zeeland naz merfestival van de tijd geschreven Nazomerdansen: 'als we er toch al zijn' Helemaal in de geest van Medea zaterdag 18 augustus 2012 land waar we met zijn allen zijn. Ze is daar uit liefde met Jason gekomen, ze is helemaal op hem aangewezen. Dan trouwt hij met een ander. Onze locatie ligt buiten de stadswallen aan het Veer- se Meer. We spelen uitgestoten zijn, buiten de muur. Er is ook een tweede betekenis, de muur heeft tevens een verticale functie. Hij is heel hoog, 4,20 meter, en ziet eruit als een mine, alsof we Medea hebben opgegraven. We wekken de dode, gemummificeerde personages tot leven en kijken of er een connectie is tussen hen en de re cente rechtszaken tegen kindermoor denaars. Daar komt nog bij dat we 's avonds spelen. Voor we aan het stuk begonnen schreef ik de acteurs een brief Zin één was: Medea is een zwart gat, anti-materie, dichter bij de totale vernietiging kom je nooit. Zo tegenna tuurlijk is het doden van je eigen kinde ren. Publiek: We willen vergetelheid. Delpeut: „Dat is niet mijn doel. Je kunt wel vergetelheid bereiken als de rest van de wereld er tijdens de voorstel ling helemaal niet meer toe doet. Dan ben je even van de wereld." Publiek: We willen gedrevenheid. „Als de toeschouwer een existentiële ervaring moet hebben, dan vraagt dat van mij de totale overgave. Voor min der kan het niet. Twee weken geleden is mijn dochtertje Cato geboren. Dat heek Medea beïnvloed. Door zo'n kind je verandert je plek in de wereld. Mijn idee over de waarde van het leven is nog veel persoonlijker geworden. Ik werkte aan het verhaal over een vrouw, die haar eigen kinderen ver moordt. Dat is zeker confronterend op het moment dat je je verheugt op het vader zijn." Het Zeeland Nazomerfestival klopte twee keer eerder op zijn deur. Tevergeefs. Of hij had het te druk, óf er werd hem te wei nig ruimte gelaten in de keuze van het stuk en de acteurs. Nu, de derde keer, is het wel. raak. Deze zomer regisseert Thibaud Delpeut (1978) voor het ZNF de Griekse tragedie Medea. Delpeut studeerde klinische psycholo gie in Nijmegen. Daar deed hij in het studententoneel zijn eerste ervaringen als regisseur op. Na zijn studie volgde hij de regieopleiding in Amsterdam. Britannicus van Racine bracht in 2007 zijn landelijke doorbraak. Ook Antigo- ne-Kreon-Oidipous naar Sofokles was in 2009 een bewierookte voorstelling. Er volgden meer grote producties, waarin hij liet zien een voorliefde te hebben voor het grote, klassieke repertoire. Medea is voor Delpeut bepaald geen tussendoortje in een vakantieperiode. Medea zit al een jaar in zijn hoofd. Het stuk van Euripides werd voor het eerst in 431 voor Christus opgevoerd. Het verhaal: de Oosterse prinses Medea is met haar held en geliefde Jason naar Griekenland gevlucht. Ze krijgt twee zoontjes van hem. Als Jason vervol gens de voorkeur geeft aan een ko ningsdochter en Medea aan haar lot overlaat, vermoordt zij hun kinderen. Delpeut deed in rechtbankdossiers en verslagen van het Pieter Baan Cen trum uitgebreid onderzoek naar kinder moorden in de afgelopen jaren. Del peut: „Ik wil weten wat er met Medea gebeurt nadat ze haar kinderen heeft vermoord. Met de voorstelling komen we in haar geest terecht." door All Pankow Konrad Koselleck verzorgde vorig jaar het enthousiast ontvangen ope- ningsconcert bij Scheldejazz in Terneu- zen. Het bleek tevens de plek om afspra ken te maken over het verzorgen van het Nazomerzingen dit jaar én over het Nazomerdansen. „Wij hebben dat zelf aangeboden: als we er toch al zijn, kun je ons tweemaal inzetten." Hij en zijn bigband leiden zondagmid dag dus niet alleen het Nazomerzingen, maar keren 's avonds terug op het Abdij plein samen met Izaline Calister. De naam van deze op Curasao (1969) gebo ren zangeres is inmiddels onlosmakelijk verbonden met succesnummers als on der meer Wow'i Karifioofwel 'het oog van de liefde' in het Papiaments. „In het Caribisch gebied maakte dit nummer al leen al dat Izaline geen voet meer op straat kan zetten zonder herkend te wor den. Dat zullen we zeker ook in Middel burg spelen." Koselleck roemt Calisters veelzijdig ta lent. Volgens hem weet zij enerzijds een carnavalachtige danssfeer op te roepen, waarbij het publiek als vanzelf gaat mee bewegen. „Daarnaast beschikt zij over een prachtig eigen repertoire. Liederen over slavernij bijvoorbeeld, teksten met een tweede laag." Naast dansbare jazz- standards en Braziliaanse nummers, waarop de bezoekers kunnen dansen, wordt er af en toe ook plaats ingeruimd voor zo'n luisterliedje. Koselleck heeft vernomen dat het fraaie Abdijplein mo gelijkheid biedt beide genres tot hun recht te laten komen. Nazomerdansen, zo. 26 augustus, Abdij- plein, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Toe gang gratis. Zangeres Izaline Calister.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 83