Positie logistiek verslechtert
Baromeie Kamer van Koophandel
25 augustus 2012 deOndernemer
Bijna een kwart van
de logistieke bedrij-
ven in de regio geeft
aan dat de concurren
tie binnen Europa is
verslechterd.
De overslag bij havens in toegenomen. Moerdijk doet het goed (plus 7 procent).
Chris Rutten
KvK Zuidwest-Nederland
De concurrentiepositie van logis
tieke bedrijven in Zuidwest-Ne
derland staat flink onder druk.
Zo spreekt een kwart van de logis
tieke ondernemers over een slech
tere positie ten opzichte van colle
ga's over de grens. Vooral het
wegvervoer heeft veel last van
goedkopere buitenlandse trans
portbedrijven.
Ondernemers zijn iets positiever over
het aantal orders en hun omzet maar
dat wordt ingehaald door de stijgende
kosten. Dit blijkt uit de nieuwste Lo
gistieke Monitor van de Kamer
van Koophandel Zuidwest-Neder
land.
Twee maanden geleden is West-Bra
bant uitgeroepen tot logistieke hot
spot nummer één van Nederland.
Een duidelijke erkenning voor de ster
ke positie die de regio inneemt op
het gebied van logistiek. Ondanks de
ze goede uitgangspositie hebben logis
tieke bedrijven het op dit moment
erg lastig. De concurrentie is groot,
de marges zijn klein en de conjunc
tuur zit tegen. Het gevolg is dat veel
logistieke bedrijven aan het eind van
de maand minder overhouden.
Bijna 30 procent van de logistieke on
dernemers stelt dat hun winst is ge
daald in de eerste maanden van
dit jaar. Steeds meer bedrijven gooien
de handdoek in de ring. Zo stopten
in het laatste kwartaal van vorig
jaar nog 60 ondernemers met hun be
drijf, in het eerste kwartaal van dit
jaar gooiden 74 ondernemers in de
logistiek hun poorten dicht.
Zorgen over
concu rrentiepositie
Bijna één op de vier logistieke bedrij
ven in Zuidwest-Nederland geeft aan
dat de concurrentiepositie binnen
Europa is verslechterd. Een kleine 10
procent spreekt van een verbetering.
Ook binnen Nederland en
buiten de EU staat de concurrentiepo
sitie onder druk. Vooral het wegver
voer ondervindt veel hinder van
concurrentie van buitenlandse trans
portbedrijven die tegen duidelijk lage
re tarieven rijden (bijvoorbeeld Po
len).
Minder banen
Bij logistieke bedrijven in Zuid
west-Nederland worden minder ba-
nen geteld. In het tweede kwartaal
verwacht ruim één op de vijf onderne
mers een daling van het aantal mede
werkers, slechts 7 procent spreekt van
een toename. In het eerste kwartaal
waren deze cijfers nog ongunstiger.
Opvallend is dat er landelijk zowel
meer bedrijven zijn die van groei spre
ken (15 procent) als van krimp (25
procent). De.beperkte vraag naar ar
beid vertaalt zich ook naar een be
perkt aantal openstaande vacatures.
Havens
De haven van Moerdijk heeft in het
eerste kwartaal 1.728.00 ton goede
ren overgeslagen, een stijging van
7 procent ten opzichte van het eerste
kwartaal in 2011. Zeeland Seaports
heeft in dezelfde periode de overslag
met 5 procent zien dalen tot
8.263.000 ton. De daling in Zeeland
was het grootst bij de landbouwpro
ducten (-26 procent) en aardolie (-15
procent). Ter vergelijking, de over
slag in de Rotterdamse haven steeg
met 3 procent.
Invoering flex-BV
Transporteurs in België doen het beter dan de onze, stelt de Kamer van Koophandel
mr. E.C. Mi entjes (Erik)
Advocaat
Haans Advocaten Bergen op Zoom
Op 12 juni 2012 is de "Wet vereenvoudiging en flexibilisering berecht" door de Eerste
Kamer aangenomen. Deze wet zal in werking treden op 1 oktober 2012. Met het invoe
ren van de wet wordt een groot aantal bepalingen uit boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
gewijzigd.
Een belangrijke wijziging, is dat de inbreng van een minimumkapitaal van €18.000,- bij
oprichting van een BV wordt afgeschaft. Vanaf 1 oktober 2012 is ook geen accountants
verklaring meer vereist bij inbreng anders dan in geld. Daarvan is bijvoorbeeld sprake in
het geval de activa van een bestaande eenmanszaak in een BV worden ingebracht.
Beide eisen waren bedoeld ter bescherming van schuldeisers. Die bescherming wordt
onder het nieuwe BV-recht anders geregeld. De bestuurder van de BV moet onder het
nieuwe recht toetsen of de vennootschap na een (winst-)uitkering aan de aandeelhou
ders kan blijven voldoen aan haar opeisbare schulden. Doet de bestuurder dat niet, dan
is hij jegens de schuldeisers hoofdelijk aansprakelijk voor het tekort dat door die uitkering
is ontstaan.
Voorts krijgt de oprichter van de BV onder het nieuwe recht meer mogelijkheden om zijn
BV en de statuten daarvan naar eigen inzicht in te richten. Zo wordt het mogelijk om
buiten de algemene vergadering van aandeelhouders om besluiten te nemen. Het wordt
ook mogelijk om stemrechtloze of winstrechtloze aandelen üit te geven.
De gedachte achter de invoering het nieuwe BV-recht is het ondernemerschap te bevor
deren door het oprichten van een BV eenvoudiger te maken.
Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat er eerder sprake kan zijn van
bestuurdersaansprakelijkheid doordat er flexibelere mogelijkheden zijn om een besloten
vennootschap op te richten zonder
inbreng van een minimum kapitaal
-1 en er minder stringente regels zijn
voor de uitkering van dividend.
-Het verdient dan ook aanbeveling
H A A IN dat een ondernemer zich juridisch
advocaten laat voorlichten bij het oprichten van
BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL een bKloten vennootschap en de
www.haansadvocaten.nl consequenties van een en ander.