Positie logistiek verslechtert Baromeie Kamer van Koophandel 25 augustus 2012 deOndernemer Bijna een kwart van de logistieke bedrij- ven in de regio geeft aan dat de concurren tie binnen Europa is verslechterd. De overslag bij havens in toegenomen. Moerdijk doet het goed (plus 7 procent). Chris Rutten KvK Zuidwest-Nederland De concurrentiepositie van logis tieke bedrijven in Zuidwest-Ne derland staat flink onder druk. Zo spreekt een kwart van de logis tieke ondernemers over een slech tere positie ten opzichte van colle ga's over de grens. Vooral het wegvervoer heeft veel last van goedkopere buitenlandse trans portbedrijven. Ondernemers zijn iets positiever over het aantal orders en hun omzet maar dat wordt ingehaald door de stijgende kosten. Dit blijkt uit de nieuwste Lo gistieke Monitor van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Neder land. Twee maanden geleden is West-Bra bant uitgeroepen tot logistieke hot spot nummer één van Nederland. Een duidelijke erkenning voor de ster ke positie die de regio inneemt op het gebied van logistiek. Ondanks de ze goede uitgangspositie hebben logis tieke bedrijven het op dit moment erg lastig. De concurrentie is groot, de marges zijn klein en de conjunc tuur zit tegen. Het gevolg is dat veel logistieke bedrijven aan het eind van de maand minder overhouden. Bijna 30 procent van de logistieke on dernemers stelt dat hun winst is ge daald in de eerste maanden van dit jaar. Steeds meer bedrijven gooien de handdoek in de ring. Zo stopten in het laatste kwartaal van vorig jaar nog 60 ondernemers met hun be drijf, in het eerste kwartaal van dit jaar gooiden 74 ondernemers in de logistiek hun poorten dicht. Zorgen over concu rrentiepositie Bijna één op de vier logistieke bedrij ven in Zuidwest-Nederland geeft aan dat de concurrentiepositie binnen Europa is verslechterd. Een kleine 10 procent spreekt van een verbetering. Ook binnen Nederland en buiten de EU staat de concurrentiepo sitie onder druk. Vooral het wegver voer ondervindt veel hinder van concurrentie van buitenlandse trans portbedrijven die tegen duidelijk lage re tarieven rijden (bijvoorbeeld Po len). Minder banen Bij logistieke bedrijven in Zuid west-Nederland worden minder ba- nen geteld. In het tweede kwartaal verwacht ruim één op de vijf onderne mers een daling van het aantal mede werkers, slechts 7 procent spreekt van een toename. In het eerste kwartaal waren deze cijfers nog ongunstiger. Opvallend is dat er landelijk zowel meer bedrijven zijn die van groei spre ken (15 procent) als van krimp (25 procent). De.beperkte vraag naar ar beid vertaalt zich ook naar een be perkt aantal openstaande vacatures. Havens De haven van Moerdijk heeft in het eerste kwartaal 1.728.00 ton goede ren overgeslagen, een stijging van 7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2011. Zeeland Seaports heeft in dezelfde periode de overslag met 5 procent zien dalen tot 8.263.000 ton. De daling in Zeeland was het grootst bij de landbouwpro ducten (-26 procent) en aardolie (-15 procent). Ter vergelijking, de over slag in de Rotterdamse haven steeg met 3 procent. Invoering flex-BV Transporteurs in België doen het beter dan de onze, stelt de Kamer van Koophandel mr. E.C. Mi entjes (Erik) Advocaat Haans Advocaten Bergen op Zoom Op 12 juni 2012 is de "Wet vereenvoudiging en flexibilisering berecht" door de Eerste Kamer aangenomen. Deze wet zal in werking treden op 1 oktober 2012. Met het invoe ren van de wet wordt een groot aantal bepalingen uit boek 2 van het Burgerlijk Wetboek gewijzigd. Een belangrijke wijziging, is dat de inbreng van een minimumkapitaal van €18.000,- bij oprichting van een BV wordt afgeschaft. Vanaf 1 oktober 2012 is ook geen accountants verklaring meer vereist bij inbreng anders dan in geld. Daarvan is bijvoorbeeld sprake in het geval de activa van een bestaande eenmanszaak in een BV worden ingebracht. Beide eisen waren bedoeld ter bescherming van schuldeisers. Die bescherming wordt onder het nieuwe BV-recht anders geregeld. De bestuurder van de BV moet onder het nieuwe recht toetsen of de vennootschap na een (winst-)uitkering aan de aandeelhou ders kan blijven voldoen aan haar opeisbare schulden. Doet de bestuurder dat niet, dan is hij jegens de schuldeisers hoofdelijk aansprakelijk voor het tekort dat door die uitkering is ontstaan. Voorts krijgt de oprichter van de BV onder het nieuwe recht meer mogelijkheden om zijn BV en de statuten daarvan naar eigen inzicht in te richten. Zo wordt het mogelijk om buiten de algemene vergadering van aandeelhouders om besluiten te nemen. Het wordt ook mogelijk om stemrechtloze of winstrechtloze aandelen üit te geven. De gedachte achter de invoering het nieuwe BV-recht is het ondernemerschap te bevor deren door het oprichten van een BV eenvoudiger te maken. Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat er eerder sprake kan zijn van bestuurdersaansprakelijkheid doordat er flexibelere mogelijkheden zijn om een besloten vennootschap op te richten zonder inbreng van een minimum kapitaal -1 en er minder stringente regels zijn voor de uitkering van dividend. -Het verdient dan ook aanbeveling H A A IN dat een ondernemer zich juridisch advocaten laat voorlichten bij het oprichten van BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL een bKloten vennootschap en de www.haansadvocaten.nl consequenties van een en ander.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 87