m de ndernemer DE STOEL I Op zaterdag 15 september: Ondernemend Middelburg 25 augustus 2012 deOndernemer Tekst: Henk van de Voorde Fotografie: Kees Bennema Naam: Peter van der Kraan (43) Functie: regiodirecteur Zuid Nederland bij SITA Recycling Services Bedrijf: inzamelen, sorteren, bewerken en verwerken van alle afvalstro men Bijzonderheden: Van der Kraan is verantwoorde lijk voor de vestigingen in Hel mond, Maastricht, Roosendaal, Venlo, Vlissingen en Waalwijk waar ongeveer 500 mensen wer ken. SITA heeft over heel Neder land 40 vestigingen maar grondstof. Hoe transformeer je van een afvalbedrijf tot een be drijf dat zich richt op hergebruik van waardevolle stoffen Afval is niet waardeloos, maar een grond stof, bouwstof of brandstof. Het is interessant om in die uitdaging te ondernemen. Wat betekent u voor het bedrijf? Ik ben het boegbeeld, het gezicht, voor de regio Zuid-Nederland, maar tegelijkertijd ben ik in dit enorme concern onderdeel van het totaalplaatje, niks meer of min der. Waarover piekert u Ik ben niet zo'n piekeraar, ben op gewekt van karakter maar maak we soms wel zorgen. Als je onver wachts privé iets overkomt, kan dat een behoorlijke impact heb ben. Zakelijk: hoe kun je in een hele grote organisatie als de onze, nog voldoende ruimte krijgen óm te ondernemen. We zijn een beurs genoteerd bedrijf dat met vele overheidsregels te maken heeft op met name het gebied van milieu en veiligheid. Wanneer bent u het meest in uw element Als het gedoceerd druk is en er een goede balans is tussen zakelijk en privé, tussen hard werken en fun. Als je het gevoel hebt datje zowel zakelijk als privé het ver schil kan maken. Als u niet bij SITA werkte, dan..? Was ik waarschijnlijk iets voor me zelf begonnen. In ieder geval had ik me vroeger nooit voorgenomen om carrière te gaan maken in het afval... Wat is uw ambitie Om nog meer te kunnen onderne men. Het is leuk om processen te managen, maar nog interessanter vind ik het om aan de wieg te staan van nieuwe activiteiten. Als manager anticipeer je op nieuwe ontwikkelingen in de markt, ter wijl je als ondernemer daadwerke lijk iets opbouwt; je zet iets neer. Waar komt u uw stoel voor uit Voor sport en gezelligheid. Ik ruil mijn stoel graag voor een zadel in. Al fietsend door de polders kan ik mijn hoofd lekker leeg maken. Daarnaast tennis ik graag en sla ik a f en toe tegen een golfbal. Lijdt u onder de crisis Nee, maar de crisis raakt ons wel allemaal, zowel zakelijk als privé. We zitten in een tijd van overcapa citeit, die ons noopt tot nadenken. We moeten niet alleen maar lijd zaam toezien hoe het huishoudboek je op orde kan wor den gebracht, maar ook .denken in ter men van nieuwe kansen. De huidige economische situatie dwingt je om op een andere manier te den ken, op zich best een positieve ontwikke ling. Hoe moeilijk is ondernemen in deze tijd? Je moet niet weglopen voor moeilijke besluiten en tegelijkertijd oog heb ben voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Bent u optimistisch om uit de crisis te geraken? Ja, maar de vraag is wanneer. Voorlopig houdt de crisis nog wel even aan. Het pakket van maatregelen in het Lente Akkoord treft ons allemaal. Wanneer komen we uit deze crisis? Voorlopig niet. Hoe bevalt deze stoel? Prima. Letterlijk zit ik weinig op mijn stoel omdat ik veel onderweg ben naar de zes locaties en daarnaast veel ge sprekken voer met grote relaties zoals ge meenten, industrieën en andere partijen met wie we samenwer ken zoals werkgevers verenigingen en Veilig Verkeer Nederland. Met gemeenten waar we de huishoudelijke af valstromen inzamelen, bespreken we bijvoor beeld hoe we de dienst verlening verder kunnen optimaliseren. De stoel op de foto bete kent veel voor me omdat ik vaak op de werkvloer ben. Als je wilt weten, hoe de organisatie reilt en zeilt is het ongelooflijk belang rijk datje dicht bij de werk nemers staat. Daar merk je hoe de organisatie daadwer kelijk functioneert. Zowel de contacten met de klanten als met de werknemers die de dienstverlening naar hen ver richten, zijn heel belangrijk. Het is heel simpel: als de werk nemers happy zijn, heeft dat ook een positieve uitstraling naar de kwaliteit van de dienst verlening. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten Ik heb een achtergrond in bedrijfs kunde en strategisch marketing. In ben werkzaam bij SITA sinds 1993. Vanaf 2004 ben ik actief als regiodirecteur, in eerste instantie in de regio Rijnmond en sinds 2006 in Zuid-Nederland. Zo'n veelzijdige functie kun je alleen uit oefenen met een goede manage mentassistent. Die heb ik in de per soon van Diana van der Slot. Welke stoel heeft u het meest gevormd? De periode dat ik verantwoorde lijk was voor de Corporate Ac counts afdeling. Dat was de eerste afdeling waar ik volledige eindver antwoordelijkheid droeg. Als je 25 man aan moet sturen is dat toch wezenlijk anders dan datje als me dewerker onderdeel uitmaakt van een team. Wat betekent het bedrijf voor u Het bedrijf heeft mij heel veel kan sen gegeven en die heb ik ook ge nomen; goed voor mijn persoonlij ke ontwikkeling dus. Ik ben bijna twintig jaar actief bij SITA en in feite één geworden met het be drijf. Ik vind het mooi om werk zaam te zijn op het gebied van duurzaam afvalbeheer. Je hebt bij voorbeeld veel te maken met dyna miek in wetgeving. Hoe speel je in op alle veranderingen in de markt Afval is geen afval meer,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 89