Stoere Peugeot met trage hybride auto17 De nieuwe Clio van Comfort Lexus LS 600H Renault mikt op kleur naar nog hoger niveau vrijdag 17 augustus 2012 Peugeot is druk bezig zijn dieselhybride-aandrijflijn over het programma uit te spreiden. In de 508 is deze onder meer te vinden in de opgeruigde RXH-uitvoering. door Tony Vos Met de 3008 HYbrid4 was Peugeot net Mercedes voor. Zo heeft het Franse merk het uitbrengen van de allereerste dieselhybride ter wereld op zijn palmares mogen bijschrijven. Inmiddels is dezelfde aandrijflijn ook verkrijgbaar in de 508 sedan en de SW. In dat laatste geval heeft Peugeot er een speciale uitvoering om heen gecreëerd; de RXH. Dit model is ontwikkeld naar voorbeeld van onder meer de Audi Allroad quattro's en Volvo XC70. Dat betekent een hogere stand op de wielen en een carrosserie met details die de auto wat stoerder doen overkomen. Peugeot heeft net als de concurrentie geko zen voor extra randen langs de spatborden, dikke dorpels die voor contrast zorgen en af wijkende bumpers met in dit geval led-dag- rijverlichting in drie staande units. Het resul taat is een fraai geheel dat net wat meer op valt dan het standaardmodel. Het gaat natuurlijk om de aandrijflijn. Voor in ligt de bekende 2.0 liter diesel die in zijn eentje een vermogen levert van 163 pk. Dat is meer dan voldoende om vlot te presteren. Bij de achteras is een elektromotor geplaatst Peugeot 508 RXH Opgeruigde stationwagon met dieselhybride. Bagage 560-1.598 liter. Gewicht 1.745 kg. Hyb. 2.0, 200 pk. Vanaf 49.990 euro. Plus: Binnenruimte, rijcomfort, stoere details. Min: traag werkend hybride systeem. die er nog eens 37 pk bovenop doet. Beide motoren zijn alleen met een elektronisch brein met elkaar verbonden en kunnen zo wel afzonderlijk van elkaar als gezamenlijk optreden. In dat laatste geval is er zelfs spra ke van vierwielaandrijving. Dat kan handig zijn onder natte en gladde omstandigheden. Normaal gesproken zal de bestuurder de werking van de hybride aandrijflijn aan de boordelektronica overlaten. Maar voor wie het zelf wil regelen, zit op de console een knop waarmee voor vier rij modi kan wor den gekozen. Behalve Auto zijn dat Sport, EV (alleen elektrisch) en 4WD. De elektrische actieradius is beperkt. In de praktijk slaat de dieselmotor bij circa 33 kilo meter per uur altijd aan. Bij heel vlot accele reren gebeurt dat al bij lagere snelheden. De HYbrid4-modellen van Peugeot zijn De hybride Peugeot 508 RXH kent de normale SW als basis. foto's Automedia standaard voorzien van een automatische, gerobotiseerde versnellingsbak. In de norma le modellen van het merk kan deze vinding al niet op veel enthousiasme rekenen, en bij de 508 RXH is dat niet anders. Het bezwaar heeft echter een andere oorzaak. De versnel lingsbak neemt normaal gesproken te veel tijd om te schakelen, maar dat wordt bij de hybride keurig door de elektromotor opge vangen. In de sportstand wordt er later op- geschakeld, waardoor het toerental van dit toch als milieuvriendelijk bedoelde concept veel te hoog oploopt. Bij manoeuvreren valt op dat de reactiesnelheid van de bak ter gend langzaam is. De auto start niet als de rem niet helemaal wordt ingetrapt en de pook in de neutraal stand staat. Als direct na het starten wordt gekozen voor D of R, is dit in veel gevallen te snel: de auto blijft staan. En even snel ke ren op de weg is er al helemaal niet bij. Daarentegen functioneert de Peugeot prima als hij eenmaal op weg en op snelheid is. Hij is mooi stil en biedt voldoende comfort, al zijn de stoelen aan de harde kant. De hybride diesel moet heel zuinig kunnen zijn, maar ons testresultaat was minder goed. We noteerden 1 op 17, terwijl we met de 140 pk 2.0 liter diesel zonder probleem boven de 1 op 18 uitkwamen. Net als bij de 3008 HYbrid4 moeten we dan ook tot de conclusie komen dat Peugeot zijn hybride diesel wellicht wat vroeg heeft gelanceerd. Het principe is geweldig, de uitwerking min der. Als we dan ook nog eens de vanafprijs van 49-990 euro horen, lijkt het verstandig dat Peugeot de 508 RXH ook met normale benzine- en dieselmotoren gaat brengen. door Tony Vos Vanaf dit najaar zet Renault vol in op de nieuwe Clio, de vierde generatie sinds 1990. Hij verschijnt eerst als vijfdeurs hatchback en in de loop van vol gend jaar ook als Estate. Het model is onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker tot stand gekomen en staat helemaal voor het nieuwe imago van het Franse merk. Renault wil zich bewust onderscheiden van de grijze massa in het segment en brengt een Clio die kleurrijk te noemen is. Dat geldt met name ook voor het interieur, waar afhankelijk van het uitrustingsniveau bijzondere tin ten worden doorgevoerd. De ko per krijgt straks volop mogelijkhe den de eigen Clio aan te kleden, van trendy via elegant naar spor tief Renault schuwt daarbij niet het gebruik van beeldbepalende stickers. De middenconsole lijkt een beetje op een iPad, een item dat we ook al zagen bij de elektri sche Zoe. De basis van de volledig nieuwe Clio is vertrouwd, ondanks de toe name in afmetingen is het onder stel afgeleid van de huidige Clio. Motorisch is er wel het nodige nieuws. Uiteraard wordt de 1.5 li ter dieselmotor in de nieuwste va riant aangeboden, waarbij de zui nigste versie garant staat voor een ultralage C02-uitstoot van slechts 83 gram per kilometer. Dat bete kent tot eind 2014 slechts 14 pro cent bij telling. Daarnaast maakt de verse 1.2 liter viercilinder turbo benzinemotor zijn opwachting in de Clio met 120 pk en is de dried- linder 0.9 liter helemaal nieuw. De ze levert met turbo 90 pk en komt er in een versie met 99 gramper ki lometer (belastingvrij tot eind dit jaar). In de loop van oktober staat de nieuwe Clio bij de dealer, de prijzen worden later bekend. Renault Clio: kleurrijk, foto Renault door Willem de Volder Lexus brengt een volledig nieu we oplage van haar grootste limousine, de LS 6ooh. Die verschijnt ook als F Sport Line. On derscheidend is de spindle grille. De volledige led-verlichting is een blikvanger; die debuteert op de li- mo ook voor de mistlampen en de L-vormige dagrijverlichting. Het rij comfort is naar een hoger plan ge tild door de aandacht voor de car rosseriestijfheid. Dat uit zich in een stabielere wegligging. Door de stuurinrichting onder handen te nemen, etaleert de li mousine een directer stuurgedrag. Een vernieuwd remsysteem zorgt voor een snellere stop. De wielop hanging is aangepakt en de auto Lexus LS 600h: efficient, foto Lexus heeft een systeem dat oneffenhe den in het wegdek elimineert. De rijder kan kiezen uit de rijstanden Eco, Comfort, Normal, Sport S en Sport S+: allemaal in combinatie met permanente vierwielaandrij ving. Kracht en efficiency gaan hand in hand in het topmodel. De LS 6ooh Hybrid is voorzien van een 5.0 liter V8 benzinemotor, goed voor 394 pk, en een elektro motor die 225 pk sterk is. Het ge combineerde vermogen komt uit op 445 pk. Daarmee mag de Lexus worden gekwalificeerd als 's we relds krachtigste full hybrid sedan. Met die techniek snelt de limousi ne in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Niet alleen de prestaties impone ren, dat doet ook het verbruikscij fer met 8,6 liter per 100 kilometer. De C02-uitstoot bedroeg 218 gram per kilometer km en ligt nu op 199. Als F Sport Line worden die prestaties aangetikt met een 10 mil limeter verlaagd onderstel, schakel flippers aan het stuur en tal van de signelementen in ex- en interieur. Rond de jaarwisseling wordt de vernieuwde Lexus verwacht. Prij zen zijn nog niet bekend. Nieuwe D3-dieselmotor in de XC60 van Volvo Volvo levert de XC60 nu ook met nieuwe D3-dieselmotor. Die vijfci- linder is 136 pk/350 Nm sterk. Het verbruik is 5,3 liter per 100 kilo meter, de C02-uitstoot 139 gram per kilometer: een groen B-label. De XC60 D3 is er vanaf 45.995 eu ro. Ook de C02-uitstoot van de XC70 met D4-dïesel daalde iets. Nieuwe Actyon Sports SsangYong is pick-up De SsangYong Actyon Sports is een pick-up met dubbele cabine. De auto heeft een 2.0 liter diesel motor van 155 pk. De Crystal is er vanaf 38.790 euro, Quartz (4WD) vanaf 45.090 euro, Saphire (4WD) vanaf 48.390 euro. Op grijs kente ken vanaf 16.975 euro. Renault Kangoo zit in lage bijtellingscategorie Renault nam de Energy-motorva- rianten van de Kangoo onder han den. De diesel (75 en 90 pk-versie) stoot nu 112 in plaats van 115 gram per kilometer uit, beide goed voor 20 procent bij telling (tot 1-1-2014). De Energy is er vanaf 13.190 euro (exclusief belastingen). Plus: originele vormgeving, 14% bijtelling in het verschiet. Min: binnenruimte achterin. CONCURRENT •Citroen DS5 HYbrid Chic Dezelfde aandrijflijn als de Peugeot in een zeer bijzon der vormgegeven auto, vanaf 1 oktober belastingvrij. Baga ge 465-1.288 liter. Gewicht 1.635 kg. Hybride 2.0 I, 200 pk. CONCURRENT ®VW Passat Alltrack 2.0 TDI Vierwielaangedreven Passat Variant die wat hoger op de poten staat met prachtig afgewerkt interieur. Bagage 588-1.716 liter. Gewicht 1.625 kg. Diesel 2.0 I, 170 pk. Plus: afwerking, rijgedrag, binnenruimte. Min: prijs, geen hybride. Vanaf 49.995 euro. CONCURRENT Volvo XC70 D4 Kinetic Plus: rijgedrag, inrichting, dieselmotor. Min: prijs loopt snel op. Stoere Zweed met smeuïge vijfcilinder diesel. Premium gevoel door fraaie afwerking. Bagage 575-1.600 liter. Gewicht 1.621 kg. Diesel 2.0 1,163 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17