zeeland naz merfestival
van de tijd geschreven
Nazomerdansen: 'als we er toch al zijn'
Helemaal
in de geest
van Medea
zaterdag 18 augustus 2012
land waar we met zijn allen zijn. Ze is
daar uit liefde met Jason gekomen, ze
is helemaal op hem aangewezen. Dan
trouwt hij met een ander. Onze locatie
ligt buiten de stadswallen aan het Veer-
se Meer. We spelen uitgestoten zijn,
buiten de muur. Er is ook een tweede
betekenis, de muur heeft tevens een
verticale functie. Hij is heel hoog, 4,20
meter, en ziet eruit als een mine, alsof
we Medea hebben opgegraven. We
wekken de dode, gemummificeerde
personages tot leven en kijken of er
een connectie is tussen hen en de re
cente rechtszaken tegen kindermoor
denaars. Daar komt nog bij dat we 's
avonds spelen. Voor we aan het stuk
begonnen schreef ik de acteurs een
brief Zin één was: Medea is een zwart
gat, anti-materie, dichter bij de totale
vernietiging kom je nooit. Zo tegenna
tuurlijk is het doden van je eigen kinde
ren.
Publiek: We willen vergetelheid.
Delpeut: „Dat is niet mijn doel. Je kunt
wel vergetelheid bereiken als de rest
van de wereld er tijdens de voorstel
ling helemaal niet meer toe doet. Dan
ben je even van de wereld."
Publiek: We willen gedrevenheid.
„Als de toeschouwer een existentiële
ervaring moet hebben, dan vraagt dat
van mij de totale overgave. Voor min
der kan het niet. Twee weken geleden
is mijn dochtertje Cato geboren. Dat
heek Medea beïnvloed. Door zo'n kind
je verandert je plek in de wereld. Mijn
idee over de waarde van het leven is
nog veel persoonlijker geworden. Ik
werkte aan het verhaal over een
vrouw, die haar eigen kinderen ver
moordt. Dat is zeker confronterend op
het moment dat je je verheugt op het
vader zijn."
Het Zeeland Nazomerfestival
klopte twee keer eerder op
zijn deur. Tevergeefs. Of hij
had het te druk, óf er werd hem te wei
nig ruimte gelaten in de keuze van het
stuk en de acteurs. Nu, de derde keer,
is het wel. raak. Deze zomer regisseert
Thibaud Delpeut (1978) voor het ZNF
de Griekse tragedie Medea.
Delpeut studeerde klinische psycholo
gie in Nijmegen. Daar deed hij in het
studententoneel zijn eerste ervaringen
als regisseur op. Na zijn studie volgde
hij de regieopleiding in Amsterdam.
Britannicus van Racine bracht in 2007
zijn landelijke doorbraak. Ook Antigo-
ne-Kreon-Oidipous naar Sofokles was in
2009 een bewierookte voorstelling. Er
volgden meer grote producties, waarin
hij liet zien een voorliefde te hebben
voor het grote, klassieke repertoire.
Medea is voor Delpeut bepaald geen
tussendoortje in een vakantieperiode.
Medea zit al een jaar in zijn hoofd. Het
stuk van Euripides werd voor het eerst
in 431 voor Christus opgevoerd. Het
verhaal: de Oosterse prinses Medea is
met haar held en geliefde Jason naar
Griekenland gevlucht. Ze krijgt twee
zoontjes van hem. Als Jason vervol
gens de voorkeur geeft aan een ko
ningsdochter en Medea aan haar lot
overlaat, vermoordt zij hun kinderen.
Delpeut deed in rechtbankdossiers en
verslagen van het Pieter Baan Cen
trum uitgebreid onderzoek naar kinder
moorden in de afgelopen jaren. Del
peut: „Ik wil weten wat er met Medea
gebeurt nadat ze haar kinderen heeft
vermoord. Met de voorstelling komen
we in haar geest terecht."
door All Pankow
Konrad Koselleck verzorgde vorig
jaar het enthousiast ontvangen ope-
ningsconcert bij Scheldejazz in Terneu-
zen. Het bleek tevens de plek om afspra
ken te maken over het verzorgen van
het Nazomerzingen dit jaar én over het
Nazomerdansen. „Wij hebben dat zelf
aangeboden: als we er toch al zijn, kun je
ons tweemaal inzetten."
Hij en zijn bigband leiden zondagmid
dag dus niet alleen het Nazomerzingen,
maar keren 's avonds terug op het Abdij
plein samen met Izaline Calister. De
naam van deze op Curasao (1969) gebo
ren zangeres is inmiddels onlosmakelijk
verbonden met succesnummers als on
der meer Wow'i Karifioofwel 'het oog
van de liefde' in het Papiaments. „In het
Caribisch gebied maakte dit nummer al
leen al dat Izaline geen voet meer op
straat kan zetten zonder herkend te wor
den. Dat zullen we zeker ook in Middel
burg spelen."
Koselleck roemt Calisters veelzijdig ta
lent. Volgens hem weet zij enerzijds een
carnavalachtige danssfeer op te roepen,
waarbij het publiek als vanzelf gaat mee
bewegen. „Daarnaast beschikt zij over
een prachtig eigen repertoire. Liederen
over slavernij bijvoorbeeld, teksten met
een tweede laag." Naast dansbare jazz-
standards en Braziliaanse nummers,
waarop de bezoekers kunnen dansen,
wordt er af en toe ook plaats ingeruimd
voor zo'n luisterliedje. Koselleck heeft
vernomen dat het fraaie Abdijplein mo
gelijkheid biedt beide genres tot hun
recht te laten komen.
Nazomerdansen, zo. 26 augustus, Abdij-
plein, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Toe
gang gratis.
Zangeres Izaline Calister.