Compacte
bestelwagens
Special:
Vervoer in een stijlvol jasje
Nieuwe motor voor
Volkswagen Transporter
Compacte besteller
met een ster
i ndememer
AutomofivS
Volkswagen Transporter
25 augustus 2012 deOndernemer BI
Zeer recent introduceerde Ford, op de be-
drijfsautobeurs van Birmingham, een tweede
lijn Transit's die aanzienlijk dynamischer is
dan de andere leden van de familie. De ver
koop start later dit jaar. De auto is de eerste
aanzet tot een volledig vernieuwd bedrijfsauto-
programma van Ford in het segment van een-
tons laadvermogen. De Transit Custom onder
scheidt zich van de andere Transit door een in
terieur dat veel wegheeft van dat van Ford per
sonenwagens. De auto moet vooral meer stijl
uitstralen en wordt naast de andere lijn Tran
sit's gevoerd. Vooral gebleven is de praktische
bruikbaarheid en de grote laad- en volumeca
paciteit die elke Transit kenmerken. Door zo
wel het exterieur als het interieur op te pim-
pen ziet de auto er een heel stuk aantrekkelij
ker uit. Het spreekt voor zich dat ook de
Custom modellen in veel verschillende varian
ten en motoriseringen te koop is. Immers,
juist voor bedrijven is een perfect toegesneden
vervoermiddel van groot belang voor een ade
quate bedrijfsvoering. Ford's staan bovendien
bekend om hun robuustheid en lage kosten
per kilometer. Dat zal voor de Transit
Custom niet anders zijn.
De verschillende uitvoeringen van de populai
re Volkswagen Transporter (meer dan 400 ver
schillende varianten) zijn vanaf heden lever
baar met de 140 pk dieselmotor met BlueMo-
don Technologie, vierwielaandrijving en
DSG-transmissies.
Volkswagen breidt zijn bedrijfswagenaanbod
met deze techniek steeds verder uit. Na ver
sies met 84 en 114 pk, is er dus nu de sterkere
variant die een maximumkoppel genereert
van 340 Nra. BlueMotion technologie zorgt
voor een gunstiger verbruik werkt via een
start-stopsysteem, terugwinning van remener-
gie, banden met een lage rokveerstand en crui-
secontrol. Daarnaast beschikken Volkswagen
bedrijfswagens die vanaf heden worden aange
schaft met de aanduiding !plus' over een vrij-
loopfiincrie. Zodra de bestuurder zijn voet
van het gaspedaal haalt, wordt de motor auto
matisch ontkoppeld waardoor het voertuig
kan doorrollen en op die manier brandstof be
spaart. Het intrappen van het rempedaal deac-
tiveert de vrijloopfunctie zodat de remwer-
king van de motor aan de vertraging van het
voertuig bijdraagt.
De meest economische Transporter met de
nieuwe 140 pk BlueMotion technologie is ver
krijgbaar vanaf25.640 euro exclusief BTW.
Mercedes-Benz duikt vanaf oktober met de
Citan in het segment van de compacte bestel
lers, bedoeld om de uitdagingen van de groot
stedelijke logistiek aan te pakken. De auto
werd in samenwerking met Renault ontwik
keld met de Kangoo als basis. Hij rolt dan ook
bij Renault van de band.
Vanzelfsprekend heeft Mercedes-Benz wel
wat wijzigingen aangebracht. De prijs bijvoor
beeld, hoewel op het moment van schrijven
nog niet officieel bekend, die ligt - aldus Mer
cedes-Benz - tussen die van de Kangoo en de
VW Caddy in. Andere wijzigingen door Das
Haus behelzen onder meer een bredere spoor
breedte en een wat straffer afgesteld onderstel.
Uiteraard heeft hij bovendien een ander dash
board en voor wie het belangrijk vindt, een
enorme ster op zijn neus.
De Citan is verkrijgbaar in de lengtes 3.94
m,4.32 m en 4.71 m. Er wordt ook een Crew
bus leverbaar die de middelste lengte heeft
maar ook nog wel plaats heeft voor wat la
ding. Er zijn drie moderne dieselmotoren le
verbaar, van 75 tot 110 pk en een benzine-
blok met 114 pk. Deze laatste is standaard
voorzien van het BlueEfficiency pakket met
onder meer start-stopsysteem en accu en gene-
ratormanagement.
Uiteraard besteden we in deze bijlage aandacht aan de bestelauto. Geen bedrijf dat
zonder kan. Denk bij de aanschaf dan ook even aan de zuinigheid van zo'n compacte
bestelwagen. Fabrikanten slagen er steeds meer in om door technische aanpassingen
de bestelwagen milieuvriendelijker en zuiniger te maken. Natuur Milieu en ANWB
publiceren regelmatig een actuele lijst met de zuinigste bestelauto's. In de Top 10 klei
ne bestelauto's staan de Fiat Fiorino, Citroen Nemo en Peugeot Bipper op een gedeel
de eerste plaats met een C02- emissie van 109g/km. Bij de middelgrote bestelbusjes
staat de Volkswagen Transporter op de eerste plaats met een C02- emissie van
166g/km. Fiat Ducato is bij de grote bestelwagens de zuinigste (179g/km). De grote
verbeteringen bereikten fabrikanten onder andere met het herontwerp van de motor
en een lichtere constructie.