Nog veel te winnen met sociale media M INFOgraphicZEELflND El deOndernemer 25 augustus 2012 Social media Zeeland online Een inForriiatieve blik op ondernemend Zeeland Nog veel winst te behalen door ondernemend Zeeland met sociale media. Merijn van den Berg van Roosevelt Communicatie uit Vlissingen heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd om het online gedrag van ondernemend Zeeland in kaart te brengen. De meest verrassende resultaten zijn samengevat en in deze infographic vormgegeven. BEDRIJVEN IN ZEELAND - ONLINE COMMUNICATIE Opvallende Feiten Uit het onderzoek kwamen een aantal opmerkelijke resultaten, Het aantal bedrijven in Zeeland met een zakelijke website ligt met 93% ruim 4% boven het Echter, 42% van deze websites zijn verouderd of bevatten verouderde content. {93% van de bedrijven in Zeeland beschikt óver een zakelijke website) Up-to-date oF niet? Bedrijven uit de gemeenten Terneuzén (64%), Goes (61%) en Borsèie (61%) houden hun zakelijke website het beste up-to-date. Oe bedrijven uit de gemeenten Noord-Beveland (48%), Reimerswaai (53%) en Tholen (55%) houden htm zakelijke website minder goed up-to-date. (58% van de_2eeuwse zakelijke BEDRIJVEN IN ZEELAND - SOCIALE MEDIA Wel oF geen social media? 18% van de bedrijven in Zeeland maakt gebruik van social media. Twitter is met"15% het populairste en Facebook komt met 10% op een tweede plaats. Daarna volgen Linkedln 5%, YouTube 3% en Hyves 1%. Nieuwkomer Googiet wordt met 0,5% nog nauwelijks ingezet. Van dé bedrijven die actief zijn op Twitter gebruikt 54% dit medium om de dialoog aan te gaan met haar relaties. Bij Facebook is dit 43%>7qp Hyves 19% en Linkedln slechts 4%. (18% yan,de Zeeuwse bedrijven maaklgebrjji Gebruik sociale media door ondernemend Zeeland ROQ5EVELTEÖMMUNOTIE Wat is belangrijk, in een oohopslag. Is ondernemend Zeeland nu wel of geen voorloper op het gebied van online communicatie en het gebruik van sociale media? Op de ze vraag wilde communicatiead viseur Merijn van den Berg van Roosevelt Communicatie uit Vlis singen een antwoord hebben. Daarom heeft hij een onderzoek uitgevoerd naar het online ge drag van ondernemend Zeeland en dit vervolgens in kaart ge bracht. Dat leidde tot verassende resultaten. Tekst: Loes van der Hoeven VLISSINGEN - "Het onderzoek heb ik onlangs uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van de online com municatie en het gebruik van sociale media door ondernemend Zeeland. Dat heb ik gedaan, omdat ik het idee had dat ondernemers in Zeeland op dit gebied kansen onbenut lieten", licht Merijn van den Berg toe. "Voor het onderzoek heb ik uit de online be- drijfgidsen 1514 willekeurige bedrij ven geselecteerd en hun gebruik van online communicatie en sociale me dia onderzocht. Per gemeente heb ik de resultaten uitgewerkt en uiteinde lijk samengevoegd tot een overzicht van heel Zeeland. Van alle bedrijven heb ik onderzocht of zij over een zakelijke website be schikken en in het positieve geval, heb ik deze beoordeeld op onder meer actualiteit en de aanwezigheid van een nieuwsbriefmodule. Daarnaast heb ik gekeken of en welke sociale media het bedrijf inzet en op welke manier zij dat doen. Gaan zij de dialoog aan met hun connecties of is er sprake van eenrichtingsverkeer?" Onderzoeksresultaten Het onderzoek leverde diverse opmer kelijke resultaten op. Het aantal be drijven in Zeeland met een zakelijke website ligt met 93 procent ruim 4 procent boven het landelijke gemid delde van 88 procent. Echter, 42 pro cent van deze websites is verouderd of bevat verouderde content. Het in ternationaal meest gebruikte interac tieve marketinginstrument, e-mail- marketing, wordt door slechts één op de tien Zeeuwse bedrijven ingezet. Het meest opmerkelijke percentage is terug te vinden bij het sociale media gebruik. Slechts 18procent van de Zeeuwse bedrijven maakt gebruik van sociale media. Dit ligt ver onder het landelijk gemiddelde van 65 pro cent. Twitter steekt in Zeeland met een gebruik van 15 procent met kop en schouders boven de andere sociale media uit. Facebook volgt met 10 pro cent en daarna komen respectievelijk Linkedln, YouTube, Hyves en Google+. Opvallend is dat Hyves, dat begin 2011 nog het grootste sociale mediakanaal was, nauwelijks gebruikt wordt door ondernemend Zeeland. Ook GoogleH- scoort laag, terwijl dit medium in 2011 een stormachtige op komst heeft gehad. De gemeente Schouwen-Duiveland is de Zeeuwse koploper met de inzet van sociale media. Met 31 procent la ten zij de gemeente Goes (22 procent ver achter zich. Op het gebied van e-mailmarketing scoort de gemeente Hulst het hoogst. Hier bevat een op de vier zakelijke website een nieuws briefmodule. Op de tweede plaats staat met 18,7 procent de gemeente Schouwen-Duiveland, die in dit on Merijn van den Berg. derzoek gemiddeld gezien als beste naar voren komt. De gemeenten Rei merswaai en Noord-Beveland er het minst goed vanaf. In twaalf van de dertien Zeeuwse gemeenten heeft ruim 90 procent van de bedrijven een zakelijke website, alleen in de ge meente Noord-Beveland ligt dit per centage lager. Dan is 52 procent van Foto: Marijke Folkertsma deze websites ook nog eens verou derd of bevat verouderde content. Be drijven in de gemeente Reimerswaai gebruiken nauwelijks e-mailmarke ting. Slechts één op de vijftig websites beschikt over een nieuwsbriefmodu le. Merkwaardig genoeg vallen de ge meenten Middelburg, Vlissingen en Goes weg in het gemiddelde van de onderzoekscijfers, terwijl Merijn van den Berg had verwacht dat deze stede lijke gebieden juist voorlopers zou den zijn. Conclusie "Op het gebied van online communi catie en sociale media valt nog veel winst te behalen, want uit het onder zoek is gebleken dat Zeeland een ach terstand heeft opgebouwd ten opzich te van de landelijke gemiddelden", concludeert Merijn van den Berg. "Het feit dat veel websites verouderd zijn of verouderde content bevatten, kan van negatieve invloed zijn op (po tentiële) klanten, waardoor zij voor de concurrent zouden kunnen kie E info@rooseveltcommunicatie.nl W www.rooseveltcommunie3tie.nl zen. Met een consument die tegen woordig bijna 24 per uur dag op inter net zit, is dit zeker mogelijk. Naar mijn mening maakt ondernemend Zeeland nog te weinig gebruik van de sociale media. Hierdoor blijven kansen onbenut. Door het inzetten er van kunnen bedrijven juist meer be kendheid opbouwen, nieuwe relaties aangaan en onderhouden. Daarnaast zijn sociale media bij uitstek geschikt voor marketinguitingen en het aan gaan van co-creatie (het samen met klanten en partners ontwikkelen en verbeteren van producten en dien sten). Tevens is het actief aanwezig zijn op sociale media gunstig voor de online vindbaarheid van het bedrijf. Dit onderzoek heb ik in opdracht van mijn werkgever uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van de online communicatie en het gebruik van so ciale media door Zeeuwse bedrijven. Nu de resultaten bekend zijn, doe ik een oproep aan ondernemers in Zee land om online actiever te worden. Belangrijk hierbij is wel dat dit op de juiste manier gebeurt. Die kennis wil ik graag met hen delen!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 104