Kleppen dicht als de juffrouw praat 241 zeeland 'Onderzoek wachtwoorden' Fijn om in je eigen tempo te werken Vlissinger tot jaar veroordeeld voor cokehandel vrijdag 24 augustus 2012 „Zo'n iPad is heel leuk, maar leerlingen leren ook door dingen op te schrijven. Dat is motorisch belangrijk, maar ook een manier om kennis op te nemen." Arja Boogaard, lerares Engels op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren Leerlingen van drie Zeeuw se middelbare scholen hoeven niet met zware schoolboeken te sjouwen. Ze krijgen deze week voor het eerst les met een iPad. door Cornelleke Blok "W" u£ ik ben m'n oordopjes ver- I geten." Het meisje uit brug- I klas ïA komt vlak voor het be- I gin van de Engelse les be- zorgd naar lerares Arja Boo gaard toe. „Dat is niet erg", stelt ze gerust. „Die heb je vandaag toch niet veel nodig." De jongste vmbo'ers van de Chris telijke Scholengemeenschap Wal cheren in Middelburg moeten nog even wennen. Het is niet alleen hun eerste week op de middelbare school, ze horen ook bij de eerste leerlingen van de school die les krijgen met de iPad. Zodra ze achter hun tafels zitten, staren de meeste brugklassers zwij gend naar de schermpjes op hun tafel. Twee meiden giechelen om gekke foto's die ze van elkaar ge maakt hebben met hun nieuwe ap paraat. Maar zodra Boogaard be gint te praten, slaan ze de hoezen van hun iPad braaf dicht. En zo hoort het. „Als ilc praat, gaan de klepjes dicht en de oordopjes uit", zegt de lerares. Ze laat de kinderen op een groot scherm zien hoe ze het digitale leerboek voor Engels moeten downloaden. Casper draait er zijn hand niet voor om. Hij heeft de app al op zijn iPad staan, voordat Boogaard haar zin heeft afge maakt. Anderen hebben meer moeite. „Mevrouw, hij wil niet!", EMMMBBgPBBMJtfJWtfuuwyywgBflBMaBig mmmifliiHHti roept de één. „Ik heb een wit scherm", verzucht een ander. Even later blijkt dat werken met de iPad toch echt veel voordelen heeft. Leerlingen kunnen bijvoor beeld geen vergissingen meer ma ken als ze hun huiswerk noteren. De opgaven en leerstof staan in een digitaal rooster, waar alle leer lingen op kunnen kijken. Daarnaast kan iedere leerling in ei gen tempo werken. Het digitale leerboek bevat allerlei invuloefe ningen en luisteroefeningen die ze thuis of in de les kunnen maken. „Het maakt niet uit waar je mee Wat kost dat? De kosten voor een iPad verschil len per school. Ouders van leerlingen op de Chris telijke Scholengemeenschap Wal cheren betalen drie jaar lang 96 eu ro per schooljaar, inclusief hoes en lesmaterialen. Op de Stedelijke Scholengemeen schap De Rede in Terneuzen beta len ouders 12,85 euro per maand gedurende drie jaar, inclusief hoes en lesmaterialen. Bij het Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee is dë bijdrage van ouders het laagst: zij betalen een malig 15 euro en 49,95 euro voor een hoes. De school zegt de iPads te kunnen bekostigen uit het be drag dat ze van de overheid voor schoolboeken krijgt. Als de iPad kapot gaat of gestolen wordt, krijgen de kinderen een nieuwe. Wel hebben de scholen een eigen risico vastgesteld, meestal iets boven de honderd eu ro. Als de leerlingen aantoonbaar onvoorzichtig zijn geweest met de iPad, dan moeten ze meebeta len aan een nieuwe apparaat. begint", legt Boogaard uit. „Als je aan het eind van de week het weekrooster maar af hebt." Ze waarschuwt: „Het is niet vrijblij vend. Op de lijst moet je aankrui sen wat je hebt gedaan, en aan het eind van de week controleer ik." Ook de Stedelijke Scholengemeen schap De Rede in Terneuzen en Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee proberen hun leerlingen met de ta blet aan te zetten tot betere presta- ties. „Kinderen leren samenwer ken, probleemoplossend en crea tief denken, worden kritisch en ICT-geletterd", meent ICT-coördi- nator en docent Jan Brokke van Pontes Pieter Zeeman. De school geeft les met de iPad aan vijftig tweedeklas vwo-leerlingen. „Via in ternet kunnen ze heel snel allerlei bronnen raadplegen. Dat stelt ze in staat om op een andere manier naar een probleem te kijken." Bang dat leerlingen stiekem spelle tjes gaan spelen of internetten in dë les, dat zijn de scholen niet. „Het is een kwestie van opvoe den", zegt teamleider Maurice De- champs van de GSW. „Ik geloof dat het niet zoveel anders is als voorheen: toen speelden leerlin gen boter-kaas- en-eieren in hun schrift of typten stiekem een sms'je op hun smartphone. We stellen duidelijke regels." Pontes Pieter Zeeman, De Rede en CSW zijn van plan om in de toe- kosmt alle leerlingen op les te ge ven met een iPad. Maar hoe modern en handig zo'n tablet ook is, in het klaslokaal op de CSW liggen voorlopig nog wel schriften op tafel. Lerares Arja Boogaard kiest daar bewust voor. „Zo'n iPad is heel leuk, maar leer lingen leren ook door dingen op te schrijven. Dat is motorisch belang rijk, maar ook een manier om ken nis op te nemen." Amber Breel (12): „Eerst snapte ik niks van dat ding." foto's Ruben Oreel Amber Breel (12) uit Veere moest wél even wennen aan haar iPad. „Ik snapte eerst echt niks van dat ding" zegt ze lachend. Maar ze leert snel. „Ge lukkig gaat het nu al beter. Zo. moeilijk is het niet." Ze is blij met haar nieuwe appa raat, en ziet alleen maar voordelen. „Ik kan er thuis ook mee spelen, al hebben we nu nog geen wifï in huis. Ik download bijvoorbeeld wel eens spelletjes, waarbij je met poppetjes moet springen." Maar in de les zorgt Amber dat ze zich niet laat afleiden door games of vriendensites. „Dan moet ik be zig zijn met school, en trouwens: de juf kan ook zien wat je hebt ge daan." Tijdens de Engelse les begon Am ber alvast aan een luisteroefening. „Ik vind het fijn dat je in je eigen tempo kunt werken. Je hoeft niet op anderen te wachten, maar kan gewoon doorgaan. Ik was al bezig met antwoorden invullen, terwijl de juf iets uitlegde aan iemand an ders." Amber neemt een zwarte handtas mee naar school, want zonder boe ken heb je geen stevige rugtas no dig. Alhoewel: „Mijn tas is toch nog best zwaar hoor, want we moe ten nog schriften en werkboeken meenemen." Toch zou ze niet helemaal zonder papier willen. „Het is goed om af en toe ook iets te schrijven. Daar mee onderhoud je je handschrift." door Emifie Calom MIDDELBURG - Officier van justitie Wilfred Suijkerbuijk wil dat de po litie alles in het werk stelt om te weten waarom een diskette van een Temeuzenaar (66) alleen maar wachtwoorden bevat. Hij ver moedt dat de man ergens op het internet kinderporno heeft verbor gen en dat die wachtwoorden de sleutels vormen tot die illegale be standen. De Terneuzenaar verscheen don derdagochtend voor de Middel burgse rechtbank. Hij wordt ver dacht van het bezit van kinderpor no en ontucht met een elfjarig jon getje. De rechtszaak tegen hem werd echter aangehouden omdat er nog nader onderzoek nodig is, aldus de officier. Hij doelde op het onderzoek naar de diskette en het horen van getuigen. Tijdens de zitting bleek dat de poli tie door- personeel van Torentijd was getipt' over die diskette. Tij dens een gesprek met een bezoe ker zou er over gesproken zijn waarna de politie die diskette vond in de voering van een fau teuil in de woning van de man. Tijdens de zitting bleek ook dat de politie kinderporno had gevonden op een losse harde schijf van die man die verstopt was in zijn meter kast. In eerste instantie vond de politie niets verdachts op die schijf Bij nader onderzoek viel het een rechercheur op dat op die schijf wel een heel erg groot tekst bestand stond. Toen hij het open de bleek dat het, aldus de officier, ging om een film met kinderpor no. Raadsman Ab Sol voerde aan dat het niet bewezen is dat zijn cliënt iets wist van die kinderporno. De verdachte zelf liet weten dat hij zich niet schuldig heeft gemaakt aan ontucht en dat hij ook geen kinderporno in bezit had. Sol bracht ook naar voren dat het ver hoor van het jongetje niet goed is verlopen. „Een getuige-deskundi- ge heeft zijn twijfels geuit over be trouwbaarheid van het verhaal van die jongen." De rechtszaak tegen de man wordt op 15 november voortgezet. MIDDELBURG - Een 20-jarige Vlissin ger is gisteren door de rechtbank in Middelburg veroordeeld tot een gevangenisstraf van één jaar. Te gen hem was een celstraf van vijf tien maanden geëist. De ontken nende Vlissinger werd ervan ver dacht het afgelopen jaar te hebben gehandeld in cocaïne. De jonge man kwam in beeld toen hij in een onverzekerde auto reed en door de politie werd aangehou den. In zijn auto lag een jas met daarin 78 gram cocaïne. De Vlissin ger heeft een mindere straf gekre gen omdat de rechtbank niet heeft kunnen vaststellen of de man ook regelmatig heeft gedeald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48