Zakelijk trefpunt in Mariahoeve Arbeid logistieke opleidingen De grillige conjunctuurbewegin- gen vragen veel van de onderne mer en zijn mensen. Logistieke processen veranderen en dagen de ondernemer en zijn medewer kers telkens weer uit om de gren zen te verleggen. De factor ar beid is een onderscheidende en bepalende factor voor de conti nuïteit van de onderneming. Hoe speel je hier als ondernemer op in Via een groot zakelijk trefpunt in Nieuwdorp wordt getracht na der inzicht te verschaffen in deze materie. Tekst: Henk van de Voorde TERNEUZEN - Logistiek Oplei dingscentrum Zeeland, Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland. Zeeland Seaports en Zeeland Port Promotion Council organiseren op donderdag 20 september van 16.00 tot 19.00 uur in de fraai verbouwde Mariahoeve een grote netwerkbijeen komst met als thema Logistieke ar beidsmarkt in de toekomst. Tijdens deze netwerkbijeenkomst wordt waardevolle informatie uit de praktijk verschaft, meer inzicht op trends en ontwikkelingen op de logis tieke arbeidsmarkt gegeven en wordt men in de gelegenheid gesteld om er varingen uit te wisselen met andere bedrijven. Na het welkomstwoord van Hans van der Hart (algemeen directeur Zee land Seaports) verzorgt Bart Banning van ABN AMRO een lezing over trends en ontwikkelingen op de logis tieke arbeidsmarkt. Vervolgens ko men William van Passel van Outo- kumpu en Ronald Wielemaker van Transport en Containerbedrijf Wiele maker aan het woord over HR en ar beidsmarktbeleid in de prakrijk. Henk de Haas (voorzitter Zeeland Port Promotion Council) zal als mo derator optreden. Aansluitend is er een netwerkborrel. Ondanks de economisch zware tijd heeft de logistieke sector in Zeeland de komende jaren veel potentie. Gun stige factoren zijn onder andere de strategische ligging, de beschikbare ruimte en het goede arbeidsethos. Bo vendien worden er allerlei verbeterin gen in de infrastructuur gerealiseerd zoals de tunnel bij Sluiskil en de ver breding van de Tractaatweg. Het ver zilveren van die potentie is echter geen vanzelfsprekendheid. De logistie ke sector staat sterk onder druk. De marges worden steeds kleiner, de brandstofkosten blijven maar stijgen en de economische omstandigheden blijven grillig. In een dergelijke turbu lente markt is het belangrijk dat bedrij ven verder professionaliseren en na denken over hun onderscheidend ver mogen. Kennisontwikkeling is daar bij cruciaal. Vergrijzing Door vergrijzing en wegtrekkende jongeren dreigt er in Zeeland een te krappe arbeidsmarkt te ontstaan. Niet alleen in de techniek, maar ook in de logistiek. Bovengenoemde partijen hebben de krachten gebundeld om ook in de toekomst gewaarborgd te blijven van op de vraag van de arbeids markt afgestemde logistieke medewer kers. Doelstelling van het LOC, dat in oktober 2011 officieel werd geo pend, is om uit te groeien tot dé kata lysator tussen onderwijs, opleidingen en bedrijfsleven. Structuur aanbren gen in het woud van logistieke oplei dingen is van levensbelang voor eco nomie en werkgelegenheid in Zee land. Het economisch belang van de logistiek voor Zeeland is groot. In to taal zijn in onze provincie 1.500 be drijven direct actiefin de logistiek, goed voor 9.000 arbeidsplaatsen. Door de sterke verwevenheid met de industrie, reikt de spin-off van de lo gistiek nog veel verder. Onderzoek vanuit de bancaire sector heeft uitge wezen dat ruim veertig procent van de economie in Zeeuws-Vlaanderen betrekking heeft op de industrie. Hier lift de logistiek sterk op mee. Stabiliteit Met het nieuwe Logistiek Opleidings centrum is er stabiliteit aangebracht in het doolhof van theorie en praktijk in de logistiek in Zeeland. Via het LOC worden cursussen ook naar een hoger plan getild. Met name de havenbedrij ven hebben er baat bij dat goede (lo gistieke) opleidingen in de directe om geving worden aangeboden. Met de ongeveer 250 bedrijven in de Zeeuw se havens zijn ruim 15.000 directe ba nen gemoeid, met een samenloop van logistiek en techniek. ,,De op- en overslag in de Zeeuwse havens zal in de komende jaren steeds verder toenemen. Daar hebben we in alle lagen goed gekwalificeerde men sen voor nodig. Zeker onder de huidi ge economische omstandigheden is het belangrijk om over onderschei dend vermogen te beschikken. Vele bedrijven in Vlissingen en Terneuzen zijn gebaat bij initiatieven om onder wijs en werkvloer goed op elkaar te la ten aansluiten. Het LOC speelt daar prima op in", aldus Wouter Vos van Zeeland Seaports. Economische motor Pepijn Nuijten, secretaris van ZPPC en financieel directeur van Multras hip Towage Salvage, wijst op het feit dat de havens de economische motor van Zeeland zijn. „De havens zijn van onschatbare bete kenis voor de economie en werkgele genheid in onze provincie. Er zijn in de havens van Temeuzen en Vlissin gen naast technische ook vele interes sante logistieke banen. Deze banen moeten ook in de toekomst op ade quate wijze worden ingevuld. Er is nu al krapte op de arbeidsmarkt in de sector havengerelateerde logistiek. Het Logistiek Opleidings Centrum draagt met haar professionele opleidin gen bij aan het opvullen van deze krapte", aldus Pepijn Nuijten Vestigingsfactor „Met het Logistiek Opleidings Cen trum wordt de versnippering tegenge gaan van allerlei soorten bedrijfsoplei dingen over heel Zeeland. Het LOC zorgt voor een krachtenbundeling tus sen onderwijs en bedrijfsleven. Het juiste kennisniveau geldt niet alleen voor scholieren (de toekomstige werk nemers), maar uiteraard ook voor de huidige werknemers in het kader van om- en bijscholing. Kennis zorgt er met name voor dat processen efficiën ter verlopen, personeel gemotiveerd blijft en kosten worden gereduceerd. Goede logistieke medewerkers en - voorzieningen zijn ook een belangrij ke vestigingsfactor voor eventuele nieuwe bedrijvigheid", aldus Paul Geertman van de KvK. Ontwerp Bouwvoorbereiding Bouwcoördinatfe (0113) 57 17 58 Logistiek blijft een van de belangrijkste inkomsten van de Zeeuwse economie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 88