'Halfzachte oplossingen werken niet9 Zeldzame vogel ligt als nieuw in het water 181 zeeland de restaurateur Bruggen Kanaal [blijven vrijdag langdurig open Opening brandweerpost Koudekerke Tot 70% korting op alles! 0EMI1E3BI1 woensdag 22 augustus 2012 WWiX&aXM55S5S5SSÏ?S5S!i ll"lllljll| lllillI Ijl h IIIili^ll I llliHIIIII llliillllllHliHWIIHIIWIMWHHWiPIIIW '111 ZsassstÊsrnamsmaesaiasestsiasassesxmKmmiSmaimmmsi De afsluiting van de Stations- brug in Middelburg voor auto verkeer houdt de gemoederen in de stad bezig. Nogal wat auto mobilisten negeren het inrijver- bod, zo is de ervaring van de eer ste weken. De PZC vroeg lezers om een reactie op de nieuwe verkeerssituatie. Zolang de verkeerslichten in de ui terlijke vorm niet zijn aangepast zal er nog veel verwarring blijven bestaan. Alleen een verkeerslicht zoals gebruikt wordt in de grote steden op speciale bus- en tramba nen attenderen je als automobilist erop dat je op een verkeerd weg- vak zit. Rien Zandee ie Nog steeds zeer onveilig en slechter dan voorheen voor fiet sers. 2e Onduidelijke bewegwijzering voor automobilisten, veel leeswerk en daar is geen tijd voor. 3e Met de vele toeristen op Walche ren is de onwetendheid groot. 4e Bij open Schroebrug geen alter natief grote chaos tot gevolg. 5e Slechte bewegwijzering hoe men de N57 kan bereiken, zeker ko mend vanaf de Westerscheldetun- nel. Gevolg: veel auto's gaan toch richting Schroebrug. 6e Middelburg geeft slecht voor beeld. Ben zelf fietser én automobi list en heb begrip voor beiden. A. v.d. Broeke En eindelijk, eindelijk, na heel veel jaren file-leed in Middelburg heb ben we een tunnel en dus nu twee bruggen in Middelburg voor wat vlottere doorstroming. En je ge looft het niet, gaan ze een brug 'dicht gooien' voor verkeer. Terug bij af en dan ook nog de bruggen steeds open voor elk jacht en dan kan dat nog steeds niet tegelijker tijd met het treinverkeer. Droevig... Lia de Nooijer gewijziqd Sta 11 on s brug af qekfotjsn voor gemotor. see rö verkeer m. uv. Hi ÉMMriMMiifi mm ïwm Het is een illusie te denken dat de brug niet meer door automobilis ten gebruikt zal worden zolang er geen barrière voor auto's wordt ge plaatst. Het is dan ook geen goed idee om de brug af te sluiten voor auto's zolang de bussen er nog wel overheen mogen. Halfzachte oplos singen werken niet! Wim van der Brug Mijn vrouw fietst vijf dagen pef week over de Stationsbrug en vindt de situatie gevaarlijker om dat autobestuurders onvoldoende in de gaten hebben dat het verbo den is over de brug te gaan. Fiet sers komen daardoor in gevaar. Ik zelf rijd auto en gebruikte voor heen altijd de Stationsbrug. Ik vind dat de- situatie onduidelijk wordt aangegeven. Ik ben hier zo 'Ik viel voor het model en de zeldzaamheid. Je moet geluk hebben dat je zoiets tegenkomt. Hij had wel twaalf jaar boven water gestaan. Dat is funest voor een houten boot' - Nico de Reiger gewend dat ik niet let op alle be wegwijzering. Volgens mij zou het veel duidelijker zijn dat aan het be gin van de brug een groot en voor al duidelijk zichtbaar bord komt met verboden in te rijden. S. Ouwehand Ik vind dat de situatie er niet beter op is geworden. Wat te doen tegen automobilisten die het verbod ne geren? Camera's? Flitspalen? Ach teraf een grote fout om die brug af te sluiten voor personenauto's. Laat het verkeer zelf een 'even wicht' zoeken bij het bepalen van de route. Ik gebruik nu als alterna tief vaak (niet altijd) de tunnel, naam bekend bij redactie Vrijdagavond moest ik rond half 8 slalommend met mijn fiets over de brug. Er stonden maar liefst vijf au to's op en ze kwamen ook nog van twee kanten. Veel ruimte voor de fietsers was er dus niet. Ruud Timmerman Ik moet dagelijks over de Stations brug met de scooter of fiets en ben op zich wel blij dat deze beslissing genomen is. De brug is gewoon te smal voor het grote verkeers aanbod. Eigenlijk had deze brug vervangen moeten worden. Alleen dat is te duur, gok ik? Verder moe ten mensen zich aanleren de N57 te pakken. Ik betrap mezelf er ook' vaak op dat ik denk 'Hmm, stom, had die N57 gepakt!', maar het is gewenning om via de Schroebrug te rijden. Ook sturen veel navigatie systemen toeristen nog steeds via het centrum. Wido Als PZC-lezer ben ik gelukkig voor af op de hoogte van het afsluiten van de Stationsbrug voor het gemo toriseerde verkeer. Ik vraag me af of de situatie me anders duidelijk was geweest! Ik kwam over de Blauwedijk richting de Stations brug, en omdat ik er speciaal naar zocht, zag ik een onopvallend ver keersbord 'verboden rechtsaf te slaan'. Dat bord was half verbor gen achter een ander bord of boom. Dit is wel erg slecht aangege ven! Ook vanaf de Loskade mag de bewegwijzering duidelijker. Wat me niet duidelijk is: Hoe moet je als automobilist bij het station ko men? Het schijnt dat je de Schroe brug over moet, en dan ergens ke ren. Lekker als je nog gauw de trein moet halen! Wel te begrijpen dat de sluiproute weer is: na de Schroebrug gauw ff linksaf slaan. Mijns inziens zou het het beste zijn om de Stationsbmg eenrich tingverkeer te maken voor auto's. En dan tweerichtingsverkeer voor fietsers over de Stationsbrug. Lia Tromp Nico de Reiger uit Kwadendam- me trekt deze zomer met zijn boot veel bekijks in de haven van Oranjeplaat, bij-Arnemui- den. Zijn Zilverreiger is een ka juitzeiljacht model Simplexus, ontworpen door J.K. Gipon en daarvan bestaan maar enkel.e exemplaren. Geen één daarvan is nog zo origineel en is zo goed gerestaureerd als de Zilverreiger. Nico de Reiger werkte er in vier jaar tijd 800 uur aan. „Dit doe je alleen als je verliefd bent." door Carla van de Merbel Een leek ziet het mis schien niet, maar in het restaurant opOranje plaat wordt regelmatig de camera getrokken als Nico de Reiger voorbij vaart. Men sen met verstand van zeilboten zien in de Zilverreiger (model Sim plexus, bouwjaar 1958) het bijzon dere ontwerp, de zeldzaamheid en de degelijke restauratie. Nico de Reiger (54) is er trots op, al zal hij dat niet zo vaak zeggen. De Reiger is houtbewerker/inter ieurbouwer van beroep en geeft les op het vmbo in Goes. Jaren ge leden zocht hij een nieuwe uitda ging in houtbewerking en vond uiteindelijk in Aalsmeer voor 400 euro zijn toen nog anonieme boot. „Ik viel voor het model en de zeld zaamheid. Je moet geluk hebben dat je zoiets tegenkomt." Alles was nog compleet, inclusief originele zeilen en tuigage. De zeil boot was er wel slecht aan toe. „Hij had twaalf jaar boven water gestaan. Dat is funest voor een houten boot." De kajuit was nog redelijk, de mast, giek en gaffel wa ren ook nog goed, maar er zat een gat in de bodem en de zeilbak van vurenhout en het roer moesten he lemaal vernieuwd. De Reiger ging aan de slag, op het garagepad bij zijn huis in Kwaden- damme. In vier jaar tijd werkte hij 800 uur aan de restauratie van de boot, geholpen door velen die weer in andere ambachten thuis zijn. De Reiger ging er helemaal in op. „Ik ben niet zo snel verliefd, maar als ik eenmaal verliefd ben blijft het lang hangen." Het resultaat mag er dan ook zijn. Sinds een week of tien ligt de Zil verreiger (bedacht door Nico 'van wege m'n eigen achternaam en omdat een zilverreiger een zeldza me vogel is') in het water. De Rei ger wil met zijn boot ook een zichtbaar pleidooi houden voor restauratie- en ambachtswerk en voor opleidingen daarvoor. „Jonge ren voor wie een hoge opleiding niet haalbaar is, kunnen met hun handen laten zien hoe intelligent ze zijn." Het meeste werk aan de Zilverrei ger zit er nu op. Tijd om te varen dus. Nico de Reiger moet er nog wat aan wennen. „Ik ben eigenlijk niet zo'n zeiler. Ik ben een beetje bang op het water. Maar het gaat steeds beter. En ja, als je met je gro te liefde op pad gaat, leun je na tuurlijk niet bang zijn." Simplexus Ontwerpjaar: 1956 Ontwerp: J.K. Gipon Spantvorm: knikspant Achtersteven: platgat Materiaal: hechthout Tuigage: gaffel L.o.a. (Lengte over alles): 6,50 me ter L.w.l. (Lengte op waterlijn): 5,50 meter Breedte: 2,20 meter Diepgang: 0,85 meter Zeiloppervlak: 18 vierkante meter Grootzeil: 13,3 vierkante meter Fok: 4,7 vierkante meter Stormfok: 3,2 vierkante meter Waterverplaatsing: 1.480 kilogram Ballast: 375 kilogram VLISSINGEN - De vier Kanaalbrug- gen op Walcheren blijven vrijdag veel langer open staan dan gebrui kelijk. Dit vanwege Vlissingen Ma ritiem. Er varen die dag zo'n zestig historische schepen van Veere naar Vlissingen. De schepen passeren in twee groe pen de Middelburgse bruggen: de Stationsbrug vanaf 9.55 erï 10.10 uur, de Schroebrug vanaf 10.25 en 10.40 uur. Daarna passeren ze in één lang konvooi de brug bij Souburg (van af 11.20 uur), de Sloebrug Vlissin gen (vanaf 11.50 uur) en tenslotte de Keersluisbrug Vlissingen (vanaf 12.10 uur). KOUDEKERKE - De vernieuwde brandweerpost in Koudekerke wordt woensdagavond (vandaag) officieel in gebruik genomen. Bur gemeester Rob van der Zwaag ver richt om 20 uur de opening. De verbouwing en de herinrich ting van de post aan de Badhuis straat heeft 220.000 euro gekost. Het Veers brandweerkorps neemt vanavond ook twee nieuwe voer tuigen in gebruik. In Koudekerke wordt een een zoge naamd Snel Interventie Voertuig (SIV) gestationeerd. (kosten 200.000 euro). Dit is in de Veilig heidsregio Zeeland de eerste brandweerauto die kan uitrukken met minder dan zes bemanningsle den, wat betekent dat sneller kan worden gereageerd. De post Sero'oskerke wordt uitge rust met een waterwagen (kosten 87.000 euro), zodat bij afwezig heid van een brandput, toch snel kan worden geblust. Verbouwingsuitverkoop logusgoes.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 18