Kleppen dicht als
de juffrouw praat
241 zeeland
'Onderzoek wachtwoorden'
Fijn om in je eigen tempo te werken
Vlissinger tot
jaar veroordeeld
voor cokehandel
vrijdag 24 augustus 2012
„Zo'n iPad is heel leuk, maar leerlingen leren ook door
dingen op te schrijven. Dat is motorisch belangrijk,
maar ook een manier om kennis op te nemen."
Arja Boogaard, lerares Engels op de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren
Leerlingen van drie Zeeuw
se middelbare scholen
hoeven niet met zware
schoolboeken te sjouwen.
Ze krijgen deze week voor
het eerst les met een iPad.
door Cornelleke Blok
"W" u£ ik ben m'n oordopjes ver-
I geten." Het meisje uit brug-
I klas ïA komt vlak voor het be-
I gin van de Engelse les be-
zorgd naar lerares Arja Boo
gaard toe. „Dat is niet erg", stelt ze
gerust. „Die heb je vandaag toch
niet veel nodig."
De jongste vmbo'ers van de Chris
telijke Scholengemeenschap Wal
cheren in Middelburg moeten nog
even wennen. Het is niet alleen
hun eerste week op de middelbare
school, ze horen ook bij de eerste
leerlingen van de school die les
krijgen met de iPad.
Zodra ze achter hun tafels zitten,
staren de meeste brugklassers zwij
gend naar de schermpjes op hun
tafel. Twee meiden giechelen om
gekke foto's die ze van elkaar ge
maakt hebben met hun nieuwe ap
paraat. Maar zodra Boogaard be
gint te praten, slaan ze de hoezen
van hun iPad braaf dicht. En zo
hoort het. „Als ilc praat, gaan de
klepjes dicht en de oordopjes uit",
zegt de lerares.
Ze laat de kinderen op een groot
scherm zien hoe ze het digitale
leerboek voor Engels moeten
downloaden. Casper draait er zijn
hand niet voor om. Hij heeft de
app al op zijn iPad staan, voordat
Boogaard haar zin heeft afge
maakt. Anderen hebben meer
moeite. „Mevrouw, hij wil niet!",
EMMMBBgPBBMJtfJWtfuuwyywgBflBMaBig mmmifliiHHti
roept de één. „Ik heb een wit
scherm", verzucht een ander.
Even later blijkt dat werken met
de iPad toch echt veel voordelen
heeft. Leerlingen kunnen bijvoor
beeld geen vergissingen meer ma
ken als ze hun huiswerk noteren.
De opgaven en leerstof staan in
een digitaal rooster, waar alle leer
lingen op kunnen kijken.
Daarnaast kan iedere leerling in ei
gen tempo werken. Het digitale
leerboek bevat allerlei invuloefe
ningen en luisteroefeningen die ze
thuis of in de les kunnen maken.
„Het maakt niet uit waar je mee
Wat kost dat?
De kosten voor een iPad verschil
len per school.
Ouders van leerlingen op de Chris
telijke Scholengemeenschap Wal
cheren betalen drie jaar lang 96 eu
ro per schooljaar, inclusief hoes en
lesmaterialen.
Op de Stedelijke Scholengemeen
schap De Rede in Terneuzen beta
len ouders 12,85 euro per maand
gedurende drie jaar, inclusief hoes
en lesmaterialen.
Bij het Pontes Pieter Zeeman in
Zierikzee is dë bijdrage van
ouders het laagst: zij betalen een
malig 15 euro en 49,95 euro voor
een hoes. De school zegt de iPads
te kunnen bekostigen uit het be
drag dat ze van de overheid voor
schoolboeken krijgt.
Als de iPad kapot gaat of gestolen
wordt, krijgen de kinderen een
nieuwe. Wel hebben de scholen
een eigen risico vastgesteld,
meestal iets boven de honderd eu
ro. Als de leerlingen aantoonbaar
onvoorzichtig zijn geweest met
de iPad, dan moeten ze meebeta
len aan een nieuwe apparaat.
begint", legt Boogaard uit. „Als je
aan het eind van de week het
weekrooster maar af hebt." Ze
waarschuwt: „Het is niet vrijblij
vend. Op de lijst moet je aankrui
sen wat je hebt gedaan, en aan het
eind van de week controleer ik."
Ook de Stedelijke Scholengemeen
schap De Rede in Terneuzen en
Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee
proberen hun leerlingen met de ta
blet aan te zetten tot betere presta-
ties. „Kinderen leren samenwer
ken, probleemoplossend en crea
tief denken, worden kritisch en
ICT-geletterd", meent ICT-coördi-
nator en docent Jan Brokke van
Pontes Pieter Zeeman. De school
geeft les met de iPad aan vijftig
tweedeklas vwo-leerlingen. „Via in
ternet kunnen ze heel snel allerlei
bronnen raadplegen. Dat stelt ze
in staat om op een andere manier
naar een probleem te kijken."
Bang dat leerlingen stiekem spelle
tjes gaan spelen of internetten in
dë les, dat zijn de scholen niet.
„Het is een kwestie van opvoe
den", zegt teamleider Maurice De-
champs van de GSW. „Ik geloof
dat het niet zoveel anders is als
voorheen: toen speelden leerlin
gen boter-kaas- en-eieren in hun
schrift of typten stiekem een
sms'je op hun smartphone. We
stellen duidelijke regels."
Pontes Pieter Zeeman, De Rede en
CSW zijn van plan om in de toe-
kosmt alle leerlingen op les te ge
ven met een iPad.
Maar hoe modern en handig zo'n
tablet ook is, in het klaslokaal op
de CSW liggen voorlopig nog wel
schriften op tafel. Lerares Arja
Boogaard kiest daar bewust voor.
„Zo'n iPad is heel leuk, maar leer
lingen leren ook door dingen op te
schrijven. Dat is motorisch belang
rijk, maar ook een manier om ken
nis op te nemen."
Amber Breel (12): „Eerst snapte ik niks van dat ding." foto's Ruben Oreel
Amber Breel (12) uit Veere
moest wél even wennen
aan haar iPad. „Ik snapte
eerst echt niks van dat ding" zegt
ze lachend. Maar ze leert snel. „Ge
lukkig gaat het nu al beter. Zo.
moeilijk is het niet."
Ze is blij met haar nieuwe appa
raat, en ziet alleen maar voordelen.
„Ik kan er thuis ook mee spelen, al
hebben we nu nog geen wifï in
huis. Ik download bijvoorbeeld
wel eens spelletjes, waarbij je met
poppetjes moet springen."
Maar in de les zorgt Amber dat ze
zich niet laat afleiden door games
of vriendensites. „Dan moet ik be
zig zijn met school, en trouwens:
de juf kan ook zien wat je hebt ge
daan."
Tijdens de Engelse les begon Am
ber alvast aan een luisteroefening.
„Ik vind het fijn dat je in je eigen
tempo kunt werken. Je hoeft niet
op anderen te wachten, maar kan
gewoon doorgaan. Ik was al bezig
met antwoorden invullen, terwijl
de juf iets uitlegde aan iemand an
ders."
Amber neemt een zwarte handtas
mee naar school, want zonder boe
ken heb je geen stevige rugtas no
dig. Alhoewel: „Mijn tas is toch
nog best zwaar hoor, want we moe
ten nog schriften en werkboeken
meenemen."
Toch zou ze niet helemaal zonder
papier willen. „Het is goed om af
en toe ook iets te schrijven. Daar
mee onderhoud je je handschrift."
door Emifie Calom
MIDDELBURG - Officier van justitie
Wilfred Suijkerbuijk wil dat de po
litie alles in het werk stelt om te
weten waarom een diskette van
een Temeuzenaar (66) alleen
maar wachtwoorden bevat. Hij ver
moedt dat de man ergens op het
internet kinderporno heeft verbor
gen en dat die wachtwoorden de
sleutels vormen tot die illegale be
standen.
De Terneuzenaar verscheen don
derdagochtend voor de Middel
burgse rechtbank. Hij wordt ver
dacht van het bezit van kinderpor
no en ontucht met een elfjarig jon
getje. De rechtszaak tegen hem
werd echter aangehouden omdat
er nog nader onderzoek nodig is,
aldus de officier. Hij doelde op het
onderzoek naar de diskette en het
horen van getuigen.
Tijdens de zitting bleek dat de poli
tie door- personeel van Torentijd
was getipt' over die diskette. Tij
dens een gesprek met een bezoe
ker zou er over gesproken zijn
waarna de politie die diskette
vond in de voering van een fau
teuil in de woning van de man.
Tijdens de zitting bleek ook dat de
politie kinderporno had gevonden
op een losse harde schijf van die
man die verstopt was in zijn meter
kast. In eerste instantie vond de
politie niets verdachts op die
schijf Bij nader onderzoek viel het
een rechercheur op dat op die
schijf wel een heel erg groot tekst
bestand stond. Toen hij het open
de bleek dat het, aldus de officier,
ging om een film met kinderpor
no.
Raadsman Ab Sol voerde aan dat
het niet bewezen is dat zijn cliënt
iets wist van die kinderporno. De
verdachte zelf liet weten dat hij
zich niet schuldig heeft gemaakt
aan ontucht en dat hij ook geen
kinderporno in bezit had. Sol
bracht ook naar voren dat het ver
hoor van het jongetje niet goed is
verlopen. „Een getuige-deskundi-
ge heeft zijn twijfels geuit over be
trouwbaarheid van het verhaal
van die jongen."
De rechtszaak tegen de man wordt
op 15 november voortgezet.
MIDDELBURG - Een 20-jarige Vlissin
ger is gisteren door de rechtbank
in Middelburg veroordeeld tot een
gevangenisstraf van één jaar. Te
gen hem was een celstraf van vijf
tien maanden geëist. De ontken
nende Vlissinger werd ervan ver
dacht het afgelopen jaar te hebben
gehandeld in cocaïne. De jonge
man kwam in beeld toen hij in
een onverzekerde auto reed en
door de politie werd aangehou
den. In zijn auto lag een jas met
daarin 78 gram cocaïne. De Vlissin
ger heeft een mindere straf gekre
gen omdat de rechtbank niet heeft
kunnen vaststellen of de man ook
regelmatig heeft gedeald.