Stoere Peugeot
met trage hybride
auto17
De nieuwe Clio van Comfort Lexus LS 600H
Renault mikt op kleur naar nog hoger niveau
vrijdag 17 augustus 2012
Peugeot is druk bezig zijn dieselhybride-aandrijflijn over het programma
uit te spreiden. In de 508 is deze onder meer te vinden in de opgeruigde
RXH-uitvoering.
door Tony Vos
Met de 3008 HYbrid4 was Peugeot
net Mercedes voor. Zo heeft het
Franse merk het uitbrengen van de
allereerste dieselhybride ter wereld op zijn
palmares mogen bijschrijven. Inmiddels is
dezelfde aandrijflijn ook verkrijgbaar in de
508 sedan en de SW. In dat laatste geval
heeft Peugeot er een speciale uitvoering om
heen gecreëerd; de RXH.
Dit model is ontwikkeld naar voorbeeld van
onder meer de Audi Allroad quattro's en
Volvo XC70. Dat betekent een hogere stand
op de wielen en een carrosserie met details
die de auto wat stoerder doen overkomen.
Peugeot heeft net als de concurrentie geko
zen voor extra randen langs de spatborden,
dikke dorpels die voor contrast zorgen en af
wijkende bumpers met in dit geval led-dag-
rijverlichting in drie staande units. Het resul
taat is een fraai geheel dat net wat meer op
valt dan het standaardmodel.
Het gaat natuurlijk om de aandrijflijn. Voor
in ligt de bekende 2.0 liter diesel die in zijn
eentje een vermogen levert van 163 pk. Dat
is meer dan voldoende om vlot te presteren.
Bij de achteras is een elektromotor geplaatst
Peugeot 508 RXH
Opgeruigde stationwagon met dieselhybride. Bagage
560-1.598 liter. Gewicht 1.745 kg. Hyb. 2.0, 200 pk.
Vanaf 49.990 euro.
Plus: Binnenruimte, rijcomfort, stoere details.
Min: traag werkend hybride systeem.
die er nog eens 37 pk bovenop doet. Beide
motoren zijn alleen met een elektronisch
brein met elkaar verbonden en kunnen zo
wel afzonderlijk van elkaar als gezamenlijk
optreden. In dat laatste geval is er zelfs spra
ke van vierwielaandrijving. Dat kan handig
zijn onder natte en gladde omstandigheden.
Normaal gesproken zal de bestuurder de
werking van de hybride aandrijflijn aan de
boordelektronica overlaten. Maar voor wie
het zelf wil regelen, zit op de console een
knop waarmee voor vier rij modi kan wor
den gekozen. Behalve Auto zijn dat Sport,
EV (alleen elektrisch) en 4WD.
De elektrische actieradius is beperkt. In de
praktijk slaat de dieselmotor bij circa 33 kilo
meter per uur altijd aan. Bij heel vlot accele
reren gebeurt dat al bij lagere snelheden.
De HYbrid4-modellen van Peugeot zijn
De hybride Peugeot 508 RXH kent de normale SW als basis. foto's Automedia
standaard voorzien van een automatische,
gerobotiseerde versnellingsbak. In de norma
le modellen van het merk kan deze vinding
al niet op veel enthousiasme rekenen, en bij
de 508 RXH is dat niet anders. Het bezwaar
heeft echter een andere oorzaak. De versnel
lingsbak neemt normaal gesproken te veel
tijd om te schakelen, maar dat wordt bij de
hybride keurig door de elektromotor opge
vangen. In de sportstand wordt er later op-
geschakeld, waardoor het toerental van dit
toch als milieuvriendelijk bedoelde concept
veel te hoog oploopt. Bij manoeuvreren valt
op dat de reactiesnelheid van de bak ter
gend langzaam is.
De auto start niet als de rem niet helemaal
wordt ingetrapt en de pook in de neutraal
stand staat. Als direct na het starten wordt
gekozen voor D of R, is dit in veel gevallen
te snel: de auto blijft staan. En even snel ke
ren op de weg is er al helemaal niet bij.
Daarentegen functioneert de Peugeot prima
als hij eenmaal op weg en op snelheid is.
Hij is mooi stil en biedt voldoende comfort,
al zijn de stoelen aan de harde kant.
De hybride diesel moet heel zuinig kunnen
zijn, maar ons testresultaat was minder
goed. We noteerden 1 op 17, terwijl we met
de 140 pk 2.0 liter diesel zonder probleem
boven de 1 op 18 uitkwamen. Net als bij de
3008 HYbrid4 moeten we dan ook tot de
conclusie komen dat Peugeot zijn hybride
diesel wellicht wat vroeg heeft gelanceerd.
Het principe is geweldig, de uitwerking min
der. Als we dan ook nog eens de vanafprijs
van 49-990 euro horen, lijkt het verstandig
dat Peugeot de 508 RXH ook met normale
benzine- en dieselmotoren gaat brengen.
door Tony Vos
Vanaf dit najaar zet Renault
vol in op de nieuwe Clio, de
vierde generatie sinds 1990.
Hij verschijnt eerst als vijfdeurs
hatchback en in de loop van vol
gend jaar ook als Estate.
Het model is onder leiding van de
Nederlander Laurens van den
Acker tot stand gekomen en staat
helemaal voor het nieuwe imago
van het Franse merk. Renault wil
zich bewust onderscheiden van de
grijze massa in het segment en
brengt een Clio die kleurrijk te
noemen is.
Dat geldt met name ook voor het
interieur, waar afhankelijk van het
uitrustingsniveau bijzondere tin
ten worden doorgevoerd. De ko
per krijgt straks volop mogelijkhe
den de eigen Clio aan te kleden,
van trendy via elegant naar spor
tief Renault schuwt daarbij niet
het gebruik van beeldbepalende
stickers. De middenconsole lijkt
een beetje op een iPad, een item
dat we ook al zagen bij de elektri
sche Zoe.
De basis van de volledig nieuwe
Clio is vertrouwd, ondanks de toe
name in afmetingen is het onder
stel afgeleid van de huidige Clio.
Motorisch is er wel het nodige
nieuws. Uiteraard wordt de 1.5 li
ter dieselmotor in de nieuwste va
riant aangeboden, waarbij de zui
nigste versie garant staat voor een
ultralage C02-uitstoot van slechts
83 gram per kilometer. Dat bete
kent tot eind 2014 slechts 14 pro
cent bij telling. Daarnaast maakt de
verse 1.2 liter viercilinder turbo
benzinemotor zijn opwachting in
de Clio met 120 pk en is de dried-
linder 0.9 liter helemaal nieuw. De
ze levert met turbo 90 pk en komt
er in een versie met 99 gramper ki
lometer (belastingvrij tot eind dit
jaar). In de loop van oktober staat
de nieuwe Clio bij de dealer, de
prijzen worden later bekend.
Renault Clio: kleurrijk, foto Renault
door Willem de Volder
Lexus brengt een volledig nieu
we oplage van haar grootste
limousine, de LS 6ooh. Die
verschijnt ook als F Sport Line. On
derscheidend is de spindle grille.
De volledige led-verlichting is een
blikvanger; die debuteert op de li-
mo ook voor de mistlampen en de
L-vormige dagrijverlichting. Het rij
comfort is naar een hoger plan ge
tild door de aandacht voor de car
rosseriestijfheid. Dat uit zich in
een stabielere wegligging.
Door de stuurinrichting onder
handen te nemen, etaleert de li
mousine een directer stuurgedrag.
Een vernieuwd remsysteem zorgt
voor een snellere stop. De wielop
hanging is aangepakt en de auto
Lexus LS 600h: efficient, foto Lexus
heeft een systeem dat oneffenhe
den in het wegdek elimineert. De
rijder kan kiezen uit de rijstanden
Eco, Comfort, Normal, Sport S en
Sport S+: allemaal in combinatie
met permanente vierwielaandrij
ving. Kracht en efficiency gaan
hand in hand in het topmodel.
De LS 6ooh Hybrid is voorzien
van een 5.0 liter V8 benzinemotor,
goed voor 394 pk, en een elektro
motor die 225 pk sterk is. Het ge
combineerde vermogen komt uit
op 445 pk. Daarmee mag de Lexus
worden gekwalificeerd als 's we
relds krachtigste full hybrid sedan.
Met die techniek snelt de limousi
ne in 6,1 seconden vanuit stilstand
naar 100 kilometer per uur.
Niet alleen de prestaties impone
ren, dat doet ook het verbruikscij
fer met 8,6 liter per 100 kilometer.
De C02-uitstoot bedroeg 218 gram
per kilometer km en ligt nu op
199. Als F Sport Line worden die
prestaties aangetikt met een 10 mil
limeter verlaagd onderstel, schakel
flippers aan het stuur en tal van de
signelementen in ex- en interieur.
Rond de jaarwisseling wordt de
vernieuwde Lexus verwacht. Prij
zen zijn nog niet bekend.
Nieuwe D3-dieselmotor
in de XC60 van Volvo
Volvo levert de XC60 nu ook met
nieuwe D3-dieselmotor. Die vijfci-
linder is 136 pk/350 Nm sterk. Het
verbruik is 5,3 liter per 100 kilo
meter, de C02-uitstoot 139 gram
per kilometer: een groen B-label.
De XC60 D3 is er vanaf 45.995 eu
ro. Ook de C02-uitstoot van de
XC70 met D4-dïesel daalde iets.
Nieuwe Actyon Sports
SsangYong is pick-up
De SsangYong Actyon Sports is
een pick-up met dubbele cabine.
De auto heeft een 2.0 liter diesel
motor van 155 pk. De Crystal is er
vanaf 38.790 euro, Quartz (4WD)
vanaf 45.090 euro, Saphire (4WD)
vanaf 48.390 euro. Op grijs kente
ken vanaf 16.975 euro.
Renault Kangoo zit in
lage bijtellingscategorie
Renault nam de Energy-motorva-
rianten van de Kangoo onder han
den. De diesel (75 en 90 pk-versie)
stoot nu 112 in plaats van 115 gram
per kilometer uit, beide goed voor
20 procent bij telling (tot 1-1-2014).
De Energy is er vanaf 13.190 euro
(exclusief belastingen).
Plus: originele vormgeving, 14% bijtelling in het verschiet.
Min: binnenruimte achterin.
CONCURRENT •Citroen DS5 HYbrid Chic
Dezelfde aandrijflijn als de
Peugeot in een zeer bijzon
der vormgegeven auto, vanaf
1 oktober belastingvrij. Baga
ge 465-1.288 liter. Gewicht
1.635 kg. Hybride 2.0 I,
200 pk.
CONCURRENT ®VW Passat Alltrack 2.0 TDI
Vierwielaangedreven Passat
Variant die wat hoger op de
poten staat met prachtig
afgewerkt interieur. Bagage
588-1.716 liter. Gewicht
1.625 kg. Diesel 2.0 I,
170 pk.
Plus: afwerking, rijgedrag, binnenruimte.
Min: prijs, geen hybride.
Vanaf 49.995 euro.
CONCURRENT
Volvo XC70 D4 Kinetic
Plus: rijgedrag, inrichting, dieselmotor.
Min: prijs loopt snel op.
Stoere Zweed met smeuïge
vijfcilinder diesel. Premium
gevoel door fraaie afwerking.
Bagage 575-1.600 liter.
Gewicht 1.621 kg. Diesel
2.0 1,163 pk.