'Halfzachte
oplossingen
werken niet9
Zeldzame vogel ligt
als nieuw in het water
181 zeeland
de restaurateur
Bruggen Kanaal
[blijven vrijdag
langdurig open
Opening brandweerpost Koudekerke
Tot 70% korting op alles!
0EMI1E3BI1
woensdag 22 augustus 2012
WWiX&aXM55S5S5SSÏ?S5S!i
ll"lllljll| lllillI Ijl h IIIili^ll I llliHIIIII llliillllllHliHWIIHIIWIMWHHWiPIIIW '111
ZsassstÊsrnamsmaesaiasestsiasassesxmKmmiSmaimmmsi
De afsluiting van de Stations-
brug in Middelburg voor auto
verkeer houdt de gemoederen
in de stad bezig. Nogal wat auto
mobilisten negeren het inrijver-
bod, zo is de ervaring van de eer
ste weken. De PZC vroeg lezers
om een reactie op de nieuwe
verkeerssituatie.
Zolang de verkeerslichten in de ui
terlijke vorm niet zijn aangepast
zal er nog veel verwarring blijven
bestaan. Alleen een verkeerslicht
zoals gebruikt wordt in de grote
steden op speciale bus- en tramba
nen attenderen je als automobilist
erop dat je op een verkeerd weg-
vak zit.
Rien Zandee
ie Nog steeds zeer onveilig en
slechter dan voorheen voor fiet
sers.
2e Onduidelijke bewegwijzering
voor automobilisten, veel leeswerk
en daar is geen tijd voor.
3e Met de vele toeristen op Walche
ren is de onwetendheid groot.
4e Bij open Schroebrug geen alter
natief grote chaos tot gevolg.
5e Slechte bewegwijzering hoe
men de N57 kan bereiken, zeker ko
mend vanaf de Westerscheldetun-
nel. Gevolg: veel auto's gaan toch
richting Schroebrug.
6e Middelburg geeft slecht voor
beeld. Ben zelf fietser én automobi
list en heb begrip voor beiden.
A. v.d. Broeke
En eindelijk, eindelijk, na heel veel
jaren file-leed in Middelburg heb
ben we een tunnel en dus nu twee
bruggen in Middelburg voor wat
vlottere doorstroming. En je ge
looft het niet, gaan ze een brug
'dicht gooien' voor verkeer. Terug
bij af en dan ook nog de bruggen
steeds open voor elk jacht en dan
kan dat nog steeds niet tegelijker
tijd met het treinverkeer. Droevig...
Lia de Nooijer
gewijziqd
Sta 11 on s brug af qekfotjsn
voor gemotor. see rö
verkeer
m. uv. Hi
ÉMMriMMiifi mm ïwm
Het is een illusie te denken dat de
brug niet meer door automobilis
ten gebruikt zal worden zolang er
geen barrière voor auto's wordt ge
plaatst. Het is dan ook geen goed
idee om de brug af te sluiten voor
auto's zolang de bussen er nog wel
overheen mogen. Halfzachte oplos
singen werken niet!
Wim van der Brug
Mijn vrouw fietst vijf dagen pef
week over de Stationsbrug en
vindt de situatie gevaarlijker om
dat autobestuurders onvoldoende
in de gaten hebben dat het verbo
den is over de brug te gaan. Fiet
sers komen daardoor in gevaar. Ik
zelf rijd auto en gebruikte voor
heen altijd de Stationsbrug. Ik
vind dat de- situatie onduidelijk
wordt aangegeven. Ik ben hier zo
'Ik viel voor het model en de zeldzaamheid. Je moet geluk hebben dat
je zoiets tegenkomt. Hij had wel twaalf jaar boven water gestaan.
Dat is funest voor een houten boot' - Nico de Reiger
gewend dat ik niet let op alle be
wegwijzering. Volgens mij zou het
veel duidelijker zijn dat aan het be
gin van de brug een groot en voor
al duidelijk zichtbaar bord komt
met verboden in te rijden.
S. Ouwehand
Ik vind dat de situatie er niet beter
op is geworden. Wat te doen tegen
automobilisten die het verbod ne
geren? Camera's? Flitspalen? Ach
teraf een grote fout om die brug af
te sluiten voor personenauto's.
Laat het verkeer zelf een 'even
wicht' zoeken bij het bepalen van
de route. Ik gebruik nu als alterna
tief vaak (niet altijd) de tunnel,
naam bekend bij redactie
Vrijdagavond moest ik rond half 8
slalommend met mijn fiets over de
brug. Er stonden maar liefst vijf au
to's op en ze kwamen ook nog van
twee kanten. Veel ruimte voor de
fietsers was er dus niet.
Ruud Timmerman
Ik moet dagelijks over de Stations
brug met de scooter of fiets en ben
op zich wel blij dat deze beslissing
genomen is. De brug is gewoon te
smal voor het grote verkeers
aanbod. Eigenlijk had deze brug
vervangen moeten worden. Alleen
dat is te duur, gok ik? Verder moe
ten mensen zich aanleren de N57
te pakken. Ik betrap mezelf er ook'
vaak op dat ik denk 'Hmm, stom,
had die N57 gepakt!', maar het is
gewenning om via de Schroebrug
te rijden. Ook sturen veel navigatie
systemen toeristen nog steeds via
het centrum.
Wido
Als PZC-lezer ben ik gelukkig voor
af op de hoogte van het afsluiten
van de Stationsbrug voor het gemo
toriseerde verkeer. Ik vraag me af
of de situatie me anders duidelijk
was geweest! Ik kwam over de
Blauwedijk richting de Stations
brug, en omdat ik er speciaal naar
zocht, zag ik een onopvallend ver
keersbord 'verboden rechtsaf te
slaan'. Dat bord was half verbor
gen achter een ander bord of
boom. Dit is wel erg slecht aangege
ven! Ook vanaf de Loskade mag de
bewegwijzering duidelijker. Wat
me niet duidelijk is: Hoe moet je
als automobilist bij het station ko
men? Het schijnt dat je de Schroe
brug over moet, en dan ergens ke
ren. Lekker als je nog gauw de
trein moet halen! Wel te begrijpen
dat de sluiproute weer is: na de
Schroebrug gauw ff linksaf slaan.
Mijns inziens zou het het beste
zijn om de Stationsbmg eenrich
tingverkeer te maken voor auto's.
En dan tweerichtingsverkeer voor
fietsers over de Stationsbrug.
Lia Tromp
Nico de Reiger uit Kwadendam-
me trekt deze zomer met zijn
boot veel bekijks in de haven
van Oranjeplaat, bij-Arnemui-
den. Zijn Zilverreiger is een ka
juitzeiljacht model Simplexus,
ontworpen door J.K. Gipon en
daarvan bestaan maar enkel.e
exemplaren. Geen één daarvan
is nog zo origineel en is zo goed
gerestaureerd als de Zilverreiger.
Nico de Reiger werkte er in vier
jaar tijd 800 uur aan. „Dit doe je
alleen als je verliefd bent."
door Carla van de Merbel
Een leek ziet het mis
schien niet, maar in het
restaurant opOranje
plaat wordt regelmatig
de camera getrokken als
Nico de Reiger voorbij vaart. Men
sen met verstand van zeilboten
zien in de Zilverreiger (model Sim
plexus, bouwjaar 1958) het bijzon
dere ontwerp, de zeldzaamheid en
de degelijke restauratie. Nico de
Reiger (54) is er trots op, al zal hij
dat niet zo vaak zeggen.
De Reiger is houtbewerker/inter
ieurbouwer van beroep en geeft
les op het vmbo in Goes. Jaren ge
leden zocht hij een nieuwe uitda
ging in houtbewerking en vond
uiteindelijk in Aalsmeer voor 400
euro zijn toen nog anonieme boot.
„Ik viel voor het model en de zeld
zaamheid. Je moet geluk hebben
dat je zoiets tegenkomt."
Alles was nog compleet, inclusief
originele zeilen en tuigage. De zeil
boot was er wel slecht aan toe.
„Hij had twaalf jaar boven water
gestaan. Dat is funest voor een
houten boot." De kajuit was nog
redelijk, de mast, giek en gaffel wa
ren ook nog goed, maar er zat een
gat in de bodem en de zeilbak van
vurenhout en het roer moesten he
lemaal vernieuwd.
De Reiger ging aan de slag, op het
garagepad bij zijn huis in Kwaden-
damme. In vier jaar tijd werkte hij
800 uur aan de restauratie van de
boot, geholpen door velen die
weer in andere ambachten thuis
zijn. De Reiger ging er helemaal in
op. „Ik ben niet zo snel verliefd,
maar als ik eenmaal verliefd ben
blijft het lang hangen."
Het resultaat mag er dan ook zijn.
Sinds een week of tien ligt de Zil
verreiger (bedacht door Nico 'van
wege m'n eigen achternaam en
omdat een zilverreiger een zeldza
me vogel is') in het water. De Rei
ger wil met zijn boot ook een
zichtbaar pleidooi houden voor
restauratie- en ambachtswerk en
voor opleidingen daarvoor. „Jonge
ren voor wie een hoge opleiding
niet haalbaar is, kunnen met hun
handen laten zien hoe intelligent
ze zijn."
Het meeste werk aan de Zilverrei
ger zit er nu op. Tijd om te varen
dus. Nico de Reiger moet er nog
wat aan wennen. „Ik ben eigenlijk
niet zo'n zeiler. Ik ben een beetje
bang op het water. Maar het gaat
steeds beter. En ja, als je met je gro
te liefde op pad gaat, leun je na
tuurlijk niet bang zijn."
Simplexus
Ontwerpjaar: 1956
Ontwerp: J.K. Gipon
Spantvorm: knikspant
Achtersteven: platgat
Materiaal: hechthout
Tuigage: gaffel
L.o.a. (Lengte over alles): 6,50 me
ter
L.w.l. (Lengte op waterlijn): 5,50
meter
Breedte: 2,20 meter
Diepgang: 0,85 meter
Zeiloppervlak: 18 vierkante meter
Grootzeil: 13,3 vierkante meter
Fok: 4,7 vierkante meter
Stormfok: 3,2 vierkante meter
Waterverplaatsing: 1.480 kilogram
Ballast: 375 kilogram
VLISSINGEN - De vier Kanaalbrug-
gen op Walcheren blijven vrijdag
veel langer open staan dan gebrui
kelijk. Dit vanwege Vlissingen Ma
ritiem. Er varen die dag zo'n zestig
historische schepen van Veere
naar Vlissingen.
De schepen passeren in twee groe
pen de Middelburgse bruggen: de
Stationsbrug vanaf 9.55 erï 10.10
uur, de Schroebrug vanaf 10.25 en
10.40 uur.
Daarna passeren ze in één lang
konvooi de brug bij Souburg (van
af 11.20 uur), de Sloebrug Vlissin
gen (vanaf 11.50 uur) en tenslotte
de Keersluisbrug Vlissingen (vanaf
12.10 uur).
KOUDEKERKE - De vernieuwde
brandweerpost in Koudekerke
wordt woensdagavond (vandaag)
officieel in gebruik genomen. Bur
gemeester Rob van der Zwaag ver
richt om 20 uur de opening.
De verbouwing en de herinrich
ting van de post aan de Badhuis
straat heeft 220.000 euro gekost.
Het Veers brandweerkorps neemt
vanavond ook twee nieuwe voer
tuigen in gebruik.
In Koudekerke wordt een een zoge
naamd Snel Interventie Voertuig
(SIV) gestationeerd. (kosten
200.000 euro). Dit is in de Veilig
heidsregio Zeeland de eerste
brandweerauto die kan uitrukken
met minder dan zes bemanningsle
den, wat betekent dat sneller kan
worden gereageerd.
De post Sero'oskerke wordt uitge
rust met een waterwagen (kosten
87.000 euro), zodat bij afwezig
heid van een brandput, toch snel
kan worden geblust.
Verbouwingsuitverkoop
logusgoes.nl