96 Nuance in beelden JjOO inschrijven danslessen 25 Nooit meer met boeken zeulen Slejiskillenaren kunnen weer pinnen bij bank privé groep janvier O jeugd ballroom new style volwassenen stijldansen kinder dansles v.a. 4 jaar Si zumba streetdance beilydance breakdance salsa www.janvier.nl 0113-220176 Asbest gevonden bij opknappen van stadhuis in Terneuzen Vlissinger tot jaar veroordeeld voor cokehandel vrijdag 24 augustus 2012 euro per schooljaar betalen ouders van leerlingen op de CSW in Middel burg voor de iPad van hun kind. Bas de Kort (12): „Als ik iets niet snap, kijk ik even op internet." Bas de Kort (12) uit Gapinge glundert. „Je mag gewoon de hele les op de iPad." De tablet maakt school een stuk leu ker, vindt hij. Handig is het ook. „Als je iets niet snapt, dan zoek je het gewoon even op met internet. En ik hoef tenminste niet meer met boeken te zeulen. We hebben alleen wat schriften en een paar werkboe ken." Zijn schoolagenda staat in de iPad en als hij iets moet onthouden, zet hij het in 'sticky notes'. „Dat is een soort digitaal plakkertje. Ik zet er bijvoorbeeld een herinnering in als ik mijn gymspullen niet moet vergeten, of iets mee moet nemen naar de les." LUISKIL - Inwoners, van Sluiskil kunnen weer pinnen bij de Rabo bank aan het Kerkplein. De pinau tomaat was sinds de nacht van 28 op 29 juni buiten gebruik. Toen werd een plofkraak gepleegd. De daders maakten niets buit, maar de ravage was groot. Spar Mar- tens-Tollenaar bood aan om tijde lijk de rol van geldautomaat over te nemen. „We hebben het hart stikke, druk gehad met het uitge ven van geld. Mensen konden bij ons aan de kassa geld pinnen. Dat zorgde voor extra bedrijvigheid. We zijn blij dat de automaat nu weer in werking is", aldus een me dewerkster van de supermarkt. Bas is verslingerd aan de spelletjes op de iPad. Net als zijn vrienden uit de klas. „In de pauze zitten we eigenlijk altijd te gamen. Tussen door wisselen we nieuwe spelle tjes uit. Ik kijk ook vaak filmpjes over surfen en wakeboarden op de iPad." Soms is de verleiding groot om computerspelletjes te spelen tij dens de les, bekent Bas. „Ik doe een racespel. Daarbij moet je ook benzi ne tanken. Dat duurt soms wel tien minuten. Als ik daar in de pauze mee begonnen ben, hoor ik even la ter tijdens de les een pingeltje af gaan. Dan wil ik soms wel even snel kijken, maar ik doe het niet. Als de juf daar achter komt, dan wordt ze boos." door Willem Nijssen Voor de eerste letter - hoofd letter V - hier op papier stond, heb ik zowat een uur lang de beelden opgeroepen die de Medea van het Zeeland Na zomerfestival te bieden had. Het waren er zoveel, ze waren zo pak kend, ze blijven maar terugkomen. Voor ze vol ontwikkeld zijn in mijn herinnering, zijn er al weer nieuwe die zich opdringen. Ik wil ze vasthouden, ze zijn zo... niet aan- maar ingrijpend. Een tweede keer kijken zit er niet in. Het zou ook niet helpen, het moment van zien is heel anders dan het mo ment van herinneren. Natuurlijk doet de taal er ook toe. Zelfs wanneer je denkt het verhaal te kennen - Griekse heldin van Colchische afkomst doodt uit wraak of jaloezie haar kinderen - krijg je in de woorden van de flink bewerkte oerteksten (Euripides en Seneca) veel 'nieuwe' elementen aangereikt. Er valt een woord als 'borderline', er is sprake van een 'douche'. Er zijn delen van het ver haal weggelaten (dood van de nieuwe bruid en haar vader), er zijn andere delen toegevoegd (een formele bureaucratische aanklacht vol 'althansen'). Er worden sigaret ten gerookt, er is kortom 'geactuali seerd'. Maar het verhaal is nog al tijd hetzelfde verhaal. Het wordt bekend verondersteld, en tezelfder tijd wordt het opnieuw langzaam opgebouwd. Intrigerende span ning roept dat op. Centraal is en blijft Medea. De vrouw die uit liefde voor haar man Jason tot het uiterste is ge gaan en die nu aan de kant wordt geschoven voor een betere kandi daat. Die maar niet kan begrijpen dat de liefde voor haar minder to taal is dan de liefde van haar. Die, heel sterk, geen genoegen neemt met noodlot, godheid of recht spraak. Die, heel zwak misschien, alleen zichzelf als centrum van de wereld kan zien en daar nietsont ziend naar handelt. Er is niets in het verhaal en niets in de dramati sche handeling, dat deze onmis kenbare tegenstelling kan oplos- NAZOMERFESTIVAL Medea Regie: Thibaud Delpeut. Met: Wendell Jaspers, Marlies Heuer Locatie: Stenen Beer, Veere sen. Daar moeten wij hedendaag- sen het mee doen en die bood schap brengt deze voorstelling op indrukwekkende wijze over. Er is daar, op de planken, niets dat de tegenstelling kan oplossen. Dus het onvermijdelijke gebeurt. Maar er is wel een heel sterk appel om het zélf dan maar op te lossen. Het zijn niet de woorden die dat appel doen uitgaan, maar wel de beel den. Hoofdzakelijk de beelden, want er zijn ook geluiden. Conti nu, en die roepen mee de span ning op en leiden mee naar de oor verdovende climax, die als een woeste zee over je heen spoelt. Maar toch vooral de beelden. Schijnbaar onbeduidende, zoals een witte blonde Medea. Raadsel achtige, zoals het achterwaarts op komen op het speelvlak. Toevalli ge, zoals de dansende muggen in het felle licht. Schrijnende, zoals de kinderkleren die langzaam rood kleuren in het slotbeeld. Na tuurlijke, zoals de Napoleontische stadswal van Veere die als achter grond dient. (Ook de daardoor na tuurlijke verdeling in hoog en laag geplaatst, menselijk of staatsrechte lijk, goed of fout, voor wat het waard is. Want er wordt op twee niveaus gespeeld, waardoor ook af dalen een omvattende betekenis krijgt.) Gewaagde beelden ook, zo als het bonkend smijten van 'be schuldigende' zware graspollen van ver en hoog achter tot op het speelvlak. Onthutsende, zoals de zwijgend 'huilende' stadswal, die beter dan welk koor of welke rech ter dan ook kan aanklagen wat hier gebeurd is. Het zijn ongelooflijk sterke beel den die we voorgeschoteld krijgen, sommige tot op het brutale af, en het bijzondere en knappe is dat juist die beelden (en dus niet het verhaal) je in beroering brengen en zo de nuance aanbrengen. Die je het geloof meegeven dat er in die Medea-oude tegenstelling tus sen 'ik' en 'de wereld' tóch een op lossing moet zijn. Nog te zien: 24, 25, 28, 29, 30 en 31 aug. en 1 sept. Aanvang: 20.30 uur. www.pzc.nl/nazomerfestival Gezellig dansen met vrienden Vanaf 5 paren Minimaal s lessen Zelf dansen kiezen Hapje Drankje Avondje uit inschrijving: maandag t/m vrijdag 13:00 -17:30 uur jacob vaickeplein 4 Goes of via onze site WEEKEN DAAN BIEDING opril Grote Markt 4-6 j.D.vanMellestraat32 Oostsingel 44 Tel. 0113 215 614 www.densoeteninval.nl AMBACHTELIJKE KWALITEIT SINDS 1882 door Raymond de Frel TERNEUZEN - Bij de opknapbeurt van het gemeentehuis in Terneu zen is een kleine hoeveelheid as best aangetroffen. Alle ambtenaren in het Terneuzen- se gemeentehuis moesten daarom van woensdag- tot donderdagmid dag de ramen van hun kantoren gesloten houden. Bij het renovatie werk aan de buitenzijde van het stadhuis werden namelijk twee platen aangetroffen, waarin asbest kon zijn verwerkt. Onderzoek wees gisteren uit dat dit inderdaad het geval is. Het gaat om twee plekken aan de noordoorstzijde van het stadhuis op de zesde en zevende verdie ping. De werkzaamheden aan de vensterbanken zijn woensdagmid dag meteen gestaakt. Een specialist met beschermende kleding onder zocht het materiaal. Losse delen zijn direct afgevoerd. Er wordt een asbestinventarisatie uitgevoerd, waarna wordt beslist hoe het resterende materiaal moet worden verwijderd. Het asbestma- teriaal is afgedekt, zodat niet meer voorzorgsmaatregelen nodig zijn. Het stadhuis blijft dus gewoon open voor publiek en medewer kers. De werkzaamheden lopen vooralsnog geen vertraging op. MIDDELBURG - Een 20-jarige Vlissin ger is donderdag door de recht bank in Middelburg veroordeeld tot een gevangenisstraf van één jaar. Tegen hem was een celstraf van vijftien maanden geëist. De ontkennende Vlissinger werd er van verdacht vorig jaar te hebben gehandeld in cocaïne. De jonge man kwam in beeld toen hij in een onverzekerde auto reed en door de politie werd aangehou den. In zijn auto lag een jas met daarin 78 gram cocaïne. De Vlissin ger kreeg een mindere straf omdat de rechtbank niet kon vaststellen of de man ook regelmatig dealde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55