Zakelijk
trefpunt in
Mariahoeve
Arbeid logistieke opleidingen
De grillige conjunctuurbewegin-
gen vragen veel van de onderne
mer en zijn mensen. Logistieke
processen veranderen en dagen
de ondernemer en zijn medewer
kers telkens weer uit om de gren
zen te verleggen. De factor ar
beid is een onderscheidende en
bepalende factor voor de conti
nuïteit van de onderneming. Hoe
speel je hier als ondernemer op in
Via een groot zakelijk trefpunt
in Nieuwdorp wordt getracht na
der inzicht te verschaffen in deze
materie.
Tekst: Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Logistiek Oplei
dingscentrum Zeeland, Kamer van
Koophandel Zuidwest-Nederland.
Zeeland Seaports en Zeeland Port
Promotion Council organiseren op
donderdag 20 september van 16.00
tot 19.00 uur in de fraai verbouwde
Mariahoeve een grote netwerkbijeen
komst met als thema Logistieke ar
beidsmarkt in de toekomst.
Tijdens deze netwerkbijeenkomst
wordt waardevolle informatie uit de
praktijk verschaft, meer inzicht op
trends en ontwikkelingen op de logis
tieke arbeidsmarkt gegeven en wordt
men in de gelegenheid gesteld om er
varingen uit te wisselen met andere
bedrijven.
Na het welkomstwoord van Hans
van der Hart (algemeen directeur Zee
land Seaports) verzorgt Bart Banning
van ABN AMRO een lezing over
trends en ontwikkelingen op de logis
tieke arbeidsmarkt. Vervolgens ko
men William van Passel van Outo-
kumpu en Ronald Wielemaker van
Transport en Containerbedrijf Wiele
maker aan het woord over HR en ar
beidsmarktbeleid in de prakrijk.
Henk de Haas (voorzitter Zeeland
Port Promotion Council) zal als mo
derator optreden. Aansluitend is er
een netwerkborrel.
Ondanks de economisch zware tijd
heeft de logistieke sector in Zeeland
de komende jaren veel potentie. Gun
stige factoren zijn onder andere de
strategische ligging, de beschikbare
ruimte en het goede arbeidsethos. Bo
vendien worden er allerlei verbeterin
gen in de infrastructuur gerealiseerd
zoals de tunnel bij Sluiskil en de ver
breding van de Tractaatweg. Het ver
zilveren van die potentie is echter
geen vanzelfsprekendheid. De logistie
ke sector staat sterk onder druk. De
marges worden steeds kleiner, de
brandstofkosten blijven maar stijgen
en de economische omstandigheden
blijven grillig. In een dergelijke turbu
lente markt is het belangrijk dat bedrij
ven verder professionaliseren en na
denken over hun onderscheidend ver
mogen. Kennisontwikkeling is daar
bij cruciaal.
Vergrijzing
Door vergrijzing en wegtrekkende
jongeren dreigt er in Zeeland een te
krappe arbeidsmarkt te ontstaan. Niet
alleen in de techniek, maar ook in de
logistiek. Bovengenoemde partijen
hebben de krachten gebundeld om
ook in de toekomst gewaarborgd te
blijven van op de vraag van de arbeids
markt afgestemde logistieke medewer
kers. Doelstelling van het LOC, dat
in oktober 2011 officieel werd geo
pend, is om uit te groeien tot dé kata
lysator tussen onderwijs, opleidingen
en bedrijfsleven. Structuur aanbren
gen in het woud van logistieke oplei
dingen is van levensbelang voor eco
nomie en werkgelegenheid in Zee
land. Het economisch belang van de
logistiek voor Zeeland is groot. In to
taal zijn in onze provincie 1.500 be
drijven direct actiefin de logistiek,
goed voor 9.000 arbeidsplaatsen.
Door de sterke verwevenheid met de
industrie, reikt de spin-off van de lo
gistiek nog veel verder. Onderzoek
vanuit de bancaire sector heeft uitge
wezen dat ruim veertig procent van
de economie in Zeeuws-Vlaanderen
betrekking heeft op de industrie. Hier
lift de logistiek sterk op mee.
Stabiliteit
Met het nieuwe Logistiek Opleidings
centrum is er stabiliteit aangebracht in
het doolhof van theorie en praktijk in
de logistiek in Zeeland. Via het LOC
worden cursussen ook naar een hoger
plan getild. Met name de havenbedrij
ven hebben er baat bij dat goede (lo
gistieke) opleidingen in de directe om
geving worden aangeboden. Met de
ongeveer 250 bedrijven in de Zeeuw
se havens zijn ruim 15.000 directe ba
nen gemoeid, met een samenloop
van logistiek en techniek.
,,De op- en overslag in de Zeeuwse
havens zal in de komende jaren steeds
verder toenemen. Daar hebben we in
alle lagen goed gekwalificeerde men
sen voor nodig. Zeker onder de huidi
ge economische omstandigheden is
het belangrijk om over onderschei
dend vermogen te beschikken. Vele
bedrijven in Vlissingen en Terneuzen
zijn gebaat bij initiatieven om onder
wijs en werkvloer goed op elkaar te la
ten aansluiten. Het LOC speelt daar
prima op in", aldus Wouter Vos van
Zeeland Seaports.
Economische motor
Pepijn Nuijten, secretaris van ZPPC
en financieel directeur van Multras
hip Towage Salvage, wijst op het
feit dat de havens de economische
motor van Zeeland zijn.
„De havens zijn van onschatbare bete
kenis voor de economie en werkgele
genheid in onze provincie. Er zijn in
de havens van Temeuzen en Vlissin
gen naast technische ook vele interes
sante logistieke banen. Deze banen
moeten ook in de toekomst op ade
quate wijze worden ingevuld. Er is
nu al krapte op de arbeidsmarkt in de
sector havengerelateerde logistiek.
Het Logistiek Opleidings Centrum
draagt met haar professionele opleidin
gen bij aan het opvullen van deze
krapte", aldus Pepijn Nuijten
Vestigingsfactor
„Met het Logistiek Opleidings Cen
trum wordt de versnippering tegenge
gaan van allerlei soorten bedrijfsoplei
dingen over heel Zeeland. Het LOC
zorgt voor een krachtenbundeling tus
sen onderwijs en bedrijfsleven. Het
juiste kennisniveau geldt niet alleen
voor scholieren (de toekomstige werk
nemers), maar uiteraard ook voor de
huidige werknemers in het kader van
om- en bijscholing. Kennis zorgt er
met name voor dat processen efficiën
ter verlopen, personeel gemotiveerd
blijft en kosten worden gereduceerd.
Goede logistieke medewerkers en -
voorzieningen zijn ook een belangrij
ke vestigingsfactor voor eventuele
nieuwe bedrijvigheid", aldus Paul
Geertman van de KvK.
Ontwerp
Bouwvoorbereiding
Bouwcoördinatfe
(0113) 57 17 58
Logistiek blijft een van de belangrijkste inkomsten van de Zeeuwse economie.