3
Laatje rijden langs dëVlaamse kust
Bijna voor niets.
2012
maandag 13 augustus
terkant nog wat strakker aange
trokken. Arme voorouders.
Om half één verzamelen we in
Cadzand. We krijgen veel aan
dacht. Ik hoor kreten als 'Wat
mooi!' en 'Mag ik met u op de fo
to?' en 'Waarom heeft u iets an
ders aan dan zij?' Levina Kools,
penningmeester, geeft uitleg. „Er
zijn vier soorten drachten. De
werkdracht, de rouwdracht, de
middagdracht en de zondagse
dracht." Wij dragen vandaag de
middagdracht die mensen na het
werk aantrokken. De zondagse
dracht is mooier, met versieringen
als een mooiere muts en prachtige
gouden bellen; een soort oorbel
len die aan het ondermutsje wor
den vastgemaakt.
Dan begint onze fietstocht.
Ik stap op de oude dames
fiets. Met die lange rokken
is het nog lastig om op te stappen.
En het feit dat de damesfiets remt
door achteruit te trappen, maakt
het er ook niet makkelijker op. Op
de streekmarkt bij de Cadzandse
molen stoppen we en kom ik een
bekende tegen. „Ik moest wel
twee keer kijken hoor", grinnikt
ze. „Zo'n outfit maakt je twintig
jaar ouder."
We trekken nogal wat bekijks.
Vooral Willem Verplanke op zijn
'hoge bi', een fiets met heel groot
voorwiel en een klein achterwiel,
krijgt veel aandacht. „Jaren gele
den zag ik in Oostenrijk iemand
op zo'n fiets", vertelt hij. „Toen
dacht ik: 'Moe'k oek èhn.'" Dus
bouwde hij zelf een hoge bi. De
rest van het gezelschap fietst op
oude heren- en damesfietsen. Na
een drankje bij De Parlevinker in
Retranchement kijkt het hele ter
ras aandachtig toe hoe Willem op
zijn hoge bi stapt. Onder een vro
lijk en waarderend applaus verla
ten we het dorp.
We worden onderweg enthousiast
begroet. Wanneer we ergens stil
staan, staat er in no time een
groep van zeker dertig mensen om
ons heen om foto's te maken. De
meest gemaakte opmerking:'Heb
ben jullie het niet warm?' Eigen
lijk valt dat best mee. Aan de strak
ke muts ben ik ondertussen ge
wend en hoewel ik nu niet uit me
zelf in de zon zou gaan zitten, ziet
de dracht er warmer uit dan hij
werkelijk is. Het fietsen gaat pri
ma. De wind maakt het wat span
nender door mijn rokken steeds
tot boven mijn knieën te laten
waaien. Wat natuurlijk niet erg da
mesachtig is.
In Cadzand-Bad gaan de schoe
nen en kousen uit. Met onze
armen vol rokken koelen we af
in de zee. We vormen een vreemd
contrast met de badgasten. „Die
hadden ze vroeger niet", wijst een
vrouw op mijn roze teennagels.
„Ik loop er ook niet iedere dag zo
bij", antwoord ik. Gelukkig maak
te mijn overgrootmoeder de keus
om burgerkleding te gaan dragen
en kan ik straks mijn korte broek
weer aan. Maar voor een dagje was
dit zeker geen vervelende ervaring.
Wie de dracht in levende lijve wil
bewonderen, kan donderdagmid
dag terecht in het Slijkstraatje in
Groede. Leden van de stichting lo
pen daar dan rond. Meer info:
www.cadzandsedracht.nl
Even uitpuffen. Jenny Rosendaal en Bram Kools genieten van een wafel op
de streekmarkt in Cadzand.
De dames en heren in Cadzandse dracht vormen een groot contrast met de schaarsgeklede badgasten.
Vakantie vieren met een laag bud
get vergt enige creativiteit. De zo-
merkrant zoekt naar de mogelijk
heden. Vandaag: de kusttram in
Vlaanderen.
door Martijn de Koning
Vijf euro, meer kost een
dagkaart voor de Vlaam
se kusttram tussen Knok-
ke en De Panne niet. En daar
krijg je heel wat voor terug.
De kaart geeft recht op in- en
uitstappen waar je wil. Ver lo
pen hoeft nooit: zeker in de dor
pen en stadjes is om de paar
honderd meter een halte. Langs
de hele kust zijn er 68.
Een poosje in de tram blijven zit
ten is ook leuk. Hoewel het hier
en daar wat schommelt en hob
belt, heb je een prachtige rit
langs de afwisselende kust: langs
de mondaine appartementen in
Knokke-Heist, door het havenge
bied van Zeebrugge en het win
kel- en uitgaansgebied in Blan-
kenberge, onderlangs de duinen
bij De Haan en vlak langs de
jachthaven in Oostende. En zo
kun je nog verder, via onder
meer Nieuwpoort tot aan De
Panne. Rekening houden met
een tijdstip om de tram 'te ha
len' hoeft ook niet. Er komt, tot
in de avond, immers elke tien
minuten een nieuwe (buiten het
zomerseizoen elk kwartier). En
er rijden trams tot na midder
nacht.
Over'de veiligheid van de tram
lijn is wel wat discussie. Er ge
beuren relatief veel ongelukken
mee: vorig jaar meer dan hon
derd, met vier doden en 77 ge
wonden als gevolg. De doden
zijn altijd fietsers en voetgan
gers, die de slecht beveiligde
rails niet in de gaten hebben.
Voor het aantal passagiers maakt
het niet uit. In de zomermaan
den stappen zo'n 3,5 miljoen
mensen in de tram.
www.delijn.be/dekusttram
De kusttram stopt op 68 haltes.