re, zeg maarjip- en- janneketaal. In wezen kun je tevoren in een eenvou dig overzicht aflezen watje voor een leaseauto kwijt zult zijn, nu en in de toekomst. En dat lijkt mij zeker winst. Elektrische auto's "Natuurlijk zullen ook de elektrische auto's de komende jaren een groter deel van het leasewagenpark uitma ken, al kleven aan puur elektrisch rij den nog grote nadelen waarvan de grootste natuurlijk de beperkte actiera dius is. Maar ook is het veel lastiger om de laadkosten van de auto door te berekenen, immers, de auto wordt op geladen via het elektriciteitsnet van de werknemer. Berekening daarvoor is natuurlijk ingewikkelder dan het ge bruik van een tankpas, waarmee bo vendien direct het aantal gereden kilo meters wordt ingegeven en geadmini streerd. Daarnaast dient het aantal laadpunten verder te worden opge schroefd. Foto: Frank van Gooi Simon Corsèl in de leaseauto van 2012, Range Rover Evoque. Voorzien van een kunstwerk Jean Paul Marsman. Leaserijders hebben vaak de naam het niet zo nauw te nemen met zaken als zuinig rijden, goed koop tanken en schade rijden. Uit onderzoek van Alphabet autolea se blijkt dat dit beeld in werkelijk heid een stuk genuanceerder ligt. Leaserijders blijken best te willen be sparen, zeker als er iets tastbaars tegen over staat. Daarom biedt Alphabet vanaf nu Fleet Agent Ranking aan. een competitie tussen berijders in de vorm van een beloningsprogramma, dat uiteindelijk kan leiden tot forse be sparingen op het wagenpark. Fleet Agent is de online omgeving van Alphabet voor klanten, met daar in onder andere de calculatie-, order- en managementmodule. Liefst 85 procent van de leaserijders blijkt best te willen besparen voor de werkgever. Het overgrote deel van deze groep wil echter wel persoonlijk worden beloond voor de geboekte re sultaten. Volgens Frank van Gooi, Product Manager bij Alphabet, kan Fleet Agent Ranking hiervoor uitste kend worden ingezet: "Het unieke van de Ranking is dat klanten zélf kunnen aangeven waarmee de leaserij der punten kan vergaren én welke be loning in het vooruitzicht wordt ge steld. Bijvoorbeeld door zuiniger te rijden, goedkoper te tanken en geen schade te rijden. Door het op te ne men tegen de eigen collega's wordt de leaserijder extra getriggerd om ie dere maand een betere prestatie te le veren. Dit doet hij niet voor niets, aan het einde van de competitieperio de kan een incentive verdiend wor den. Dit kan bijvoorbeeld een diner bon of abonnement naar keuze zijn. maar uiteindelijk kan de klant zelf kie zen wat voor soort beloning aan de competitie gekoppeld wordt. De lea serijders kunnen de tussenstand van de competitie volgen door middel van een online dashboard dat gekop peld is aan Fleet Agent. Met Fleet Agent Ranking toont Alphabet aan dat besparen ook gepaard kan gaan met fun voor de leaserijder." Fleet Agent Ranking past naadloos in de strategie van Alphabet om op trans parante wijze zaken te doen met haar klanten. Het mogelijk te besparen be drag wordt door Alphabet nauwgezet in kaart gebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 95