Compacte bestelwagens Special: Vervoer in een stijlvol jasje Nieuwe motor voor Volkswagen Transporter Compacte besteller met een ster i ndememer AutomofivS Volkswagen Transporter 25 augustus 2012 deOndernemer BI Zeer recent introduceerde Ford, op de be- drijfsautobeurs van Birmingham, een tweede lijn Transit's die aanzienlijk dynamischer is dan de andere leden van de familie. De ver koop start later dit jaar. De auto is de eerste aanzet tot een volledig vernieuwd bedrijfsauto- programma van Ford in het segment van een- tons laadvermogen. De Transit Custom onder scheidt zich van de andere Transit door een in terieur dat veel wegheeft van dat van Ford per sonenwagens. De auto moet vooral meer stijl uitstralen en wordt naast de andere lijn Tran sit's gevoerd. Vooral gebleven is de praktische bruikbaarheid en de grote laad- en volumeca paciteit die elke Transit kenmerken. Door zo wel het exterieur als het interieur op te pim- pen ziet de auto er een heel stuk aantrekkelij ker uit. Het spreekt voor zich dat ook de Custom modellen in veel verschillende varian ten en motoriseringen te koop is. Immers, juist voor bedrijven is een perfect toegesneden vervoermiddel van groot belang voor een ade quate bedrijfsvoering. Ford's staan bovendien bekend om hun robuustheid en lage kosten per kilometer. Dat zal voor de Transit Custom niet anders zijn. De verschillende uitvoeringen van de populai re Volkswagen Transporter (meer dan 400 ver schillende varianten) zijn vanaf heden lever baar met de 140 pk dieselmotor met BlueMo- don Technologie, vierwielaandrijving en DSG-transmissies. Volkswagen breidt zijn bedrijfswagenaanbod met deze techniek steeds verder uit. Na ver sies met 84 en 114 pk, is er dus nu de sterkere variant die een maximumkoppel genereert van 340 Nra. BlueMotion technologie zorgt voor een gunstiger verbruik werkt via een start-stopsysteem, terugwinning van remener- gie, banden met een lage rokveerstand en crui- secontrol. Daarnaast beschikken Volkswagen bedrijfswagens die vanaf heden worden aange schaft met de aanduiding !plus' over een vrij- loopfiincrie. Zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, wordt de motor auto matisch ontkoppeld waardoor het voertuig kan doorrollen en op die manier brandstof be spaart. Het intrappen van het rempedaal deac- tiveert de vrijloopfunctie zodat de remwer- king van de motor aan de vertraging van het voertuig bijdraagt. De meest economische Transporter met de nieuwe 140 pk BlueMotion technologie is ver krijgbaar vanaf25.640 euro exclusief BTW. Mercedes-Benz duikt vanaf oktober met de Citan in het segment van de compacte bestel lers, bedoeld om de uitdagingen van de groot stedelijke logistiek aan te pakken. De auto werd in samenwerking met Renault ontwik keld met de Kangoo als basis. Hij rolt dan ook bij Renault van de band. Vanzelfsprekend heeft Mercedes-Benz wel wat wijzigingen aangebracht. De prijs bijvoor beeld, hoewel op het moment van schrijven nog niet officieel bekend, die ligt - aldus Mer cedes-Benz - tussen die van de Kangoo en de VW Caddy in. Andere wijzigingen door Das Haus behelzen onder meer een bredere spoor breedte en een wat straffer afgesteld onderstel. Uiteraard heeft hij bovendien een ander dash board en voor wie het belangrijk vindt, een enorme ster op zijn neus. De Citan is verkrijgbaar in de lengtes 3.94 m,4.32 m en 4.71 m. Er wordt ook een Crew bus leverbaar die de middelste lengte heeft maar ook nog wel plaats heeft voor wat la ding. Er zijn drie moderne dieselmotoren le verbaar, van 75 tot 110 pk en een benzine- blok met 114 pk. Deze laatste is standaard voorzien van het BlueEfficiency pakket met onder meer start-stopsysteem en accu en gene- ratormanagement. Uiteraard besteden we in deze bijlage aandacht aan de bestelauto. Geen bedrijf dat zonder kan. Denk bij de aanschaf dan ook even aan de zuinigheid van zo'n compacte bestelwagen. Fabrikanten slagen er steeds meer in om door technische aanpassingen de bestelwagen milieuvriendelijker en zuiniger te maken. Natuur Milieu en ANWB publiceren regelmatig een actuele lijst met de zuinigste bestelauto's. In de Top 10 klei ne bestelauto's staan de Fiat Fiorino, Citroen Nemo en Peugeot Bipper op een gedeel de eerste plaats met een C02- emissie van 109g/km. Bij de middelgrote bestelbusjes staat de Volkswagen Transporter op de eerste plaats met een C02- emissie van 166g/km. Fiat Ducato is bij de grote bestelwagens de zuinigste (179g/km). De grote verbeteringen bereikten fabrikanten onder andere met het herontwerp van de motor en een lichtere constructie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 101