Uit de chaos licht soms even de helderheid op uit15 donderdag 16 augustus 2012 in beeld www.pzc.nl/uit Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Vijf visies op kunst en werkelijkheid. Ze zijn te vinden op de twee door de Vlissingse Cultuur- werf geprogrammeerde locaties. Dalstar overrompelt me met een ruimte vol schilderijen, groot en klein, waarvan de meeste uit vlek ken, toetsen en druppels zijn opge bouwd. Pas na enige moeite ont hullen ze hun voorstelling. Het is een intrigerende reeks, waarin het overbruggen van afstanden over water of onder water de inspiratie bron vormt, maar ook de kunstwe reld of de taal aanzetten tot schil deren. Ik kan Dalstar niet altijd volgen op zijn reizen, maar word wel meege sleept door de gedreven schilder- trant die een combinatie is van im provisatie en beheersing. Uit de continue chaos licht soms even de helderheid op. Het bereiken van dat moment, daar gaat het wat mij betreft in dit werk om. Het expansieve van Dalstar staat haaks op de verfijnde tekenkunst van Ko de Kok. Hij tekent hyper realistische portretten naar aanlei ding van foto's en komt tot de con clusie dat de werkelijkheid alleen in het nabootsend verbeelden niet is te vatten. Het geheim, het meer duidige van de realiteit, dient zich aan door de combinatie van ana loog en digitaal geïnspireerde voor stellingen en abstracte elementen, op verschillende stukken papier in één compositie samengebracht. Wat Ko de Kok doet is waarne men, interpreteren, deconstrueren en reconstrueren. Hij geeft; zo de tekenkunst een nieuwe, voor het ervaren van de werkelijkheid rele vante betekenis. Dat doet Bianca Runge in deWil- lem3 met de collage's naar aanlei ding van de Zeeuwse geschiedenis.' Uit foto's snijdt zij essentiële on derdelen weg. Zij verwerkt die voorstellingen in composities met meerdere lagen, je kijkt dus via de 'gaten' in voorliggende foto's in de ruimtes erachter. Achter datgene wat is verdwenen doemt een ande re werkelijkheid op. Runge opent mijn ogen voor het onzichtbare. De essentie is tussen de regels te vinden. Désirée de Baar naait uit vilt schaalmodellen van bunkers. Door het ontbreken van de beschermen de bovenzijde kijk je naar binnen en komen ruimtes, trappen en gan gen bloot te liggen. Door het zach te materiaal golven de wanden en neigen ze meer naar iets lichame lijks, iets kwetsbaars, dan naar be tonnen constructies. Waar bunkers bescherming bie den achter meters beton, zijn de mentale modellen van Désirée de Baar een mogelijk alternatief. Wij verbergen onze kwetsbaarheid vaak achter muren. Vanuit angst De Baar opent die muren. Zit in kwetsbaarheid en openheid niet minstens zoveel kracht dan in je verdedigend opsluiten? Verlies je in dat laatste niet juist de kans om te bloeien? Stijn Kriele heeft ook iets met bou wen en gebouwen. Je ziet dat aan de kleine, verfijnde maquettes die hij exposeert, maar ook aan de constructief/architectonische ele menten in zijn composities, die ba lanceren op de grens tussen figura tief en abstract. Kriele speelt met het landschap en de door mensen gemaakte elementen die je daarin aantreft. Hij zoekt daarin vooral de leegte. Zijn schilderingen op doek en pa pier en zijn foto's zijn verzamelde en ingedikte waarnemingen. Daar tussen regelmatig composities waarin de omtrek van een auto spiegel domineert. Mede daardoor komt de expositie van Kriele over als een reis door de ruimte van landschap, fotografie, schilder- en tekenkunst. Op zoek naar de essen tie. Dalstar en Ko de Kok exposeren in Walstraat 25 in Vlissingen; Bianca Runge, Désirée de Baar en Stijn Kriele in deWillem3 in in Vlissingen. Beide exposities zijn geopend do. t/m zo., 13.00-17.00 uur. Vijf kunstenaars o Dalstar (1950) woont in Vlissingen. Ko de Kok (1981) is uit Zeeland af komstig en woont nu in Rotterdam. o Bianca Runge (1972) komt uit Naarden en woont in Koudekerke. Dé sirée de Baar (1972) en Stijn Kriele (1972) zijn ge boren Zeeuwen en te vin den in respectievelijk Rot terdam en Tilburg, o Runge, De Baar en Krie le werkten samen als cura torvan de Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Shen Li Shen Li is een van de Chinese schilders die GalleryMaritime naar Nederland haalde. Vakmanschap op impressionistische basis levert zowel in ons land geschilderde smakelijke haven- en zeegezichten op als beheerste pentekeningen van tijdloze maritieme locaties in China. T/m 25/8. Gallery Maritime, Gort straat 43, Middelburg. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. Karina Beumer Karina Beumer is evenals Roos Holleman en Tom l'Istelle net afge studeerd. Beumer schildert vaak op groot formaat en kijkt verwon derd naar de mensen in haar om geving. Holleman maakt indruk met monumentale tekeningen van dode vogels en L'Istelle zorgt voor de opgewekte noot met zijn speel se 'monsters'. T/m 9/9. Watertoren, Bredestraat 67, Oostburg. Wo. t/m zo. 14-17 uur. Geert Bisschop Geert Bisschop weet met installa ties in een neogotische kerk eigen tijds maatschappelijk engagement te combineren met bezielde spiri tualiteit. Hij definieert het gebouw als ontmoetingsplek voor mensen die op zoek zijn naar het positieve. De neonsculptuur 'YES HERE NOW'speelt daarin de hoofdrol. T/m 30/9. Magdalenakerk, Brugge. Dagelijks 10-18 uur. Dicht van 13 tot 14 uur en zondagochtend. Jan Goossen (1937-2005) staat voor pure sculptuur van bijzondere kwaliteit. Overwegend abstracte vormen zijn een verbeelding van het menszijn, in de context van sa menleving en kosmos, én een on derzoek naar functie en betekenis van eigentijdse sculptuur. Het werk getuigt tevens van groot vak manschap T/m 19/8. Kerk Sint Anna ter Muiden, Sluis, Dagelijks 14.00-17.00 uur. Johannes Gramm is een veelzijdi ge fotograaf die naast de mens ook het landschap verbeeldt. Gramm komt al sinds zijn jeugd in Westka- pelle en presenteert een reeks fo to's. Die geven een beeld van ruim te, stilte en eenzaamheid via zee landschappen waarin de grenzen van land, water en lucht soms ver vagen. T/m 31/8. Polderhuis, Zuidstr. 154- 156, Westkapelle. Dag. 10-17 uur Jan Goossen Johannes Gramm Désirée de Baar naait uit vilt schaalmodellen van bunkers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47