Ondernemers helpen ondernemers Delta neemt Congresbureau Zeeland over QBdeOndernemer 25 augustus 2012 KLANKBORD hulp voor ondernemers George Lernout (rechts) is regiovoorzitter Zeeland en Fons IJsebaert, een van de negen adviseurs. Foto: Mark Neelemans Ondernemers voor ondernemers, is de essentie van Ondernemers- klankbord. In Zeeland zijn negen vrijwilligers actief als adviseur. Oud-ondernemers vooral. Ze kennen het klappen van de zweep, hebben in hun actieve carrière doorgaans stormen doorstaan en stellen hun kennis en ervaring nu belangeloos ter beschikking aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De vraag stijgt. TERNEUZEN - Om maar meteen mee de deur in huis te vallen: in de provincie Zeeland is de 'hulpvraag' aan Ondernemersklankbord dit jaar toegenomen met ruwweg dertig pro cent. Niet niks dus. Zou dat te maken kunnen hebben met de economische dip. is de vraag. Ondememersklank- bord als barometer voor de conjunc tuur? Mmmm, reageert George Lern out. Het klinkt afhoudend. De regio voorzitter Zeeland van Ondernemers- klankbord (OKB) vindt de vergelij king eerlijk gezegd nogal gezocht. Het is, schetst hij, toch meer een mo mentopname. Neem 2011relatief rustig jaar. Toen was er toch ook spra ke van recessie? Bovendien zijn er ver schillen per branche. Dan piekt de ene, dan weer de andere, zonder aan wijsbare reden eigenlijk. Vorigjaar was er ineens veel aanloop vanuit de horeca; nu valt het aantal loonbedrij ven op, maar ook ondernemers uit de technische sector en de meubel branche zitten in portefeuille. Het kan verkeren, wil hij maar zeg gen. Waar de groei 'm dan wel inzit? Lernout formuleert voorzichtig. "OKB is als gesprekspartner breed ge accepteerd. In Zeeland werken we met diverse gremia prima samen. Ka mer van Koophandel, gemeenten, noem maar op. De trend is dat ban ken cliënten voor ondersteuning en advies naar ons doorsturen. Ik schat dat een kwart van de aanmeldingen via de banken tot ons komt. We heb ben eveneens goede ervaringen met de belastingdienst. De fiscus heeft ze ker begrip voor problemen waarmee ondernemers te kampen hebben. Ook ondernemers zelf weten ons makkelijker te vinden. Dat is soms een grote stap hoor, wantje moet dan toch met de billen bloot. Ondernemers helpen ondernemers, sa mengevat de kem van Ondernemers- klankbord. Ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf die met een bui tenstaander over hun bedrijfsvoering willen sparren -van éénpitter tot on derneming met enkele tientallen werknemers. Natuurlijk is er altijd een aanleiding om de hulp van OKB in te roepen. In zowat de helft van de gevallen speelt een financiële kwestie. "Veel ondernemers hebben een hekel aan cijfers.", weet Lernout uit erva ring. "Dus kijken we als eerste hoe een onderneming er financieel voor staat." Kansen vergroten Het klankbord is er vooral om de (overlevings)kansen van een bedrijf te vergroten. Dat kunnen starters, bedrijfsbeëindigers en -overnemers zijn, of ondernemingen die in zwaar weer verkeren. Aan de basis staan doorgaans oud-ondernemers, maar ook voormalige bankdirecteuren en accountants. Mensen die een carrière achter de rug hebben en van de hoed en de rand weten. Adviseur, staat er nu op hun visitekaartje. "Een hele lading aan ervaring, veel ge zien, veel meegemaakt. En dan wil je die kennis graag delen en zinvol inzet ten", legt Fons IJsebaert uit. Als oud-directeur van voedingsproducent Cargill in Sas van Gent is hij inmid dels vier jaar actief voor OKB Zee land. Dat geeft veel voldoening, zegt hij. "Je moet wel beschikken over het analytische vermogen om snel inzicht te krijgen in een bedrijf en de bedrijfs processen. Wat is er in deze onderne ming werkelijk aan de hand? Hoe staat het bedrijf er financieel voor? Wat zijn de groeikansen? Wat is de verdiencapaciteit?" Maatschappelijke betrokkenheid heet dat. Dat geldt ook voor George Lern out, tot 2006 directeur van Rabo bank St.Jansteen. Als bankier heeft hij bij tal van bedrijven spreekwoordelijk in.de keuken kunnen kijken; zijn ken nis benut hij nu ten behoeve van het Zeeuwse MKB, als onderdeel van het landelijk netwerk (binnen OKB zijn driehonderd adviseurs aan de slag in 22 regio's). De kosten zijn te verwaar lozen. De ondernemer die bij het OKB aanklopt, betaalt 100 euro per halfjaar. In de Zeeuwse situatie on derhoudt elke adviseur contact met gemiddeld acht tot tien ondernemers. Soms volstaat een enkel gesprek, soms ook ontstaat een langdurige rela tie. Onafhankelijk De onafhankelijke status is de kracht van Ondememersklankbord. "Wij zijn de bank of de accountant niet. Wij zijn er voor het bedrijf. We leg gen niks op. We adviseren en het is aan de ondernemer om daar iets mee te doen. Of niet, natuurlijk.", zegt Lernout. Waarmee hij ook zeggen wil: klankbord-adviseurs spreken de taal van de ondernemer, kennen hun zaakjes, zijn beducht op valkuilen en kennen de weg naar (overheidsinstan ties. "Veel ondernemers denken: mij kan niks gebeuren. Maar een ongeluk je zit soms in een klein hoekje. Als je dan vraagt: als jou iets overkomt hoe is dat dan geregeld in je bedrijf, blij ven ze het antwoord schuldig." Misschien belangrijker nog is een nuchtere kijk op de zaak, ontdaan van alle emotie. IJsebaert: "Wij hou den de ondernemer feitelijk een spie gel voor. Dat doe ik al jaren zo, zeg gen ze dan. Door het klankbord ga je als ondernemer soms heel anders te gen je eigen bedrijf aankijken. Dat het ook anders kan. We schuwen niet om heel kritisch te zijn. Iemand moet het toch vertellen. Dan kan best be dreigend zijn. Soms komt de bood schap hard aan. Dan is het advies: jon gen, met deze handel valt niks te ver kopen. Stop er mee, dan ben je veej beter af. Maar veel vaker gaat het wel goed. De ondernemer met succes heeft altijd een plan. Hoe nuttig, hoe zinvol ben je bezig, daar gaat het om. Wij kijken vooral naar de toekomst. Structuur, meerjarenplanning, risico profiel, leren geld verdienen... Een goed ondernemingsplan is nood zaak." Ruim zeventig procent van de onder nemers heeft baat bij OKB, blijkt uit onderzoek. Het gaat dan met name om verbetering van de bedrijfsvoe ring of het voorkomen van een drei gend faillissement. Lemout legt een OKB-brochure op tafel. 'Uw bedrijf is het waard', staat er. "Over onderne men wordt vaak te licht gedacht. On dernemers zijn harde werkers. Maar soms is hard werken alleen niet vol doende. Dan is er even een duwtje in de juiste richting nodig." ZeeYou, Congresbureau Zeeland is definitief worden overgenomen door Promotie Zeeland Delta (PZD), een samenwerkingsverband tussen de Zeeuwse VW's. GOES - Met deze stap zal het voor bestaan van het op 9 maart 2009 opge richte bureau verzekerd zijn. Vooraf gaand en na de officiële oprichtingsda tum is er veel werk verzet om het za kelijke toerisme in Zeeland te stimule ren. Vele workshops, studie- en pers reizen, diverse publicaties, advertentie campagnes, beursdeelnames en net werkbijeenkomsten hebben plaatsge vonden. Zelfs toonden statistieken aan dat sinds de oprichting van ZeeYou het zakelijk toerisme in Zee land is toegenomen met maar liefst 31,5 procent. Door de recessie bleven echter aanvragen, om door ZeeYou congressen te organiseren, achter. Bo-. vendien kwam de afbouwsubsidie van de provincie in 2010 ten einde. Hierdoor kwam ZeeYou in een neer gaande spiraal terecht. Dit leidde weer tot ontevredenheid bij de aangesloten leden, omdat activi teiten afnamen en omdat er onvol doende handel binnen kwam. Uit efficiency overwegingen is ge zocht naar een mogelijke oplossing om het voortbestaan van het Zeeuw se Congresbureau te waarborgen. De ze is uiteindelijk gevonden in de vorm van een overname door Promo tie Zeeland Delta. Patrick Polie, directeur a.i. van Pro motie Zeeland Delta: "Onze organisatie doet reeds aan ge automatiseerde groepsboekingen, kent de meeste Zeeuwse bedrijven en een salesafdeling hebben wij al in huis. Bovendien heeft 70 procent van de leden van ZeeYou de voorkeur er aan gegeven dat de activiteiten door ons zouden worden gecontinueerd", aldus Polie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 86