zeeland 121
Geen nieuwe huizen, dan
ook geen woonbeurs
Middelburg wil snelheid
Schroeweg niet verhogen
Krimp kan ook tot welvaart leiden
te gast
donderdag 23 augustus 2012
VLISSINGEN - De Walcherse Woon
beurs, die eind september zou
plaatsvinden in de Timmerfabriek
in Vlissingen, gaat niet door. Pro
jectontwikkelaars zijn afgehaakt.
De .beurs zou voor de derde keer
plaatsvinden. De eerste keer in de
Zware Plaatwerkerij en de tweede
in de Timmerfabriek waren succes
vol: er kwamen duizenden bezoe
kers op af. Maar dit jaar slaat de re
cessie toe, merkt Rob Scharff van
evenementenbureau IJzersterk, dat
de organisatie in handen had. „Er
zijn geen nieuwe woningbouwpro
jecten. Daarom zijn de projectont
wikkelaars afgehaakt."
En nieuwbouw, dat is toch waar
de beurs om draait. „De bestaande
projecten hebben we vorig jaar al
laten zien. Daarin gebeurt nu bo
vendien zo weinig, dat men niet
wil investeren. Eén nieuwe deelne
mer hadden we: een energiezuinig
projectje van l'Escaut. Maar dat is
echt te weinig. Als nou de tweede
fase van het Scheldekwartier was
begonnen, dan had je nog wat. In
Middelburg hetzelfde verhaal; daar
moet men nog steeds veel moeite
doen voor de Mortiere. Er wordt
gewoon niks verkocht. Dan had
den we wel nog wat interieur
stands en keukenboeren, maar die
vormen nu eenmaal niet het hart
van de beurs."
MIDDELBUR G - Automobilisten die
harder dan 50 kilometer per uur
over de Schroeweg bij Middelburg
rijden, worden bekeurd. Het dage
lijks bestuur van de gemeente pie
kert er niet over de maximumsnel
heid daar weer te verhogen naar
70 kilometer.
Het laat weten dat het niet zwicht
voor maatschappelijk ongenoegen
over die bekeuringen. Alle wegge
bruikers moeten zich aan de ver
keersregels- en tekens houden, zo
antwoordt het college op vragen
van de CDA-fractie. Het vindt dat
de maatregel ook niet in strijd is
met het toeristisch beleid en de ac
tie 'Welkom in Zeeland'.
Sinds kort geldt voor de gehele
Schroeweg, vanaf de rotonde bij
de Mortiere tot in de stad een snel
heidslimiet van 50 kilometer.
In de politiek en pers lopen twee economische
wensen parallel. Duurzamer produceren en eco
nomische groei. Te realiseren door een groen
energiebeleid en inzet op groene producten. In
Zeeland is dat streven herkenbaar, maar zet econo
misch geen echte zoden aan de Zeeuwse dijken. De
niet uitgekristalliseerde techniek van alternatieve
energie kost meer dan het opbrengt, en realisatie van
groene projecten is veelal op ethische principes ge
stoeld en niet op zakelijk realisme. In de procesindus
trie scoort die aanpak beter. In de bio-sector gaan re
sultaten schuil achter het consumeren van hoge subsi
dies, en ontbreekt het Provinciale Staten zelfs aan
meetbare evaluatie. Milieuverantwoorde productie is
maatschappelijk echter absoluut noodzakelijk. Wat
ontbreekt er dan aan de huidige beleidsstrategie? Op
bijna Orwelliaanse wijze is het begrip 'duurzaam'
van zijn nuchtere betekenis ontdaan. Namelijk dat
een product of proces geschikt is voor langdurige toe
passing of gebruik. Het is een politiek begrip gewor
den, dat hoofdzakelijk gekoppeld wordt aan groene
energie en C02-uitstoot. Terwijl die uitstoot primair
het gevolg is van overproductie en overconsumptie.
En vreemd genoeg moet ook groene techniek borg
staan voor meer productie, zoals in de Kanaalzone de
teelt van tomaten en paprika's, terwijl de Westlandse
tuinbouw een miljardenschuld torst, zuchtend onder
komende saneringen wegens overproductie en bui
tenlandse concurrentie. Het leidt ook tot vreemde
constructies in de auto-industrie. Exclusieve terrein
wagens die niet bijdragen aan een beter milieu wor
den gesubsidieerd, evenals leasewagens met milieu
vervuilende accu's, die een claim leggen op een ver
sneld verbruik van 'rare earth metals'. Zo wordt deze
crisis niet opgelost in Europa, dat geconfronteerd
wordt met voorlopig sneller groeiende industriële ac
tiviteiten in het Verre Oosten en India. Dat toekomst
beeld vraagt om een revolutionaire omschakeling,
waarvan de sleutel mogelijk ligt in het rigoureus af
stand nemen van het onontbeerlijk geachte element
'groei'. In ons economisch model behoort omzet con
tinue te stijgen en introduceert men een extreme hoe
veelheid aan overbodige 'innovatieve life style' pro
ducten en diensten. Met de nieuwste IT-gadgets
moet je er wekelijks tientallen 'vrienden' bij maken
om die te 'volgen'. Terwijl we technisch in staat zijn
om consumentenproducten voor communicatie
(I-pads, laptops), mobiliteit (auto's), utiliteitsproduc
ten (cv-kachels, wasmachines), zodanig te construe
ren dat een levensduur van 50 jaar haalbaar is. Door
een hoge graad van repareerbaarheid en modulaire
opbouw waardoor technische vooruitgang telkens op
nieuw kan worden geïmplementeerd.
Dat vormt natuurlijk een probleem voor de huidige
'spending economy', die gebaseerd is op snelle des
tructie en afschrijving. Want minder productie ver
oorzaakt vooraleer gedwongen ontslagen. Anderzijds
krijgen innovatieve ontwikkelingen een 'boost' die
nieuwe werkgelegenheid en vooral hoger ontwikkel
de industriële kennis genereert. Een nieuw econo
misch model vraagt ook om een andere aandeelhou
dersmentaliteit, nu gebaseerd op de speculatie van
snelle kapitaalvermeerdering door groei. Als de voor
lopig nog groeiende wereldeconomie niet meer geba
seerd wordt op verspilling van arbeid en grondstof
fen, kan een direct positief milieueffect worden gerea
liseerd, hand in hand met 'groene' techniek. Produc-
tiekrimp kan leiden tot hogere welvaart en welzijn.
Dat vraagt om een grondige herijking van economi
sche waarden. Maar geen enkele partij zal de komen
de verkiezingen dat durven promoten. Uit angst voor
krimp van het aantal stemmen.
Het peloton denderde op 6 augustus over de Dam in Middelburg tijdens de Eneco Tour.
gwapaBKBBKgiBaMmaBswswiBBaiamMiiMWWMiaiiwaaBsaiii^^
®®©®®®©®®©e
door Hans Pollemans, oud-directeur petrochemie en offshore bedrijven.
foto Lex de Meester