3 Laatje rijden langs dëVlaamse kust Bijna voor niets. 2012 maandag 13 augustus terkant nog wat strakker aange trokken. Arme voorouders. Om half één verzamelen we in Cadzand. We krijgen veel aan dacht. Ik hoor kreten als 'Wat mooi!' en 'Mag ik met u op de fo to?' en 'Waarom heeft u iets an ders aan dan zij?' Levina Kools, penningmeester, geeft uitleg. „Er zijn vier soorten drachten. De werkdracht, de rouwdracht, de middagdracht en de zondagse dracht." Wij dragen vandaag de middagdracht die mensen na het werk aantrokken. De zondagse dracht is mooier, met versieringen als een mooiere muts en prachtige gouden bellen; een soort oorbel len die aan het ondermutsje wor den vastgemaakt. Dan begint onze fietstocht. Ik stap op de oude dames fiets. Met die lange rokken is het nog lastig om op te stappen. En het feit dat de damesfiets remt door achteruit te trappen, maakt het er ook niet makkelijker op. Op de streekmarkt bij de Cadzandse molen stoppen we en kom ik een bekende tegen. „Ik moest wel twee keer kijken hoor", grinnikt ze. „Zo'n outfit maakt je twintig jaar ouder." We trekken nogal wat bekijks. Vooral Willem Verplanke op zijn 'hoge bi', een fiets met heel groot voorwiel en een klein achterwiel, krijgt veel aandacht. „Jaren gele den zag ik in Oostenrijk iemand op zo'n fiets", vertelt hij. „Toen dacht ik: 'Moe'k oek èhn.'" Dus bouwde hij zelf een hoge bi. De rest van het gezelschap fietst op oude heren- en damesfietsen. Na een drankje bij De Parlevinker in Retranchement kijkt het hele ter ras aandachtig toe hoe Willem op zijn hoge bi stapt. Onder een vro lijk en waarderend applaus verla ten we het dorp. We worden onderweg enthousiast begroet. Wanneer we ergens stil staan, staat er in no time een groep van zeker dertig mensen om ons heen om foto's te maken. De meest gemaakte opmerking:'Heb ben jullie het niet warm?' Eigen lijk valt dat best mee. Aan de strak ke muts ben ik ondertussen ge wend en hoewel ik nu niet uit me zelf in de zon zou gaan zitten, ziet de dracht er warmer uit dan hij werkelijk is. Het fietsen gaat pri ma. De wind maakt het wat span nender door mijn rokken steeds tot boven mijn knieën te laten waaien. Wat natuurlijk niet erg da mesachtig is. In Cadzand-Bad gaan de schoe nen en kousen uit. Met onze armen vol rokken koelen we af in de zee. We vormen een vreemd contrast met de badgasten. „Die hadden ze vroeger niet", wijst een vrouw op mijn roze teennagels. „Ik loop er ook niet iedere dag zo bij", antwoord ik. Gelukkig maak te mijn overgrootmoeder de keus om burgerkleding te gaan dragen en kan ik straks mijn korte broek weer aan. Maar voor een dagje was dit zeker geen vervelende ervaring. Wie de dracht in levende lijve wil bewonderen, kan donderdagmid dag terecht in het Slijkstraatje in Groede. Leden van de stichting lo pen daar dan rond. Meer info: www.cadzandsedracht.nl Even uitpuffen. Jenny Rosendaal en Bram Kools genieten van een wafel op de streekmarkt in Cadzand. De dames en heren in Cadzandse dracht vormen een groot contrast met de schaarsgeklede badgasten. Vakantie vieren met een laag bud get vergt enige creativiteit. De zo- merkrant zoekt naar de mogelijk heden. Vandaag: de kusttram in Vlaanderen. door Martijn de Koning Vijf euro, meer kost een dagkaart voor de Vlaam se kusttram tussen Knok- ke en De Panne niet. En daar krijg je heel wat voor terug. De kaart geeft recht op in- en uitstappen waar je wil. Ver lo pen hoeft nooit: zeker in de dor pen en stadjes is om de paar honderd meter een halte. Langs de hele kust zijn er 68. Een poosje in de tram blijven zit ten is ook leuk. Hoewel het hier en daar wat schommelt en hob belt, heb je een prachtige rit langs de afwisselende kust: langs de mondaine appartementen in Knokke-Heist, door het havenge bied van Zeebrugge en het win kel- en uitgaansgebied in Blan- kenberge, onderlangs de duinen bij De Haan en vlak langs de jachthaven in Oostende. En zo kun je nog verder, via onder meer Nieuwpoort tot aan De Panne. Rekening houden met een tijdstip om de tram 'te ha len' hoeft ook niet. Er komt, tot in de avond, immers elke tien minuten een nieuwe (buiten het zomerseizoen elk kwartier). En er rijden trams tot na midder nacht. Over'de veiligheid van de tram lijn is wel wat discussie. Er ge beuren relatief veel ongelukken mee: vorig jaar meer dan hon derd, met vier doden en 77 ge wonden als gevolg. De doden zijn altijd fietsers en voetgan gers, die de slecht beveiligde rails niet in de gaten hebben. Voor het aantal passagiers maakt het niet uit. In de zomermaan den stappen zo'n 3,5 miljoen mensen in de tram. www.delijn.be/dekusttram De kusttram stopt op 68 haltes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47