Telefoongids iol internet 'Alles is te downloaden' Moet het telefoon boek op de brandsta pel? Of alleen worden bezorgd bij oma's en opa's? Na 130 jaar staat de papieren gids ter discussie. De Bel gen zijn er al uit. woensdag 22 augustus 2012 bedankt! door Wilma de Cort en Tanja Kits illustratie Mark Reijntjens Telkens als in een regio de nieuwe telefoongids op de deurmat is geploft, is dit bij de eerstvolgende oud-papier-inzameling te zien: de gloednieuwe boeken, nog geurend naar de drukke rij, rusten zwaar en ongelezen op sta pels kranten en folders op stoepen. Als de gids niet bij toerbeurt maar in één keer landelijk zou worden ver spreid, was er misschien eerder een na tionale discussie over gevoerd. Maar nu heeft internetondernemer en -jour nalist Alexander Klopping hiervoor ge zorgd. Te gek voor woorden dat de huis-aan-huis verspreiding doorgaat, meent Klopping. Bezorg het pak pa pier alleen bij mensen die erom vra gen, is zijn hartekreet. Hij heeft de zaak op scherp gezet door de gids, het 'dodenbomenmonster', een zetje richting uitgang te geven. Klopping heeft een 'handige' domein naam geregistreerd: sterftelefoongids- sterf nl. Deze schakelt de internetbe zoeker vanzelf door naar een pagina van De Telefoongids waar je je voor de gids, volgens sommigen een dikke re clamefolder, kunt afmelden. Hoeveel consumenten er op een idee zijn gebracht, kan De Telefoongids niet zeggen. Wel stelt woordvoerster Marianne de Bruijn dat er tussen 2009 en heden 190.000 afmeldingen zijn ge weest. Sinds 2009 biedt het bedrijf meerdere mogelijkheden om de gids uit de brievenbus te weren. Dat ie mand daar nu nog eens op wijst, mag, aldus De Bruijn. Toch heeft Klopping een brief van een advocaat gekregen. Vooral omdat de naam 'sterftelefoon- gidssterf 'te ver' zou gaan en volgens De Telefoongids 'ernstig afbreuk' doet aan haar reputatie. „Te grof', vindt ook Saskia Spiekman, bibliothecaris van het Museum voor Communicatie in Den Haag. „Bedankt- •telefoongidsbedankt, klinkt charman ter. We zijn heel blij met de telefoon gids geweest. Maar het systeem dat je een kaart in de telefoongids moet op sturen als je die niet meer wilt, werkt niet. Die kaart zie je immers niet als je de gids nooit opent", zegt ze. Voor haar heeft het telefoonboek al lang museale waarde. Het is een bron van informatie, stelt ze. „Zelf zoek ik ook een nummer in de online gids, maar het nadeel is dat je daar niet 'Als je de gouden gids eraf haalt, blijft er niet veel telefoonboek over' kunt terugkijken naar andere jaren." Rechercheurs, mensen die oude adres sen van personen zoeken of vorsers van familiegeschiedenissen, heeft Spiekman in haar museum over oude telefoongidsen gebogen gezien. „Als je iemand zoekt en je weet niet meer pre cies in welke straat die ooit woonde, blader je door een oud telefoonboek." Het telefoonboek is een oudje, vertelt ze. In 1881 kregen de eerste Nederlan ders telefoon en na een paar jaar al werden lijsten met telefoonnummers vervangen door gidsjes die diverse maatschappijen in delen van het land verspreidden. Rond 1900 nam de staat de distributie in het hele land over. „Het rijk kreeg door dat het een blijvertje was", aldus Spiekman. Met uitzondering van de oorlogsjaren, toen de pakketten niet konden wor den bezorgd, bleef de telefoongids, zonder onderbreking verschijnen. Wel veranderde het boek geregeld. Zo ken de het een poos een roze bedrijfsge- deelte, dat later de gele en nog later de gouden gids werd. „Als je die eraf haalt, blijft er niet veel telefoonboek over", zegt Spiekman. Vooral sinds 1994, toen de mobiele te lefoon en internet aan hun opmars be-' gonnen, heeft de papieren gids aan be tekenis verloren. Al was die altijd al be trekkelijk, tenminste als naslagwerk voor telefoonnummers. Spiekman: „De gids heeft altijd op de derde plaats gestaan. Voor telefoon nummers raadplegen we eerst ons hoofd, daarna de klapper en pas dan de gids." De Telefoongids piekert er niet over te stoppen met de huis-aan-huis versprei ding. Volgens het bedrijf verplicht de Telecomwet om de telefoonnummers van bedrijnen en particulieren beschik baar te stellen, al is de vraag of dit dan huis-aan-huis en op papier moet. Volgens De Bruijn kijken iedere maand drie miljoen mensen wel een keer in de papieren editie. Eigen onder zoek leert bovendien dat 85 procent de gids wil blijven ontvangen. Van Klopping hoeft de gids - ook ge liefd onder krachtpatsers, om ze te ver scheuren - niet helemaal te verdwij nen. Er zijn volgens hem nog veel mensen, zoals in ieder geval zijn oma, die graag een papieren exemplaar ge bruiken. Daarom pleit hij voor een 'opt-in-systeem': wie de gids wil, moet die zelf aanvragen. In België heeft eenzelfde discussie tot een iets steviger opt-out-systeëm ge leid. Iedereen krijgt de gids, tenzij. Consumenten worden nadrukkelijk voor de keuze geplaatst, stelt Nicole Hastinckx van de Belgische Gouden Gids (net als bij ons: een bedrijvengids en telefoonboek in één). „Twee, drie maanden voordat een nieu we gids voor een bepaalde regio in pro ductie gaat, laten we callcentra met al le consumenten bellen of-ze de nieu we gids willen", zegt ze. Bovendien leggen gemeentes in de be wuste regio op hun websites uit hoe mensen de gids kunnen afbestellen. Volgens Hastinckx is 20 procent afge haakt. Toch is de papierproductie ge halveerd, van 600.000 naar 300.000 ton per jaar, aldus Hastinckx, die geen oplagecijfers wil geven. Oorzaak: in het telefoongidsgedeelte staan kleinere regio's dan voorheen. Charl Delemarre (21) Zelfheeft hij op zijn kamer in Rotter dam ook geen telefoonboek. „Kost te veel ruimte. Mijn ouders hebben er ..nog wel een, maar ik kan me niet her inneren wanneer ik hem voor het laatst heb gebruikt. Ik vind het wel jam mer als hij gaat verdwijnen, maar dan meer in the big picture. Alles verdwijnt vanwege internet: videotheken, biosco pen. Alles is op de computer op te zoe ken en te downloaden. Jammer, zeg ik vanuit een romantisch idee, maar ja."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10