zeeland 121 Geen nieuwe huizen, dan ook geen woonbeurs Middelburg wil snelheid Schroeweg niet verhogen Krimp kan ook tot welvaart leiden te gast donderdag 23 augustus 2012 VLISSINGEN - De Walcherse Woon beurs, die eind september zou plaatsvinden in de Timmerfabriek in Vlissingen, gaat niet door. Pro jectontwikkelaars zijn afgehaakt. De .beurs zou voor de derde keer plaatsvinden. De eerste keer in de Zware Plaatwerkerij en de tweede in de Timmerfabriek waren succes vol: er kwamen duizenden bezoe kers op af. Maar dit jaar slaat de re cessie toe, merkt Rob Scharff van evenementenbureau IJzersterk, dat de organisatie in handen had. „Er zijn geen nieuwe woningbouwpro jecten. Daarom zijn de projectont wikkelaars afgehaakt." En nieuwbouw, dat is toch waar de beurs om draait. „De bestaande projecten hebben we vorig jaar al laten zien. Daarin gebeurt nu bo vendien zo weinig, dat men niet wil investeren. Eén nieuwe deelne mer hadden we: een energiezuinig projectje van l'Escaut. Maar dat is echt te weinig. Als nou de tweede fase van het Scheldekwartier was begonnen, dan had je nog wat. In Middelburg hetzelfde verhaal; daar moet men nog steeds veel moeite doen voor de Mortiere. Er wordt gewoon niks verkocht. Dan had den we wel nog wat interieur stands en keukenboeren, maar die vormen nu eenmaal niet het hart van de beurs." MIDDELBUR G - Automobilisten die harder dan 50 kilometer per uur over de Schroeweg bij Middelburg rijden, worden bekeurd. Het dage lijks bestuur van de gemeente pie kert er niet over de maximumsnel heid daar weer te verhogen naar 70 kilometer. Het laat weten dat het niet zwicht voor maatschappelijk ongenoegen over die bekeuringen. Alle wegge bruikers moeten zich aan de ver keersregels- en tekens houden, zo antwoordt het college op vragen van de CDA-fractie. Het vindt dat de maatregel ook niet in strijd is met het toeristisch beleid en de ac tie 'Welkom in Zeeland'. Sinds kort geldt voor de gehele Schroeweg, vanaf de rotonde bij de Mortiere tot in de stad een snel heidslimiet van 50 kilometer. In de politiek en pers lopen twee economische wensen parallel. Duurzamer produceren en eco nomische groei. Te realiseren door een groen energiebeleid en inzet op groene producten. In Zeeland is dat streven herkenbaar, maar zet econo misch geen echte zoden aan de Zeeuwse dijken. De niet uitgekristalliseerde techniek van alternatieve energie kost meer dan het opbrengt, en realisatie van groene projecten is veelal op ethische principes ge stoeld en niet op zakelijk realisme. In de procesindus trie scoort die aanpak beter. In de bio-sector gaan re sultaten schuil achter het consumeren van hoge subsi dies, en ontbreekt het Provinciale Staten zelfs aan meetbare evaluatie. Milieuverantwoorde productie is maatschappelijk echter absoluut noodzakelijk. Wat ontbreekt er dan aan de huidige beleidsstrategie? Op bijna Orwelliaanse wijze is het begrip 'duurzaam' van zijn nuchtere betekenis ontdaan. Namelijk dat een product of proces geschikt is voor langdurige toe passing of gebruik. Het is een politiek begrip gewor den, dat hoofdzakelijk gekoppeld wordt aan groene energie en C02-uitstoot. Terwijl die uitstoot primair het gevolg is van overproductie en overconsumptie. En vreemd genoeg moet ook groene techniek borg staan voor meer productie, zoals in de Kanaalzone de teelt van tomaten en paprika's, terwijl de Westlandse tuinbouw een miljardenschuld torst, zuchtend onder komende saneringen wegens overproductie en bui tenlandse concurrentie. Het leidt ook tot vreemde constructies in de auto-industrie. Exclusieve terrein wagens die niet bijdragen aan een beter milieu wor den gesubsidieerd, evenals leasewagens met milieu vervuilende accu's, die een claim leggen op een ver sneld verbruik van 'rare earth metals'. Zo wordt deze crisis niet opgelost in Europa, dat geconfronteerd wordt met voorlopig sneller groeiende industriële ac tiviteiten in het Verre Oosten en India. Dat toekomst beeld vraagt om een revolutionaire omschakeling, waarvan de sleutel mogelijk ligt in het rigoureus af stand nemen van het onontbeerlijk geachte element 'groei'. In ons economisch model behoort omzet con tinue te stijgen en introduceert men een extreme hoe veelheid aan overbodige 'innovatieve life style' pro ducten en diensten. Met de nieuwste IT-gadgets moet je er wekelijks tientallen 'vrienden' bij maken om die te 'volgen'. Terwijl we technisch in staat zijn om consumentenproducten voor communicatie (I-pads, laptops), mobiliteit (auto's), utiliteitsproduc ten (cv-kachels, wasmachines), zodanig te construe ren dat een levensduur van 50 jaar haalbaar is. Door een hoge graad van repareerbaarheid en modulaire opbouw waardoor technische vooruitgang telkens op nieuw kan worden geïmplementeerd. Dat vormt natuurlijk een probleem voor de huidige 'spending economy', die gebaseerd is op snelle des tructie en afschrijving. Want minder productie ver oorzaakt vooraleer gedwongen ontslagen. Anderzijds krijgen innovatieve ontwikkelingen een 'boost' die nieuwe werkgelegenheid en vooral hoger ontwikkel de industriële kennis genereert. Een nieuw econo misch model vraagt ook om een andere aandeelhou dersmentaliteit, nu gebaseerd op de speculatie van snelle kapitaalvermeerdering door groei. Als de voor lopig nog groeiende wereldeconomie niet meer geba seerd wordt op verspilling van arbeid en grondstof fen, kan een direct positief milieueffect worden gerea liseerd, hand in hand met 'groene' techniek. Produc- tiekrimp kan leiden tot hogere welvaart en welzijn. Dat vraagt om een grondige herijking van economi sche waarden. Maar geen enkele partij zal de komen de verkiezingen dat durven promoten. Uit angst voor krimp van het aantal stemmen. Het peloton denderde op 6 augustus over de Dam in Middelburg tijdens de Eneco Tour. gwapaBKBBKgiBaMmaBswswiBBaiamMiiMWWMiaiiwaaBsaiii^^ ®®©®®®©®®©e door Hans Pollemans, oud-directeur petrochemie en offshore bedrijven. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59